Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 26/11)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beetje een crosspost, dit gaat over een man die halfdoodgeschopt is in het centrum van Aalst en dringend medische hulp nodig had. Blijkbaar was er voor die man geen plaats op de spoeddienst in Aalst waardoor hij naar Brussel moest overgebracht worden, de man is uiteindelijk overleden.

Als blijkt dat die man - een gezonde dertiger en vader van twee kinderen nota bene - niet kon opgenomen worden in Aalst omdat ze daar voorrang geven aan coronapatiënten, dan begin ik mij toch wel ernstige vragen te stellen.

Zeer triest verhaal. Beetje typisch Belgisch uitgangsgeweld waarbij de daders er goedkoop van af komen (zoals bij Mickey Peeters). Grootste angst dat dit ooit met mijn kinderen gebeurt... vandaar mijn haat t.o.v. nachtleven...

Zijn schedel was verbrijzeld en ingestampt, kans op overleven is al quasi nihil in dergelijke gevallen. Weet niet of het door corona was dat ze hem naar Brussel gebracht hebben of wegens te ernstige verwondingen...

Goh er wordt altijd gesproken van een risico-contact als je langer dan 15 minuten op 1.5 meter van iemand staat.
Lijkt me op zo een concert redelijk miniem buiten 4 mensen rondom je en misschien enkele in de rij.
De hoeveelheid (of gemiddelde per persoon) kubieke meter lucht in de omgeving waar je je bevindt lijkt me toch ook geen onbelangrijke factor in de besmettelijkheid van die lucht.

Ik vraag me af hoe zo een ventilatiesysteem in een vliegtuig werkt.

Want die besmette lucht (als er een besmette opzit) moet van punt A naar B (de afvoer).

Als die besmette lucht dan constant via hetzelfde traject langs andere mensen passeert, vraag ik mij toch af welk effect dat heeft op een vlucht van 10 uur.

Nogmaals ik ben geen vliegtuig-ventilatie expert. Ik stel me de vraag gewoon.
Laminaire airflow (dus weinig tot geen mening) en hoogstwss uitgerust met hepa filter, Daarbij nog eens luchtverversing van 20x volume per uur.
Das best wel goed geventileerd hoor. Ill take a plane before a concert any time... :p
In een vliegtuig moet je u dan voorstellen dat de lucht van boven naar beneden geduwd wordt en daar afgezogen wordt.
Kheb ooit zo eens filmpjes gezien van verdringingsventilatie en das echt een muur van lucht dat vooruit geduwd wordt.

Ik stel me dan wel de vraag bij vluchten van +10.000 meter. Die moeten dan toch zuurstof meenemen ipv aan te zuigen?

Zo raadt men in een aantal landen ook aan niet zelf in het water te springen om een drenkeling te redden. Dat lukt je waarschijnlijk toch niet, en de kans dat het slachtoffer jou mee naar de bodem sleurt is niet onbestaande.
Zoals @StevenP aanhaalt, in België ook ;)

Wederom 1e stap van het Rode Kruis:
STAP 1: Zorg voor veiligheid
Denk aan je eigen veiligheid!
  • Probeer de drenkeling te redden zonder zelf het water in te gaan (vanuit een boot of doormiddel van drijvende hulpmiddelen als een reddingsboei).
  • Als dat niet lukt, moet een hulpverlener het water in om het slachtoffer te redden. Ga enkel het water in als je daarvoor bent opgeleid. Ga niet het water in zonder een reddingsvest en een beveiliging met een touw vanaf de waterkant.

Maar bij deze een zondagochtendgedachte: de EHBO-discussie is eigenlijk een perfecte analogie voor de vaccinatieweigeraars (of zelfs breder heel veel maatschappelijke discussies): Iemand vindt iets ongelofelijk en absurd, iets waar hij totaal geen kennis van heeft en wat niet van toepassing is op hem :p

Want had @StruikGewas ooit een EHBO-cursus gevolgd, dan was de 1e regel (eigen veiligheid) er al van in't begin ingestampt. Dat is toch bij zowat elke EHBO cursus dat ik gevolgd heb zo geweest en is hier door meerdere members al bevestigd. Wat dus betekent dat hij er geen kennis van heeft en dus hoogstwaarschijnlijk nooit EHBO (of meerbepaald mond-op-mond beademing) gaat toepassen. Maar het wel van de daken schreeuwen want "boe corona, alles ligt daar aan en aan de maatregelen daarvoor!!!!"...

Goh, als hij zo, samen met de Franstalige en Duitstalige collega's al 400.000 mensen (grof geschat) kan weghalen uit de vaccinatiecentra, zijn dat 400.000 andere mensen die ook sneller hun spuit krijgen.

Ik ben meestal niet de eerste om Weyts te verdedigen maar als hij binnen zijn bevoegdheid twee vliegen in een klap kan slaan (zijn personeel beschermen en de bottle-neck voor de rest verkleinen) vind ik dat alleen maar verdedigbaar.
Geen kritiek op Weyts op zich, want hier zijn er verschillende mogelijke benaderingen, maar ik zou het toch niet zo doen, om de eenvoudige reden:

- de druk op scholen is al groot: er zijn véél afwezigen, niet enkel onder de leerlingen, maar ook onder het personeel. Er is in vele scholen letterlijk géén reserve meer.
- vaccinaties geven een kans op een grieperig gevoel. Als alle personeel tegelijk ingeënt wordt, is de kans op verschillende afwezigheden groot.

Daarom zou ik, ook al wil mijn vriendin gisteren al gevaccineerd zijn, leerkrachten niet allemaal via bedrijfsartsen laten inenten. Als je dat al doet, doe het dan in fases (bvb 1/3e van het personeel in week 1, de rest in week 2 en 3, ...). Is praktisch even goed te organiseren, toch zeker als je de bedrijfsartsen inschakelt in lokale centra en ze méér dan enkel hun eigen bedrijven laat doen (of leerkrachten van verschillende scholen naar 1 school laat gaan).

Beetje een crosspost, dit gaat over een man die halfdoodgeschopt is in het centrum van Aalst en dringend medische hulp nodig had. Blijkbaar was er voor die man geen plaats op de spoeddienst in Aalst waardoor hij naar Brussel moest overgebracht worden, de man is uiteindelijk overleden.
Dit zou inderdaad niet mogen, ik snap ook niet dat ziekenhuizen hier voorrang blijven verlenen aan (o.a.) vaccinweigeraars. Je kan hier nu met de vinger gaan wijzen naar vaccinweigeraars, maar het zijn de ziekenhuizen/overheden die hier dat beleid bepalen, niet degenen die vaccins weigeren.

Dit zou inderdaad niet mogen, ik snap ook niet dat ziekenhuizen hier voorrang blijven verlenen aan (o.a.) vaccinweigeraars. Je kan hier nu met de vinger gaan wijzen naar vaccinweigeraars, maar het zijn de ziekenhuizen/overheden die hier dat beleid bepalen, niet degenen die vaccins weigeren.
Ik denk niet dat dit zo simpel is.
https://ondernemingsdatabank.indica...patienten_weigeren_/VLTAAWAR_EU170305/related
Dringende hulp. We vertellen u natuurlijk geen nieuws als we er voor de volledigheid op wijzen dat het principe dat u mag weigeren om te behandelen niet geldt als het om een dringende, levensbedreigende situatie gaat. Ook tijdens de wachtdienst kunt u niet weigeren om een patiënt te behandelen. In deze gevallen stelt u zich zelfs bloot aan strafrechtelijke vervolging.

Ziekenhuisovereenkomst. Als uw contract met het ziekenhuis bepaalt dat u elke patiënt die zich aandient moet behandelen, dan moet u zich daar uiteraard aan houden. Zo niet begaat u een contractuele inbreuk die bv. tot ontslag (om dringende reden) zou kunnen leiden
ICU opname lijkt me nu wel levensbedreigend.

Zo raadt men in een aantal landen ook aan niet zelf in het water te springen om een drenkeling te redden. Dat lukt je waarschijnlijk toch niet, en de kans dat het slachtoffer jou mee naar de bodem sleurt is niet onbestaande.
Je kan daarmee lachen, maar iemand die ik ken en opgeleid is om slachtoffers te redden, heeft zo ooit iemand eerst bewusteloos geslagen omdat die mens zo hard tegenstribbelde en vervelend deed, anders kreeg hij die mens niet uit het water. Het slachtoffer was gewoon volledig in pure paniek.

Niet de meest logische manier om een slachtoffer te redden maar als het niet anders kan .. als daarmee die mens gered is?

Goorste verhaal dat ik gehoord heb in mijn laatste cursus cpr en de uitleg over die AED.
De instructeur vertelde als het hoofd geen tien cm van het lichaam verwijderd is nog steeds hartmassage geven. Om het laatste restje zuurstof naar de organen te krijgen zodat ze kunnen gerecupereerd worden...organ-preserving CPR om het beest een naam te geven.
slik...

Ik DACHT van niet hoor. Maar idd, een bibkaart is makkelijker nagemaakt dan een ID.
De lokale politie heeft een melding gemaakt bij de concertzaal waar ik werk dat het enkel rijbewijs of identiteitskaart mag zijn (nadat een concertganger - terecht - bij hen was gaan klagen dat er te laks werd omgegaan met de identiteitscontrole).

- vaccinaties geven een kans op een grieperig gevoel. Als alle personeel tegelijk ingeënt wordt, is de kans op verschillende afwezigheden groot.

Daarom zou ik, ook al wil mijn vriendin gisteren al gevaccineerd zijn, leerkrachten niet allemaal via bedrijfsartsen laten inenten. Als je dat al doet, doe het dan in fases (bvb 1/3e van het personeel in week 1, de rest in week 2 en 3, ...). Is praktisch even goed te organiseren, toch zeker als je de bedrijfsartsen inschakelt in lokale centra en ze méér dan enkel hun eigen bedrijven laat doen (of leerkrachten van verschillende scholen naar 1 school laat gaan).
Vaccineren op dinsdag en vrijdag. Maar dat gaan ze niet doen uiteraard, ziek zijn zonder er ziektedagen voor te krijgen ....

Dergelijke argumenten zijn nonsense en oplossbaar. Ik heb mijn corona spuit ook gescheduled ifv mijn werk agenda, spuit 1 in verlof en spuit 2 op een vrijdag dus ...

aarom zou dinsdag en vrijdag een oplossing zijn? En hoe ga je honderdduizenden mensen prioritair laten vaccineren als je dat enkel op dinsdag en vrijdag zal doen? Bedrijfsartsen werken ook op andere dagen...

Met dat je nu een testcode online kan krijgen door die vragenlijst. Als ik koorts aangeef terwijl ik het niet heb krijg ik een code en moet ik in principe in quarantaine tot mijn testresultaat. Daar kan toch serieus misbruik van gemaakt worden om niet te moeten werken?

Laatst bewerkt:
aarom zou dinsdag en vrijdag een oplossing zijn? En hoe ga je honderdduizenden mensen prioritair laten vaccineren als je dat enkel op dinsdag en vrijdag zal doen? Bedrijfsartsen werken ook op andere dagen...

Ik had het over leraars. Dan woensdag en zaterdag grieperig.

Voor veel andere jobs maakt dat toch niet uit dat ze 1 dagje grieperig zijn. Die kunnen wat brak gaan werken of een halve dag thuisblijven zonder dat de wereld stopt met draaien.

Laminaire airflow (dus weinig tot geen mening) en hoogstwss uitgerust met hepa filter, Daarbij nog eens luchtverversing van 20x volume per uur.
Das best wel goed geventileerd hoor. Ill take a plane before a concert any time... :p
In een vliegtuig moet je u dan voorstellen dat de lucht van boven naar beneden geduwd wordt en daar afgezogen wordt.
Kheb ooit zo eens filmpjes gezien van verdringingsventilatie en das echt een muur van lucht dat vooruit geduwd wordt.

Ik stel me dan wel de vraag bij vluchten van +10.000 meter. Die moeten dan toch zuurstof meenemen ipv aan te zuigen?

Er is noodzuurstof aan boord maar die wordt enkel gebruikt in het geval van een decompressie. Dan vallen er maskertjes naar beneden.

Het belangrijkste is dus de druk. Het vliegtuig heeft airconditioning systemen aan boord die een binnendruk in de cabine behouden die meestal tussen 6000 en 8000 voet hoogte ligt. Voor een 737 is dat meestal 8000 voet aan ongeveer 8 psi drukverschil met de buitenatmosfeer. Die druk zorgt ervoor dat er voldoende partiële druk is van de 21% zuurstof die je per volume inademt zodat je longen genoeg zuurstof kunnen opnemen.

Vliegtuigen hebben ook HEPA filters aan boord en de gebruikte lucht wordt meestal niet gewoon doorheen de cabine naar buiten geblazen maar via een vrij complex patroon van roterende luchtstromen. Je ademt dus (in theorie) geen lucht in die bij mensen een paar rijen voor of achter je is gepasseerd.

Als je vliegt maak je je beter zorgen over de microscopische deeltjes olie die zich in de lucht bevinden. De lucht wordt in de meeste vliegtuigen namelijk onttrokken aan de hogedruk compressor van de motoren. Nieuwe modellen (zoals de 787) gebruiken een ram air systeem waardoor die lucht niet langs de motor moet passeren.

Ben benieuwd of we op afstandsonderwijs zouden overschakelen. Verschillende bedrijfsbezoeken gepland met studenten komende weken. Voorlopig nog niks gehoord...

Een tijdje terug werd ik hier nog raar bekeken als ik naar Luxemburg ging voor een restaurantbezoek toen hier de lockdown bezig was. Vandaag hebben we weer massaal veel dagjestoeristen gehad in België uit Nederland die er net hetzelfde over dachten:

Een tijdje terug werd ik hier nog raar bekeken als ik naar Luxemburg ging voor een restaurantbezoek toen hier de lockdown bezig was. Vandaag hebben we weer massaal veel dagjestoeristen gehad in België uit Nederland die er net hetzelfde over dachten:

Ja, en? Die gaan door de mensen die jou raar hebben bekeken ook raar bekeken worden. Het is niet omdat er nog mensen iets zelfzuchtig / onnozel / iets dat niet de bedoeling is doen dat het dan opeens maar 'normaal' wordt he.

Zo klinkt jouw post:

Een tijdje terug werd ik hier nog raar bekeken omdat ik me zo zat had gezopen dat ik met een alcoholintoxicatie naar de spoed moest. Vandaag hebben we weer massaal veel mensen met een alcoholintoxicatie gehad die er net hetzelfde over dachten:

Two wrongs don't make a right. Meerdere wrongs in dit geval ook niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan