Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben meestal pro-maatregelen, maar als ik nu zie hoe moeilijk collega's het krijgen omdat er buiten het werk weinig uitlaatkleppen zijn, moet er toch iets gaan veranderen. Nu is er al eentje uit, maar ik vrees dat het daar niet bij gaat blijven.

Mocht u te snel positief gestemd worden dat de cijfers een (bescheiden) daling ingezet hebben? Geen zorgen, Dirk Devroey was er weer als de kippen bij om te stellen dat met de huidige cijfers het eigenlijk nog 4 tot 7 maand duurt voor we de drempel van 800 bereikt hebben. In dezelfde zin vermeldt hij 1 mei, dus als het van deze optimist afhangt gaat de horeca nog lang niet open. :puke:

Dus wacht, jij bent oprecht positief over een daling van 6% ? Zo van hoera !!!! de daling is er... t'is goed jongens en meisjes feest er nu maar op los want we hebben onze objectieven gehaald. De opening van de horeca, dat halen we even op onze sokken ?
Dat is leuk als startpunt die 6%. Maar de perspectieven zijn toch duidelijk? De daling moet zwaarder zijn indien we echt de horeca en dergelijke terug willen openen.
Dus het is nu niet van foert ik geef het op. Maar we moeten ons verrekte best doen allemaal of anders zijn we nog harder gejost en blijven we nog langer in deze lockdown.

Realisme is juist wat we nodig hebben. Niet optimisme van yay 1 mei is de horeca open. Om dan op 9 mei de horeca terug te moeten sluiten want, ja we krijgen het niet meer onder controle anders... de zorg klapt in...

Ik ben helemaal pro-realisme maar dat is dan wel een lijn die consequent dient aangehouden te worden van in het begin. Als je eerst een dikke vette wortel voorhoudt maar die belofte dan niet kan waarmaken omdat je te optimistisch was, gaat een realistische boodschap als een slag in het gezicht ervaren worden.

Dus wacht, jij bent oprecht positief over een daling van 6% ? Zo van hoera !!!! de daling is er... t'is goed jongens en meisjes feest er nu maar op los want we hebben onze objectieven gehaald. De opening van de horeca, dat halen we even op onze sokken ?
Dat is leuk als startpunt die 6%. Maar de perspectieven zijn toch duidelijk? De daling moet zwaarder zijn indien we echt de horeca en dergelijke terug willen openen.
Dus het is nu niet van foert ik geef het op. Maar we moeten ons verrekte best doen allemaal of anders zijn we nog harder gejost en blijven we nog langer in deze lockdown.

Realisme is juist wat we nodig hebben. Niet optimisme van yay 1 mei is de horeca open. Om dan op 9 mei de horeca terug te moeten sluiten want, ja we krijgen het niet meer onder controle anders... de zorg klapt in...

Ah want je hebt geen gradaties in positief zijn?

Ik verwijt het de politici wel dat men daar niet eerlijker over is. Van bij het begin van deze strengere maatregelen was het toch wel al duidelijk dat op de voorgeschotelde data de cijfers op het vlak van besmettingen en ziekenhuisbezetting slechter zouden zijn dan bij het begin van deze derde golf.

Binnen een week of twee (en dat is al heel krap) moet in principe de beslissing genomen worden om horeca te heropenen. Ik geloof daar dus niets van dat én de scholen, én de winkels, én de contactberoepen, én de horeca op 1 mei open is.

Ah want je hebt geen gradaties in positief zijn?
En dit was 1 van die gradaties, die voor u niet voldoende leek te zijn.
Het is gewoon een correcte analyse dat om onze objectieven te halen dat het in principe gewoon nog te weinig is.

Ik verwijt het de politici wel dat men daar niet eerlijker over is. Van bij het begin van deze strengere maatregelen was het toch wel al duidelijk dat op de voorgeschotelde data de cijfers op het vlak van besmettingen en ziekenhuisbezetting slechter zouden zijn dan bij het begin van deze derde golf.

Binnen een week of twee (en dat is al heel krap) moet in principe de beslissing genomen worden om horeca te heropenen. Ik geloof daar dus niets van dat én de scholen, én de winkels, én de contactberoepen, én de horeca op 1 mei open is.
Ik verwijt het de politici ook om niet verder te kijken dan hun neus lang is - maar bon dat scoort nu eenmaal harder dan lockdown roepen. Maar de kritiek hier was niet op de politici, deze was op de viroloog die de positiviteit gewoon kadert in realisme.
Maar dan moet je het nog niet direct afbreken als zijnde dat dirk devroey er als de kippen bij is om het optimisme af te breken. Want dat doet hij dus niet... hij kadert de cijfers gewoon en geeft perspectieven als die cijfers zo blijven...

Perspectieven waar men toch altijd over zaagt dat ze er niet zijn. Awel als iedereen zich inzet om de juiste cijfers te halen, dan krijg je uw perspectieven. Haal je ze niet, awel dan heb je het enkel aan "uzelf" te danken.

Ik ben helemaal pro-realisme maar dat is dan wel een lijn die consequent dient aangehouden te worden van in het begin. Als je eerst een dikke vette wortel voorhoudt maar die belofte dan niet kan waarmaken omdat je te optimistisch was, gaat een realistische boodschap als een slag in het gezicht ervaren worden.
Wanneer het aantal besmettingen niet sneller daalt ondanks de strengere maatregels, moeten we niet met een beschuldigende vinger naar de politici wijzen, maar gewoon beseffen dat de verantwoordelijkheid voor die minder goede cijfers bij ons ligt. Enfin, bij die mensen die de regels niet volgen.
Nogmaals, het is voor politici nogal moeilijk om in te schatten hoe goed mensen de regels opvolgen.
Ik denk ook niet dat alles open zal gaan dan, maar het had wel mogelijk geweest indien de regels gevolgd zouden worden.

En dit was 1 van die gradaties, die voor u niet voldoende leek te zijn.
Het is gewoon een correcte analyse dat om onze objectieven te halen dat het in principe gewoon nog te weinig is.

Daar heeft Devroey nu eens 0,0 over te zeggen. Die virologen, dokters, epidemiologen, vaccinologen en wat weet ik nog allemaal moeten stoppen met naast hun schoenen te lopen. Er is nooit gezegd dat die drempel van 800 een voorwaarde was om op 1 mei de horeca terug te openen. Dus waarom wordt dat er plots terug bij gesmeten?

Zodra de cijfers een beetje stijgen: De DeRdE GoLf Is BeGoNnEn!!!! Zodra ze een beetje dalen: niet te euforisch zijn mannen!!!

Daar heeft Devroey nu eens 0,0 over te zeggen. Die virologen, dokters, epidemiologen, vaccinologen en wat weet ik nog allemaal moeten stoppen met naast hun schoenen te lopen. Er is nooit gezegd dat die drempel van 800 een voorwaarde was om op 1 mei de horeca terug te openen. Dus waarom wordt dat er plots terug bij gesmeten?

Zodra de cijfers een beetje stijgen: De DeRdE GoLf Is BeGoNnEn!!!! Zodra ze een beetje dalen: niet te euforisch zijn mannen!!!
Devroey kan daar niks over beslissen maar hij mag er wel iets over zeggen

Er is inderdaad nooit iets gezegd over die drempel bij de heropening van de horeca. Maar je moet vrij naïef zijn om te denken dat die binnen 4 weken gewoon terug de deuren gaan mogen open doen.

De derde golf was ook begonnen. Tis juist goed dat ze vroeg genoeg aan de alarmbellen trekken. Je hebt tijd nodig om na te denken, overeen te komen en te beslissen.

Hier was ik ook aan het denken. Als corona mij enkele zaken heeft geleerd, is dat we iets moeten doen aan de weerbaarheid van de mensen. Die ligt extreem laag.
En wààr exact ligt volgens u de grens dan dat mensen wel mogen klagen?
Moeten we erdoor, absoluut. Maar wat een tendentieuze zever is "dit is een luxecrisis" in godsnaam. Iedereen ervaart dit vanuit zijn eigen situatie en ik kan me meer dan goed genoeg voorstellen dat er steeds meer mensen zijn die het niet meer zien zitten.

We zitten al een jaar in deze situatie éh, geen 2 dagen.

Wanneer het aantal besmettingen niet sneller daalt ondanks de strengere maatregels, moeten we niet met een beschuldigende vinger naar de politici wijzen, maar gewoon beseffen dat de verantwoordelijkheid voor die minder goede cijfers bij ons ligt. Enfin, bij die mensen die de regels niet volgen.

Nee, je moet met een beschuldigende vinger naar de politici wijzen wanneer de cijfers wél dalen en ze over elkaars voeten struikelen om toch maar als eerste de eerste grote versoepelingspluim op hun hoed te kunnen steken waarna ze enkele weken later moeten terugkrabbelen omdat het precies toch wat te vroeg was. 't Is door steeds die ballonnetjes op te laten en druk te zetten op het beslissingsorgaan dat die misplaatst optimistische sfeer gecreëerd wordt. Het resultaat is verbittering.

Hier was ik ook aan het denken. Als corona mij enkele zaken heeft geleerd, is dat we iets moeten doen aan de weerbaarheid van de mensen. Die ligt extreem laag.
Aangezien je als hoogleraar aan de unief een vrijwel absolute zekerheid hebt qua job en inkomen is het uiteraard een vrij makkelijke situatie om weer kritiek te geven op anderen. Zelfs voor de modale Vlaming kan dit gerust een moeilijke situatie zijn, dat is te persoonlijk. Ik ben dan misschien wel een modale middenklasse-Vlaming, ik ben in 2020 en door heel die corona zever veel kwijt geraakt in mijn leven. Als er dan iemand tegen mij komt zeggen dat ik geen recht heb van klagen en maar wat meer weerbaar moet zijn, die krijgt gewoon mijn vuist tegen zijn neus.

Genoeg middenklasse Vlamingen die voor lange periode op TW geplaatst zijn, hun droom hebben zien uiteen spatten, diep in hun spaargeld hebben moeten graven, hun job zijn verloren etc. En dan komt daar weer zo'n academische oetlul zagen dat die mensen niet mogen klagen? Een jaar lang dagelijks met miserie en slecht nieuws gebombardeerd worden en niet mogen klagen? Uw (groot)ouders moeten afgeven zonder afscheid te kunnen nemen en niet mogen klagen? Uw weerbaarheid moet maar hoger liggen? Echt, je zou bijna hopen dat dat soort mensen ook eens diep in de miserie vallen, misschien dat dat academisch brein dan wel een injectie van EQ krijgt.

Ik heb het zelf niet kunnen lezen, maar ben je nu niet een stropop aan het opwerpen?
Natuurlijk zijn er veel mensen die wel degelijk dingen verloren hebben, zwaar in de problemen zijn gekomen, ... maar ik geloof toch niet dat je dit nu op dezelfde hoogte stelt als "niet kunnen BBQ-en met 5 man"?

Als ik kijk naar de voorbeelden in de geposte quote : " Het is vervelend, je maten missen en je kind dat opduikt tijdens de zoveelste Teams-vergadering. "

waarom steeds de verantwoordelijkheid leggen bij de bevolking?
- Gefaald mondmaskerbeleid: vernietigen stock, leugenachtige communicatie (een maskertje voor de hersenen volgens MVR), frauduleuze aankoop bij Avrox, giftige maskertjes van de apotheker.
- gefaald vaccinatiebeleid (geen uitleg nodig
- strooien met geld (oeps misbruiken)
- belachelijke regels (raampje trein, niet op bankje mogen zitten,...)
- rad voor de ogen draaien met uitspraken als “rijk van de vrijheid” en “nog even doorbijten” en “kappers gaan nooit meer dicht”,...

Het blunderboek is heel dik. Politici verantwoordelijkheid nemen? Vergeet het, op post blijven, zakken vullen, zelf onnodige verplaatsingen doen maar het gepeupel doen thuiswerken, beboeten en met de matrak erop slaan etc

voor de 50% overheidsbeslag verwacht ik meer, veel meer.
Men moet de fout niet leggen bij de burger.
Een hele groep politici mag opstappen.

Perspectieven waar men toch altijd over zaagt dat ze er niet zijn. Awel als iedereen zich inzet om de juiste cijfers te halen, dan krijg je uw perspectieven. Haal je ze niet, awel dan heb je het enkel aan jezelf te danken

Dus jij denkt nog steeds dat het echt een verschil maakt of we bubbels van 4 5 of 6 hebben ? En of we aan het raampje zitten of niet?

Elk land doet andere regels en heeft hetzelfde viraal verloop....

Toch straf dat de falende politiek er in slaagt om het schuldgevoel bij de bevolking te leggen terwijl ze zelf gigantisch falen. Hallo, vaccinatie?? Het nieuwe riedeltje van Europa. "Ja, we vaccineren traag, maar we zijn #1 exporteur". Proficiat hoor. Dat is toch van de pot gerukt...

Mja, het is nu eenmaal dat ze een garantie van inkomen hebben met die maatregelen als ze dicht zijn. Waar ze met afhaal nog iets aan kunnen toevoegen. Terwijl als ze open moeten dan valt die garantie volledig weg en zijn ze afhankelijk van hoeveel mensen op hun terras komen en hoeveel mensen je dan ook kunt bedienen.

Ik kan perfect begrijpen dat zekerheid voor velen in de horeca toch hoger in de rang staat dan de versoepeling van terrasjes te openen. Vooral als je dan de klaagzang hoort van de zelfstandige die 2 klanten op een zaterdagvm hebben zien binnen komen sinds de afspraakregeling. En grote bedrijven zoals primark gewoon kozen om gesloten te blijven want niet haalbaar/winstgevend...

En dan mag JMdD nog 100 keer de brulaap spelen over dat dit niet kan want zijn stad heeft toch wel niet 60.000 bezoekers. Dat maakt de rekening niet van die zelfstandigen...
Er is toch fundamenteel iets fout als een "ondernemer" liever aan het staatsinfuus hangt ipv te ondernemen. Niemand die inziet dat het dan te genereus is? En dit aan 5 mrd per maand of zo... wat brengt die 5mrd op, niks e. De winkels steken de hand uit en cashen. Die gaan er weer voor gaan als de bedragen zakken, niet omgekeerd. Als corona ooit gedaan is, gaan we dan ook blijven uitdelen omdat de winkels liever een free lunch krijgen???

In goeie tijden is er ook geen inkomensgarantie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan