Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Toch straf dat de falende politiek er in slaagt om het schuldgevoel bij de bevolking te leggen terwijl ze zelf gigantisch falen. Hallo, vaccinatie?? Het nieuwe riedeltje van Europa. "Ja, we vaccineren traag, maar we zijn #1 exporteur". Proficiat hoor. Dat is toch van de pot gerukt...

Moest ge nu nog zeggen van dat je van 5000 bruto 4000 netto overhoudt, ge zou nog kunnen zeggen “bon, ik snap het”.
Maar we worden platbelast en het trekt op niks.
Men kan mss nog een bestuursniveau creëren (plan Somers), nog wat meer betalen voor minder.

Ik zou zeggen, open enkel de terrassen op 1 mei, maar dat is dan te moeilijk voor politici blijkbaar. Buiten is het risico op besmettingen toch veel kleiner dan binnen.

Je moet mij niet overtuigen. Ik heb EW gestudeerd en een hele reeks bijkomende opleidingen. Telkens val je van je stoel als je rankings ziet. Veel betalen voor relatief povere service. In andere landen is het misschien soms iets minder goed, maar je betaalt de helft.

Idem met de "werking" van dit land. Nodeloos complex met verschillende niveaus waardoor iedereen zijn best doet, maar het gewoon set up for failure is.

Er is toch fundamenteel iets fout als een "ondernemer" liever aan het staatsinfuus hangt ipv te ondernemen. Niemand die inziet dat het dan te genereus is? En dit aan 5 mrd per maand of zo... wat brengt die 5mrd op, niks e. De winkels steken de hand uit en cashen. Die gaan er weer voor gaan als de bedragen zakken, niet omgekeerd. Als corona ooit gedaan is, gaan we dan ook blijven uitdelen omdat de winkels liever een free lunch krijgen???

In goeie tijden is er ook geen inkomensgarantie.
Wat verwacht je dan van een café uitbater, kapper, contactberoepen, winkels die gesloten blijven omdat er nog maar 1-2 mensen op een volledige zaterdag langskomen?

Dat ze iets anders gaan doen terwijl hun ding toe is.

Als mijn bedrijf gesloten wordt omdat een Amerikaan beslist dat we niet meer strategisch zijn, is dat ook mijn schuld niet. Ga ik ook forever uitkering krijgen? Nee, die zakt snel en ik mag wat anders gaan doen.

Life sucks, deal with it.

Ik vermoed dat de kleine mode boetieks wel al doorhebben dat ze forever gejost zijn?

Ik kan anders wel nog andere weinig rendabele business modellen bedenken. Als het toch de taak is van de overheid is om elke niet rendabele zaak te redden...

Ik zou zeggen, open enkel de terrassen op 1 mei, maar dat is dan te moeilijk voor politici blijkbaar. Buiten is het risico op besmettingen toch veel kleiner dan binnen.
Gelijkheidsprincipe houdt ze tegen (niet iedereen heeft een terras) en het feit dat het voor velen weinig rendabel is.

Dat ze iets anders gaan doen terwijl hun ding toe is.

Als mijn bedrijf gesloten wordt omdat een Amerikaan beslist dat we niet meer strategisch zijn, is dat ook mijn schuld niet. Ga ik ook forever uitkering krijgen? Nee, die zakt snel en ik mag wat anders gaan doen.

Life sucks, deal with it.

Ik vermoed dat de kleine mode boetieks wel al doorhebben dat ze forever gejost zijn?
Er is een heel verschil tussen jij die uw job verliest omdat uw bedrijf beslist dat een bepaalde tak niet meer rendabel is, en uw zaak verplicht moeten sluiten. Je kan toch moeilijk verwachten dat een café uitbater plots een andere zaak uit de grond gaat stampen. Die kleine boetieks konden voor Corona wel overleven, je kan mensen niet verplichten hun zaak overboord te gooien terwijl ze zelfs niet open MOGEN om hun zaak eventueel te redden.

Dat is ook waarom jij een uitkering zou krijgen, omdat jij er niet voor gekozen hebt om werkloos te worden, daar heeft een externe factor voor gezorgd. Er mag nadien gerust nagegaan worden welke bedrijven onterecht subsidies hebben gekregen, welke zaken in feite al failliet waren voor ze moesten sluiten, etc. Maar voor iemand die hier graag stoeft dat hij zoveel gestudeerd heeft gaat ge er toch nogal vrij simpel over in mijn ogen.

Gelijkheidsprincipe houdt ze tegen (niet iedereen heeft een terras) en het feit dat het voor velen weinig rendabel is.
Gelijkheidsbeginsel in België?

Strandbars open, terrassen dicht, drankjes aan ligzetels mogen wel: ‘Kafkaiaanse toestanden’

Volgens de huidige coronamaatregelen mogen toeristen ter plaatse geen eten en drinken nuttigen dat ze aan de bars kopen. Tenzij ze daarbij ook een ligzetel huren, zo blijkt. Terrassen mogen voorlopig dus nog niet open, al kunnen strandbars nu wel drinken verkopen aan mensen die een ligzetel huren. “Dat zijn eigenlijk ook terrassen”, klinkt het bij de horeca-uitbaters.

Je moet mij niet overtuigen. Ik heb EW gestudeerd en een hele reeks bijkomende opleidingen. Telkens val je van je stoel als je rankings ziet. Veel betalen voor relatief povere service. In andere landen is het misschien soms iets minder goed, maar je betaalt de helft.

Idem met de "werking" van dit land. Nodeloos complex met verschillende niveaus waardoor iedereen zijn best doet, maar het gewoon set up for failure is.
Kan je links delen of andere data hieromtrent? Mag in PM

Gelijkheidsbeginsel in België?

Strandbars open, terrassen dicht, drankjes aan ligzetels mogen wel: ‘Kafkaiaanse toestanden’

Zo kan je op alles een argument vinden. Dat er gaten zitten in de regels is helaas meer dan logisch, we blijven mensen en geen machines die alles kunnen dichtrijden.

Zo kan je op alles een argument vinden. Dat er gaten zitten in de regels is helaas meer dan logisch, we blijven mensen en geen machines die alles kunnen dichtrijden.

klopt, maar ik vraag me toch af hoe wereldvreemd die werkgroepen niet zijn.

en in ruil voor de hoge belastingsdruk verwacht ik beter.

klopt, maar ik vraag me toch af hoe wereldvreemd die werkgroepen niet zijn.
Het heeft ook vaak te maken met mensen die zoeken naar wat wel nog kan om dan te merken dat het allemaal samen geen steek houdt.
Ik geloof in de geest van de wet en niet dat we constant die lijn moeten zoeken van wat er wel nog kan omdat het zo geschreven staat.

Aangezien je als hoogleraar aan de unief een vrijwel absolute zekerheid hebt qua job en inkomen is het uiteraard een vrij makkelijke situatie om weer kritiek te geven op anderen. Zelfs voor de modale Vlaming kan dit gerust een moeilijke situatie zijn, dat is te persoonlijk. Ik ben dan misschien wel een modale middenklasse-Vlaming, ik ben in 2020 en door heel die corona zever veel kwijt geraakt in mijn leven. Als er dan iemand tegen mij komt zeggen dat ik geen recht heb van klagen en maar wat meer weerbaar moet zijn, die krijgt gewoon mijn vuist tegen zijn neus.

Genoeg middenklasse Vlamingen die voor lange periode op TW geplaatst zijn, hun droom hebben zien uiteen spatten, diep in hun spaargeld hebben moeten graven, hun job zijn verloren etc. En dan komt daar weer zo'n academische oetlul zagen dat die mensen niet mogen klagen? Een jaar lang dagelijks met miserie en slecht nieuws gebombardeerd worden en niet mogen klagen? Uw (groot)ouders moeten afgeven zonder afscheid te kunnen nemen en niet mogen klagen? Uw weerbaarheid moet maar hoger liggen? Echt, je zou bijna hopen dat dat soort mensen ook eens diep in de miserie vallen, misschien dat dat academisch brein dan wel een injectie van EQ krijgt.
Wat je zegt klopt ook wel....maar er zijn ook veel mensen onterecht aan het klagen. Ik hoor niet-essentiële beroepers die telewerken, in hun hof kunnen zitten, een zwembad aankopen luider roepen dan de essentiële beroepers. Die laatste zwijgt en werkt. De eerste roepen het luidst dat ze "wegkwijnen". "Oh nee een verjaardag gemist, "oh nee ik wil die lockdownbaby knuffelen. ", "oh nee de paasbrunch, foert ze, ik inviteer toch"

Zie de reactie van @iamhollywood Iemand die voltijds thuis kan werken klaagt zelfs. Er zijn mensen die hun job verliezen, in de armoede belanden, geen hulp of steun meer krijgen, naar de voedselbank moeten gaan. Heel veel verdoken armoede, mensen die uit schaamte zwijgen, maar wie horen we het meest? De luxestressers.

Neen maar wel achter gesloten deuren, eigen tuin of op de werkvloer hun goesting doen. De motivatie is op en vooral omdat er geen perspectief is. Gaat de horeca kunnen openen? Gaan de winkels/contactberoepen definitief kunnen openblijven? Gaan we op vakantie kunnen? Gaan we eindelijk ons hobby kunnen hernemen? Maar vooral: gaan we eindelijk ons familie en vrienden echt kunnen zien, gaan we al die lockdownbaby’s eindelijk kunnen knuffelen, gaan we eindelijk gezamenlijk kunnen rouwen om een dierbare... mensen hebben geen moment om naar uit te kijken. Na deze paasvakantie gaan de grenzen open, welke varianten gaan er daardoor op ons afkomen? De scholen open, neen geen broeihaard maar wel grote hulp als er al veel virus in circulatie is (vergeet het dat die jongeren braaf in groepjes van 4 naar school wandelen/fietsen, dat zijn groepen die vaak zonder mondmasker naast elkaar lopen om hun vettige muffin van’t supermarktje/panos op te peuzelen of sigaret op te roken). Vaccinaties die te traag lopen en tracing die nog steeds niet werkt zoals het moet. Doemberichten dat we nog 4 jaar hier tegen gaan moeten vechten door resem varianten maar nog geen actief plan van de overheid. Mensen durven geen datum plakken op wanneer we eindelijk kunnen lossen. En dan gaat men op de duur er de kantjes van af lopen. Wij hebben ons een jaar zeer goed aan de regels gehouden, maar als je altijd dien enige zot bent die met Allerheiligen lastminute kleine familiebijeenkomst afblaast, Kerst en Nieuwjaar opgeeft, mensen geen fysieke hulp vraagt in coronatijden, er zelf nooit fysiek bent voor vrienden/familie die het moeilijk hebben, mooi reservatie maakt voor een boodschap en door een gezin zonder afspraak wordt voorbijgestoken, ziet hoe bedrijven gewoon frappant de regels aan hun laars lappen op de werkvloer en zich wat voor heiligen voordoen bij een controle.. dan ga je op den duur uzelf ook eens een momentje gunnen. Onze (weliswaar beperkte) paasbrunch is wel doorgegaan. Net als dat straat voor het eerst wel volstond op een feestdag door families die samenkwamen om te brunchen/de kinderen hun Pasen te gunnen met de familie. Net als die 1001 instagramstories van mensen hun paasbrunch, met enkele uren later fotos van een paashunt bij een andere kant van de familie.. mensen zijn het beu en dat voel je zeer goed.
Veel zaken die jij opsomt vallen toch echt onder luxe-stress?

Efkes opsommen:
-Gaan we op vakantie kunnen?
-Hobby
-knuffelen(mensen die alleen wonen en huidhonger hebben, zij mogen wel klagen)
-paasbrunch

Mensen die het bovenstaande(vakantie, hobby en zo) niet kunnen doen en daardoor mentaal lastig krijgen, hebben toch echt wel een lage weerstand. Deze type van mensen die ook nog eens voltijds telewerken, een hof hebben enz,...ditt is nu eens een categorie van mensen die het laatste mogen klagen. Voor deze categorie kunnen we echt spreken van een luxe-stress. Deze mensen moeten we toch echt aanleren om zichzelf te helpen om een hogere weerstand te hebben.

...

Mensen die het bovenstaande(vakantie, hobby en zo) niet kunnen doen en daardoor mentaal lastig krijgen, hebben toch echt wel een lage weerstand. ...

Wie ben jij om te bepalen wie waaronder valt en wie daardoor een lage weerstand heeft?
Wie ben jij om te bepalen wat een lage weerstand is?
Wie ben jij om te bepalen hoe (on)belangrijk een hobby of het knuffelen van mensen is?

Het is niet omdat jij vindt dat mensen die hier last mee hebben, een lage weerstand hebben dat dat effectief zo is. Iedereen beleeft deze crisis op zijn of haar manier. Het heeft echt totaal geen zin om hier zelfs over te discussiëren. Als er één iets is wat dit topic al heeft aangetoond, dan is het dat wel.

Kan je links delen of andere data hieromtrent? Mag in PM
Je moet daar niet ver voor zoeken. Gewoon google naar "oecd tax pressure per country". Belgie staat meestal los op kop (tax op arbeid) of in de top3-5 als je btw etc meeneemt of %tax/gdp. Dat belgie tax kampioen is, daar is niet veel discussie over.

Vb

Wat krijgen we ervoor terug?
Gezondheid: duur, average Q, lage life expextancy. E.g. https://images.app.goo.gl/8bZL3hjHEu5LDxeX6
Onderwijs: Pisa ranking achter Polen zelfs : https://images.app.goo.gl/LptsQgQm7jD6FPpr9
Pensioen: pensioen zijn gewoon bedroevend als je weet hoeveel we dokken. Daar zijn we zelfs geen middenmoot. https://www.weforum.org/agenda/2018/02/retirees-in-these-countries-receive-100-of-a-working-salary/

Etc etc. Bottom line is. We zijn overal at most middenmoot, behalve bij belastingen, daar zijn we systematisch top.

Je kan toch moeilijk verwachten dat een café uitbater plots een andere zaak uit de grond gaat stampen.
Na hoeveel tijd verwacht je dan dat hij dit wel doet? Na een tijd zal hij dit toch wel moeten gaan doen hoor desnoods tijdelijk, of ander werk zoeken.
je kan mensen niet verplichten hun zaak overboord te gooien terwijl ze zelfs niet open MOGEN om hun zaak eventueel te redden.
Ze moeten niet verplicht hun zaak overboord gooien maar als hun zaak niet rendeert tijdens een pandemie, als ze niet op afspraak kunnen werken of geen maaltijden aan huis kunnen leveren enz, ja dan moeten ze misschien wat anders gaan doen na een tijd.
Dat is ook waarom jij een uitkering zou krijgen, omdat jij er niet voor gekozen hebt om werkloos te worden
Dat werkvolk in de horeca kan dan ook een uitkering aanvragen.
daar heeft een externe factor voor gezorgd
Als het slecht weer is aan de kust dan vullen de terrasjes ook niet, daar heeft ook een externe factor voor gezorgd en toch is dat niet de verantwoordelijkheid van de overheid om te zorgen voor goed weer.

Er zijn zoveel sectoren dat zich hebben moeten aanpassen door externe factoren en overheidsmaatregelen, dit is heus niet de eerste sector.

Wie ben jij om te bepalen wie waaronder valt en wie daardoor een lage weerstand heeft?
Wie ben jij om te bepalen wat een lage weerstand is?
Wie ben jij om te bepalen hoe (on)belangrijk een hobby of het knuffelen van mensen is?

Het is niet omdat jij vindt dat mensen die hier last mee hebben, een lage weerstand hebben dat dat effectief zo is. Iedereen beleeft deze crisis op zijn of haar manier. Het heeft echt totaal geen zin om hier zelfs over te discussiëren. Als er één iets is wat dit topic al heeft aangetoond, dan is het dat wel.
Oh please, gaan we echt deze toer op? Dit is wel een discussieforum he. Als iedereen een expert moet in zijn eigen vakgebied, dan kunnen we evengoed deze topic of zelfs heel de forum opdoeken.

Er is een verschil tussen zaken die hooguit "vervelend" zijn én anderzijds mensen die écht "mentaal het lastig" hebben. Er is een ganse gradaties daartussenin. Er is niks mis mee om op te roepen om mensen meer veerkracht te geven in hun leven. Dat is nuttiger dan mensen te laten zeuren over her en der. En vooral als het over zaken gaat als "help, ik kan niet met verlof, hierdoor lig ik mentaal weg te kwijnen". Ik zou echt niet weten waarom we hierover niet mogen praten. Het is wel degelijk zo dat mensen een te lage weerstand hebben, dat ze een gebrek aan veerkracht hebben. Wat is er mis mee om dit op te merken? Voor mijn part mag de overheid psychologen de opdracht geven om gratis info over veerkracht en zelfzorg op een website te smijten, want sommige mensen hebben dit nodig. Sommige mensen zitten zodanig te snel weg te kwijnen, dat een dwaas simpel website hen kan helpen.

Oh please, gaan we echt deze toer op? Dit is wel een discussieforum he. Als iedereen een expert moet in zijn eigen vakgebied, dan kunnen we evengoed deze topic of zelfs heel de forum opdoeken.

Er is een verschil tussen zaken die hooguit "vervelend" zijn én anderzijds mensen die écht "mentaal het lastig" hebben. Er is een ganse gradaties daartussenin. Er is niks mis mee om op te roepen om mensen meer veerkracht te geven in hun leven. Dat is nuttiger dan mensen te laten zeuren over her en der. En vooral als het over zaken gaat als "help, ik kan niet met verlof, hierdoor lig ik mentaal weg te kwijnen". Ik zou echt niet weten waarom we hierover niet mogen praten. Het is wel degelijk zo dat mensen een te lage weerstand hebben, dat ze een gebrek aan veerkracht hebben. Wat is er mis mee om dit op te merken? Voor mijn part mag de overheid psychologen de opdracht geven om gratis info over veerkracht en zelfzorg op een website te smijten, want sommige mensen hebben dit nodig. Sommige mensen zitten zodanig te snel weg te kwijnen, dat een dwaas simpel website hen kan helpen.
Zoiets bedoel je?
Want da's nuttig. Not.

Wat een simplistisch beeld heb je van mentaal welzijn.
"Hoe kan iemand nu depressief zijn, gewoon stoppen met piekeren en aan iets leuk denken", zoiets?
"Gewoon stoppen met zeuren"

Zoals je zelf zegt, wat een ongeloofelijk simpel en dwaas idee. Een infofoldertje op een website en alles is opgelost.

Zoiets bedoel je?
Want da's nuttig. Not.

Wat een simplistisch beeld heb je van mentaal welzijn.
"Hoe kan iemand nu depressief zijn, gewoon stoppen met piekeren en aan iets leuk denken", zoiets?

Zoals je zelf zegt, wat een ongeloofelijk simpel en dwaas idee.
Depressie is iets anders, daarover heb ik niet gesproken. Ik heb het over mensen die zeuren en dreigen mentaal lastig te hebben omdat ze niks om handen hebben in deze semi-lockdown, want "niks mag nog".

Depressie is iets anders, daarover heb ik niet gesproken. Ik heb het over mensen die zeuren en dreigen mentaal lastig te hebben omdat ze niks om handen hebben in deze lockdown, want "niks mag nog".
Ja exact. Je reduceert en banaliseert heel het mentaal welzijn dat met deze pandemie en de maatregelen samenhangt tot iets wat jij heel eenvoudig kan wegzetten als flauw doen, zonder dat je ook maar een idee hebt over wat je spreekt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan