Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 26/11)

Status
Niet open voor verdere reacties.
gewoon aan de cijfers van brussel. Met een lagere vaccinatiegraad lijkt het daar minder om zich heen te slaan. Zeker in vergelijking met westvlaanderen en oostvlaanderen.

Nogmaals emphasis op 'lijkt'
alhoewel het hier gewoon op een vertraging lijkt uit te draaien.
https://www.coronafacts.be/
Maar allez. Hoe kan je nu besluiten, gebaseerd op lagere cijfers nu in een gewest met 70% gevaccineerden, die dat vaccin niet allemaal op het zelfde moment hebben gehad als in Vlaanderen, met inderdaad meer mensen die misschien besmet waren (maar dan weet je ook niet wanneer), dat:
unpopular opinion.

Alhoewel het loodzwaar is voor de ziekenzorg lijkt het er voor mij toch op dat natuurlijke infecties beter beschermen tegen covid.
Dat is echt gewoon zaken uitvinden hoor, zelfs "lijkt" is daarvoor 10 bruggen te ver.

Laatst bewerkt:
Maar allez. Hoe kan je nu besluiten, gebaseerd op lagere cijfers nu in een gewest met 70% gevaccineerden, die dat vaccin niet allemaal op het zelfde moment hebben gehad als in Vlaanderen, met inderdaad meer mensen die misschien besmet waren (maar dan weet je ook niet wanneer), dat:

Dat is echt gewoon zaken uitvinden hoor, zelfs "lijkt" is daarvoor 10 bruggen te ver.
Ik besluit toch helemaal niets. Vorige week leek het er gewoon op dat Brussel de dans ontsprong.
De enige factoren die ik toen kende was lage besmettingsgraad en hoe het hier in een of ander topic al eens naar boven gekomen was een redelijke constante hoge besmettingsgraad. Als dan blijkt (maar ik was daarin verkeerd zie mijn post nogmaals terug ik heb hem aangepast) dat de besmettingsgraad lager blijkt te zijn in een grootstad dan zou het mss toch wel kunnen dat een besmetting ook bescherming geeft?
Er zijn tegenstrijdige studies over dit.
Nog niet peer reviewed (betere bescherming door natuurlijke infectie)
Niet zeker of deze peer reviewed is (betere bescherming door vaccinatie)
Maar inderdaad.. unpopular opinion...

Laat ons dat laatste restje natuurlijke immuniteit gewoon in de onderste schuif stoppen en er niet meer naar kijken...

Ja, natuurlijk. Net zoals ze jou graag zagen komen. Maar ze zullen iets minder blij zijn als de cijfers niet zo dalen, en ze helemaal dicht gaan moeten. Dan was het slechts kortstondig leute.

Kortetermijndenken is meestal hier wel het probleem.

Mix een beetje entitlement erbij en je komt aan een mix waardoor het moeilijk is om virussen te bedwingen in onze westerse maatschappij.

Had de huidige 4de golf initieel vooral in Brussel en Wallonië een grotere prevalentie, zo heeft Vlaanderen intussen de scepter overgenomen.
Vlaams-Nationalisten toen: Moord! Brand! Het is allemaal de schuld van de Walen en de Brusselaars! De Vlamingen worden gegijzeld!
Vlaams-Nationalisten nu: *krekels*

Zo zie je maar weer hoe destructief (Vlaams-)nationalisme is. Eerst zoveel mogelijk alles apart doen, apart meten, apart becijferen, ... Om vervolgens overal waar het hen uitkomt uit te vergroten, te diaboliseren, ... En waar het hen niet goed uitkomt, zedig over te zwijgen en te laten passeren met de wind.

Mensen trappen daarin. Je hebt constant een externe schuldige, wat hun verhaaltjes doet slikken als zoete koek. Bah, degoutant. Dat is één van mijn grootste afkeren t.o.v. N-VA: die destructieve polariseringspolitiek.
De grootste Vlaams-nationalisten die ik ken die hebben zich niet laten vaccineren. Maar dat zijn dan eerder de VB'ers dan de NVA'ers. Hoe radicaler ze zijn, hoe meer tunnelvisie ze hebben, het lijkt mij vooral dat ze zich niet willen laten vaccineren als protest tegen de huidige politiek, gewoon opzettelijk dwars willen liggen.

Ik zie dat in Brussel nu toch 70% van de meerderjarigen gevaccineerd zijn. Dat zijn cijfers die gelijklopen met Engeland, Frankrijk, etc.
Daarnaast zal de delta tussen deze en jouw cijfers ook komen door het feit dat er meer jonge mensen in de stad wonen.

Momenteel is er in 1000 Brussel een 1000-al besmettingen op 100k inwoners. Dat is de lichtste vlek momenteel in heel België

Dat is trouwens de klassieke N-VA-truuk: veel cijfers die in een grootstedelijke context slechter zijn, worden doelbewust gedeeld per gewest. En dan gaat het vingertje omhoog: "Gohoho, kijk naar Brussel!". Terwijl als je de cijfers van pakweg Antwerpen ernaast legt, er geen enkel verschil is. Alleen worden die uitgemiddeld in het Vlaamse gemiddelde, en die van Brussel niet.

En zo kun je alles kapotmaken en diaboliseren door te splitsen. Ergo: de bestaansreden van de N-VA.

Ik denk dat de lokale handelaars (en vooral de horeca) ze graag zien komen.
Aha, dat maakt het inderdaad ok.

Zoals cocaïne verhandelen ook ok is, als daarna de immomakelaars en horeca in Marbella je graag zien komen.
Want strafbare of onethische handelingen zijn helemaal niet erg, zolang er iemand anders blij is met de extra omzet.

De Straddle logica.

Dat is trouwens de klassieke N-VA-truuk: veel cijfers die in een grootstedelijke context slechter zijn, worden doelbewust gedeeld per gewest. En dan gaat het vingertje omhoog: "Gohoho, kijk naar Brussel!". Terwijl als je de cijfers van pakweg Antwerpen ernaast legt, er geen enkel verschil is. Alleen worden die uitgemiddeld in het Vlaamse gemiddelde, en die van Brussel niet.

En zo kun je alles kapotmaken en diaboliseren door te splitsen. Ergo: de bestaansreden van de N-VA.
Antwerpen heeft een vaccinatiegraad van 86% bij de +18 j, veel uitvlakken moet daar niet gebeuren

en toen alles toe was van november tot mei was het virus weg, of?

Weg? Neen, het is een illusie denken dat covid ooit gaat weggaan. Daarom ook dat ik bedwingen zeg.
Je kan het onder controle houden mits maatregelen, goeie opvolging daarvan.
Let op : regering (overheid) hebben ook last van kortetermijndenken en entitlement :). Anders zaten we mss niet met zo'n grote golf.

Prima, laten we Brussel dan eens vergelijken met:
  • zichzelf: Brussel: 67,96% volledig gevaccineerd.
  • Amsterdam: 76% van alle 12-plussers.
  • Parijs: 80,1%
  • (Merk op dat grootstad Parijs zelfs beter scoort dan Frankrijk in het algemeen, wil je wat banlieus erbij? Prima Ile-de-France scoort 72,1%,
  • focus op het armtierige Seine-Saint-Denis en je hebt slechts 62,8%, maar in ons cijfer van Brussel zitten natuurlijk ook meerdere regio's vervat, Molenbeek kwam in september niet eens aan 40%)
  • Berlijn: 69,2%
  • Londen: 60,7% (op de site van UK zie je wel mooi dat vaccinatieweigering een grootstedelijk probleem is)
Hoewel het een mooie en grote stad is hoort ze niet in het bovenstaande rijtje thuis (wang geen hoofdstad), maar om bepaalde mensen in deze thread tevreden te houden: Antwerpen: 69,63% (EDIT: veranderd naar betere bron, voor alle leeftijden, kon 12+ niet vinden).

Ik heb zoveel mogelijk cijfers bijeen gezocht van vaccinatie van 12+, want waarom de lat lager leggen op enkel 18+?
Aarzeling van vaccinatie van 5 tot 12 jarigen vind ik voorlopig nog verdedigbaar zolang artsen en pediaters dat niet goedkeuren, want uiteindelijk zijn kinderen, geen volwassenen, en kan medicatie bij hen anders uitpakken, zelfs bij aangepaste dosis (al zie ik hier niet meteen in waarom, laat de experten daar toch maar eerst over oordelen).

Nu ik denk dat je toch wel kan stellen dat Brussel andermaal slechter presteert dan je zou mogen verwachten op basis van onze continentale buurlanden. Het scoort enkel beter dan Londen, maar of dat een prestatie is gegeven de massamigratie naar die laatste stad.
Ik kijk dan toch net iets liever naar Amsterdam of Parijs.

Maar hey, het zijn die boze Vlaams Nationalisten die misbruik maken van de cijfers nietwaar?
Mocht de grootstadproblematiek van Brussel vergelijkbaar zijn met die van Antwerpen, België zou z'n 2 pollekes mogen kussen, de realiteit lijkt me toch dat de problemen in Brussel zowel op vlak van corona als op andere vlakken groter zijn. Uitgezonderd wellicht drugsproblematiek, omdat Brussel dan ook geen wereldhaven heeft.

Over de achterlijke minister van Volksgezondheid van Brussel en z'n schrik voor de ecologische impact van coronatests, zullen we misschien ook maar beter zwijgen, want het is niet dat Groen/Ecolo op andere niveaus/domeinen betere ministers aflevert *kuch* energie *kuch*.

Laatst bewerkt:
Ik zie dat in Brussel nu toch 70% van de meerderjarigen gevaccineerd zijn. Dat zijn cijfers die gelijklopen met Engeland, Frankrijk, etc.
Daarnaast zal de delta tussen deze en jouw cijfers ook komen door het feit dat er meer jonge mensen in de stad wonen.

Momenteel is er in 1000 Brussel een 1000-al besmettingen op 100k inwoners. Dat is de lichtste vlek momenteel in heel België

Ik zie dus geen gelijklopende cijfers, misschien zijn de bronnen die ik gebruik foutief, correct me if I'm wrong.

Overigens 8.7% van alle coronatests van de afgelopen week vonden in Brussel plaats, voor nochtans 10.6% van de bevolking, dus zelfs bij een gelijk aantal gevallen zou Brussel lichter kleuren met zo'n testbeleid.

Dat gezegd zijnde, ik heb er geen probleem mee dat de situatie momenteel erger is in Vlaanderen dan in Brussel of in Wallonië, maar de verantwoordelijkheidszin van hoe we uit deze crisis geraken, daar treed ik toch echt wel eerder @kay-gell bij, als de uitweg vaccinatie is, dan is de situatie in Brussel en Wallonië nog altijd problematischer.

Antwerpen 83% van de volwassen bevolking, die 69.92% is in de leeftijdsgroep 12-17 jaar

Lijkt mij als ik die site correct lees, dat die 69.9% alle leeftijden is. Maar ik heb de bron vervangen door een betere.

Hoe dan ook, ik wil gerust nog toegeven aan het idee dat het weinig zinvol is om er een louter regionalistisch probleem van te maken, Antwerpen heeft zijn probleem, Vilvoorde dat in Vlaanderen ligt maar in de rand van Brussel scoort ook niet super.

Stellen dat de problemen in Brussel echter niet groter zijn dan in andere grote steden in dit land of laat staan in andere landen, vind ik dan weer te gemakkelijk. Sowieso heb je naast de grootstadproblematiek ook nog de unieke politieke problematiek van Brussel. Waarom heeft die stad z'n eigen minister van Volksgezondheid nodig? Niet dus.

Laatst bewerkt:
Dit gezegd zijnde, na een booster ga ik ook wel op restaurant en op reis want de effectiviteit staat dan weer op +90%.

En de Nederlanders doen in principe niets illegaal.
Als Nederland dit belangrijk vindt en wil tegenhouden, moeten ze in hun Covidwet zetten dat ook voor grensovergangen <24u een PLF nodig is (tenzij voor werk bv.) en controleren.
Dan is dat gewoon opgelost en moet je niet rekenen op 'gezond verstand'. Dat bestaat niet qua Covid.

Laatst bewerkt:

Hoe kan je die vent nog serieus nemen met zijn waarschuwingetjes. De man die zelf in quarantaine moest omdat hij zijn eigen telewerkregels aan de laars lapte en een onnodig risicocontact had. Dikke lol.

Weg? Neen, het is een illusie denken dat covid ooit gaat weggaan. Daarom ook dat ik bedwingen zeg.
Je kan het onder controle houden mits maatregelen, goeie opvolging daarvan.
Let op : regering (overheid) hebben ook last van kortetermijndenken en entitlement :). Anders zaten we mss niet met zo'n grote golf.

Het punt is dat november-mei helemaal niet door ons gedrag kwam. Wat we ook hadden gedaan in bv september-oktober, die sluitingen waren er geweest. De besmettingen vielen terug op 2000 per dag na een paar weken en bleven daar dan voor maanden.

Dus zeggen dat 'ons gedrag' een lockdown bepaald is altijd een beetje bullshit. Maar uiteraard is deze keer helemaal anders :rolleyes:.

Zware maatregelen voor lange periodes moeten we zeker niet gewoon accepteren want 'that's life'. Dat hebben al die 'zero covid' landen met zotte maatregelen (& die uiteindelijk toch erin faalden) ons toch wel geleerd ? Soms is wat meer sterfte en virus acceptabel als het het land beter laat draaien en ons allemaal wat meer vrijheid geeft.

Ik heb bijvoorbeeld toch liever deze periode dan maart vorig jaar. Ook al zijn er nu veel meer besmettingen en zieken, er is ook veel meer nog open. En oktober 2020 was aangenamer dan januari 2021. Ook al waren er toen 200 doden per dag, de cafe's enzo waren wel nog open (en we mochten elkaar nog legaal bezoeken).

Dus zeggen dat 'ons gedrag' een lockdown bepaald is altijd een beetje bullshit. Maar uiteraard is deze keer helemaal anders :rolleyes:.
Bullshit zou ik niet zeggen, hoe minder druk op de ziekenhuizen hoe beter! Dus als een lockdown ook maar een 'beetje' helpt. Alle beetjes helpen hé.

Echter ..
Blijkbaar is de nieuwe variant 'worst case' tot 500% besmettelijker dan de Deltavariant. De meeste experten zijn van mening dat dit zelfs in theorie eigenlijk onmogelijk is. De algemene conclusie is dan ook dat onze huidige vaccins vermoedelijk niet of minder helpen tegen deze variant en dat ook ons immuunsysteem deze variant minder gemakkelijk herkent waardoor we véél sneller besmet geraken.

Maar ook al is dat laatste waar, als die 500% bevestigd wordt en het blijkbaar maanden duurt om de vaccins aan te passen, dan gaan we worst case naar een nieuwe pandemie waarbij deze variant zich zo verschrikkelijk snel verspreidt, dat een full lockdown 99% zinloos zal zijn en niks zal helpen omdat we dan de piek al gaan bereiken terwijl onze overheid nog maatregelen moet beginnen nemen.

Maar goed, het enige wat wij kunnen doen is zien wat de toekomst brengt zeker? Misschien valt het allemaal nog wel mee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan