Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik denk niet dat er veel wetenschappers het eens zullen zijn dat je een algemeen principe van "risico is niet groot outdoor" kunt doortrekken als:
- er massaal vliegverkeer is van over gans europa naar hier voor zo'n festival
- de meeste jongeren nog NIET ingeënt zijn
- er massaal gedronken wordt en ook drugs best wel frequent van de partij zijn
- het een kenmerk is van een festival dat iedereen dicht tegen elkaar schurkt in warme zweterige toestanden waar wel eens wat extra lichaamssappen uitgedeeld worden
Ja akkoord, vandaar vanaf half augustus voor festivals en enkel Europa.

Mijn outdoor comment ging over zijn BK tijdrijden daar.

Jongejongejonge. Bart Somers wil nu "overleg" (lees: de arm omwringen) met de twee burgemeesters zodat TML wèl kan doorgaan. Plat populisme/stemmen winnen. De twee burgemeesters zijn N-VA trouwens, dat zal er ook wel wat mee te maken hebben.

Is dat zijn bevoegdheid trouwens?

Als iedereen zo zou redeneren, dan zou er quasi niks nog kunnen doorgaan in dit land en zou elke kermis, dorpsfeest, wielerwedstrijd, ... ook afgeschaft kunnen worden omdat élke activiteit voor overlast zorgt voor omwonenden. En als ge omleidingen moet volgen om in uw eigen straat te kunnen geraken, of muziek in de verte hoort als ge in uw eigen tuin zit, dan boeit het imo nu niet echt of dat is omwille van een festival van 60.000 man, of een kermiskoers met Jef en Pol, de overlast is er gewoon in beide gevallen.

Ik denk dat Tomorrowland bovendien genoeg inspanningen doet om de relatie met de buurtbewoners zo goed mogelijk te houden.
Dat buurtbewoners het vervelend vinden is uiteraard hun goed recht, maar als buurtbewoner gaan procederen tegen zoiets getuigt gewoon veel héél veel verzuring.
Dit getuigd gewoon weer van een NIMBY mentaliteit.

Als iedereen zo zou redeneren, dan zou er quasi niks nog kunnen doorgaan in dit land en zou elke kermis, dorpsfeest, wielerwedstrijd, ... ook afgeschaft kunnen worden omdat élke activiteit voor overlast zorgt voor omwonenden. En als ge omleidingen moet volgen om in uw eigen straat te kunnen geraken, of muziek in de verte hoort als ge in uw eigen tuin zit, dan boeit het imo nu niet echt of dat is omwille van een festival van 60.000 man, of een kermiskoers met Jef en Pol, de overlast is er gewoon in beide gevallen.

Ik denk dat Tomorrowland bovendien genoeg inspanningen doet om de relatie met de buurtbewoners zo goed mogelijk te houden.
Dat buurtbewoners het vervelend vinden is uiteraard hun goed recht, maar als buurtbewoner gaan procederen tegen zoiets getuigt gewoon veel héél veel verzuring.
Totaal off topic, maar is de grootste ergernis van de buren niet dat tommorowland 2 weekends na elkaar is. Een weekendje kan je zoiets verdragen of boek je zelf een weekendje weg. 2 weken na elkaar is voor velen net die stap te ver.

Totaal off topic, maar is de grootste ergernis van de buren niet dat tommorowland 2 weekends na elkaar is. Een weekendje kan je zoiets verdragen of boek je zelf een weekendje weg. 2 weken na elkaar is voor velen net die stap te ver.
Dat zou er inderdaad mee te maken hebben, en dat het het weekend voor de 1e schoolweek en na de 1e schoolweek is zou blijkbaar ook moeilijker vallen dan de weekends in de zomervakantie. Klopt natuurlijk dat dat geen makkelijke weekends zijn om er nog eens tussenuit te knijpen met je kinderen.... op het moment dat je die terug volop in schoolmodus moet krijgen heb je daar net 2 weekends na elkaar een enorm volksfeest in je achtertuin...

Voor de rest zie ik hier toch vooral een politiek spel... Dat 2 lokale, en nationaal onbekende, burgemeesters hier een démarche doen en zonder overleg met de hogere bestuursniveaus het grootste evenement van deze zomer platleggen... Ik denk dat er serieus gevloekt is op bepaalde kabinetten gisteren. Was toch een bom die niemand had zien aankomen heb ik zo het gevoel... (Pas op, ik ben akkoord dat de burgemeesters volledig in hun recht zijn hiermee en dit ook perfect mogen/moeten doen)
Vraag me zelfs af of dit zou doorgesproken zijn met hun eigen nationaal partijbureau...

maar is de grootste ergernis van de buren niet dat tommorowland 2 weekends na elkaar is.
Ik ken iemand dat er woont (geboren en getogen Rumstenaar), die zegt dat de twee weekends inderdaad wel een impact hebben, maar het is vooral de schaalvergroting. Het begon als een schattig festival op een provinciaal domein dat ruim genoeg was om alles te herbergen. Dan werd het populair, en de locatie werd gewoon te klein, waardoor het als een etterbuil is opengebarsten. Er is ook redelijk wat overlast van de festivalgangers die uitzwermen over de dorpen en letterlijk naar niets kijken (hun gevoeg doen in de haag, afval in de tuinen gooien,...), en het zijn toch vooral de buitenlanders die daaraan zondigen.

Als tomorrowland nu ook eens het 1 en ander zou aanpassen? Geen buitenlanders en de helft van de toeschouwers? Maar dat is teveel gevraagd zeker?
Alleen maar Belgische vlaggen op Tomorrowland. Nope. Dat gaat er niet doorkomen. Los daarvan is heel het internationaal gebeuren misschien wat veel nu de vaccinaties in BE eindelijk goed gaan, maar elders misschien nog lang niet. Hoe betrouwbaar zijn de testings/paspoorten in pakweg een Hongarije met een Orban?

Hoe betrouwbaar zijn de testings/paspoorten
Of de Chinese/Russische/Indische vaccins? Als ik me niet vergis, zijn die niet gehomologeerd in Europa, en dus tellen die niet?

Alleen maar Belgische vlaggen op Tomorrowland. Nope. Dat gaat er niet doorkomen.

Terwijl ze gemakkelijk een TML kunnen uitverkopen met alleen maar Belgische toeschouwers. Het is al jaren quasi onmogelijk om aan kaarten te geraken, zelfs als Belg met een preferentieel systeem.

Of de Chinese/Russische/Indische vaccins? Als ik me niet vergis, zijn die niet gehomologeerd in Europa, en dus tellen die niet?

Terwijl ze gemakkelijk een TML kunnen uitverkopen met alleen maar Belgische toeschouwers. Het is al jaren quasi onmogelijk om aan kaarten te geraken, zelfs als Belg met een preferentieel systeem.

Maar die Belgen gaan natuurlijk geen gebruik maken van al die duurdere travel packages, en die extra opbrengsten zijn mss ook wel essentieel voor de organisatie om het festival in haar gekende vorm te kunnen laten doorgaan zonder kleerscheuren?

Misschien had men gewoon beter al metéén moeten beslissen dat men Tomorrowland zoals we het kennen zou uitstellen tot 2022 (en dus dan ook gewoon iedereen met een ticket van 2020, daar dan nog gebruik van kon maken), en dan een kleinere, afgeslankte versie voorzien voor enkel Belgen.

Waarom organiseren ze TML gewoon niet ergens anders?
Zoals bijvoorbeeld een industrieterrein of ergens aan een militair domein.
Inwoners van Boom content en de TML-gangers content.

Waarom organiseren ze TML gewoon niet ergens anders?
Zoals bijvoorbeeld een industrieterrein of ergens aan een militair domein.
Inwoners van Boom content en de TML-gangers content.

Ik denk dat de locatie juist een van de factoren is die Tomorrowland zo speciaal maakt. Ik ken weinig militaire domeinen of industrieterreinen die voorzien zijn van vijvers, bossen, een natuurlijk amfitheater voor tienduizenden toeschouwers, ...

Maar bon mss zijn we wat te veel aan het afwijken en kan deze discussie best in het TL-topic gevoerd worden :p

Duidelijk dat jij niet veel kent van organisatie van massa evenementen :')
Efkes gans het draaiboek voor een giga festival aanpassen naar een ander locatie
*hold my beer*

Ja akkoord, vandaar vanaf half augustus voor festivals en enkel Europa.
ook dan blijven m'n punten overeind, waarbij je enkel inenting door "2 weken volledig gevaccineerd" moet veranderen.
Efkes gans het draaiboek voor een giga festival aanpassen naar een ander locatie
*hold my beer*
Is idd verre van evident, maar ik denk toch dat het iets is waar de organisatie mee rekening houdt. Al is het maar om de inkomstenbron van de gemeente te doen raken :). Een Wachtebeke zou mss wel geïnspireerd kunnen worden na de Warmste Week daar...

Tomorrowland heeft jaren in het provinciaal domein geïnvesteerd en terreinen aangelegd zodat het hun specifieke opstelling past. De kuip van de mainstage en verharde wandelpaden zijn allemaal op maat ingebed in het festival.

En ze hadden vroeger al last van crowd control tussen verschillende podia, de stromen op De Schorre weten ze te managen.

Er gaan al jaren scenario's rond over een mogelijke verhuis maar voor de organisatie betekent dat eigenlijk een ander festival. Als het een hoop anonieme tenten waren kan dat wel maar Tomorrowland heeft dat festival enkel voor dat ene terrein gemaakt en ze zitten zelf wat vast. In theorie kunnen ze alles weggooien maar met toeleveranciers, akkoorden met provincie (25 jaar), ... is het plots niet zo makkelijk meer.

*hold my beer*
Bwa dat zal wel lukken.
Als iedereen een beetje meehelpt gaat da sneller.
Ik zal u bierke alvast meenemen, dan moet ge da zelf al niemeer dragen,,, luierik :p

Het klopt dat je beter beschermd bent na een 2de prik, dan na een eerste prik. Maar je bent ook wel redelijk wat beschermd na een eerste prik.
vb Astrazenica: 3 weken na dosis 1, meer dan 70% (gemiddeld 75%) doeltreffendheid tegen milde infecties, en 100% tegen ernstige infectie.

Als je een extrapolatie doet van de laatste maand van de volledig gevaccineerden, dan kom je net boven de 70%. (ik heb maar snel een extrapolatie gedaan, op het eerste zicht zou het zelfs nog iets rapper gaan aangezien 1ste dosis iets harder stijgt dan 2de dosis)
Het kan zijn dat je net onder de 70% gaat zitten als je rekening houdt met de 2 weken die nodig is voor de bescherming.
Maar "Tegen dan zitten we daar totaal niet aan" lijkt me niet correct

Ik zie eigenlijk geen reden om Tomorrowland af te lassen op basis van medische redenen. Je mag ook niet vergeten dat een covidsafe ticket nodig is, dat geldt dus ook voor niet-belgen.
Maar daar haal je een aantal dingen serieus door elkaar.
  1. Ik ontken nergens dat een eerste prik geen bescherming biedt, dat was ook niet hetgene gesteld werd in de post waar ik op antwoord. Verder is er al voor verschillende zaken met een covidsafe ticket (zoals je eronder zelf aanhaalt) aangekondigt dat men inderdaad zal kijken naar datum 2e prik (of 1 prik bij J&J) + 2 weken.
  2. Je kijkt enkel naar de Vlaamse cijfers, natuurlijk makkelijk sinds het daar beter gaat. Doe het nu eens voor België. En ook een minder snelle extrapolatie, zoals ik in die post net iets gedetailleerder gedaan heb (maar nog steeds maar een benadering) en wat je totaal genegeerd hebt.
Ik spreek mij totaal niet uit of TML moet afgelast worden wegens medische redenen, ik kaartte enkel de fouten aan in de stelling van de post waar ik op antwoordde. En idem met de jouwe.

PS, heb het even in een grafiekje gesmeten om te extrapoleren. Dit zijn de cijfers van Sciensano, enkel de 2e dosissen.
uyLfbde.png

(deze week is nog niet volledig, dus naar de laatste moet je niet kijken ;) )

Als je dan zoals jij enkel de cijfers van vorige week wilt extrapoleren, zijn die 565.851 2e shots. Wel op de totale bevolking, en niet enkel - 40 zoals ik deed.
Momenteel zijn er 3.327.377 mensen gevaccineerd. België telt momenteel 11.521.238 bewoners. Dus om aan 70 gevaccineerd te raken moeten er nog 4.737.490 mensen gevaccineerd worden. Aan een tempo van 565.851, duurt dit nog 8.3 weken.

Maar, zoals ik al zei is dit een heel simpele extrapolatie met toch nog een paar problemen, hier zit nog ongeveer 1/4e bij van vaccins die momenteel enkel nog voor 2e prik gegeven worden omdat deze niet toegediend worden aan jongere mensen. Eens dat gedaan is, vallen die er ook af.
Verder zit je ook met capaciteitsproblemen 1e vs 2e prik. Allemaal goed en wel dat er een massa vaccins geleverd worden, de 2e prik wordt bepaald door datum 1e prik. En momenteel worden er meer vaccins gebruikt voor 2e prikken dan 1e prik. Wat dus betekent dat binnen enkele weken, wanneer alle eerste prikken gezet zijn, men nog altijd maar de capaciteit van nu voor 1e prik kan benutten. Wat dus op termijn gaat betekenen dat aantal 2e prikken naar beneden zal vallen.

ik denk niet dat er veel wetenschappers het eens zullen zijn dat je een algemeen principe van "risico is niet groot outdoor" kunt doortrekken als:
- er massaal vliegverkeer is van over gans europa naar hier voor zo'n festival
- de meeste jongeren nog NIET ingeënt zijn
- er massaal gedronken wordt en ook drugs best wel frequent van de partij zijn
- het een kenmerk is van een festival dat iedereen dicht tegen elkaar schurkt in warme zweterige toestanden waar wel eens wat extra lichaamssappen uitgedeeld worden

Waarom mag iedereen binnenkort (nu eigenlijk al) met hun covidpaspoort reizen naar waar ze willen in Europa om met duizenden of tienduizenden in een grootstad te gaan lopen of op een strand te liggen, maar mag een festival niet?

De cijfers dalen spectaculair in heel Europa, mensen worden en masse gevaccineerd. Als we tegen eind deze zomer geen normaal leven krijgen, dan gaan we het nooit krijgen. Wat moet er dan nog wel gebeuren om terug naar normaal te kunnen gaan?

ook dan blijven m'n punten overeind, waarbij je enkel inenting door "2 weken volledig gevaccineerd" moet veranderen.
Maar waarom moet dat?
Dat was toch nooit de afspraak?

Alle 35+ en risicopatiënten zijn volledig gevaccineerd tegen half augustus.
De meeste (of zelfs alle) 18-34 zullen ook hun eerste vaccin al gekregen hebben waardoor hun risico op ernstige covid echt minimaal is (wat het sowieso al is voor deze groep).

Dat was toch al 15 maand het doel?
Nooit werd de eis geopperd dat 100% van de bevolking full 2 weken gevaccineerd moest zijn om grote outdoor evenementen terug toe te laten.
En nu plots is dit 'evident' geworden want 'risico op besmettingen'?

Maar waarom moet dat?
Dat was toch nooit de afspraak?

Alle 35+ en risicopatiënten zijn volledig gevaccineerd tegen half augustus.
De meeste (of zelfs alle) 18-34 zullen ook hun eerste vaccin al gekregen hebben waardoor hun risico op ernstige covid echt minimaal is (wat het sowieso al is voor deze groep).

Dat was toch al 15 maand het doel?
Nooit werd de eis geopperd dat 100% van de bevolking full 2 weken gevaccineerd moest zijn om grote outdoor evenementen terug toe te laten.
En nu plots is dit 'evident' geworden want 'risico op besmettingen'?

Dat vind ik eigenlijk nog een pessimistische schatting want mij lijkt het dat zowat elke +18-jarige vollédig gevaccineerd gaat zijn tegen half augustus (en zeker tegen eind augustus/september wanneer Tomorrowland plaatsvindt). Het merendeel daarvan gaat volgens mij tegen dan ook al de twee weken "buffer" achter de rug hebben na de tweede vaccinatie.

Gewoon vaccinatiebewijs of negatieve test eisen, waarbij zowat elke volwassene in België tegen dan ook gewoon dat bewijs gaat kunnen voorleggen (tenzij ze natuurlijk geweigerd zouden hebben). In welke mate de buitenlandse toeschouwers al gevaccineerd gaan/kunnen zien weet ik natuurlijk ook niet, maar dan kunt ge nog werken met véélvuldig testen. (sowieso gaan ze al een test moeten hebben om het land uberhaupt binnen te mogen).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan