Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Momenteel wilt men naar 70% van de totale bevolking gaan. Tegen dan zitten we daar totaal niet aan, zie stuk hierboven. Zeker niet als we kijken naar de gemiddelde leeftijd van festivalgangers.

Ah, dus we gaan het versoepelen laten afhangen of het doelpubliek steeds voor >70% gevaccineerd is? Ik dacht dat de strategie was om 70% vd Belgische bevolking als geheel te vaccineren, blijkbaar niet dus als ik u moet volgen.
Dus in september gaan de scholen ook niet open want de kinderen tussen 3 en 18 zullen tegen dan niet voor 70% gevaccineerd zijn.
Het enige wat je dan al kan laten doorgaan zijn de bingoavonden in het rusthuis en de vergaderingen van de boerenbond en de CD&V.

De rest van uwe post heb ik genegeerd want dat was precies de sprekende klok.

In België misschien. Dat hele internationale gedoe waar TML befaamd voor is, is momenteel écht nog een recipe for disaster. Hou het binnen de EU at max, en zorg dat alleen gevaccineerden met paspoort (dus geen PCR) toegang hebben, en dat die niet het festivalterrein kunnen verlaten, en dan kun je er al eens over praten.

Maar een TML zoals die van 2018 of 2019 deze zomer organiseren is absolute waanzin.

Dat TML 2021 er één ging zijn voor vooral Belgen, dat zei ID&T vorige maand/2 maanden geleden al. Dus doen alsof de politiekerkes het hebben afgelast omdat ze schrik hadden voor een zoete inval van massaal veel buitenlanders is zever.

Waarom mag iedereen binnenkort (nu eigenlijk al) met hun covidpaspoort reizen naar waar ze willen in Europa om met duizenden of tienduizenden in een grootstad te gaan lopen of op een strand te liggen, maar mag een festival niet?
Omdat ze daar nog steeds meer gespreid zitten ipv op de "postzegel" van De Schorre. En omdat TML nu niet echt een doorsnee demografie aantrekt van leeftijd, maar voornamelijk jongeren, en laat het nu net die leeftijdsgroep zijn die nog niet gevaccineerd gaat zijn, laat staan volledig (en al helemaal met +2 weken buffer erbij), zeker niet in de tragere landen. Dus je gaat daar met een redelijke concentratie aan niet-beschermde / half beschermde mensen zitten die er een weekend lang in elkaars nek liggen hijgen. En het is niet omdat je gevaccineerd bent, dat je de ziekte niet kan overdragen en dus andere kunt besmetten... bvb mensen die niet gevaccineerd zijn, die toevallig daar in grote getalen aanwezig zijn (omdat de politiek beslist heeft om op aflopende leeftijd te vaccineren).

Omdat ze daar nog steeds meer gespreid zitten ipv op de "postzegel" van De Schorre. En omdat TML nu niet echt een doorsnee demografie aantrekt van leeftijd, maar voornamelijk jongeren, en laat het nu net die leeftijdsgroep zijn die nog niet gevaccineerd gaat zijn, laat staan volledig (en al helemaal met +2 weken buffer erbij), zeker niet in de tragere landen. Dus je gaat daar met een redelijke concentratie aan niet-beschermde / half beschermde mensen zitten die er een weekend lang in elkaars nek liggen hijgen. En het is niet omdat je gevaccineerd bent, dat je de ziekte niet kan overdragen en dus andere kunt besmetten... bvb mensen die niet gevaccineerd zijn, die toevallig daar in grote getalen aanwezig zijn (omdat de politiek beslist heeft om op aflopende leeftijd te vaccineren).
Maar als jongeren besmet geraken gaan die de ziekenhuizen niet overspoelen.
Zelfs als 10k man besmet geraakt, gaat dat wel meevallen kwa ziekenhuis impact.

Nee (en in België helemaal niet), maar indien besmet gaan ze het wel weer verspreiden, en terug importeren naar landen waar de vaccinatiegraad niet zo hoog ligt en er dus wel ouderen/zwakkeren at risk zijn.

Nee (en in België helemaal niet), maar indien besmet gaan ze het wel weer verspreiden, en terug importeren naar landen waar de vaccinatiegraad niet zo hoog ligt en er dus wel ouderen/zwakkeren at risk zijn.
Toch niet ons probleem? Dat moeten die landen maar regels opleggen aan terugkeerders.
Ik ben niet per se fan van TML, maar dit is een bijzonder slecht argument imo.
Als we ons nu ook al gaan aantrekken hoe traag andere landen (waarvan de bezoekers misschien niet eens komen) vaccineren om maatregelen in België te evalueren, waar zijn we dan mee bezig :unsure:

Dus bij de organisatie van een festival in België moeten we rekening houden met potentiële verspreiding ergens aan de andere kant van de wereld ?

Maar daar haal je een aantal dingen serieus door elkaar.
  1. Ik ontken nergens dat een eerste prik geen bescherming biedt, dat was ook niet hetgene gesteld werd in de post waar ik op antwoord. Verder is er al voor verschillende zaken met een covidsafe ticket (zoals je eronder zelf aanhaalt) aangekondigt dat men inderdaad zal kijken naar datum 2e prik (of 1 prik bij J&J) + 2 weken.
  2. Je kijkt enkel naar de Vlaamse cijfers, natuurlijk makkelijk sinds het daar beter gaat. Doe het nu eens voor België. En ook een minder snelle extrapolatie, zoals ik in die post net iets gedetailleerder gedaan heb (maar nog steeds maar een benadering) en wat je totaal genegeerd hebt.
1) Muñoz zei "Tegen dan is quasi iedereen gevaccineerd"
waarop jij antwoorde "Gevaccineerd en beschermd is een groot verschil. Je zal beschermd moeten zijn, wat dus 2 weken na de 2e prik is."
En dat wou ik nuanceren, want je bent wel al in grote mate beschermd na een eerste prik.
Alleen niet voldoende om te voldoen aan de covidsafe/corona passpoort vaccinatie voorwaarden, dit is pas 2 weken na de laatste prik.
Dus ik wou je niet tegenspreken, enkel wat nuanceren

persoonlijke mening (en off-topic): requirement voor 2de prik voor corona passpoort is in mijn ogen eigenlijk bullshit.
1 dosis Astrazenica biedt meer bescherming dan 1 dosis J&J, maar van Astrazenica heb je er 2 nodig voor je corona passpoort. I don't see the logic.
AstraZeneca: 3 weken na dosis 1, meer dan 70% (gemiddeld 75%) doeltreffendheid tegen milde infecties, en 100% tegen ernstige infectie.
Johnson & Johnson: 2 weken na 1 dosis, meer dan 67% doeltreffendheid tegen milde infecties en 85% tegen ernstige infecties.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut pro 2 prikken om de bescherming op te krikken, begrijp alleen niet waarom 1 prik van J&J wel voldoende zou zijn, maar niet voor de andere vaccins.

2) oeps, had niet gezien dat het enkel over Vlaanderen ging.
Wat mij stoorde was de "Tegen dan zitten we daar totaal niet aan". Dat klinkt alsof we mijlenver van de 70% gaan zitten, en dat zal niet het geval zijn. We gaan wel "in de buurt" zitten.
En ja dat is natuurlijk persoonlijk he, vb. 65% kan jij "totaal niet" vinden en voor mij is dat "in de buurt".

Maar de burgemeesters verbieden het omdat het een risico zou zijn voor de volksgezondheid in België. Wat is het nu?

Dat dit mogelijks in sommige andere landen een impact zou hebben, dan moet men daar maar de nodige maatregelen treffen afhankelijk van de toestand daar.

Maar de burgemeesters verbieden het omdat het een risico zou zijn voor de volksgezondheid in België. Wat is het nu?
Invoer van mogelijke nieuwe varianten waartegen onze huidige vaccins misschien niet opgewassen zijn, zeker Astra-Zeneca vanwege een ander werkingsprincipe dan mRNA van Moderna/Pfizer. En laat het net dat vaccin zijn dat aan de ouderen en zwakkeren is toegediend.

Er is wel degelijk een gigantisch potentieel risico, met een echt niet te verwaarlozen kans dat het misloopt. Als ik burgemeester was van een dorp waar zo'n festival op zou doorgaan, ik zou het ook niet toelaten. De verantwoordelijkheid die je dan draagt is gewoon te groot (niet alleen politiek/carrierematig, maar ook gewoon als mens).

Aan de andere kant:

Verlies hersenweefsel als lange termijn gevolg van covid...

Misschien wel een punt om een aantal vaccintwijfelaars te overtuigen die de vaccins niet vertrouwen op lange termijn of vinden dat ze zelf geen risico van covid hebben.
Wie weet welke andere lange termijn effecten we nog gaan vinden van covid zelf...

Laatst bewerkt:
De rest van uwe post heb ik genegeerd want dat was precies de sprekende klok.
Als je moeite hebt met cijfertjes, snap ik dat je geen geïnformeerde en genuanceerde mening kunt vormen over dit onderwerp.
Maar blijf dan weg uit dit topic als mensen effectief moeite doen om uw uit de duim gezogen stellingen te weerleggen met effectieve bronnen en je beslist dat gewoon te negeren :unsure:

Er komt trouwens nog een staartje aan het tomorrowland topic:

Politieke pressure om het toch te laten doorgaan :)

Hoezo niet? Tegen eind augustus gaat het overgrote merendeel van alle volwassenen (om niet te zeggen àlle volwassen) in België volledig beschermd zijn hoor, zeker nu jongeren vrijwillig zich kunnen opgeven voor J&J (en als ik dat zo zie op social media, wordt daar zeker gebruik van gemaakt).

Als TL nu in de oorspronkelijke weekends in juli zou plaatsvinden, dan was de situatie natuurlijk anders. Maar eind augustus/begin september is de situatie al heel anders hoor. Het is ook niet dat het daar rondloopt vol 18/19-jarigen he (dus degenen die als laatste beschermd zullen zijn). Met de natte vinger zou ik zelfs durven zeggen dat de gemiddelde leeftijd op Tomorrowland eerder tegen de 30 aanleunt dan tegen de 18.

Beschikken over een vaccinatiebewijs of negatieve test was sowieso altijd al een voorwaarde bij het laten doorgaan van festivals deze zomer. De kans dat het daar vol besmette jongeren gaat rondlopen, is dus sowieso zeer klein.

Voor buitenlandse bezoekers kan men dan ook nog werken met, naast bewijs van een negatieve PCR-test, éxtra sneltesten (indien geen vaccinatie) bij het betreden van het domein.

Ik ben iemand die altijd zeer voorzichtig is geweest en zowat alle regels heeft zitten verdedigen, maar ik ben nu wel van mening dat wanneer zowat iedereen gevaccineerd en dus beschermd is, er weinig tot geen reden meer is om zo voorzichtig te werk te gaan, en dat het dus tijd is om terug normaal te leven.

Ik ga datzelfde weekend als Tomorrowland trouwens naar A State of Trance 1000 in Utrecht. Ook een dancefestival (indoor btw) waar tienduizenden bezoekers vanuit de hele wereld naar afzakken. Daar hebben ze inmiddels ook gewoon groen licht gekregen van de overheid uit, zonder al te veel maatregelen die gevogld moeten worden (enige voorwaarde is wellicht dat bezoekers de coronapass moeten kunnen voorleggen).

Laatst bewerkt:
Hoezo niet? Tegen eind augustus gaat het overgrote merendeel van alle volwassenen (om niet te zeggen àlle volwassen) in België volledig beschermd zijn hoor, zeker nu jongeren vrijwillig zich kunnen opgeven voor J&J (en als ik dat zo zie op social media, wordt daar zeker gebruik van gemaakt).
In België ja, maar TML gaat niet voor een nationaal publiek. En in andere landen gaat het trager, veel trager.

Beschikken over een vaccinatiebewijs of negatieve test was sowieso altijd al een voorwaarde bij het laten doorgaan van festivals deze zomer he.

Negatieve test zegt weinig. Da's een bewijs dat je negatief was op het moment van afname, maar je bent nog altijd iemand met een zeer hoog risico als drager/verspreider.

Aan de andere kant:

Misschien wel een punt om een aantal vaccintwijfelaars te overtuigen die de vaccins niet vertrouwen op lange termijn of vinden dat ze zelf geen risico van covid hebben.
Wie weet welke andere lange termijn effecten we nog gaan vinden...
Ik begrijp sowieso niet waarom er zo extreem wordt stilgestaan bij eventuele bijwerkingen van het vaccin, maar als het over Corona gaat, dan telt het precies alleen maar als je eraan sterft. De effecten op langer termijn worden enorm onderschat heb ik de indruk.

Ik heb 2 collega's (29 en rond de 45 jaar gok ik), hebben alle 2 astma en hebben rond nieuwjaar Corona gehad. De oudste flink afgezien van de besmetting en de jongste nauwelijks. De oudste is deze week voor een long onderzoek moeten gaan omdat hij nog altijd last heeft met ademen bij momenten. De jongste zei me ook dat hij, na zware inspanningen, zeer moeilijk kan ademen. Dat er een verschil is met voor de besmetting. En astma is nu niet een zeldzame ziekte lijkt me (als daar het verband zou liggen).

In België ja, maar TML gaat niet voor een nationaal publiek. En in andere landen gaat het trager, veel trager.

Negatieve test zegt weinig. Da's een bewijs dat je negatief was op het moment van afname, maar je bent nog altijd iemand met een zeer hoog risico als drager/verspreider.

Akkoord, maar als men naast die PCR-test ook nog eens gaat werken met sneltesten aan de ingang, zit ge toch wel zeer safe he.
Desnoods beslist men dat buitenlandse bezoekers énkel welkom zijn mits vaccinatiebewijs, als ge helemaal op safe wilt spelen.

Aan de andere kant:

Wie weet welke andere lange termijn effecten we nog gaan vinden...
Ik geloof niet dat dit echt een probleem is voor veel anti-vaxers, wat je niet hebt kan je niet kwijt raken he.

Laatst bewerkt:
Waarom organiseren ze TML gewoon niet ergens anders?
Zoals bijvoorbeeld een industrieterrein of ergens aan een militair domein.
Inwoners van Boom content en de TML-gangers content.
Ze hebben de CityParade in Gent het tweede jaar ook verlegd naar een grauw industrieterrein, bij zo een zaken gaat veel van de sfeer verloren. De Sinksenfoor gaat ook door op een troosteloos terrein in plaats van op de gedempte dokken waar het vroeger door ging.

Zie vorige posts waardoor ik niet zo zeker ben op basis van huidige geëxtrapoleerde data dat dat wel zo zal zijn.
En hoe zie jij J&J bij jongeren een groot verschil geven?
Dit waren de laatste leveringen:
15-06Moderna+ 76.800
14-06Pfizer/BioNTech+ 656.370
10-06Johnson&Johnson+ 36.000
09-06AstraZeneca/Oxford+ 100.800
En J&J gaat de komende weken nog minder leveren dacht ik door die geblokkeerde/vernietigde stock.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan