Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
De realiteit in het VK is dat kans op hospitalisatie van een gevaccineerd persoon die besmet wordt met covid in het VK gewoon absurd klein is, dat het overgrote deel van de besmettingen plaatsvindt bij de jonge, niet-gevaccineerde bevolking (waarvan de kans dat ze in het ziekenhuis, laat staan op intensieve, terechtkomen ook vele malen kleiner is). Dat wil dus concreet zeggen dat de ziekenhuiscijfers daar nooit in dezelfde mate gaan stijgen, au contraire. Ook niet als lagging indicator.

Dus het is op dit moment, met alles wat geweten is, gewoon fout om aan te nemen dat de hospitalisatietrend dezelfde zal zijn als vorige keer. Als die wel nog zou exploderen, betekent dat maar een ding: Dat vaccinatie het verschil niet maakt. Maar ik mag hopen dat jij, als redelijk persoon, dat niet gelooft?
Bevestiging trouwens, als men puni niet wil geloven ;)
“Die kans is reëel”, vreest Van Gucht. “De vaccinatiegraad van bijvoorbeeld Portugal is vergelijkbaar met die van ons, en daar gaan de besmettingscijfers de laatste dagen fors de hoogte in. Dito voor het Verenigd Koninkrijk, waar de vaccinatiecampagne nochtans een flinke voorsprong heeft.” Een mogelijke vierde golf zou zich vooral in die besmettingscijfers aftekenen. “Het is een andere zomer dan die van 2020. De ouderen en meeste kwetsbaren zijn beschermd, de jongere generaties volgen de komende weken en maanden. Van een stroom aan ziekenhuisopnames en overlijdens zouden we gevrijwaard moeten blijven.”

Het is fascinerend en beangstigend hoe in elk land er toch ook een percentage bevolking is dat de adviserende virologen e.d. weten te haat en hen als spilfiguren in complottheorien of als leugenaars beschouwen. Fauci, Chris Whitty, Mark Van Ranst, ...
Ik bewonder die mensen toch. Had ik in hun plaats geweest had de bevolking al lang mogen ontploffen. En ja, ik weet dat de goede meerderheid dan het slachtoffer is van die kleine minderheid, maar toch: bedreigingen, haatmails, etc. ge moet toch wel een idealist zijn om dat voor de mensen over te hebben.
Zijn vooral de marginalen en de Karens van de maatschappij.
Maar inderdaad, bewondering voor de virologen die dit allemaal van hun rug kunnen laten glijden.

De trend in hospitalisaties t.o.v. besmettingen in de UK is al gigantisch positief te noemen. Zie o.a. de grafieken in deze thread:
Lagging indicators zijn geen reden om te blijven wachten om positief te zijn.

Je kan hierover negatief (de onbekende delta variant, de besmettingen gaan sterk omhoog) rapporteren of het positieve van de cijfers inzien (hospitalisaties en doden blijven erg laag, de vaccins werken erg goed, de delta variant is minder besmettelijk dan enkele weken geleden werd gedacht). Op basis van wat ik in de Belgische media zie, heeft het negatieve vaak de bovenhand (alleszins in de koppen). Experten stellen vaak ook enkel de negatiefste scenarios voor wat op z'n beurt ook weer tot negatieve headlines leidt.

De realiteit in het VK is dat kans op hospitalisatie van een gevaccineerd persoon die besmet wordt met covid in het VK gewoon absurd klein is, dat het overgrote deel van de besmettingen plaatsvindt bij de jonge, niet-gevaccineerde bevolking (waarvan de kans dat ze in het ziekenhuis, laat staan op intensieve, terechtkomen ook vele malen kleiner is). Dat wil dus concreet zeggen dat de ziekenhuiscijfers daar nooit in dezelfde mate gaan stijgen, au contraire. Ook niet als lagging indicator.

Dus het is op dit moment, met alles wat geweten is, gewoon fout om aan te nemen dat de hospitalisatietrend dezelfde zal zijn als vorige keer. Als die wel nog zou exploderen, betekent dat maar een ding: Dat vaccinatie het verschil niet maakt. Maar ik mag hopen dat jij, als redelijk persoon, dat niet gelooft?
Zie antwoord dat ik de vorige keer gegeven heb. Nergens zeg ik dat we ons zorgen moeten maken. Enkel dat het te vroeg is om conclusies te trekken. In beide richtingen. Is nog niks veranderd t.o.v. deze post, want de nieuwe data is er nog niet:
Mijn post ging niet over zorgen maken hé, ik zei enkel dat het nog te vroeg is om die stelling te doen sinds de laatste update qua hospitalisaties van 20 juni is. Waar die ook al een stijging van 67% had t.o.v. 2 weken ervoor. Met een lag van 2 weken hadden de nieuwe cases daar een stijging van 100%. En zelfs met lagging, is de verhouding stijging in cases t.o.v. stijging in hospitalisaties ook zelden 1 op 1 geweest. Met de huidige data zie ik zowat hetzelfde stramien als bij de 2e golf hier in België. Lag van 2~3 weken en verhouding van 2 op 1 qua stijging van aantal bevestigde besmettingen t.o.v. stijging van opnames in het ziekenhuis.

Kan zijn als de data morgen beschikbaar is qua hospitalisaties dat dit stramien doorbroken wordt en dat zou ik enkel toejuichen ;)

Je kan hierover negatief (de onbekende delta variant, de besmettingen gaan sterk omhoog) rapporteren of het positieve van de cijfers inzien (hospitalisaties en doden blijven erg laag, de vaccins werken erg goed, de delta variant is minder besmettelijk dan enkele weken geleden werd gedacht). Op basis van wat ik in de Belgische media zie, heeft het negatieve vaak de bovenhand (alleszins in de koppen). Experten stellen vaak ook enkel de negatiefste scenarios voor wat op z'n beurt ook weer tot negatieve headlines leidt.
Zowel de positieve als de negatieve zaken worden belicht, als je enkel de negatieve leest in de media moet je eens denken dat jij mss de verkeerde zaken leest.

Het is ook niet omdat ik (en anderen) tegen KingRotra inga, dat we daarom negatief zijn. Hij gaf echter een verkeerde interpretatie van de cijfers.

Zowel de positieve als de negatieve zaken worden belicht, als je enkel de negatieve leest in de media moet je eens denken dat jij mss de verkeerde zaken leest.

Het is ook niet omdat ik (en anderen) tegen KingRotra inga, dat we daarom negatief zijn. Hij gaf echter een verkeerde interpretatie van de cijfers.
Ik zeg toch niet dat enkel het negatieve wordt belicht, enkel dat het in mijn ogen vaak de bovenhand haalt. Kijk enkel al naar de koppen van de voorbeelden van artikels die hier werden gepost op de laatste pagina:
- "Groeiende bezorgdheid over oprukkende delta-variant"
- "Coronabesmettingen in Verenigd Koninkrijk fors de hoogte in"
- "Weer meer dan 10.000 besmettingen in Verenigd Koninkrijk"
Dat lijkt me enkel negatieve teneur. Dan mag je in je artikel nog wat nuanceren, de toon is al gezet. En dat zijn artikels gepost door mensen die vinden dat de media voldoende genuanceerd is, geen voorbeelden die ik cherrypick.

Dat van die lage bloeddruk kan ik nog volgen, maar "angst voor de prik"?? Dat voel je toch nauwelijks en waarom zou een jongere meer angst moeten hebben voor een prik dan iemand die al wat ouder is?

Misschien omdat "ouderen" het sowieso al wel gewoon zijn om medische handelingen te ondergaan terwijl dit voor jongeren die zelden of nooit een ziekenhuis of dokterskabinet langs de binnenkant zien, ietwat "nieuw" en dus ook spannender is?

Ik zeg toch niet dat enkel het negatieve wordt belicht, enkel dat het in mijn ogen vaak de bovenhand haalt. Kijk enkel al naar de koppen van de voorbeelden van artikels die hier werden gepost op de laatste pagina:
Dat lijkt me enkel negatieve teneur. Dan mag je in je artikel nog wat nuanceren, de toon is al gezet. En dat zijn artikels gepost door mensen die vinden dat de media voldoende genuanceerd is, geen voorbeelden die ik cherrypick.
Als je de (sensatie)pers natuurlijk als maatstaf neemt dan is de wereld al een paar keer vergaan ook hé, tout va bien verkoopt minder dan al die doemsberichten.

Ook heb ik toch eerder het gevoel dat bij de meeste mensen het idee leeft dat alles al achter de rug is en Corona verslagen is, dus dat een expert af en toe wat tegengas geeft in die context lijkt me nu wel ok.

Dat van die lage bloeddruk kan ik nog volgen, maar "angst voor de prik"?? Dat voel je toch nauwelijks en waarom zou een jongere meer angst moeten hebben voor een prik dan iemand die al wat ouder is?
+ dat ze meer kansen hebben op ontsteking van het hart. Wel nog steeds zeer minimale kans maar tis een beetje gelijk de lotto spelen he. :D https://www.cnbc.com/2021/06/26/fda...-inflammation-to-pfizer-moderna-vaccines.html
Als amateur hypochonder en moest ik 16-18 jaar zijn zou ik toch ook wel stressen.

Wat is er niet genuanceerd aan?
Groeiende bezorgdheid klopt gewoon, is zo bij de experten omdat er momenteel nog geen duidelijk zicht is.
Coronabesmettingen in Verenigd Koninkrijk fors de hoogte in is gewoon een feit.
Weer meer dan 10.000 besmettingen in Verenigd Koninkrijk is gewoon een feit.

Mag er niet meer gerapporteerd worden over feiten?

Als ik kijk naar de laatste artikels op https://www.vrt.be/vrtnws/nl/dossiers/2020/01/coronavirus/ geeft dit wel een genuanceerd beeld.

Het gaat van
en
tot
en

Negatieve teneur is er als de zaken ergens weergegeven worden tov de feiten. De feiten zijn correct weergegeven in de titel. Je moet bezorgd zijn over de oprukkende delta-variant, wat niet wil zeggen dat je daarom in paniek moet slaan. Ik heb het idee dat sommigen hier graat titels wat erger lezen als het hen goed uitkomt.

Als morgen de delta variant GIGANTISCH toeslaat en bvb pakweg 10% van de mensen tussen 12 en 30 quasi tegelijk besmet zijn, ga je problemen hebben in het ziekenhuis, gewoon omdat het over 10% van een gigantische groep gaat. De kans is héél klein dat dit zo massaal gebeurt net omdat we nog altijd enkele basisregels volgen, maar dat mag ook nog eens benadrukt worden. Je moet waakzaam blijven en als dat gebeurt, is er absoluut geen probleem. Maar beide stukken van mijn vorige zin zijn aan elkaar gelinkt.

+ dat ze meer kansen hebben op ontsteking van het hart. Wel nog steeds zeer minimale kans maar tis een beetje gelijk de lotto spelen he. :D https://www.cnbc.com/2021/06/26/fda...-inflammation-to-pfizer-moderna-vaccines.html
Als amateur hypochonder en moest ik 16-18 jaar zijn zou ik toch ook wel stressen.
Ik denk ook zoiets inderdaad. Iedereen zit heel lang te wachten op het vaccin, de jongeren zien intussen al dat er al x maanden gevaccineerd wordt, dus de "gezonde spanning" kan bij sommigen na dat lange wachten al eens wat uitvergroot worden. Boven de sowieso al uitvergrote emoties bij pubers :music:
(Uiteraard mijn buikgevoel, niet gestoeld op kennis)

Groeiende bezorgdheid klopt gewoon, is zo bij de experten omdat er momenteel nog geen duidelijk zicht is.
Coronabesmettingen in Verenigd Koninkrijk fors de hoogte in is gewoon een feit.
Weer meer dan 10.000 besmettingen in Verenigd Koninkrijk is gewoon een feit.

Mag er niet meer gerapporteerd worden over feiten?
Ik zeg nergens dat het geen feiten zijn of dat er niet over gerapporteerd mag worden. Fijn dat jij dat er weeral van maakt. Moet ik nu ook rapporteren vanwege de thread verzieken?

Zie mijn eerdere post. Er is heel veel om positief en optimistisch over te zijn in de situatie van de UK. Als je dan enkel de negatieve feiten als headline gaat weergeven, dan heb je een negatieve teneur in de berichtgeving.

Misschien omdat "ouderen" het sowieso al wel gewoon zijn om medische handelingen te ondergaan terwijl dit voor jongeren die zelden of nooit een ziekenhuis of dokterskabinet langs de binnenkant zien, ietwat "nieuw" en dus ook spannender is?
Ach kom, de meesten onder de 60-65 zijn ook niet gewoon aan medische behandelingen en die jongeren zijn ook heus wel eens in een ziekenhuis of bij de dokter langs geweest. Die massale vaccinatiecentra zijn voor iedereen nieuw.

Sommige 60+ mensen waar ik van gehoord heb die vertellen dat ze er amper iets van gevoeld hebben. Mijn schoonvader beweerde zelfs dat hij niet eens in de gaten had dat de verpleegster hem al gevaccinneerd had :unsure: Wat ik toch wat vreemd vond.

Sommige 60+ mensen waar ik van gehoord heb die vertellen dat ze er amper iets van gevoeld hebben. Mijn schoonvader beweerde zelfs dat hij niet eens in de gaten had dat de verpleegster hem al gevaccinneerd had :unsure: Wat ik toch wat vreemd vond.
Ik voelde de prik ook totaal niet hoor. Bij mensen die flauwvallen zal het ook puur tussen de oren zitten en niet door de pijn van de prik komen.

Dat dat maar een (hoe langer hoe minder relevant) deel van het verhaal is.

De krantenkoppen zouden even goed kunnen zijn: Vaccins in het VK doen hun werk, hospitalisaties en overlijdens blijven laag ondanks stijgend aantal besmettingen. Dat is een genuanceerde kop.

Als ik het zo zie dan zie ik vooral jongeren die zich niks van de regels aantrekken.
1 bezoekje aan de uitgaansbuurt en je zal het wel zien met je eigen ogen.
4 man per tafel welja we zetten 4 tafels tegen elkaar en dan is het ook goed hé.
Knuffels a volonté want lang geleden hé.
Afstand en mondmasker niet nodig.

Wat eigenlijk erger is want ze weten dat ze niet gevaccineerd zijn dus nog zeer besmettelijk.

Oudere generatie houdt zich ook minder aan de regels maar ik zie die niet veel in groepen van 10 en meer.
Raar, daar heb ik in Hasselt nog totaal niks van gemerkt.
Wel in de afgelopen weken al een aantal keer gezien dat een groepje ouderen een paar tafeltjes wilden samen schuiven, waarop hey personeel tussen beide kwam om te zeggen dat dat echt niet kon. De commentaar van die mensen was dan "Ja paar wij zijn wel al gevaccineerd he, dan kan dat toch geen kwaad"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan