Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Net mail gekregen voor mijn vaccin 1 juli. Ik had op qvax mij aangemeld voor J&J maar in de mail staat 2 vaccins dus ik veronderstel dat men daar niet naar kijkt en enkel gebruikt als er overschot is? Had nu wel gehoopt op 1 prik :'(

'k Zie wel nergens in de mail staan welke dat ik krijg, tenzij dit normaal is.
Normaal krijgt ge dat te zien bij het kiezen van u data.

Een militair domein is toch volledig in de natuur?
Neem da af van het leger en organiseer daar festivals, die steken het toch maar in brand.
Imo zou dit een van de betere oplossingen zijn. In Frankrijk organiseert men ook op bepaalde plekken zo festivals en eigenlijk is dat imo de beste optie voor overlast voor de buurt te beperken. Zo is het download festival in parijs georganiseerd op een gesloten luchtmachtbasis van het leger, wel nog gebruikt als vliegveld voor recreatieve doeleinden.

Ik begrijp sowieso niet waarom er zo extreem wordt stilgestaan bij eventuele bijwerkingen van het vaccin, maar als het over Corona gaat, dan telt het precies alleen maar als je eraan sterft. De effecten op langer termijn worden enorm onderschat heb ik de indruk.

Ik heb 2 collega's (29 en rond de 45 jaar gok ik), hebben alle 2 astma en hebben rond nieuwjaar Corona gehad. De oudste flink afgezien van de besmetting en de jongste nauwelijks. De oudste is deze week voor een long onderzoek moeten gaan omdat hij nog altijd last heeft met ademen bij momenten. De jongste zei me ook dat hij, na zware inspanningen, zeer moeilijk kan ademen. Dat er een verschil is met voor de besmetting. En astma is nu niet een zeldzame ziekte lijkt me (als daar het verband zou liggen).
Er is nog veel te weinig (volledig) onderzoek naar lange termijneffecteven om daarover al veel uitspraken te kunnen doen. De meeste studies hebben nog een gigantische bias. Zie bv. dit artikel dat de resultaten en methodes samenvat: . Jij vindt dat er te weinig aandacht aan is maar ik denk dat de beperkte conclusies die er momenteel zijn vaak ook overdreven worden door mensen die ideologisch de maatregelen nog wat langer willen laten gelden. Dat iemand met een chronische ziekte aan de luchtwegen langer last heeft van een Coronabesmetting lijkt me ook niet zo verwonderlijk.

Omdat ze daar nog steeds meer gespreid zitten ipv op de "postzegel" van De Schorre. En omdat TML nu niet echt een doorsnee demografie aantrekt van leeftijd, maar voornamelijk jongeren, en laat het nu net die leeftijdsgroep zijn die nog niet gevaccineerd gaat zijn, laat staan volledig (en al helemaal met +2 weken buffer erbij), zeker niet in de tragere landen. Dus je gaat daar met een redelijke concentratie aan niet-beschermde / half beschermde mensen zitten die er een weekend lang in elkaars nek liggen hijgen. En het is niet omdat je gevaccineerd bent, dat je de ziekte niet kan overdragen en dus andere kunt besmetten... bvb mensen die niet gevaccineerd zijn, die toevallig daar in grote getalen aanwezig zijn (omdat de politiek beslist heeft om op aflopende leeftijd te vaccineren).

Het is wel ook de doelgroep die het minst ziek wordt, dus ik zie echt het probleem niet? De ouderen en risicogroepen zijn tegen dan volledig ingeënt dus zelfs al zouden de jongeren de besmettingen aansteken, dan zijn die alvast beschermd. En jongeren worden véél minder ziek van Covid, dat weet iedereen ondertussen.

Maar neen, laat ons bij elk event in een kramp blijven schieten want er zouden maar eens wat meer besmettingen moeten zijn.

En dan durft men nog te opperen om 3 weekends te organiseren

Enerzijds weten we natuurlijk niet om hoeveel % van de buurtbewoners dit gaat. Bij het kortgeding van enkele jaren geleden tegen Tomorrowland waren er ook slechts zeven buurtbewoners betrokken...
Anderzijds gaat dit ook om meningen van in april, toen hadden we sowieso nog minder zicht op de vaccinatiecampagne en hoe onze zomer er zo uit zien. Zoals ik al in een vorige post aangaf, volgens het plan dat door de regering werd opgesteld vervallen alle maatregelen vanaf 1 september. Op het ogenblik dat TL plaatsvindt, gaat de maatschappij dus gewoon terug volledig los zoals vroeger.

Maar pas op. Ik snap volkomen dat zo'n massafestival in uw buurt (zeker als zeer dichte bewoner) behoorlijk vervelend kan zijn, en die overlast nog groter is nu het om een ander weekend gaat. Ik ben echter wel van mening dat "het bezorgt veel overlast" niet per se een reden moet zijn om te stellen dat iets dan maar afgeschaft moet worden want dan kunnen we alles afschaffen in onze samenleving. Op dat vlak is het gewoon wat water bij de wijn doen en die overlast aanvaarden, net zoals andere mensen ook de overlast moeten aanvaarden van zaken waar gij dan weer overlast mee veroorzaakt zonde dat ge het mss zelf beseft. Zullen we pretparken en speeltuinen mss ook maar afschaffen? Of een verbod op speelkwartieren in scholen? (Uiteraard moet een organisatie, van wat dan ook, wel altijd het nodige doen om hinder en overlast in de mate van het mogelijke te beperken.)

En mijn laatste bezoek aan TL dateert inmiddels al weer van 2012, dat ik hier dus in de verdediging ga is dus niet omdat het "mijn" festival is en ik er baat bij heb dat het door zou gaan :)

Daar wringt dus het schoentje.
Ja, dat is het probleem hoor, Als chokri of de schuur zou afkomen dat ze hun festival naar een datum verplaatsen zonder ook maar enig respect te hebben daar diegene die die het lijdend voorwerp is voor de overlast dan zijn het ook schijtfestivallen. Als Flanders classics morgen beslist om de ronde van vlaanderen op een andere datum te organiseren die zonder enig overleg doorgesproken is dan zal ik de ronde van vlaanderen een schijtkoers noemen.

Gelooft iemand eigenlijk dat TML niet mag doorgaan omwille van corona? Imo houd men het festival gewoon tegen omdat men dit wil organiseren net voor de start van het schooljaar en het eerste weekend van het schooljaar. Wat eigenlijk perfect begrijpbaar is voor de buurtbewoners, iedereen moet dan terug gaan werken en naar school en dan denkt men aan 2 weekends te organiseren die zorgen voor ongelofelijk veel overlast. Echt goed gedacht van de organisatie en natuurlijk 2 weekends ipv 1 want de kassa moet gevuld worden. Wel als je maar zo begaan bent met de buren moet je ook niet verwonderd zijn dat men u op elke manier zal proberen tegen te houden.
TML is al enkele jaren 2 weekends hoor dus ik zie niet in wat daar het probleem mee is

Janken over overlast, maar wel klaarstaan om ticketjes te krijgen en eens een dag te gaan snuiten
Tomorrowland zet België (samen met de Rode Duivels) mee op de wereldkaart. Verjaag dat dan nog maar voor een paar verzuurde buren ja..

Ik kan misschien mijn buren vragen van hun kinderen ook weg te brengen want het krijsen/roepen/tieren/schreeuwen (en nee niet spelen) zorgt ook voor overlast als ik mij wil concentreren of eens een call wil doen in het lentezonneke ;)

"De kindjes gaan niet uitgeslapen zijn".. Ja voor een dag vroeger op verlof te vertrekken vind ge het ook niet erg om ze uit school te houden

Enerzijds weten we natuurlijk niet om hoeveel % van de buurtbewoners dit gaat. Bij het kortgeding van enkele jaren geleden tegen Tomorrowland waren er ook slechts zeven buurtbewoners betrokken...
Anderzijds gaat dit ook om meningen van in april, toen hadden we sowieso nog minder zicht op de vaccinatiecampagne en hoe onze zomer er zo uit zien. Zoals ik al in een vorige post aangaf, volgens het plan dat door de regering werd opgesteld vervallen alle maatregelen vanaf 1 september. Op het ogenblik dat TL plaatsvindt, gaat de maatschappij dus gewoon terug volledig los zoals vroeger.

Maar pas op. Ik snap volkomen dat zo'n massafestival in uw buurt (zeker als zeer dichte bewoner) behoorlijk vervelend kan zijn, en die overlast nog groter is nu het om een ander weekend gaat. Ik ben echter wel van mening dat "het bezorgt veel overlast" niet per se een reden moet zijn om te stellen dat iets dan maar afgeschaft moet worden want dan kunnen we alles afschaffen in onze samenleving. Op dat vlak is het gewoon wat water bij de wijn doen en die overlast aanvaarden, net zoals andere mensen ook de overlast moeten aanvaarden van zaken waar gij dan weer overlast mee veroorzaakt zonde dat ge het mss zelf beseft. (uiteraard moet een organisatie, van wat dan ook, wel altijd zoveel mogelijk doen om overlast te beperken)
Het maakt niet uit om hoeveel buurtbewoners het gaat, het gaat erom dat men het festival wil laten doorgaan terwijl de burgemeesters oordelen dat dit momenteel niet opportuun is met als drogredenen corona. Wat imo ook erg kinderachtig is van die burgemeesters want noem een kat een kat en zeg uw ware intenties. Maar langs de andere kant als men bij tomorrowland geen oor heeft naar de problemen en overlast van die buurtbewoners dan moet men ook niet verbaasd zijn dat er tegenkanting komt. Men gebruikt hier nog altijd publieke ruimte dus moet men ook hogere verantwoording afleggen dan wie zaken organiseert op prive terreinen. Dat is mijn grootste probleem, men gebruikt hier een provinciaal domein en men gelooft dat men daar alles kan beslissen om toch maar een maximale winst eruit te kunnen persen. Sorry maar als ge uw eigen zin wil doen en u van niemand iets wil aantrekken koop u dan uw eigen terreinen. Zo lang dit niet zo is ben je verplicht om u ook te schikken naar de wil van de eigenaars van die gronden.

Dat vind ik eigenlijk nog een pessimistische schatting want mij lijkt het dat zowat elke +18-jarige vollédig gevaccineerd gaat zijn tegen half augustus (en zeker tegen eind augustus/september wanneer Tomorrowland plaatsvindt). Het merendeel daarvan gaat volgens mij tegen dan ook al de twee weken "buffer" achter de rug hebben na de tweede vaccinatie
Ik ben een 51 jarige risicopatiënt en zal mijn tweede prik pas krijgen op 21 augustus. Je voorspelling is dus meer dan een beetje te optimistisch.

Er is nog veel te weinig (volledig) onderzoek naar lange termijneffecteven om daarover al veel uitspraken te kunnen doen. De meeste studies hebben nog een gigantische bias. Zie bv. dit artikel dat de resultaten en methodes samenvat: . Jij vindt dat er te weinig aandacht aan is maar ik denk dat de beperkte conclusies die er momenteel zijn vaak ook overdreven worden door mensen die ideologisch de maatregelen nog wat langer willen laten gelden. Dat iemand met een chronische ziekte aan de luchtwegen langer last heeft van een Coronabesmetting lijkt me ook niet zo verwonderlijk.
Ik denk dat ge mijn punt volledig mist. Het gaat mij over mensen die compleet doordraaien over eventuele lange termijneffecten van een vaccin, maar die afweging niet maken van een besmetting. Als het over Corona gaat, hebben ze het vooral over de doden, maar niet over eventuele langetermijneffecten.

En een beetje belachelijk om te zeggen dat die conclusie getrokken wordt door mensen die maatregelen langer willen laten doorgaan. Precies alsof ik er plezier in heb om overoa rekening mee te houden.

TML is al enkele jaren 2 weekends hoor dus ik zie niet in wat daar het probleem mee is

Janken over overlast, maar wel klaarstaan om ticketjes te krijgen en eens een dag te gaan snuiten
Tomorrowland zet België (samen met de Rode Duivels) mee op de wereldkaart. Verjaag dat dan nog maar voor een paar verzuurde buren ja..

Ik kan misschien mijn buren vragen van hun kinderen ook weg te brengen want het krijsen/roepen/tieren/schreeuwen (en nee niet spelen) zorgt ook voor overlast als ik mij wil concentreren of eens een call wil doen in het lentezonneke ;)

"De kindjes gaan niet uitgeslapen zijn".. Ja voor een dag vroeger op verlof te vertrekken vind ge het ook niet erg om ze uit school te houden
Ja verzuurde buren he

Ik denk dat ge mijn punt volledig mist. Het gaat mij over mensen die compleet doordraaien over eventuele lange termijneffecten van een vaccin, maar die afweging niet maken van een besmetting. Als het over Corona gaat, hebben ze het vooral over de doden, maar niet over eventuele langetermijneffecten.

En een beetje belachelijk om te zeggen dat die conclusie getrokken wordt door mensen die maatregelen langer willen laten doorgaan. Precies alsof ik er plezier in heb om overoa rekening mee te houden.
Inderdaad. En het punt dat er onzekerheid is over alle precieze langetermijneffecten van covid, en dat we daarom totaal blind moeten zijn voor elk mogelijk langetermijneffect, is een beetje jammer ook.

Het maakt niet uit om hoeveel buurtbewoners het gaat, het gaat erom dat men het festival wil laten doorgaan terwijl de burgemeesters oordelen dat dit momenteel niet opportuun is met als drogredenen corona. Wat imo ook erg kinderachtig is van die burgemeesters want noem een kat een kat en zeg uw ware intenties. Maar langs de andere kant als men bij tomorrowland geen oor heeft naar de problemen en overlast van die buurtbewoners dan moet men ook niet verbaasd zijn dat er tegenkanting komt. Men gebruikt hier nog altijd publieke ruimte dus moet men ook hogere verantwoording afleggen dan wie zaken organiseert op prive terreinen. Dat is mijn grootste probleem, men gebruikt hier een provinciaal domein en men gelooft dat men daar alles kan beslissen om toch maar een maximale winst eruit te kunnen persen. Sorry maar als ge uw eigen zin wil doen en u van niemand iets wil aantrekken koop u dan uw eigen terreinen. Zo lang dit niet zo is ben je verplicht om u ook te schikken naar de wil van de eigenaars van die gronden.
Maar de burgemeesters noemen "een kat een kat", jij gelooft ze gewoon niet, maar dat is uw probleem.
Tomorrowland gaat controles moeten uitvoeren op corona-paspoorten, mét extra risico voor diegenen die dat moeten doen. Hierdoor moet er meer politie voorzien worden, de politiezone geeft aan dat ze dit niet kunnen. De burgemeesters kunnen bijgevolg de veiligheid niet garanderen en dus kan het festival niet doorgaan.
Dat is nu toch geen rocketscience.

Daarnaast is het niet slim om het te organiseren gezien Corona. Ook al zijn wij gevaccineerd, TML haalt 10000-en buitenlanders naar België die
1) Niet persé gevaccineerd zijn
2) Het risico op nieuwe varianten enorm verhogen.

Ik ben een 51 jarige risicopatiënt en zal mijn tweede prik pas krijgen op 21 augustus. Je voorspelling is dus meer dan een beetje te optimistisch.

Ik vermoed dat ge dan AZ kreeg nog net in de periode dat de tussentijd op 12 weken ipv 8 weken stond?

Dat zorgt er inderdaad voor dat ge als risicopatiënt zowat als laatste beschermd gaat zijn terwijl de meeste jongeren dan wellicht wel al volledig gevaccineerd/beschermd gaan zijn. Maar +41jarige risicopatiënten gaan er nu wellicht niet veel zijn op het festival, en zelfs dan nog zijn die gevaccineerd voor het festival plaatsvindt.

Dat er een deel risicopatiënten als laatste hun tweede vaccin krijgen (sommigen, zoals u, zelfs véél later dan vele jongeren) is alleszins een van de vreemdste kronkel in ons vaccinatiecampagne geweest.

Maar de burgemeesters noemen "een kat een kat", jij gelooft ze gewoon niet, maar dat is uw probleem.
Tomorrowland gaat controles moeten uitvoeren op corona-paspoorten, mét extra risico voor diegenen die dat moeten doen. Hierdoor moet er meer politie voorzien worden, de politiezone geeft aan dat ze dit niet kunnen. De burgemeesters kunnen bijgevolg de veiligheid niet garanderen en dus kan het festival niet doorgaan.
Dat is nu toch geen rocketscience.

Daarnaast is het niet slim om het te organiseren gezien Corona. Ook al zijn wij gevaccineerd, TML haalt 10000-en buitenlanders naar België die
1) Niet persé gevaccineerd zijn
2) Het risico op nieuwe varianten enorm verhogen.

Echt, gaan we tot in het jaar blok die drogreden van potentiële varianten blijven aanvaarden om ons leven te laten regelen? Er gaan altijd virussen en ziektes zijn, die gaan altijd blijven muteren. Het griepvirus (of eender welk ander) kan ook plots in een veel ergere vorm muteren, daar leggen we toch ook een festival niet voor stil want je weet maar nooit welk virus dan als mutant rondgaat bij de bevolking... Kunnen we eindelijk eens met het aanvaardbaar laag risico gaan leren leven?

En dan die drogreden dat ze het niet kunnen controleren, alsof Tomorrowland zelf geen personeel zou willen/kunnen voorzien om die certificaten te controleren. De bevolking controleren op de pietluttige (dixit Egbert Lachaert) maatregelen gedurdende een jaar was geen probleem voor al die sheriff burgemeesters en gouverneurs, en nu gaat men klagen dat men moet controleren.

Om op uw twee puntjes meer in te gaan:

1. dit kan je perfect afdwingen dankzij het coronapaspoort, daar dient het tenslotte toch voor?
2. zie hierboven, we moeten echt stoppen met die 'potentiële varianten' zever, want dan zitten we in 2025 nog zo te redeneren.

Ik ruik een grote 'we willen het festival niet deze zomer' in heel deze situatie.

Ik snap plots waarom Somers er wat moeite in wil steken :)

Echt, gaan we tot in het jaar blok die drogreden van potentiële varianten blijven aanvaarden om ons leven te laten regelen? Er gaan altijd virussen en ziektes zijn, die gaan altijd blijven muteren. Het griepvirus (of eender welk ander) kan ook plots in een veel ergere vorm muteren, daar leggen we toch ook een festival niet voor stil want je weet maar nooit welk virus dan als mutant rondgaat bij de bevolking... Kunnen we eindelijk eens met het aanvaardbaar laag risico gaan leren leven?

En dan die drogreden dat ze het niet kunnen controleren, alsof Tomorrowland zelf geen personeel zou willen/kunnen voorzien om die certificaten te controleren. De bevolking controleren op de pietluttige (dixit Egbert Lachaert) maatregelen gedurdende een jaar was geen probleem voor al die sheriff burgemeesters en gouverneurs, en nu gaat men klagen dat men moet controleren.

1. dit kan je perfect afdwingen dankzij het coronapaspoort, daar dient het tenslotte toch voor?
2. zie hierboven, we moeten echt stoppen met die 'potentiële varianten' zever, want dan zitten we in 2025 nog zo te redeneren.

Ik ruik een grote 'we willen het festival niet deze zomer' in heel deze situatie.

Ik ben het afgelopen jaar vaak niet eens geweest met mensen zoals MIniJeffrey en heb vaak mijn hoofd geschud bij het lezen van zijn (en andere gelijkgestemden) hun reacties, maar nu moet ik de "tegenstanders" toch ook wel gelijk geven dat het gewoon tijd wordt om stilaan (zeker vanaf augustus/september) volledig terug te keren naar het normale leven, ook al is (en blijft er mogelijk nog maanden/jaren) een risico op mutaties bestaan. Als het dan nog niet kan, vanaf wanneer dan wel? Cijfers die laag genoeg zijn + vaccinatiegraad die hoog genoeg is, dat zijn de twee zaken die ik (en ik veronderstel ook de wetenschap en politiek) toch altijd beschouwd heb als dé sleutel naar het normale leven zoals vroeger.

1) Je kan dat afdwingen met het coronapaspoort. En de landen van buiten de EU die dit niet toepassen? Daarnaast ga je iemand die enkele 1000-en euros betaald heeft voor een ticket dus moeten zeggen dat hij niet binnen mag. Daarnaast staat die persoon op die moment in een menigte, dus iedereen die daar in de buurt staat, zou dan ook opnieuw getest moeten worden voor ze binnen mogen.
Daarnaast is het coronapaspoort ook geen teken van vaccinatie he. Het is een teken dat je niet besmettelijk bent op dat moment. Maar als je dus met een negatieve test in de rij staat naast iemand zonder corona-paspoort, kan je terug wel besmettelijk zijn.

2) En we zijn terug in Maart 2020 met "het is maar een griep". Ondertussen weten we dat de gevolgen véél drastischer zijn dan bij griep. We zien nog quasi dagelijks nieuwe varianten verschijnen waarvan niemand kan zeggen of het vaccin er nu tegen helpt of niet. Dat is bij griep niet zo.

En inderdaad, er is een grote "wij willen het festival niet deze zomer", om de redenen die ik in mijn voorgaande posts ook heb aangehaald...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan