Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dat van die lage bloeddruk kan ik nog volgen, maar "angst voor de prik"?? Dat voel je toch nauwelijks en waarom zou een jongere meer angst moeten hebben voor een prik dan iemand die al wat ouder is?
Ik geef mensen graag het voordeel van de twijfel, maar da is pure aanstelleritis. Ik was rond aant staren int kotteke daarnet en ik had zelfs ni door dat er al geprikt was. Das puur mensen da zich op voorhand al zitten opjagen en de stress wordt hen teveel, al is er begot niets aan de hand.

Verklaart wel waarom er om de 2 meter een blad hing met instructies wat ge moet doen als ge een flauwte voelt opkomen :D

Raar, daar heb ik in Hasselt nog totaal niks van gemerkt.
Wel in de afgelopen weken al een aantal keer gezien dat een groepje ouderen een paar tafeltjes wilden samen schuiven, waarop hey personeel tussen beide kwam om te zeggen dat dat echt niet kon. De commentaar van die mensen was dan "Ja paar wij zijn wel al gevaccineerd he, dan kan dat toch geen kwaad"
Ik denk dat het ook goed meevalt betreffende de jeugd.
Ik zie veel jongeren die hun mondmasker op hebben, zelfs als ze alleen aan het buskotteke aan het wachten zijn :)
Maar wij wonen dan ook weer in het brave Limburg he ;)

Dat dat maar een (hoe langer hoe minder relevant) deel van het verhaal is.

De krantenkoppen zouden even goed kunnen zijn: Vaccins in het VK doen hun werk, hospitalisaties en overlijdens blijven laag ondanks stijgend aantal besmettingen. Dat is een genuanceerde kop.
Maar, zoals ik u al 2x geantwoord heb, is het te vroeg om die conclusie te trekken. Zeker i.v.m. hospitalisaties.
Dat jij dat wilt doen, cava nog. Als een krant dat wilt doen wel. Want dan zijn het geen feiten.

De hospitalisatie stijgt. Dat is geen goed nieuw. Of het in verhouding staat tot de besmettingen kan nog niet gezegd worden want er zijn maar volledig hospitalisatie cijfers t.e.m. 22juni (Schotland heeft ondertussen 3 dagen extra gerapporteerd t.o.v. eerdere posts).

Als je de evolutie wilt bekijken voor enkel England, waar al meer cijfers voor bekend zijn:
7cZ7zIA.png

Links is hospitalisatie geen offset.
Rechts is bovenaan 1 week, onderaan 2 weken.

Momenteel komt 1 week het meeste in de buurt, en dan zitten ze nog niet aan de grote piek van extra besmettingen.
2weken offset komt minder in de buurt maar is nog steeds in de buurt. Dan zitten ze allesbehalve al aan de grote stijgingen in cases.

Maar, zoals ik al zei, dit is puur informatief. Ik vind het dus nog steeds te vroeg om conclusies te trekken.

Een tiener is ook een kind. :) Dat gezegd zijnde, is het absurd hoe de pers de druk om (ook jonge) kinderen te vaccineren blijft opvoeren, terwijl dat letterlijk nergens op gebaseerd is. En bij DM is dat vooral gedreven door die zot van een JDC. Die is echt volledig losgeslagen.
Het vaccineren van zoveel mogelijk 12+ lijkt mij wel slim.

Hoe meer groepsimmuniteit, hoe beter we toekomstige varianten gaan blijven afketsen zonder dat we terug extra klote-maatregelen moeten invoeren komende winter/jaar.

60% of 85% gevaccineerden, dat maakt een groot verschil uit als de toekomstige kappa- of lambda-variant de vaccineffectiviteit met meer dan 30% blijkt te verminderen...

Maar, zoals ik u al 2x geantwoord heb, is het te vroeg om die conclusie te trekken. Zeker i.v.m. hospitalisaties.
Dat jij dat wilt doen, cava nog. Als een krant dat wilt doen wel. Want dan zijn het geen feiten.

De hospitalisatie stijgt. Dat is geen goed nieuw. Of het in verhouding staat tot de besmettingen kan nog niet gezegd worden want er zijn maar volledig hospitalisatie cijfers t.e.m. 22juni (Schotland heeft ondertussen 3 dagen extra gerapporteerd t.o.v. eerdere posts).

Als je de evolutie wilt bekijken voor enkel England, waar al meer cijfers voor bekend zijn:
7cZ7zIA.png

Momenteel komt 1 week het meeste in de buurt, en dan zitten ze nog niet aan de grote piek van extra besmettingen.
2weken offset komt minder in de buurt maar is nog steeds in de buurt. Dan zitten ze allesbehalve al aan de grote stijgingen in cases.

Maar, zoals ik al zei, dit is puur informatief. Ik vind het dus nog steeds te vroeg om conclusies te trekken.
En voor de 100ste maal: die conclusies trekken wij wel.
Die UK gegevens zijn veel minder relevant voor ons aangezien ze daar met 75% astrazeneca zitten, waaronder velen dan nog slechts 1x.
Daarnaast ook grotere clusters van bepaalde bevolkingsdelen die niet gevaccineerd zijn. (Idem Israel orthodoxen en arabische bevolking).
Dat is allemaal niet het geval in Vlaanderen.

Alle beschikbare gegevens tonen dat de delta-variant geen problemen geeft (als in: exponentiële stijging in hospitalisaties en doden) als een voldoende % van de bevolking gevaccineerd is met mRNA's.

Vandaar: verder blijven vaccineren als maniakken (zoals we bezig zijn, pluim voor Belgische organisatie en bevolking), ook 12+.

En voor de rest van de zomer genieten en het clickbait van sommige kranten negeren.

7cZ7zIA.png

Er zijn nochtans genoeg feiten die wel al kunnen vastgesteld worden en de data die momenteel beschikbaar is onderbouwt dat vaccins werken (tegen de delta variant) en dat hospitalisaties minder snel stijgen dan besmettingen en minder snel dan in eerdere golven. Allemaal stellingen die ook door experts worden gedeeld en dus perfect door een krant kunnen gerapporteerd worden. Nieuwsberichten over besmettingen worden hoe langer hoe irrelevanter, een genuanceerde berichtgeving gaat zich daar dan ook hoe langer hoe minder op toespitsen, behalve als ze enkel op kliks uit zijn.

Kranten rapporteren trouwens niet enkel op basis van feiten. We zijn het laatste jaar continu om de oren geslagen met negatieve prognoses en vooruitzichten. Heel vaak veel erger dan wat het effectief is geworden. Daarover werden achteraf weinig kritische vragen gesteld want de preventieparadox. Waarom moet positief nieuws 100% gerealiseerd zijn en mag negatief nieuws op het onwaarschijnlijke negatiefste situatie gebaseerd zijn? Molenberghs die voorspelt dat mensen bij een ongeval na een terrasje niet geholpen gingen worden, was voor de kranten geen probleem om hun pagina's mee te vullen. Veel feiten waren daar ook niet aan. Joël De Ceulaer heeft deze week ook nog eens iemand geïnterviewd die de situatie in de UK totaal fout heeft voorspeld enkele weken geleden en nu als grote voorspeller voor België wordt binnengehaald. Weinig feiten en weinig kritische journalistiek.

En voor de 100ste maal: die conclusies trekken wij wel.
Die UK gegevens zijn veel minder relevant voor ons aangezien ze daar met 75% astrazeneca zitten, waaronder velen dan nog slechts 1x.
Daarnaast ook grotere clusters van bepaalde bevolkingsdelen die niet gevaccineerd zijn. (Idem Israel orthodoxen en arabische bevolking).
Dat is allemaal niet het geval in Vlaanderen.
Dus jij trekt uw conclusies uit een situatie waarvan jij zelf zegt dat het niet vergelijkbaar is? :unsure:
(Een situatie die ik er trouwens niet bijgetrokken heb, ik antwoord gewoon telkens als iemand afkomt met het VK. Als zij het erbij betrekken, ga ik erop wijzen dat uit die specifieke gegevens geen conclusie getrokken kan worden, nog niet alleszins.)

Er zijn nochtans genoeg feiten die wel al kunnen vastgesteld worden en de data die momenteel beschikbaar is onderbouwt dat vaccins werken (tegen de delta variant) en dat hospitalisaties minder snel stijgen dan besmettingen en minder snel dan in eerdere golven. Allemaal stellingen die ook door experts worden gedeeld en dus perfect door een krant kunnen gerapporteerd worden.
Wat ook gebeurt.
Over indiase variant:
algemeen:

Er zijn nochtans genoeg feiten die wel al kunnen vastgesteld worden en de data die momenteel beschikbaar is onderbouwt dat vaccins werken (tegen de delta variant) en dat hospitalisaties minder snel stijgen dan besmettingen en minder snel dan in eerdere golven. Allemaal stellingen die ook door experts worden gedeeld en dus perfect door een krant kunnen gerapporteerd worden. Nieuwsberichten over besmettingen worden hoe langer hoe irrelevanter, een genuanceerde berichtgeving gaat zich daar dan ook hoe langer hoe minder op toespitsen, behalve als ze enkel op kliks uit zijn.
Maar daar antwoordde ik in dit geval niet op, ik antwoordde op mensen die er de hospitalisaties in het VK momenteel bij betrekken. En daarop antwoordde ik dat je daaruit nog geen conclusies kunt trekken. Zelfs experten doen het niet. Afgaand op theoretische en/of gecontroleerde studies gaat men die stellingen volgen. Maar dit gaat over een real-life voorbeeld.
Kan je mij eens linken waar de belgische experten zeggen wat je hier beweert?
Want ik heb nog maar 1 studie gezien erover (1 die trouwens in zowat elke krant hier in Vlaanderen vernoemd is; tot zover enkel negatieve nuance...).

Vlieghe weet niet tot wat het gaat lijden, en vermeld ook dat WHO ook adviseert om voorzichtig te zijn errond:

Van Gucht vindt het nog te vroeg om conclusies te trekken (dit is van gisteren trouwens):
“Een rapport van een Brits onderzoek wijst uit dat de kans op een ziekenhuisopname verdubbelt als je besmet bent met de delta-variant, maar ik vind het te vroeg om daarover conclusies te trekken. Over de alfa-variant werd hetzelfde gezegd, maar daar heb ik in ons land niet veel van gezien.”
Kijk, kan je nog zeggen dat het ongenuanceerd is? Hij verwerpt actief een studie die zou aantonen dat de kans op hospitalisatie verdubbelt en zegt dat het te vroeg is om conclusies te trekken.

Kranten rapporteren trouwens niet enkel op basis van feiten. We zijn het laatste jaar continu om de oren geslagen met negatieve prognoses en vooruitzichten. Heel vaak veel erger dan wat het effectief is geworden. Daarover werden achteraf weinig kritische vragen gesteld want de preventieparadox. Waarom moet positief nieuws 100% gerealiseerd zijn en mag negatief nieuws op het onwaarschijnlijke negatiefste situatie gebaseerd zijn? Molenberghs die voorspelt dat mensen bij een ongeval na een terrasje niet geholpen gingen worden, was voor de kranten geen probleem om hun pagina's mee te vullen. Veel feiten waren daar ook niet aan. Joël De Ceulaer heeft deze week ook nog eens iemand geïnterviewd die de situatie in de UK totaal fout heeft voorspeld enkele weken geleden en nu als grote voorspeller voor België wordt binnengehaald. Weinig feiten en weinig kritische journalistiek.
Een prognose is ook maar enkel dat; een prognose. En dat wordt zo benoemd. Dus ik zie het probleem niet. Een vooruitzicht is ook enkel dat. Die kunnen altijd fout zijn.

Maar hier geef ik u wel gelijk in, een tijdlang is op veel media kanalen er meer aandacht gegeven aan negatieve prognoses. Maar vergeet ook niet dat die "negatieve" prognoses ook geregeld wel uitgekomen zijn. Dan denk ik vooral aan de 2e golf. De mogelijkse 3e golf is er inderdaad niet van gekomen, of toch niet zo erg als voorspeld. We hebben wel op enkele weken een verdubbeling gehad maar is geen grotere piek op gekomen.

Kranten rapporteren trouwens niet enkel op basis van feiten. We zijn het laatste jaar continu om de oren geslagen met negatieve prognoses en vooruitzichten. Heel vaak veel erger dan wat het effectief is geworden. Daarover werden achteraf weinig kritische vragen gesteld want de preventieparadox. Waarom moet positief nieuws 100% gerealiseerd zijn en mag negatief nieuws op het onwaarschijnlijke negatiefste situatie gebaseerd zijn?
zowel "positieve" als "negatieve" (achteraf gezien tov de effectief gerealiseerde gevallen) worden in het nieuws gebracht, wat je onthoudt zijn vaak de zaken die je ergerden. En ja, de negatieve mss net iets meer, omdat er nu eenmaal ook maatregelen genomen zijn om die negatieve scenario's tegen te houden.

Ik zweeg om miserie te vermijden.
Vorige week ook een cassière voor me gehad met mondkapje niet over haar neus.

Tja, mensen die denken dat de regels niet voor hen gelden heb je in alle lagen van de bevolking zeker...

Ik vind wel dat véél landen zich nog steeds te veel concentreren op: Hoeveel mensen zijn of worden er besmet?
In Australië? 100 mensen besmet? --> Héél het land opnieuw op slot!

Terwijl stilaan toch de vraag moet zijn: Hoeveel doden veroorzaakt de (nieuwe) variant?

Of gaat men 100 jaar lang alles op slot doen? Want elke maand zal er wel ne nieuwe variant zijn die plots weer voor besmettingen gaan zorgen. Dat je dit virus ooit nog weg krijgt is ijdele hoop. Die kans is 0,000000%.

Het vaccineren van zoveel mogelijk 12+ lijkt mij wel slim.

Hoe meer groepsimmuniteit, hoe beter we toekomstige varianten gaan blijven afketsen zonder dat we terug extra klote-maatregelen moeten invoeren komende winter/jaar.

60% of 85% gevaccineerden, dat maakt een groot verschil uit als de toekomstige kappa- of lambda-variant de vaccineffectiviteit met meer dan 30% blijkt te verminderen...
Ook heel dat gedoe over varianten mag wel eens genuanceerd worden. De realiteit, als ik het goed begrepen heb, is dat de mogelijkheid tot mutatie van covid eigenlijk gewoon (relatief) beperkt is en dat dat doemscenario van een vaccinontwijkende variant tot nu toe eigenlijk nergens op gebaseerd is.

Om het met de woorden van het Oxford team te zeggen: "A change in the spike protein- which allows the coronavirus to enter and infect human cells- that is radical enough to make our vaccine completely ineffective would also, almost certainly, be so extreme as to make the virus non-functional."

@puni
Ik moet je opnieuw bijtreden :)
Een mogelijke opvolger staat al voor de deur: er is intussen sprake van ‘delta plus’, die zich nóg makkelijker zou verspreiden en nog meer weerstand zou bieden aan onze antilichamen. Hoelang nog voor het virus dermate muteert dat een vaccin niet meer werkt? "Dat zal niet gauw gebeuren. Een RNA-streng van een virus telt om en bij de 30.000 letters. Bij de huidige varianten wijken er zo’n 10 à 20 af, delta plus verschilt nog een lettertje meer."
"Een virus probeert constant om onze antistoffen te ontduiken, maar daarvoor betaalt het een prijs. De binding aan onze cellen kan verslechteren, bijvoorbeeld. Op een bepaald moment heeft een virus zijn ideale vorm bereikt en kunnen nieuwe mutaties in het nadeel spelen van het virus. We zullen dus heel lang een zekere basisimmuniteit behouden. De vraag is of deze basisimmuniteit sterk genoeg blijft om ons uit het ziekenhuis te houden. Zo niet is er de oplossing van een derde dosis."
Nu goed, ik ben al blij dat het wat doorsijpelt in de populaire media, ik werd hier nog niet zo lang geleden voor verketterd :)

Dat van die lage bloeddruk kan ik nog volgen, maar "angst voor de prik"?? Dat voel je toch nauwelijks en waarom zou een jongere meer angst moeten hebben voor een prik dan iemand die al wat ouder is?
Omdat we een bende gevoelige, over-emotional tweetende generatie gekweekt hebben die niks mee gemaakt hebben in heel hun leven en menen dat de in hun hoofd gecreëerde problemen het dagelijkse gespreksonderwerp moeten zijn. En die bijgevolg niks gewoon zijn.

Sommige 60+ mensen waar ik van gehoord heb die vertellen dat ze er amper iets van gevoeld hebben. Mijn schoonvader beweerde zelfs dat hij niet eens in de gaten had dat de verpleegster hem al gevaccinneerd had :unsure: Wat ik toch wat vreemd vond.
die sloeber zat gewoon naar die verpleegster te kijken en weg te dromen

Omdat we een bende gevoelige, over-emotional tweetende generatie gekweekt hebben die niks mee gemaakt hebben in heel hun leven en menen dat de in hun hoofd gecreëerde problemen het dagelijkse gespreksonderwerp moeten zijn. En die bijgevolg niks gewoon zijn.
Ik zei: "En? Wanneer ga je mij prikken?'
De reactie: "Dat is al gebeurd meneer!"

Ik heb dus niets gevoeld. (Eerste prik)

Euhm ... waarschijnlijk versta ik u verkeerd maar de Spaanse griep was iets vlak na W.O 1 , als je dat leest geene kak, net wereldoorlog achter de rug en dan doet die pandemie er nog een schepje bovenop. En in tegenstelling tot Corona stierven toen degenen met het sterkste immuunsysteem, 20 tot 40 jarigen ....

Spaanse Griep

Awel ja, hij was oudstrijder 14-18. Na 50 jaar sprak hij nog over de Spaanse griep (jaren 70). Hij is overleden in 1979. Over de oorlog sprak hij nooit tot hij een keer tegen mij begon over zijn ervaringen in Diksmuide. Hij was destijds 2 keer gewond geraakt. Van het gas en een schrapnel in zijn been. Ik was toen ergens rond de 10 jaar oud. Toen ik dat vertelde aan mijn moeder was die stomverbaasd. Tegen haar had hij nooit ook maar iets verteld van die tijd.

Pff, donderdag om de eerste prik en ik zie er zo tegenop.
Reden: ik vind het te surrealistisch allemaal.
Ben anders een nuchter persoon (geen antivaxxer!), maar ik voel er me niet goed bij om de één of andere reden.

Ik weet dat ik nu wellicht ga afgeknald worden, maar bij deze.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan