Prima, laten we Brussel dan eens vergelijken met:
- zichzelf: Brussel: 67,96% volledig gevaccineerd.
- Amsterdam: 76% van alle 12-plussers.
- Parijs: 80,1%
- (Merk op dat grootstad Parijs zelfs beter scoort dan Frankrijk in het algemeen, wil je wat banlieus erbij? Prima Ile-de-France scoort 72,1%,
- focus op het armtierige Seine-Saint-Denis en je hebt slechts 62,8%, maar in ons cijfer van Brussel zitten natuurlijk ook meerdere regio's vervat, Molenbeek kwam in september niet eens aan 40%)
- Berlijn: 69,2%
- Londen: 60,7% (op de site van UK zie je wel mooi dat vaccinatieweigering een grootstedelijk probleem is)
Hoewel het een mooie en grote stad is hoort ze niet in het bovenstaande rijtje thuis (wang geen hoofdstad), maar om bepaalde mensen in deze thread tevreden te houden:
Antwerpen: 69,63% (EDIT:
veranderd naar betere bron,
voor alle leeftijden, kon 12+ niet vinden).
Ik heb zoveel mogelijk cijfers bijeen gezocht van vaccinatie van 12+, want waarom de lat lager leggen op enkel 18+?
Aarzeling van vaccinatie van 5 tot 12 jarigen vind ik voorlopig nog verdedigbaar zolang artsen en pediaters dat niet goedkeuren, want uiteindelijk zijn kinderen, geen volwassenen, en kan medicatie bij hen anders uitpakken, zelfs bij aangepaste dosis (al zie ik hier niet meteen in waarom, laat de experten daar toch maar eerst over oordelen).
Nu ik denk dat je toch wel kan stellen dat Brussel andermaal slechter presteert dan je zou mogen verwachten op basis van onze continentale buurlanden. Het scoort enkel beter dan Londen, maar of dat een prestatie is gegeven de massamigratie naar die laatste stad.
Ik kijk dan toch net iets liever naar Amsterdam of Parijs.
Maar hey, het zijn die boze Vlaams Nationalisten die misbruik maken van de cijfers nietwaar?
Mocht de grootstadproblematiek van Brussel vergelijkbaar zijn met die van Antwerpen, België zou z'n 2 pollekes mogen kussen, de realiteit lijkt me toch dat de problemen in Brussel zowel op vlak van corona als op andere vlakken groter zijn. Uitgezonderd wellicht drugsproblematiek, omdat Brussel dan ook geen wereldhaven heeft.
Over de achterlijke minister van Volksgezondheid van Brussel en z'n schrik voor de ecologische impact van coronatests, zullen we misschien ook maar beter zwijgen, want het is niet dat Groen/Ecolo op andere niveaus/domeinen betere ministers aflevert *kuch* energie *kuch*.