Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik snap dat zonder fun en plezier ook niet. Alsof we allemaal gevangen zitten in huis en elke vorm van entertainment is verdwenen.
Ok, het aanbod is veel beperkter, maar kom zeg, het is een soft lockdown. Je mag nog steeds naar de zee, naar de ardennen, naar de Kempen, ... gaan wandelen, fietsen, etc. Alleen gaat ge uwe picknick moeten meenemen ipv op restaurant te gaan.
Vrienden van mij spelen boardgames via zoom. Mijn vrouw heeft onlangs zelfs een knutselnamiddag via zoom gedaan. Het is niet hetzelfde als fysiek aanwezig zijn, maar nog even goed fun.

Sommigen doen alsof ze enkel mogen slapen en werken of Anne Frank style zijn afgesneden van de buitenwereld. Zeker voor jonge, gezonde mensen valt er nog redelijk wat te doen. Moest ge een alleenstaande 80 jarige of invalide zijn, dan kan ik begrijpen dat het leven ineens heel saai is geworden, maar voor anderen is het toch enkel een aanpassing, maar toch nog geen isolatie? Of zie ik dat verkeerd (als aso die geen behoefte heeft aan buitenkomen en blij is dat hij kan gamen en niet aan sociale verplichtingen moet voldoen)
Je vergeet het gebrek aan toiletten :). Waar in de kerstvakantie er nog openbare toiletten aan zee voorzien waren zijn ze nu bijvoorbeeld in Knokke allemaal weggenomen.

Nuja ik klaag niet op het vlak van entertainment en meer rust. Wel sociaal contact. Als je alleen bent is dat toch wat anders dan in gezinsverband. En ja je mag gaan wandelen en mensen bezoeken, maar als het merendeel van uw vrienden een gezin hebben dan komt dat er minder van. Zij houden hun contact meer voor directe familie voor de kinderzorg. En ik moet eerlijk zijn dat ik zelf ook wel bewust voorzichtig ben met mensen met schoolgaande kinderen/mensen met een sociaal beroep, net om zelf een risico op een besmetting te vermijden.

Maar ge moogt toch nog buiten? Je kan toch nog in een park gaan wandelen met eender welke vriend? Je mag toch bij familie in hun tuin gaan zitten. Je mag toch met 4 gaan fietsen of wandelen? Dat van die 0,0 nog mogen verplaatsen is toch gewoon lariekoek?

Het spijt me maar blij wordt ik niet dat die dingen "gelukkig" wel nog mogen. Na bezoek ouders, wandelen, sporten, whatever kom je gewoon terug in je leeg appartement waar er gewoon niks behalve stilte is. Geen vrienden die nog even mee binnenkomen om een pint te drinken of een film te gapen. Of na het sporten in de bar wat blijven nakeuvelen met de medesporters, neen je auto in en naar huis. Gezellig is anders.

Normaal gezien spreken wij in't weekend altijd 's avonds af en dan komt ge pas thuis tegen 1 uur. Of ik ben gaan trainen, wedstrijd gaan spelen of ik zit in de fitness. Dat valt allemaal weg en dan kunt ge ineens tegen niemand spreken.

Mijn vrienden zijn ook niet het type dat elke dag gaat zoomen of skypen
Goed, dat snap ik: maar het is toch niet zo als MiniJeffrey het voorstelt en ge totaal niets meer kunt. Er zijn nog steeds opties om met vrienden buiten te komen alleen niet in grote groepen en zoals jij het aangeeft, niet tot 1 uur `s nachts. Maar sporten, buiten komen, e.d. mag nog altijd met vrienden.

Goed, dat snap ik: maar het is toch niet zo als MiniJeffrey het voorstelt en ge totaal niets meer kunt. Er zijn nog steeds opties om met vrienden buiten te komen alleen niet in grote groepen en zoals jij het aangeeft, niet tot 1 uur `s nachts. Maar sporten, buiten komen, e.d. mag nog altijd met vrienden.
Ik denk dat je niet een ander zijn rekening mag maken en zeker niet moogt minimaliseren zoals jij nu doet.

Wat een vergelijkingen maakt je ook.
Als er nu 90% weg valt van wat je gewoon bent, moet je maar gelukkig worden van die 10%?
En omdat onze grootouders minder hadden moeten wij nu maar gelukkig zijn met wat we hebben?

Dit is niets in vergelijking met de plaag, dus moeten we alles maar open gooien, want vroeger wast erger en we mogen gelukkig zijn dat we nog een aantal mensen kunnen redden?

Het spijt me maar blij wordt ik niet dat die dingen "gelukkig" wel nog mogen. Na bezoek ouders, wandelen, sporten, whatever kom je gewoon terug in je leeg appartement waar er gewoon niks behalve stilte is. Geen vrienden die nog even mee binnenkomen om een pint te drinken of een film te gapen. Of na het sporten in de bar wat blijven nakeuvelen met de medesporters, neen je auto in en naar huis. Gezellig is anders.
Nogmaals: dat van die stilte blijft hetzelfde: als die maat zijn pint op is, blijft die ook niet slapen (denk ik). De stilte duurt nu wat langer misschien, maar an sich is dat weinig verschil met anders.
Maar goed, ge geeft nu toch al toe dat 0.0 mogen verplaatsen eigenlijk overdreven is. Misschien moet je toch proberen om gelukkig te zijn met dingen die je wel kan.
Het is misschien niet de beste vergelijking, maar morgen kan je misschien in een rolstoel belanden en dan kan je zelfs zonder Corona ook niet veel meer. Het is dan de kunst om toch te concentreren op de zaken die nog wel kunnen. (en dit komt van een piekeraar/zwartdenker tot en met).

Vind ik niet, ik volg MiniJeffrey hierbij. Jij vindt die Zoom bijeenkomsten misschien een goed substituut voor echte bijeenkomsten, ik vind dat echt niets. Onlangs op het werk ook zo'n virtuele new year's drink, was eerlijkgezegd maar een saaie bedoeling.

Ik vind dat toch ook wat kort door de bocht. Zo zijn er zelfs studies gebeurd bij baby's (ethisch onveranwoord lijkt me, daar niet van), dat een gebrek aan letterlijk menselijke contact, aanrakingen, een grote impact hebben.

Dit kan Zoom niet vervangen.

Denk dat het het ergste is voor oudere mensen die nu gewoon thuis zitten weg te kwijnen.
Mijn grootouders vonden den oorlog nog "plezanter" dan COVID-19. Zonder enige vorm van kennis van hedendaagse communicatie middelen, sukkelen door de leeftijd en andere noden is deze tijd niet echt aangenaam.

Vind ik niet, ik volg MiniJeffrey hierbij. Jij vindt die Zoom bijeenkomsten misschien een goed substituut voor echte bijeenkomsten, ik vind dat echt niets. Onlangs op het werk ook zo'n virtuele new year's drink, was eerlijkgezegd maar een saaie bedoeling.
Maar niemand, maar echt niemand, volgt die regels hier omdat het beter zou zijn, of evengoed zou zijn, toch?
Beide dingen kunnen tegelijk waar zijn: Je kunt nog altijd dingen doen, EN het is nog altijd kakkiger dan zonder die regels.

Jamaar, waarom spreekt ge niet buiten af met uw vrienden? Waarom zijt ge deze zomer niet eens iets gaan doen? Een daguitstap, of gewoon een terrasje? Was allemaal perfect mogelijk..

Ik denk dat je niet een ander zijn rekening mag maken en zeker niet moogt minimaliseren zoals jij nu doet.

Wat een vergelijkingen maakt je ook.
Als er nu 90% weg valt van wat je gewoon bent, moet je maar gelukkig worden van die 10%?
En omdat onze grootouders minder hadden moeten wij nu maar gelukkig zijn met wat we hebben?

Dit is niets in vergelijking met de plaag, dus moeten we alles maar open gooien, want vroeger wast erger en we mogen gelukkig zijn dat we nog een aantal mensen kunnen redden?
ik vraag toch achter een ander inzicht? Want die vergelijkingen is wat ik dikwijls voor mezelf maak. Hoe heeft bijv. Anne Frank het overleefd (allez, ze heeft het niet overleefd, maar ge begrijpt het wel). Hoe overleven mensen het waar ze zes maanden gescheiden zijn van hun familie en 6 op 7 moeten werken? Hoe vind een alleenstaande die gebonden is aan een rolstoel geluk? Als ge het vergelijkt met hen kunnen we nog veel... maar zoals ik ook schreef: ik ben een aso die blij is dat hij nu kan gamen, dus voor mij is die behoefte aan sociaal contact moeilijker te begrijpen, daarmee dat ik er ook specifiek achter vraag.

En het was vooral op MiniJeffrey zijn reactie van dat `alle` plezier weg is en we ons 0.0 mogen verplaatsen. Dat is gewoon te pessimistisch benaderd: ze hebben vorige week nog moeten oproepen om te stoppen om naar de Hoge Venen te komen, want iedereen was zich aan het verplaatsen...

Dat kan ik wel begrijpen. En dat schreef ik ook.
Vrienden van mij spelen boardgames via zoom. Mijn vrouw heeft onlangs zelfs een knutselnamiddag via zoom gedaan. Het is niet hetzelfde als fysiek aanwezig zijn, maar nog even goed fun.
maar men moet ook niet doen alsof men gevangen zit en er niets meer kan. Die vrienden hebben plezier met boardgamen via zoom, niet hetzelfde als samen rond de tafel zitten, maar zeker ook geen saaie bedoening.
Mijn schoonfamilie is vorige week naar een chalet park geweest. ze hebben per gezin een chalet gehuurd en dan elke dag gaan wandelen in groepjes van vier. Niet hetzelfde als met heel de familie wandelen en `s avonds samen eten, maar ze hebben er nog steeds van genoten.
Stop gewoon met zo extreem te zijn en te roepen dat ge nog 0.0 kunt doen terwijl de realiteit wel iets vrijer is. (en daarbij wil ik niet zeggen dat het niet moeilijker is voor sommigen)

Ge kunt natuurlijk niet elke dag vragen aan uw vrienden om te gaan wandelen. Die hebben dan ook weer hun leven.
tuurlijk, maar dat is ook in een covid-vrije week zo. Dan kan je ook niet elke avond iemand uitnodigen om een pint te (komen) drinken, die hebben dan ook hun eigen leven (en misschien zelfs nog drukker)

Nederland krijgt een avondklok tussen 20.30 en 04:30. Benieuwd naar de reacties daarop, de Nederlanders beginnen op dat vlak wel steeds meer vocaal te worden tegen de maatregelen. Benieuwd wat de reacties hierop gaan worden.

Ge kunt natuurlijk niet elke dag vragen aan uw vrienden om te gaan wandelen. Die hebben dan ook weer hun leven.
Dat klopt, niemand zegt dat het nu perfect is en ik denk dat iedereen wel in een bepaalde mate afziet van de huidige situatie. Maar in plaats van u continu in zelfbeklag te wentelen (niet per se op u bedoeld, trouwens), focus u toch meer op het positieve en wat ge wel kunt en moogt?

Ik vind dat toch ook wat kort door de bocht. Zo zijn er zelfs studies gebeurd bij baby's (ethisch onveranwoord lijkt me, daar niet van), dat een gebrek aan letterlijk menselijke contact, aanrakingen, een grote impact hebben.

Dit kan Zoom niet vervangen.
Bij de eerste vier levensjaren creëer je door gebrek aan bepaald menselijk contact personen die een serieuze aanleg hebben tot een hele resem aan psychologische aandoeningen zoals narcisme, psychopatie e.d.

Een gesloten afdeling van een psychiatrie ligt vol met mensen die zulke geschiedenis achter de rug hebben. Deze manifesteert zich meestal in de vorm van bijvoorbeeld de vader die het afgetrapt is met moeder die het kind niet graag meer wilt en fysiek/lichamelijk verstoot maar toch slechts het hoogstnoodzakelijke geeft tot overleven.

Als oudere persoon kan je er best wel wat beter tegen daar niet van.

tuurlijk, maar dat is ook in een covid-vrije week zo. Dan kan je ook niet elke avond iemand uitnodigen om een pint te (komen) drinken, die hebben dan ook hun eigen leven (en misschien zelfs nog drukker)
Nee, maar ik ben heel het weekend wel weg en niet altijd met dezelfde. Aleja, ik snap wat ge wilt zeggen, maar het is anders. Ik ga van 6 op 7 sporten naar nu totaal geen motivatie om een gewicht te heffen, laat staan naar buiten gaan om rondje te lopen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan