Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 26/11)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Neen men moet zich niet moeien binnenshuis. Ik vind ook dat de mensen na 1,5 jaar aan maatregelen en massale vaccinatie-inspanning recht hebben op de feestdagen. Maar het ging hier over het feit of ze nu moeten samenkomen om grote indoorevents zoals concerten van Nielsken on hold te zetten, wetende dat de cijfers vandaag in de goede richting gaan. Ik ben eerder geneigd om nu een extra inspanning te leveren met het oog op de feestdagen die sowieso een impact gaan hebben.

Daarnaast vind ik het ook een ethische kwestie, je kan imo geen massaevenementen laten doorgaan op een moment dat onze basiszorg zoals de medische sector en onderwijs kraakt, laten we die 2 nu toch even voorop zetten op al de rest.
Daar ben ik mee akkoord

In dit geval zou me dat niet verbazen van Jambon. Net zoals het me in andere gevallen niet had verbaasd van andere politici. Maar JanusDR stelt aldoor zijn kijk gelijk aan de uiteindelijke beslissing, die genomen wordt door het hele comité op basis van adviezen van het GEMS. En zover zou ik niet gaan.

Het was een politieke beslissing om die evenementen door te laten gaan.
GEMS was er geen voorstander van. Grote Jan doet nu alsof hij de redder is en dat de GEMS hem volgt in z'n advies.

Eind vorige week hielden 69 scholen de deuren gesloten. Nu zijn het er dus 115, een stijging met 74%

Benieuwd naar de evolutie, bij de examens zal dit aantal weer kleiner worden lijkt me, maar wel toename van besmettingen in scholen in het lager en bij lkr.

Maar dit hangt toch van je school/crèche af? Voor zover ik het begrepen heb zijn er een aantal scholen die vervroegd sluiten (op eigen initiatief) en een groot deel blijft open. Dan moet je je richten naar de school in de kwestie, niet naar de politiek.
Op dit moment wel, maar de vraag is wat er nu gaat komen. Frank VDB hintte al een paar keer naar een sluiting (of “afkoelweek”).

Je kan je natuurlijk wel afvragen of een overheid zich moet moeien met het ontvangen van mensen thuis. Ik vind dat filosofisch gezien een brug te ver. Ik weet ook niet of mensen dat nog gaan accepteren. Sensibiliseren, uitleggen, en 50% van de mensen zal wel al op een bepaalde manier veel voorzichtiger omgaan met die feesten (niet te veel volk, zelftesten, verluchten, stukje buiten). Dat zal al heel wat impact gaan hebben.

Boosters en recente besmettingen zal dan hopelijk de rest ook doen de komende maanden.
Dus de 50% die iets of wat verstandig is, moet dan maar toezien hoe die andere groep gewoon maar op doet en elke gram gezond verstand overboord gooit.
Om dan te zien dat hun keuzes niet genoeg impact hadden maar wel hun kerstfeest hebben laten passeren en andere lustig hebben zien feesten.

Zolang die 2e groep er is vind ik dat de overheid mag ingrijpen. Ik vind het ook niet leuk, maar blijkbaar is die groep doofstom of egoïstisch en moeten we ze maar behandelen als kleine kinderen en zeggen dat het verboden is.

Sensibiliseren, uitleggen, bepamperen etc hebben we al gehad. Nu misschien eens controleren en bestraffen ?

Als je dit allemaal samentelt, kom je op 1633556 werknemers van de 3591610 in totaal (45%) die thuiswerken. En ik denk echt wel dat ik positief ingeschat heb welke mensen er allemaal effectief zouden thuiswerken in theorie (los van de praktijk).

Lijkt me idd een heel goede inschatting te zijn want dat is een percentage waarvan ik me herinner het te hebben zien passeren de afgelopen twee jaar ivm thuiswerk.
En ook dit artikel uit 2019 (dus los van corona en aanbevolen/verplicht thuiswerk) spreekt al over 45% werknemers die thuis kúnnen werken:

Denk je dat het op basis van deze cijfers en je analyse ervan het wel nodig is om nog een extra overlegcomité in te lassen op vrijdag ? Het lijkt dan wel alsof ze al weten dat de kentering er is maar ze zichzelf met deze maatregelen binnen enkele weken op de borst willen kloppen ?
Een moeilijke vind ik. Het lijkt me duidelijk dat de kans héél groot is dat dit effectief een piek was. Maar de vraag is waar het zal eindigen als we de maatregelen direct weer zouden lossen binnen een week of 2. Je zal de scholen tijdens de kerstvakantie dan niet meer hebben als motor, maar dan zijn er de familiefeesten en eindejaarsfeesten (niet vergeten dat eindejaarsfuiven in theorie mogen doorgaan!). En dan zitten we binnen enkele weken direct weer aan extra maatregelen.

Wat mij betreft tot en met begin februari:
- alle grote indooractiviteiten met meer dan 500 man (alles boven een normaal cultureel centrum etc): volledig verboden. Beperken tot 500 man mag (zo zijn kleine verenigingen zoals sportclubs en theaterclubs minimaal geïmpacteerd).
- alle grote buitenactiviteiten met meer dan 1000 man (om niet te zeggen: de voetbalwedstrijden): actieve controle. Te weinig mondmaskers => sluiten voor 1 maand (ongeacht of de maatregelen daarna nog nodig zijn, is echt een sanctie voor wie tijdens de maatregelen geen moeite doet).
- alle feestzalen: sluiten. Teveel kans op gefeest en zatte mensen zonder mondmasker. Uitzondering voor huwelijken die al gepland zijn + begrafenissen (mits CST, geen mondmasker). Dus néé, bedrijven, géén nieuwjaarsrecepties. Dancings zijn feestzalen.
- restaurants/cafés: open. Restaurants zonder beperkingen (zitten toch quasi altijd aan tafel), cafés (in de ruime zin van het woord, dus ook de cafés waar je croques kan eten): open mits 50% capaciteit OF CST+actieve controle hierop (overheid beslist wat, niet café zelf). Opnieuw: overtreders: 1 maand sluiten, zonder pardon.
- telewerk: huidige situatie aanhouden
- familiale contacten: geen enkele beperking, maar vraag om zelf slim te zijn (wat de helft niet zal doen, ma soit). Na 1,5 jaar covid en in winterperiode broodnodig.
- scholen: 1 week vroeger sluiten mét afstandsonderwijs (vriendin zal het niet graag horen :p). Is in de praktijk enkel nog lager die dan les heeft en is beperkt qua dagen, dus impact is gericht naar kinderen. Opvang blijft mogelijk voor mensen die met een telewerkvraag afkomen van hun werk of waarvan de school doorgeeft aan de burgemeester dat het omwille van het welzijn van het kind nodig is (problematsche thuissituaties).

Maar dit hangt toch van je school/crèche af? Voor zover ik het begrepen heb zijn er een aantal scholen die vervroegd sluiten (op eigen initiatief) en een groot deel blijft open. Dan moet je je richten naar de school in de kwestie, niet naar de politiek.
ik denk niet dat een school zomaar sluit uit preventieve overwegingen, het is quasi altijd uit noodzaak.

Dus de 50% die iets of wat verstandig is, moet dan maar toezien hoe die andere groep gewoon maar op doet en elke gram gezond verstand overboord gooit.
Om dan te zien dat hun keuzes niet genoeg impact hadden maar wel hun kerstfeest hebben laten passeren en andere lustig hebben zien feesten.

Zolang die 2e groep er is vind ik dat de overheid mag ingrijpen. Ik vind het ook niet leuk, maar blijkbaar is die groep doofstom of egoïstisch en moeten we ze maar behandelen als kleine kinderen en zeggen dat het verboden is.

Sensibiliseren, uitleggen, bepamperen etc hebben we al gehad. Nu misschien eens controleren en bestraffen ?

We hebben controleren en bestraffen ook al gehad en heel wat volk deed dan toch zijn goesting terwijl de mensen die zich wel verantwoordelijk opstelden vereenzaamden.

Laat ik het anders stellen: ik vraag niet veel, hou mij aan alle regels, met een minimum aan sociale contacten (al maanden) of hobbies, maar ik wil met de feestdagen mijn ouders en schoonouders kunnen zien, na zelftesten.
Geen nood aan meneer de flik die aan de deur staat voor een boete omdat een koppel johnny’s vijf straten verder zich nergens iets van aantrekken en feestjes geven.
Volgens mij is het ook de hele tijd dat onnozel micromanagement dat veel mensen doet afhaken. Zo pakt men dat niet overal aan. Dingen zoals “een toiletbezoek toelaten voor 1 knuffelcontact”, aub zeg.

Daar ben ik het 100% mee eens.

Er zit 0,0 logica in de maatregelen. die sportpaleizen vind ik echt schandalig dat die door mochten gaan. die voetbal matchen, to zot voor woorden. Ik snap ook niet dat klassen op school gescheiden moeten houden, maar na school mogen ze losgaan op de hobbies.

Iedereen die ook maar een beetje de optie heeft om thuis te werken moet dat zeker doen, maar ik zie hier op straat hoe mensen daar mee om gaan. Dat is om te huilen. Geef mensen die hun kinderen geen problemen hebben en die ze kunnen thuis houden een extra week gewoon die optie.
Ik kan dat hier regelen mits bepaalde opoffering, dus ik wil dat doen. Alle beetjes helpen.

Toch even inpikken op het feit dat de voetbalmatchen te zot voor woorden zijn. Ik ga nu even puur voor m'n eigen situatie spreken, dus anekdotisch, maar ik heb me op de voetbal nog geen enkel moment onveilig gevoeld, of zitten denken van "oei, is dit wel allemaal ok?". Voor de match buiten al zittend pintje drinken op terras aan het stadion (dus na CST-controle), bij het betreden van het stadion ook geen drukke wachtrij, binnen in de galerij gewoon vlug pintje pakken en terug buiten onze plaatsen op, en op onze plaatsen eigenlijk ook enkel rechtstreeks contact met onze kliek, dus mensen met wie ge (als voetbal niet zou mogen), ge elders wellicht ook nog contact had. Dat er in totaal 20.000 man in het stadion zit, boeit op dat moment eigenlijk niet aangezien het maar een beperkt aantal mensen is met wie ik die avond echt in contact kom.

Waarmee ik niet wil zeggen dat er in de Belgische voetbalstadions geen situaties zijn geweest die besmettingen in de hand kunnen werken, maar de beelden die ze soms in de media laten zien een opeengepakte spionkop zonder mondmaskers, zijn daarom nu ook weer niet representatief voor de manier waarop de gemiddelde supporter naar de match gaat en contacten heeft in en rond het stadion.

Los daar van zou ik er op zich wel nog begrip voor hebben moest men besluiten om publiek opnieuw te verbieden, al was het maar omwille van de publieke opinie onder het verplegend personeel, of sectoren die wél gesloten moeten zijn maar dan wel zien hoe voetbal wél nog met publiek mag.

ik denk niet dat een school zomaar sluit uit preventieve overwegingen, het is quasi altijd uit noodzaak.
Of hun interpretatie van "noodzaak", een collega van mij vertelde me vanmorgen nog over een school die sloot en waar ze (volgens hem) gerust nog verder hadden kunnen doen met de lessen. Het is natuurlijk gemakkelijker om de stekker er dan uit te trekken. Hetzelfde met zoveel crèches.

Of hun interpretatie van "noodzaak", een collega van mij vertelde me vanmorgen nog over een school die sloot en waar ze (volgens hem) gerust nog verder hadden kunnen doen met de lessen. Het is natuurlijk gemakkelijker om de stekker er dan uit te trekken. Hetzelfde met zoveel crèches.
Volgens hem. En hoeveel kennis heeft die van de besmettingen op school, bij de leerkrachten, bij de kinderen van leerkrachtzn, bij de opvang,... ?

Sta me toe dit een heel slechte uitleg te vinden van jou

Dus volgens jouw collega, niet in onderwijs dacht ik, denkt dat het nog open kon blijven?

Heeft hij/zij zicht over de besmettingen en over diegene die in quarantaine moeten?

De meeste scholen sluiten om pedagogische overmacht. Lkr die thuis blijven bij kinderen in Q, zelf HRC hadden, lkr pos en alle lkr sneltesten waarbij er ineens 10 positief testen en heel wat anderen HR zijn, ... Af en toe eens een lkr die in alle klassen kwam en dan positief test. (Vb zorgkundige in kleuterschool die overal bijspringt)

De meeste scholen sluiten om pedagogische overmacht. Lkr die thuis blijven bij kinderen in Q, zelf HRC hadden, lkr pos en alle lkr sneltesten waarbij er ineens 10 positief testen en heel wat anderen HR zijn, ... Af en toe eens een lkr die in alle klassen kwam en dan positief test. (Vb zorgkundige in kleuterschool die overal bijspringt)

En leerkrachten die in quarantaine moeten omwille van een hoog-risicocontact. Zo leg je natuurlijk snel scholen volledig lam waardoor de perceptie gevoed wordt dat scholen de motor en de bron van het kwade zijn.

Anderzijds; hoeveel leerkrachten en/of scholieren liggen er in de ziekenhuizen of op intensieven, of zijn zodanig ziek dat ze niet kunnen werken of naar school komen?

Anderzijds; hoeveel leerkrachten en/of scholieren liggen er in de ziekenhuizen of op intensieven, of zijn zodanig ziek dat ze niet kunnen werken of naar school komen?
Even niet proportioneel; mijn zoon zijn klas zijn 23 lln, waarvan er 9 afwezig zijn. Goed, ze liggen niet op ICU of ziekenhuis, maar ze zijn wel degelijk ziek

Volgens hem. En hoeveel kennis heeft die van de besmettingen op school, bij de leerkrachten, bij de kinderen van leerkrachtzn, bij de opvang,... ?
Die kennis van mij heeft evenwel zicht op hoeveel leerkrachten er nog werken in die school en hoe zwaar de Covid situatie er aan toe gaat. Scholen kunnen zelf bepalen wanneer ze de deuren dichtdoen he, ze hebben hier geen goedkeuring van een inspecterende instantie voor nodig. Dat de ene school hier losser mee omspringt dan de andere kan je hier niet vermijden.

Toch even inpikken op het feit dat de voetbalmatchen te zot voor woorden zijn. Ik ga nu even puur voor m'n eigen situatie spreken, dus anekdotisch, maar ik heb me op de voetbal nog geen enkel moment onveilig gevoeld, of zitten denken van "oei, is dit wel allemaal ok?". Voor de match buiten al zittend pintje drinken op terras aan het stadion (dus na CST-controle), bij het betreden van het stadion ook geen drukke wachtrij, binnen in de galerij gewoon vlug pintje pakken en terug buiten onze plaatsen op, en op onze plaatsen eigenlijk ook enkel rechtstreeks contact met onze kliek, dus mensen met wie ge (als voetbal niet zou mogen), ge elders wellicht ook nog contact had. Dat er in totaal 20.000 man in het stadion zit, boeit op dat moment eigenlijk niet aangezien het maar een beperkt aantal mensen is met wie ik die avond echt in contact kom.

Waarmee ik niet wil zeggen dat er in de Belgische voetbalstadions geen situaties zijn geweest die besmettingen in de hand kunnen werken, maar de beelden die ze soms in de media laten zien een opeengepakte spionkop zonder mondmaskers, zijn daarom nu ook weer niet representatief voor de manier waarop de gemiddelde supporter naar de match gaat en contacten heeft in en rond het stadion.

Los daar van zou ik er op zich wel nog begrip voor hebben moest men besluiten om publiek opnieuw te verbieden, al was het maar omwille van de publieke opinie onder het verplegend personeel, of sectoren die wél gesloten moeten zijn maar dan wel zien hoe voetbal wél nog met publiek mag.
Wat mij bij het voetbal stoort zijn niet de matchen zelf (bij ons, op Anderlecht), maar de verplaatsing naar het stadion via de pendelbussen. Aangezien dat stadion in een woonwijk ligt kan je er nergens in de buurt goed parkeren en moet je op die bussen vanaf de parking. Dat zijn overvolle bussen waar je echt in mekaars nek staat te hijgen (ok met mondmasker maar dan nog). Ik vertrouw dat zaakje niet zo.

De stadions zelf, goh. Op vaste plaatsen, met mondmasker, in openlucht,... Sluit de horeca in de catacomben en treed strenger op als men zijn mondmasker af zet, en ga desnoods naar halve bezetting. Dan valt dat wel mee denk ik.

Voorstellen van de GEMS:
* Lagere scholen 10 dagen vroeger sluiten
* Alle evenementen verbieden
* Voetbalmatchen aanpakken
* Mondmaskers bij kinderen vanaf 6 jaar :rolleyes:
* Contactbubbels van 5 terug invoeren :rolleyes:

Wat een bende bijeen, en vorige week stond daar allemaal NIKS van in hun rapport, die slaan er ook zomaar een slag naar se. Science-based my ass dit. Volgens SudInfo.

Voorstellen van de GEMS:
* Lagere scholen 10 dagen vroeger sluiten
* Alle evenementen verbieden
* Voetbalmatchen aanpakken
* Mondmaskers bij kinderen vanaf 6 jaar :rolleyes:
* Contactbubbels van 5 terug invoeren :rolleyes:

Wat een bende bijeen, en vorige week stond daar allemaal NIKS van in hun rapport, die slaan er ook zomaar een slag naar se. Science-based my ass dit. Volgens SudInfo.

Bron? Want zie daar nog niks van in de media?

Intussen laat VTM alvast wel weten dat volgens hun bron het kernkabinet vanavond vergadert ter voorbereiding van het Overlegcomité dat morgen om 9u bijeen komt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan