Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 26/11)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voorstellen van de GEMS:
* Lagere scholen 10 dagen vroeger sluiten
* Alle evenementen verbieden
* Voetbalmatchen aanpakken
* Mondmaskers bij kinderen vanaf 6 jaar :rolleyes:
* Contactbubbels van 5 terug invoeren :rolleyes:

Wat een bende bijeen, en vorige week stond daar allemaal NIKS van in hun rapport, die slaan er ook zomaar een slag naar se. Science-based my ass dit. Volgens SudInfo.
Had de politiek 3 weken geleden hun advies gevolgd, dan moesten ze nu niet met deze zeer zware maatregelen komen.

Maar zoals steeds in dit land ontbreekt het aan politieke moed. En nu gaan we weer langs alle kanten droog gepakt worden. Dit zag iedereen van kilometers aankomen behalve de politiek en dat kan me nu echt woest maken.

Die kennis van mij heeft evenwel zicht op hoeveel leerkrachten er nog werken in die school en hoe zwaar de Covid situatie er aan toe gaat. Scholen kunnen zelf bepalen wanneer ze de deuren dichtdoen he, ze hebben hier geen goedkeuring van een inspecterende instantie voor nodig. Dat de ene school hier losser mee omspringt dan de andere kan je hier niet vermijden.
Hij heeft zicht dat er nu geen werken. Hij heeft (tenzij hij directie is of info krijgt van de directie die hij zelfs niet mag krijgen) geen zicht hoeveel er werkten de dag voor de beslissing en hoeveel er die avond/ochtend erop gemeld hebben dat ze in quarantaine moeten of ziek zijn.

Had de politiek 3 weken geleden hun advies gevolgd, dan moesten ze nu niet met deze zeer zware maatregelen komen.

Maar zoals steeds in dit land ontbreekt het aan politieke moed. En nu gaan we weer langs alle kanten droog gepakt worden. Dit zag iedereen van kilometers aankomen behalve de politiek en dat kan me nu echt woest maken.
De enige maatregelen die niet genomen zijn 3 weken geleden m.b.t. kinderen bv. is dat ze mondmaskers aanbevolen vanaf 9 en dat is door de regering op 10 gezet. Ook pleitten ze toen voor sluiting nachtleven, iets waar men dan een week mee getalmd heeft. Maar jij zegt dat dat het grote verschil zou gemaakt hebben? Ik geloof dat eigenlijk niet.

Dat is elke keer de redenering: "als men ons volgde was het allemaal anders". Zo'n groot verschil tussen hun voorstellen en de huidige maatregelen zie ik niet. Hoe vaak heb ik experten ook niet horen zeggen: "Twee weekjes volhouden, een strenge lockdown, en we zijn er van af".
Ik dacht dat we ondertussen toch al beter moesten weten.

Voorstellen van de GEMS:

Wat een bende bijeen, en vorige week stond daar allemaal NIKS van in hun rapport, die slaan er ook zomaar een slag naar se. Science-based my ass dit. Volgens SudInfo.
Als daar iets van doorgevoerd wordt door de politiek, is het de grootste bende mongolen die het land België ooit heeft geleid. En dat zelfs met de regering Wilmes in het rijtje van regeringen.

Gisteren stond De Croo nog een prijs uit te reiken op de Kristallen Fiets. Vorige week ging Trefdag Digitaal Vlaanderen door. Twee weken geleden stond Van Ranst te dansen op een feest met de Marokkaanse Consul. Vandenbroucke zat die avond in een overvolle Nekker op een congres van Vooruit zonder mondmasker. Kris Peeters post eergisteren een foto van een vergadering met de Brusselse regering op een fysieke vergadering, in een ruimte zonder open ramen, en allemaal aan de wijn namiddag.

Dat soort signalen zijn gewoon hemeltergend, vind ik. Lead by example, als je zoiets van je bevolking vraagt.

Het was een politieke beslissing om die evenementen door te laten gaan.
GEMS was er geen voorstander van. Grote Jan doet nu alsof hij de redder is en dat de GEMS hem volgt in z'n advies.
Daar ben ik het ook niet mee oneens. Allee, ik weet er eerlijk gezegd niet genoeg van, maar het is in ieder geval erg plausibel.
Maar mijn post ging over het feit dat Janus denkt dat hij alles beter ziet en doorheeft op basis van een statistiekje op Sciensano, dan de hele GEMS samen. "Ik zie een dalend cijfer, dus verstrengingen zijn absoluut onnodig" (ook al zegt de GEMS van wel).

Ook sluiting horeca 20 uur staat in het rapport.
Zucht :'( Het grootste probleem met die sluitingsuren is dat die altijd zo lang aanslepen. Als dat erdoor komt zit je weer tot juni of juli voor dat weer volledig weg is want dat gaat eerst naar 22u dan naar 0.00u en daarna mss nog 01.00 uur voor het helemaal weg is.

De enige maatregelen die niet genomen zijn 3 weken geleden m.b.t. kinderen bv. is dat ze mondmaskers aanbevolen vanaf 9 en dat is door de regering op 10 gezet. Ook pleitten ze toen voor sluiting nachtleven, iets waar men dan een week mee getalmd heeft. Maar jij zegt dat dat het grote verschil zou gemaakt hebben? Ik geloof dat eigenlijk niet.

Dat is elke keer de redenering: "als men ons volgde was het allemaal anders". Zo'n groot verschil tussen hun voorstellen en de huidige maatregelen zie ik niet. Hoe vaak heb ik experten ook niet horen zeggen: "Twee weekjes volhouden, een strenge lockdown, en we zijn er van af".
Ik dacht dat we ondertussen toch al beter moesten weten.

Kom, hier is direct door zowel ons als experts/de ziekenhuizen aangehaald dat drastisch ingrijpen nodig was.
Na de eerste "verstrenging" (die erop neer kwam wat meer ons maskertje te dragen en CST te gebruiken) klonk dat signaal ook.
Dan kwam de 2de verstrenging met oa een sluituur van de horeca om 23u op dezelfde dag dat ze in NL de horeca nog vroeger gingen sluiten omdat sluiten om 20u niets uithaalde.

Ze mogen van geluk spreken dat de ziekenhuizen eigenlijk dagelijks aan de alarmbel trokken in de media zodat mensen hun gedrag zelf gingen aanpassen.
Want we hebben gewoon 3 weken verloren. Drie weken waarin er een onnodige extra instroom van mensen is in de ziekenhuizen die nu nog voller liggen.

En ik heb het al gezegd hier. Ik versta dat dit geen simpele discussie is en waterdichte regels waar mensen de kantjes niet van gaan aflopen kan je gewoon niet maken.
Maar het is gewoon too little, too late. En het meest frappante is dat dit niet de eerste keer is.

Een ezel stoot zich geen 2 keer aan dezelfde steen, maar onze politieke elite mag het wel 37 keer doen, dat is geen probleem. Dat ze nu ook maar niet afkomen met “Het is een crisis en daardoor moeten we snel kunnen schakelen “, want dat gelooft geen kat meer. Nee, laten we vooral elke week samenkomen om een aantal onsamenhangende maatregelen te nemen.

Ondertussen ook uiteraard zeer belangrijk om zelf voldoende in de media te komen om geen gezichtsverlies te lijden, of het nu Jambon of Vandenbroucke is. Die laatste met een verschrikkelijke irritante verschijning in het 19u journaal op één waarbij hij probeert om zichzelf even in een goed daglicht te stellen.

Ze kunnen allemaal echt de allerhoogste boom in.

Kom, hier is direct door zowel ons als experts/de ziekenhuizen aangehaald dat drastisch ingrijpen nodig was.
Na de eerste "verstrenging" (die erop neer kwam wat meer ons maskertje te dragen en CST te gebruiken) klonk dat signaal ook.
Dan kwam de 2de verstrenging met oa een sluituur van de horeca om 23u op dezelfde dag dat ze in NL de horeca nog vroeger gingen sluiten omdat sluiten om 20u niets uithaalde.

Ze mogen van geluk spreken dat de ziekenhuizen eigenlijk dagelijks aan de alarmbel trokken in de media zodat mensen hun gedrag zelf gingen aanpassen.
Want we hebben gewoon 3 weken verloren. Drie weken waarin er een onnodige extra instroom van mensen is in de ziekenhuizen die nu nog voller liggen.

En ik heb het al gezegd hier. Ik versta dat dit geen simpele discussie is en waterdichte regels waar mensen de kantjes niet van gaan aflopen kan je gewoon niet maken.
Maar het is gewoon too little, too late. En het meest frappante is dat dit niet de eerste keer is.
Ja klopt, maar het is de vraag of de adviezen van de experten zelf wel voldoende waren. Zo heel fors vond ik hun vorige rapporten ook weer niet.
Over die CST zegt Van Ranst nu trouwens dat dat mogelijk tot extra besmettingen heeft geleid ipv tot minder.

Ik bedoel maar: er is zo'n beeld ontstaan van experten die het altijd goed weten en politici die de foute keuzes maken. Zo eenvoudig is het allemaal niet vind ik. In juli en augustus adviseerden de Britse virologen - op wereldvlak absolute top - om sneller te lossen en met op dat moment nog goed werkende vaccins extra immuniteit op te bouwen om dan een zware najaarspiek af te vlakken. Hier had je viroloog Jeroen Van der Hilst die daar ook toe opriep. Werd door de GEMS direct als "totaal onverantwoordelijk" bestempeld. Onze ziekenhuizen kreunen nu veel meer dan de Britse.

En ja, een groot probleem is voortdurend dat compromissen sluiten, maar dat is hoe democratie werkt. Alleen helpt het niet als virologen/biostatistici elke dag staan commentaar geven, rapporten lekken, ballonnetjes oplaten, en vanalles roepen waaruit dan achteraf blijkt dat het niet de effecten had die zij hoopten - wegens volgens mij het simpele feit: virologen =/= psychologen.

Een mens zou zich beginnen af vragen of die momenteel niet gewoon aan het kijken zijn hoe ver ze het kunnen drijven. :unsure:

Voorstellen van de GEMS:

Dus kleuteronderwijs en middelbaar niet? Ik herinner mij van bij de Paaspauze dat men toen onder druk ook maar alle scholen gesloten heeft.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan