Controlearts gemist - afwezigheid onbetaald?

Directrice als in het onderwijs?

Wordt op sommige scholen bijna standaard gedaan vanaf februari/maart.
- als waarschuwing/preventie naar de collega's
- omdat ze geen vervangers meer vinden dan en als de controle-arts 2 dagen minder uitspreekt dan de eigen huisarts, wat doen brave leerkrachten dan? In beroep gaan, of zichzelf toch naar school forceren? 🤷🏼
We moeten nu niet doen alsof het allemaal arme schapen zijn hé. Als ik de verhalen hoor van mijn vriendin over hoe het er aan toe gaat op de (3) scholen waar zij gestaan heeft in Gent de laatste 6 jaar... er zitten er daar godverdomme nen hoop tussen die de kantjes er méér dan afrijden.

Concreet voorbeeld: Mijn vriendin zit sinds ergens vorige week thuis. Zondagochtend privé bericht van één van haar collega's "kom je morgen terug werken?". Mijn vriendin zegt nog "Daar ga ik nu eens niet op antwoorden want dan zet ze zichzelf ook thuis". 's avonds stuurt mijn vriendin naar de algemene whatsapp groep met alle collega's dat ze nog thuis is tot woensdag en surprise surprise, een half uur later stuurt de collega van het privé bericht ook dat ze niet komt. Ocharme die brave leerkracht? :unsure:

Voor alle duidelijkheid, ik zeg niet dat er in alle andere sectoren zo ook geen mensen zitten, we hebben zelf zeker ook ons fair share. Het verschil is misschien dat het bij ons hoofdzakelijk de jonge gasten zijn en dat het in het onderwijs (alvast aan stad Gent) vooral de oudere garde is.

Ik ben trouwens niet tegen controle-artsen. Heb er ook al over de vloer gehad. Zowel goede als slechte. En als er een duidelijk én gecommuniceerd beleid rond is, kan ik dat absoluut toejuichen!
(Vb bij ziekte langer dan 5 dagen, vanaf 4 korte afwezigheden per kalenderjaar,...)
En net dat duidelijk én gecommuniceerd beleid ontbreekt vaak. Nuja, ik ken zelfs niemand die weet vanaf wanneer die een controle-arts mag verwachten. 🤷🏼
Dit vind ik eigenlijk echt een spijtige zaak. Als bedrijven hier transparanter in waren dan zou der ook zoveel spel niet over gemaakt worden. Als er idd duidelijk gecommuniceerd wordt en die criteria zijn redelijk, zoals wat jij hier voorstelt dan kan niemand zich geschoffeerd voelen.

Nu hebben veel mensen het gevoel dat het lukraak is en veel erger nog dat ze geviseerd worden. Ik weet nog bij mijn vorig bedrijf ook dat onzen beste technieker thuis zat met zijne rug. Die mens werkte bijna standaard van half 6 's morgens tot 5u 's avonds en soms later. En die stuurden ze dan ne controle arts na 2 weken...
Is ongeveer even tactvol als iemand die 25 jaar in dienst is en quasi nooit ziek is er op wijzen "ge weet toch dat we uwen auto kunnen afpakken hé?" (als ge een maand thuis zit) nu hij wel eens langdurig ziek is zonder eerst effe te polsen wat er echt aan de hand is. HR en tact... het lukt blijkbaar moeilijk.
 
Laatst bewerkt:
We moeten nu niet doen alsof het allemaal arme schapen zijn hé. Als ik de verhalen hoor van mijn vriendin over hoe het er aan toe gaat op de (3) scholen waar zij gestaan heeft in Gent de laatste 6 jaar... er zitten er daar godverdomme nen hoop tussen die de kantjes er méér dan afrijden.

Concreet voorbeeld: Mijn vriendin zit sinds ergens vorige week thuis. Zondagochtend privé bericht van één van haar collega's "kom je morgen terug werken?". Mijn vriendin zegt nog "Daar ga ik nu eens niet op antwoorden want dan zet ze zichzelf ook thuis". 's avonds stuurt mijn vriendin naar de algemene whatsapp groep met alle collega's dat ze nog thuis is tot woensdag en surprise surprise, een half uur later stuurt de collega van het privé bericht ook dat ze niet komt. Ocharme die brave leerkracht? :unsure:

Voor alle duidelijkheid, ik zeg niet dat er in alle andere sectoren zo ook geen mensen zitten, we hebben zelf zeker ook ons fair share. Het verschil is misschien dat het bij ons hoofdzakelijk de jonge gasten zijn en dat het in het onderwijs (alvast aan stad Gent) vooral de oudere garde is.
Dat is absoluut een gigantisch nadeel van die vaste benoemingen! 😞
 
En sorry, een deftig mens checkt toch dagelijks de brievenbus? Lijkt me een foefjesverhaal of express doen alsof je niet hebt brievenbus geleegd.

De dag van vandaag...
Nope ik check niet dagelijks mijn brievenbus en beschouw me als een deftige mens.
 
Nope ik check niet dagelijks mijn brievenbus en beschouw me als een deftige mens.
Mij gaat er over dat je als ZIEKE mens, je ook plichten hebt TOV je werkgever.
deze bestaat er oa in: Werkgever op de hoogte brengen van het verloop van je ziekte, hoe lang je eventueel afwezig bent,
en ja: ook je brievenbus in het oog houden voor eventuele controle arts bezoeken (die je zou kunnen hebben gemist).

Bovendien, een normale werkgever stuurt enkel controle arts bij mogelijks ziekteverzuim.
Ik heb nog nooit geweten dat ze iemand langs sturen als je maar 1 keer op een jaar ziek bent.

Dus , ik ben er redelijk zeker van dat threadstarter zijn zus, het ergens wel voelde aankomen dat die mogelijkheid van controle arts bestond.

om dan nu af te komen met "oh ik heb het briefje niet gezien", lijkt me wel heel dodgy.

En ja, ik heb hele dagen te maken met profiteurs op mijn werk (zie mijn eerdere posts hier wat boven), dus ik ken alle truuken van de foor ook wel naderhand. Sommigen hier opperen voor een EBOX systeem ipv brievenbus?
Dan zeggen ze gewoon "ik check dat ook niet dagelijks", of mijn computer is kapot.... Mensen die er de kantjes van af lopen, vinden altijd wel een excuus.
 
Mij gaat er over dat je als ZIEKE mens, je ook plichten hebt TOV je werkgever.
deze bestaat er oa in: Werkgever op de hoogte brengen van het verloop van je ziekte, hoe lang je eventueel afwezig bent,
Wat zijn zus had gedaan
en ja: ook je brievenbus in het oog houden voor eventuele controle arts bezoeken (die je zou kunnen hebben gemist).
Wat vroeger logischer was omdat de postbode toen wél dagelijks kwam
Bovendien, een normale werkgever stuurt enkel controle arts bij mogelijks ziekteverzuim.
Ik heb nog nooit geweten dat ze iemand langs sturen als je maar 1 keer op een jaar ziek bent.
Wat dus wél soms wordt gedaan, zoals in het onderwijs zoals ik eerder al zei.
In een school in mei ziek gevallen, dokter schreef 3 dagen, controle op dag 3. 🙈


Zelf met covid 2 weken ferm ziek geweest, op die 2 weken geen enkele keer mijn brievenbus gecontroleerd zelfs. Veel te ziek daarvoor... Gelukkig een werkgever die je dan wel op je woord geloofde omdat ze je ook halfziek zien komen werken op drukke momenten.
 
Op de laatste dag van je ziekte nog een controle arts sturen, is gewoon dom en geldverspilling van die werkgever dan.

Maar verder, blijf ik bij mijn standpunten.

edit: te ziek om je brievenbus te controleren? sorry maar dan moet je haast al bijna dood zijn, en dan hoor je in een hospitaal te liggen en niet thuis. Of staat uw brievenbus opt eind van de straat?
 
Op de laatste dag van je ziekte nog een controle arts sturen, is gewoon dom en geldverspilling van die werkgever dan.

Maar verder, blijf ik bij mijn standpunten.

edit: te ziek om je brievenbus te controleren? sorry maar dan moet je haast al bijna dood zijn, en dan hoor je in een hospitaal te liggen en niet thuis. Of staat uw brievenbus opt eind van de straat?
Nou, ik weet niet of je het weet, maar covid kan idd een wreed lelijk beestje zijn.
Ook besproken met de arts of opname niet noodzakelijk was, maar ze kreeg op dat moment zelfs geen kankerpatiënt in opname met covid... Go figure, dat ziekte in tijden van overvolle ziekenhuizen niet gelijk behandeld wordt als ziekte op rustige momenten.... 🤷🏼
 
Wat vroeger logischer was omdat de postbode toen wél dagelijks kwam
Moraal van het verhaal:

tis de postbode zijn schuld, want die kwam vroeger wél dagelijks.

Ok thread close dan maar zeker :D

Dus ja, met zo'n foefjes krijg ik dus hele dagen te maken op m'n werk hé. En dan zijt gij verwonderd dat ze na 3 dagen al een controle arts sturen!
 
Bovendien, een normale werkgever stuurt enkel controle arts bij mogelijks ziekteverzuim.
Ik heb nog nooit geweten dat ze iemand langs sturen als je maar 1 keer op een jaar ziek bent.

Ik had een keer vlaggen voor 1 dag ziek op een periode van drie jaar. Die dag kreeg ik een controlearts :p.

Denk dat ons systeem ook ad random mensen uitkiest. Grote organisatie.
Hierarchie kan altijd zelf een "opdracht" vragen.
 
Ik had een keer vlaggen voor 1 dag ziek op een periode van drie jaar. Die dag kreeg ik een controlearts :p.

Denk dat ons systeem ook ad random mensen uitkiest. Grote organisatie.
Hierarchie kan altijd zelf een "opdracht" vragen.
Het is gewoon de werkgever die beslist.

Wij hebben een controledienst bij Liantis lopen, maar in 7 jaar heb ik die nog maar 2 keer laten "op bezoek" gaan bij werknemers van bij ons.

En dat waren dan toch mensen die zelf op zoek waren naar een ontslag, maar soit...
 
collega van me kreeg onlangs controlearts na positieve pcr-test. gewoon omdat attest te checken.
sucks, maar that's life. er zijn grotere issues.
 
Mij gaat er over dat je als ZIEKE mens, je ook plichten hebt TOV je werkgever.
deze bestaat er oa in: Werkgever op de hoogte brengen van het verloop van je ziekte, hoe lang je eventueel afwezig bent,
en ja: ook je brievenbus in het oog houden voor eventuele controle arts bezoeken (die je zou kunnen hebben gemist).

Bovendien, een normale werkgever stuurt enkel controle arts bij mogelijks ziekteverzuim.
Ik heb nog nooit geweten dat ze iemand langs sturen als je maar 1 keer op een jaar ziek bent.

Dus , ik ben er redelijk zeker van dat threadstarter zijn zus, het ergens wel voelde aankomen dat die mogelijkheid van controle arts bestond.

om dan nu af te komen met "oh ik heb het briefje niet gezien", lijkt me wel heel dodgy.

En ja, ik heb hele dagen te maken met profiteurs op mijn werk (zie mijn eerdere posts hier wat boven), dus ik ken alle truuken van de foor ook wel naderhand. Sommigen hier opperen voor een EBOX systeem ipv brievenbus?
Dan zeggen ze gewoon "ik check dat ook niet dagelijks", of mijn computer is kapot.... Mensen die er de kantjes van af lopen, vinden altijd wel een excuus.

Tuurlijk heeft ze plichten. Ze heeft dan ook meteen een ziektebriefje bezorgd aan haar werkgever.
Het is onlangs aangekondigd op haar werk dat iedereen een controlearts over de vloer zal krijgen, dus ze verwachtte inderdaad dat er iemand ging komen.

"Gij" hebt nooit geweten dat ze iemand langssturen als je maar 1 keer ziek bent, dus dan MOET het wel zo zijn dat mijn zus maandelijks haar fake ziek thuis zet, uiteraard!
/s
 
Kijk, als ze naar mij een controle arts zouden sturen, zoals @DogFacedGod zegt, na 1 keer ziek te zijn in 3 jaar tijd,
dan pak ik direct mijn boeltje en vertrek.

Hoe kan je nog voor zo'n organisatie werken, als je maar zo weinig vertrouwen krijgt van uw management ??

(tenzij ge naar een concert van metallica wilt, en de dag voordien vraagt ge pas verlof, en krijgt gene, en dan uit wraak u ziek melden om toch te kunnen gaan. Maar das dan weer iets anders)
 
Dat was ook mijn reactie op de eerste pagina. Als mijn werk mij dit lapt dan zou dit de relatie verzuren en zou ik ook vertrekken.

Er zijn helaas veel zieken op haar werk en altijd de "usual suspects". Bijgevolg hadden ze onlangs gemeld dat elke ziekte gecontroleerd zal worden.

Het is daar zodanig erg, dat er daar een stagiair ziek was, ze belde (in het weekend tijdens haar shift) naar de bazin om te melden dat ze ziek is, en die bazin zei doodleuk dat ze "haar sinds het begin van het telefoongesprek geen enkele keer horen hoesten heeft", en zodus "ze haar shift moest uitdoen".
Dat meiske doet haar shift uit, volgende dag krijgen ze dan nieuws dat ze blijkbaar covid positief is. Ondertussen een heel weekend met ouderen omgegaan.

Zo'n werkgever is dat.
 
Jullie hebben rare kijk op controle-artsen sturen.
Ik zou het persoonlijk erger vinden als er nooit 1 wordt gestuurd en dan naar 1 persoon wel wanneer hij/zij ziek is : dan is het puur gericht om die persoon te proberen te pakken.
Een beleid waar er willekeurig controle of altijd controle wordt gestuurd is volgens mij een eerlijker systeem zonder iemand te viseren.
Als ik mag geloven kan je geen controle sturen om vertrouwen op te bouwen. Dan moet de bazen maar altijd geloven dat iemand effectief ziek is.
 
Jullie hebben rare kijk op controle-artsen sturen.
Ik zou het persoonlijk erger vinden als er nooit 1 wordt gestuurd en dan naar 1 persoon wel wanneer hij/zij ziek is : dan is het puur gericht om die persoon te proberen te pakken.
Een beleid waar er willekeurig controle of altijd controle wordt gestuurd is volgens mij een eerlijker systeem zonder iemand te viseren.
Als ik mag geloven kan je geen controle sturen om vertrouwen op te bouwen. Dan moet de bazen maar altijd geloven dat iemand effectief ziek is.
Dat klopt helemaal. Ondertussen werk ik als zelfstandige dus dat verandert de zaak maar bij de bedrijven waar ik heb gewerkt was het inderdaad: nooit, willekeurige steekproef of altijd. Dat is dan tenminste een beleid ipv zoiets te laten afhangen van het oordeel of willekeur van iemand die een trapje hoger op de ladder staat. Als leidinggevende gaf ik trouwens ook het beleid mee wanneer iemand zich ziek melde. Vond ik niet meer als correct: 'veel beterschap en volgens het AR kan je / zal je een controlearts op bezoek krijgen'.

Ik vind trouwens dat er efficiëntere manieren zijn als een briefje in een brievenbus droppen. Een bijkomend sms'je of telefoon bijvoorbeeld? Heb trouwens ook al meegemaakt dat er een controlearts aan mijn deur stond terwijl ik op een ander adres lag uit te zieken. Ik had dat toen vermeld aan mijn manager maar de steekproef door hr werd gewoon naar mijn domicilie gestuurd. Werk heeft daar nooit een probleem van gemaakt en die manager was zo fair om te zeggen dat ik dat hem inderdaad aan telefoon had gezegd. Dat, éje moet maar in je brievenbus kijken' zorgt toch voor onnodige belachelijke discussies... Briefje kan verloren gaan tussen de reclame, in een foute bus belanden, te laat worden opgemerkt,... Als manager had ik geen zin in dergelijke disputen dus als HR me meldde dat de persoon niet aanwezig was voor controle dan stuurde ik die gewoon een bericht. Daarmee was het dan opgelost.
 
Kijk, als ze naar mij een controle arts zouden sturen, zoals @DogFacedGod zegt, na 1 keer ziek te zijn in 3 jaar tijd,
dan pak ik direct mijn boeltje en vertrek.

Hoe kan je nog voor zo'n organisatie werken, als je maar zo weinig vertrouwen krijgt van uw management ??

(tenzij ge naar een concert van metallica wilt, en de dag voordien vraagt ge pas verlof, en krijgt gene, en dan uit wraak u ziek melden om toch te kunnen gaan. Maar das dan weer iets anders)
Neenee,

Ik ben 100% zeker van dat er een random selectie zit bij ons voor een bezoek van een controlearts. Welk percentage kans je hebt, geen idee. Daarmee vind ik dat niet erg.
Blijkbaar heeft ons systeem drie categoriën.
1) volledig willekeurig
2) risicofactoren (veel korte afwezigheden op korte tijd)
3) op aanvraag leidinggevende.

In een KMO van 50 man hoeft dat niet maar als je boven een bepaald aantal werknemers zit kan je niet anders werken.
Een KBC bijvoorbeeld heeft 15.000 werknemers in België. Dan moet je wel random selecties uitvoeren.
 
Wat voor nut heeft een controlearts feitelijk? Als je zegt dat je hoofdpijn hebt of last van u rug, wat kan zo'n arts dan zelfs doen?
 
als ge thuis blijft voor een gewone hoofdpijn, dan kan hij zeggen dat ge gerust kunt gaan werken.
uw rug is idd moeilijk.
 
Wat voor nut heeft een controlearts feitelijk? Als je zegt dat je hoofdpijn hebt of last van u rug, wat kan zo'n arts dan zelfs doen?
Voor zo'n dingen niets natuurlijk, maar er zijn genoeg zaken waar hij wel inzicht in krijgt (indien het een deftige is natuurlijk).
 
Terug
Bovenaan