Controlearts gemist - afwezigheid onbetaald?

Affinity

Active member
Dag allen,

Mijn zus (alleenstaande moeder) heeft de griep en tijdens haar eerste dag afwezigheid op het werk zat ze wel nog met haar kinderen bij haar die ze moest afhalen van school.

Tijdens het oppikken van de kinderen stond er blijkbaar een controle-arts voor de deur.
Het papiertje dat hij achterliet werd pas een week later uit de brievenbus gevist, waarop stond dat ze eigenlijk 5 dagen geleden haar moest gaan aanmelden voor een controle. Ze is hier dus te laat voor...

Nu zegt haar werkgever dat haar hele afwezigheid onbetaald zal zijn. Ik vroeg mij af in hoeverre dit wettelijk is?

Ik vond dit terug online en vind dit toch voor interpretatie vatbaar....

Ga je hier niet op in en kan je werkgever aantonen dat de controle bewust verhinderd werd, dan moet deze het gewaarborgd loon vanaf het begin van de ongeschiktheid niet meer betalen.

Er is helemaal niets bewust verhinderd...

Alvast bedankt voor de info
 
Dag allen,

Mijn zus (alleenstaande moeder) heeft de griep en tijdens haar eerste dag afwezigheid op het werk zat ze wel nog met haar kinderen bij haar die ze moest afhalen van school.

Tijdens het oppikken van de kinderen stond er blijkbaar een controle-arts voor de deur.
Het papiertje dat hij achterliet werd pas een week later uit de brievenbus gevist, waarop stond dat ze eigenlijk 5 dagen geleden haar moest gaan aanmelden voor een controle. Ze is hier dus te laat voor...

Nu zegt haar werkgever dat haar hele afwezigheid onbetaald zal zijn. Ik vroeg mij af in hoeverre dit wettelijk is?

Ik vond dit terug online en vind dit toch voor interpretatie vatbaar....



Er is helemaal niets bewust verhinderd...

Alvast bedankt voor de info

interpretatie is : niet thuis bij bezoek controle-arts, niet erg dat kan gebeuren maar dan niet reageren op briefje kan je wel omschrijven als bewust controle hinderen.

Is het ongebruikelijk voor haar werkgever om een controle-arts te sturen? Anders zou je mss nog kunnen argumenteren dat er geen controle werd verwacht en dat je wegens de ziekte je brievenbus niet eerder heb kunnen ledigen.
 
een werkgever mag toch op zijn minst ergens verwachten dat je af en toe in je brievenbus kijkt?
Kan ook verborgen geraken tussen al de reclame die ze tegenwoordig in de bus proppen. Zeker als het maar een klein blaadje is. Dan haalt men die reclame eruit, maar ziet men dat blaadje niet...
 
Lang geleden heb ik ook 's een controlearts gemist omdat ik niet op mijn eigen adres aan het uitzieken was. Ik zat toen bij mijn vriendin waarmee ik een lat-relatie had en had dit ook vermeld aan mijn manager toen. Maar de policy van die werkgever was dat ze altijd een controlearts stuurden en die werd naar mijn adres gestuurd. Niks van vernomen tot ik, te laat, dat briefje vond.

Heb toen gewoon vermeld aan mijn werk dat ik bij mijn vriendin was en daardoor die arts had gemist. Niks meer van vernomen en was ook helemaal geen probleem. HR zei toen dat het wel meer gebeurde.
 
Inderdaad een lastige situatie voor je zus. Hopelijk brengt de werkgever wat begrip op!
Een werknemer heeft volgens mij wel een beschikbaarheidsplicht, ook al mag hij het huis verlaten. Volgens mij impliceert dit wel dat hij regelmatig zijn brievenbus nakijkt op de dagen dat hij afwezig is op het werk.
Zal er wat vanaf hangen hoe hard de werkgever het wil spelen denk ik...
 
De werkgever brengt helemaal geen begrip op. Haar bazin zegt simpelweg dat ze geen recht heeft op loon nu.

De brievenbus werd wel degelijk geleegd ook, maar het briefje zat blijkbaar vast bovenaan , moeilijk te omschrijven. Je kon het niet zien liggen als je de brievenbus gewoon opendeed, vandaar dat het gemist werd. Doet er nu op zich weinig toe vrees ik, het briefje werd dus (onbewust) niet opgevolgd.
 
De werkgever brengt helemaal geen begrip op. Haar bazin zegt simpelweg dat ze geen recht heeft op loon nu.

De brievenbus werd wel degelijk geleegd ook, maar het briefje zat blijkbaar vast bovenaan , moeilijk te omschrijven. Je kon het niet zien liggen als je de brievenbus gewoon opendeed, vandaar dat het gemist werd. Doet er nu op zich weinig toe vrees ik, het briefje werd dus (onbewust) niet opgevolgd.

Reactie van werkgever is ook wel streng.
Dit gaat ook wel voorgaande oorzaken hebben. Mss van collega's.
 
Advocaat van de duivel: hoe gaat uw zus kunnen bewijzen da ze effectief ziek thuis zat en niet oléolé deed op Ibiza?

sowieso een lastige situatie, maar ik kan de werkgever ook wel begrijpen in dit verhaal.
 
Wettelijk gezien jammer genoeg perfect in orde. Meer zelfs, het kon nog zijn dat je zus zelfs toen het huis niet mocht verlaten (door vakbonden niet onterecht de "medische enkelband" genoemd).

Als je zus niet kan aantonen dat de uitnodiging niet aan haar bezorgd werd (door bvb een getuigenis van een buur dat hij in zijn brievenbus dat blaadje kreeg), dan word verondersteld dat de arts zijn plicht heeft uitgevoerd en dat de controle bewust verhinderd werd.

Het feit dat haar brievenbus "slecht geconstrueerd" werd waardoor pas na 5 dagen dat blaadje gevonden werd, is voldoende om te zeggen dat ze controle weigerde. En dan moet ze niet uitbetaald worden tot de controle heeft plaatsgevondne (of ze opnieuw aan het werk is natuurlijk).

In het arbeidsreglement kan dat van de medische enkelband staan, waardoor je zus gedurende een periode van maximaal 4 uur per dag sowieso verwacht wordt om thuis* te blijven. Is ze ook dan niet aanwezig, dan kan ze direct geschorst worden, zélfs al komt ze een uur later thuis (bvb na oppikken van kinderen van school) en moet ze zich zélf aanbieden bij de controlearts vooraleer ze terug recht op uitkering krijgt.


thuis* = of op een vooraf afgesproken plaats naar keuze van de zieke
 
Bedankt voor de verduidelijking!
Shit man wat een gedoe!

Voor mij zou dit meteen een reden zijn om ander werk te zoeken eerlijk gezegd, zelfs gewoon 't feit dat ze mijn ziekte in twijfel zouden trekken door een controlearts te sturen. Als er zo'n relatie ontstaat met mijn werkgever kunnen ze mijn kloten kussen.

En zoals "unsure" zegt, tja idd ze kan dat zeker niet bewijzen. Ik ken mijn zus goed genoeg om te weten dat ze niet faked, die gaat zelfs ziek gaan werken, die moet al echt zware koorts hebben om thuis te blijven, en dat had ze ook. Tja helaas is de "directrice" een achterlijk wijf (mag dat hier wel zeggen zeker?). Ik kan heel wat verhalen vertellen en denk ook dat dat mens redelijk wat regels overtreed, maar op zich niet echt iets waar ik iets aan kan doen of wat ik mij moet aantrekken, 't is mijn zus haar werk. Hier in dit geval zal de directrice dus wel gelijk hebben, alleen weer zeer brut gespeeld wel.
Als ze al weet dat mijn zus vaak genoeg ziek opgekomen is, nu dan toch zo strikt de regeltjes volgen (omdat het in haar voordeel is, ze moet mijn zus niet betalen). Andersom zal het geen waar zijn. Van zulke mensen moet ik kotsen.
 
Bedankt voor de verduidelijking!
Shit man wat een gedoe!

Voor mij zou dit meteen een reden zijn om ander werk te zoeken eerlijk gezegd, zelfs gewoon 't feit dat ze mijn ziekte in twijfel zouden trekken door een controlearts te sturen. Als er zo'n relatie ontstaat met mijn werkgever kunnen ze mijn kloten kussen.
Gohja, vaak verpesten mensen met slechte bedoelingen het voor de rest. Bij mijn vrouw hebben ze ook de controlearts opgestuurd omdat twee mensen toevallig op hetzelfde moment ziek waren, terwijl iedereen weet dat ze een relatie hebben, en ze bij de vorige ziektegolf een hoop posts op social media plaatsten hoe ze samen op vakantie waren.
 
Stel je eens in de plaats van de werkgever. Dat is waarschijnlijk de 100ste keer dat één van de medewerkers zich ziek meldt.
Als die dan maar na een week reageert op een briefje van de controle-arts gaan er veel werkgevers je geen loon uitkeren.

De werkgever draait normaal gezienp voor de kosten van controle-arts & zieke werknemer. Langs een kant normaal dat die hiervoor geen begrip meer toont lijkt me. Waarom zou je dan nog een controle-arts sturen? Als gelijk welke uitvlucht ook wordt aanvaardt.
(waarbij ik niet beweer dat je zus effectief niet ziek was, maar ik begrijp de 2 kanten van het verhaal wel)
 
Advocaat van de duivel: hoe gaat uw zus kunnen bewijzen da ze effectief ziek thuis zat en niet oléolé deed op Ibiza?

sowieso een lastige situatie, maar ik kan de werkgever ook wel begrijpen in dit verhaal.
Zat zo ene bij mijn ex-werkgever, was enkele dagen ziek maar op sociale media doken er plots foto's op van feestjes in Ibiza die de werkgever ook te zien kreeg... Tja :)
 
Stel je eens in de plaats van de werkgever. Dat is waarschijnlijk de 100ste keer dat één van de medewerkers zich ziek meldt.
Als die dan maar na een week reageert op een briefje van de controle-arts gaan er veel werkgevers je geen loon uitkeren.

De werkgever draait normaal gezienp voor de kosten van controle-arts & zieke werknemer. Langs een kant normaal dat die hiervoor geen begrip meer toont lijkt me. Waarom zou je dan nog een controle-arts sturen? Als gelijk welke uitvlucht ook wordt aanvaardt.
(waarbij ik niet beweer dat je zus effectief niet ziek was, maar ik begrijp de 2 kanten van het verhaal wel)
Een week is effectief wel veel, maar ALS (bewust in drukletters) je weet dat je werknemer regelmatig werkt terwijl ze ziek is dan:
- stuur je niet zomaar een controlearts voor de eerste ziekte.
- bel je eventueel als het resultaat van de controlearts negatief is (afwezig/niet ziek) en vraag je wat er aan de hand is, of je kan helpen. Want dan is er mss iets anders aan de hand, wat je op lange termijn meer schade kan opleveren.

Nu lijkt het me vooral "joepie, we moeten geen gewaarborgd loon uitbetalen".

Tenzij je werknemer maar een product is die sterk misbaar is in de organisatie, lijkt het me toch dat je als werkgever ofwel zelf ofwel via de HR-afdeling meer met je personeel moet inzitten.
 
Een week is effectief wel veel, maar ALS (bewust in drukletters) je weet dat je werknemer regelmatig werkt terwijl ze ziek is dan:
- stuur je niet zomaar een controlearts voor de eerste ziekte.
- bel je eventueel als het resultaat van de controlearts negatief is (afwezig/niet ziek) en vraag je wat er aan de hand is, of je kan helpen. Want dan is er mss iets anders aan de hand, wat je op lange termijn meer schade kan opleveren.

Nu lijkt het me vooral "joepie, we moeten geen gewaarborgd loon uitbetalen".

Tenzij je werknemer maar een product is die sterk misbaar is in de organisatie, lijkt het me toch dat je als werkgever ofwel zelf ofwel via de HR-afdeling meer met je personeel moet inzitten.

Dat zinnetje van "joepie", klopt 100%.

De verhalen die ik hoor zijn schrijnend en met 1 duidelijk doel: de verantwoordelijke die zo weinig mogelijk geld moet uitgeven om zelf hogerop te tonen hoe goed en efficiënt ze haar regio draaiend houdt.
 
Bedankt voor de verduidelijking!
Shit man wat een gedoe!

Voor mij zou dit meteen een reden zijn om ander werk te zoeken eerlijk gezegd, zelfs gewoon 't feit dat ze mijn ziekte in twijfel zouden trekken door een controlearts te sturen. Als er zo'n relatie ontstaat met mijn werkgever kunnen ze mijn kloten kussen.

En zoals "unsure" zegt, tja idd ze kan dat zeker niet bewijzen. Ik ken mijn zus goed genoeg om te weten dat ze niet faked, die gaat zelfs ziek gaan werken, die moet al echt zware koorts hebben om thuis te blijven, en dat had ze ook. Tja helaas is de "directrice" een achterlijk wijf (mag dat hier wel zeggen zeker?). Ik kan heel wat verhalen vertellen en denk ook dat dat mens redelijk wat regels overtreed, maar op zich niet echt iets waar ik iets aan kan doen of wat ik mij moet aantrekken, 't is mijn zus haar werk. Hier in dit geval zal de directrice dus wel gelijk hebben, alleen weer zeer brut gespeeld wel.
Als ze al weet dat mijn zus vaak genoeg ziek opgekomen is, nu dan toch zo strikt de regeltjes volgen (omdat het in haar voordeel is, ze moet mijn zus niet betalen). Andersom zal het geen waar zijn. Van zulke mensen moet ik kotsen.
Directrice als in het onderwijs?

Wordt op sommige scholen bijna standaard gedaan vanaf februari/maart.
- als waarschuwing/preventie naar de collega's
- omdat ze geen vervangers meer vinden dan en als de controle-arts 2 dagen minder uitspreekt dan de eigen huisarts, wat doen brave leerkrachten dan? In beroep gaan, of zichzelf toch naar school forceren? 🤷🏼
 
Terug
Bovenaan