Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Jammer genoeg wordt een dergelijke uitspraak in de media verder uitvergroot dan nodig is.
Dat is toch altijd het geval? Als ik hier een deftige post neerpen maar ik maak 1 DT fout, dan zullen de vervolgposten alleen nog gaan over die DT fout :) Dat ik dan een deftige post neerpen maakt niemand nog énige reet uit.

Je moet altijd oppassen wat je zegt hé, zeker voor de TV. ;)

We zijn een jaar na de start van de crisis, kan de overheid eindelijk eens iemand aannemen die psychologie begrijpt en tegen de experten kan zeggen dat ze niets in televisiestudio's te zoeken hebben als dat hun boodschap is. Die aantrekkingskracht van virologen naar camera's is toch iets heel speciaal.
Dus ze mogen enkel komen als ze zeggen wat je wil horen?

Zonder afbreuk te willen doen aan de rest van je post. Ik heb het zelf niet gezien, maar afgaande op wat je hier post, volg ik je volledig.

Ik wil wel de nuance toevoegen, er is een heel groot verschil tussen.

en

Jammer genoeg wordt een dergelijke uitspraak in de media verder uitvergroot dan nodig is.

Er zaten ook heel goede stukken in het gesprek maar je kan toch op voorhand weten dat die volledig ondergesneeuwd geraken als je dan met zo'n ongenuanceerde one-liners wil uitpakken.

Er zaten ook heel goede stukken in het gesprek maar je kan toch op voorhand weten dat die volledig ondergesneeuwd geraken als je dan met zo'n ongenuanceerde one-liners wil uitpakken.
Ik wijs jullie er juist op dat jullie er een ongenuanceerde one-liner van maken.
De nuance staat er bij. Als je alles, en zelfs wat woorden in de zin, weglaat, dan kan je alles anders kaderen natuurlijk.

Ik snap klagen.
Het is echter mentaal ook gewoon een slecht idee om over alles te klagen en non-stop te klagen en niets anders te doen dan klagen.

Ik wijs jullie er juist op dat jullie er een ongenuanceerde one-liner van maken.
De nuance staat er bij. Als je alles, en zelfs wat woorden in de zin, weglaat, dan kan je alles anders kaderen natuurlijk.
Mee akkoord maar die jullie is helaas niet alleen de jullie van de mensen op dit forum die hier posten. :p
En mensen zijn geneigd alleen die ene one-liner te lezen. Jan Modaal is namelijk zéér lui en stopt dan verder met lezen.

Met alle (onterechte) gevolgen van dien .. MAAR die gevolgen gaan er jammer genoeg gewoon zijn (like it or not).

Dus ze mogen enkel komen als ze zeggen wat je wil horen?

Nee, ze mogen komen als ze iets kunnen bijdragen. Haar uitspraak overspoelt nu alles. Wou ze daar effectief een punt maken, verloor ze even haar kalmte of begrijpt ze niet wat de psychologisch impact van zo'n uitspraak is, ik weet het niet. Dat die uitspraak bijdraagt aan het debat, het informeren van de bevolking, het opvolgen van de maatregelen of iets anders, ik betwijfel het.

Mee akkoord maar die jullie is helaas niet alleen de jullie van de mensen op dit forum die hier posten. :p
En mensen zijn geneigd alleen die ene one-liner te lezen. Mensen zijn namelijk zéér lui en stoppen dan verder met lezen.
Het zou hun dan wel sieren als ze het dan ook nog correct zouden lezen. Het is niet "stoppen met zagen". Maar "stoppen met te veel te zagen."

Zoals ik hierboven reeds vermelde : Vanuit een psychologisch standpunt. Stel dat je bv. aan de dodentocht begint. En na 40km begin je non-stop te zagen en iedereen rond je zit non-stop te zagen. Of, je bijt door zonder zagen. Wie denk je dat er mentaal het sterkste voor staat? Dat wilt niet zeggen dat je dan niet meer mag zeggen "Ik heb een blaar." of ne keer moogt vloeken of klagen. Die communicatie is zeker welkom. Maar als je mede-wandelaar blijft klagen over alles, dan zullen alle personen hierbij betrokken het mentaal moeilijker hebben om door te zetten.

Nja, die “experts” zijn gewoon content dat ze hun bekendheid kunnen blijven rekken.

Wie had er voor deze affaire van bijvoorbeeld Van Gucht iets gehoord :p
Die mensen hebben een deftige job zonder voor de camera's te komen hoor. Ik kan mij ook inbeelden dat velen van hen liever niet voor de camera's staan. Mensen zouden beter nadenken over het feit dat het geen politici zijn, die alles 5 keer moeten draaien om zo weinig mogelijk "stemmers" tegen zich in het harnas te jagen.

Uiteindelijk hebben die jobs waar duidelijke, direct communicatie meestal wel op prijs wordt gesteld (in tegenstelling tot de politiek). Of ze daardoor de meest geschikte mensen zijn om op 123 een antwoord te geven tijdens een interview, dat is iets anders, maar ik heb de indruk dat iedereen van die politieke antwoorden gewoon is waar het nooit iemand's fout is en we er nooit iets aan konden doen.

Een beetje respect voor mensen die buiten hun "day job", die zeker geen 9 to 5 is, nog voor de honderste keer voor de camera hetzelfde moeten uitleggen is dus wel op hun plaats vind ik persoonlijk. Zeker omdat ze wel genoeg stront over zich zullen krijgen van mensen die boodschappen niet kunnen loskoppelen van boodschappers. De beste stuurlui staan, zoals gewoonlijk, aan wal.

Laatst bewerkt:
Met andere woorden, als de boodschap jou niet aanstaat, moet ze zwijgen.
Uiteraard niet, maar zoals al vaker gebeurd is gaat het hier niet over de boodschap zelf maar over de timing van de boodschap. En uiteraard ook hoe ze gebracht wordt. Het is vorige week een hele week goed weer geweest, mensen werden wat blijer van het warme weer. Door onzinnige uitspraken van profilerende partijvoorzitters begonnen ze te hopen op extra versoepelingen. Uiteindelijk komen we van een koude douche thuis, uiteraard was het gezien de cijfers de enige correcte beslissing, dat ga ik zeker niet tegenspreken.

Maar moet je dan echt 2 dagen later gaan uithalen met "zaagt ne keer niet zo" naar mensen die al bijna een jaar zich zo goed en zo kwaad mogelijk aan de maatregelen proberen te houden. Want dat is het net, die mensen die in de weekends op feestjes met 20 man gepakt worden trekken zich dat niet aan. Maar mensen die zich wel zo goed mogelijk aan de maatregelen houden krijgen nu ook nog eens het verwijt dat ze te veel zagen. Sorry, maar dan ga ik zelfs al eens denken van "kust ze eens Vlieghe".

Ik heb het hier al vaker gezegd, die experten zullen absoluut hun vakgebied door en door kennen. Maar ze zouden die mensen moeten verbieden om continu uitspraken te doen. Zij zouden moeten samenzitten met experten op vlak van communicatie die op hun beurt de boodschap van de experten kunnen overbrengen zonder half het land als zagers te bestempelen.

Mocht er nu wat algemene vooruitgang zijn, zouden zulke uitspraken minder impact hebben.
Maar die is er niet, en slecht nieuws blijft ons bestoken.
Mocht al 15% gevaccineerd zijn, en wetende dat het meer en meer ging vlotten, zou men al meer de schouders ophalen bij zulke uitspraken.

De rangen onderaan hebben dat uiteraard ook niet in handen en draaien in cirkels. Daar zit je dan, krijg je weer dezelfde vragen.

Algemeen begrip keldert omdat men aan de top faalt.

En van zij die hun kostwinning zien blijven kelderen, krijg je nog minder begrip. Wanhoop neemt uiteindelijk over.

Laatst bewerkt:

Veel leesplezier, van een huisarts die het doorgaans véél beter verwoordt dan ikzelf kan (of nog wil).
Al die openbriefschrijvers storen me enorm. Die beginnen allemaal met zo'n belerend toontje. "Beste ....," gevolgd door een uitleg waarom ze denken dat ze t beter weten of waarom ze toch zoooo achtergesteld zijn. 25 likes later verdwijnt die hun brief toch zonder enig effect.

Al die openbriefschrijvers storen me enorm. Die beginnen allemaal met zo'n belerend toontje. "Beste ....," gevolgd door een uitleg waarom ze denken dat ze t beter weten of waarom ze toch zoooo achtergesteld zijn. 25 likes later verdwijnt die hun brief toch zonder enig effect.
Ge had het natuurlijk ook gewoon kunnen lezen en er inhoudelijk op ingaan. Misschien een zotte suggestie. :)

Goh, Erika Vlieghe mag gerust vinden dat mensen zeuren...

Kunnen we haar eens opsluiten op 100% telewerk (dus ook geen bezoekjes aan televsiestudio's) op een eenzame hotelkamer?
Ze mag een tweetal keer per week één persoon uit haar gezin zien of eenzaam gaan joggen. Ze mag zelfs haar eten in de supermarkt gaan halen in plaats van room service te gebruiken. Maar plezant zal ze het niet vinden en dan snapt ze mijn (en met mij dat van vele andere alleenstaanden hun) perspectief op deze materie. De maatregelen mogen gerust noodzakelijk zijn, en Erika vlieghe mag vinden dat mensen zeuren, maar ik vind dat ik op tijd en stond ook mag zeuren over deze situatie.

Soit, ik trek het nog wel een maandje of twee, maar heb meer schrik voor daarna...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan