Controlearts gemist - afwezigheid onbetaald?

Wat voor nut heeft een controlearts feitelijk? Als je zegt dat je hoofdpijn hebt of last van u rug, wat kan zo'n arts dan zelfs doen?
Er zijn goede en slechte bij.
Ik heb controle gehad op dag 3 van mijn ziekte, zoals ik eerder al schreef.

Ik was 10 minuten thuis van de huisarts (die verlenging had geschreven maar dat wist mijn werkgever toen nog niet) toen de bel ging. Die stak een thermometer onder mijn tong: "geen koorts, je kan morgen gaan werken!"

Waarop ik toch wel verontwaardigd zei dat ik geen koorts had omdat ik 1u ervoor dafalgan had genomen en ik net verlenging tot einde week had gekregen omdat ik een nierontsteking had.
"Goed, maar maandag sta je terug op je werk hoor!"
Die heeft me zelfs niet aangeraakt. 🙄
 
Een controlearts kan je huisarts dus gewoon overrulen? Dat wist ik niet, wel straf.
Als je effectief nog ziek bent, en je gaat dag erna terug naar je huisarts voor een nieuw briefje, telt dat dan?
 
Een controlearts kan je huisarts dus gewoon overrulen? Dat wist ik niet, wel straf.
Als je effectief nog ziek bent, en je gaat dag erna terug naar je huisarts voor een nieuw briefje, telt dat dan?
Verklaart de controlearts je medewerker arbeidsgeschikt en weigert die het werk te hervatten, dan kan de werknemer in kwestie het recht op gewaarborgd loon verliezen vanaf de eerste datum van de uitnodiging op het dokterskabinet, of vanaf de dag van het eerste huisbezoek van de controlearts. Dit geldt niet voor de periode van arbeidsongeschiktheid waarover geen betwisting is.

Het doktersattest van de behandelende geneesheer van je medewerker en het doktersattest van de controlearts zijn juridisch evenwaardig. Indien beide attesten elkaar tegenspreken, kan de medewerker (die het gewaarborgd loon eist) of de werkgever (die wenst dat de medewerker het werk hervat) het geschil beslechten voor de rechtbank of een scheidsrechterlijke procedure opstarten.

In dat geval wordt een derde arts-scheidsrechter of arbitragearts aangesteld die een medisch onderzoek uitvoert. Binnen de drie werkdagen na zijn vaststelling neemt deze arts een beslissing. Die is definitief en bindend voor alle partijen. Indien je medewerker gelijk krijgt, dan ben je verplicht om het gewaarborgd loon uit te betalen voor de periode waarop het geschil betrekking had.

 
Terug
Bovenaan