Controlearts gemist - afwezigheid onbetaald?

Even erg dus. 🙈
(Daar gelukkig geen controle-arts gehad, maar had evengoed gekunnen met identiek dezelfde motivatie: afschrikfunctie en hopen dat de conrole-arts minder dagen voorschrijft).
Komt ook omdat er heel wat huisdokters veel te snel teveel dagen schrijven. Je moet maar hoestje hebben en je wordt week thuisgezet dag van vandaag.
 
Tenzij je werknemer maar een product is die sterk misbaar is in de organisatie, lijkt het me toch dat je als werkgever ofwel zelf ofwel via de HR-afdeling meer met je personeel moet inzitten.
Personeel is er overal tekort, de vraag is hoe ver moet je als werkgever daar in blijven meegaan?
Als je een volledige week ziek bent vind ik het maar logisch dat je hier één of ander bewijs van levert. Vijf dagen écht ziek zijn is toch echt al lang. Buiten toen ik in het ziekenhuis beland ben heb ik dat in mijn leven nog nooit meegemaakt.

Hetzelfde met simpelweg op tijd komen. Stel dat je om 8u moet beginnen werken. Wat vind je aanvaardbaar? Elke dag 8u10, 3x per week om half 9, om de 2 weken pas tegen de middag er door komen? Ik heb dat gedrag op het werk ook gezien. Zo'n gedrag verziekt de sfeer compleet. Iedereen begint zich af te vragen waarom hij/zij eigenlijk nog op tijd komt opdagen?
 
Voor mij zou dit meteen een reden zijn om ander werk te zoeken eerlijk gezegd, zelfs gewoon 't feit dat ze mijn ziekte in twijfel zouden trekken door een controlearts te sturen. Als er zo'n relatie ontstaat met mijn werkgever kunnen ze mijn kloten kussen.
kijk, met zo'n houding zullen veel werkgevers u hùn kloten laten kussen, tbh. het is hun goed recht als ze werknemers betalen om thuis zitten wegens ziekte, af en toe eens na te gaan of dat wel écht zo is. is dat fijn voor de mensen die écht ziek zijn: neen. maar er zijn genoeg profiteurs die langdurig ziek zijn, maar dan elders in't zwart gaan werken, bvb.
 
Heel fijn dat jij weet welke diagnose mensen hebben én hoeveel dagen extra een dokter onterecht zal schrijven daarvoor. 🙄
Tja, maar dat zijn mijn ervaringen helaas.
Vrijdag met veel blabla verkondigen dat ze zaterdag te gek feestje hebben om dan maandagmorgen bericht te krijgen dat ze er een week niet zullen zijn.

Als dit 1x voorvalt kan het altijd gebeuren dat je echt een week ziek bent, maar je hebt nu eenmaal een bepaalde slag die hier meer regel van maken.

De aflevering van Factcheckers paar maand geleden laat hier toch wel zien dat dit geen alleenstaande feiten zijn.
Het is spijtig dat het gedrag van sommigen ervoor zorgt dat wie het wel goed meent hier ook last van ondervindt. (dat je bvb echt ziek bent zoals topicstarter zijn zus etc).
 
kijk, met zo'n houding zullen veel werkgevers u hùn kloten laten kussen, tbh. het is hun goed recht als ze werknemers betalen om thuis zitten wegens ziekte, af en toe eens na te gaan of dat wel écht zo is. is dat fijn voor de mensen die écht ziek zijn: neen. maar er zijn genoeg profiteurs die langdurig ziek zijn, maar dan elders in't zwart gaan werken, bvb.

Gohja in mijn zus haar geval gaat het wel wat verder dan "niet fijn" zijn voor haar he... Een week nachtwerk dat ze niet betaald krijgt, en ze werkt part-time...... Dat is een half maandloon weg, gewoon omdat ze door ongelukkige omstandigheden een controlearts gemist heeft. Dit is voor haar een kleine financiële crisis als alleenstaande ouder en met alle prijsstijgingen van alles de afgelopen maanden.

En tja, ik ben een verwend nest dat in IT werkt, en probeer een gezonde relatie met mijn werkgever te onderhouden. Als zij zouden beginnen met mij te gaan controleren of ik wel echt ziek ben, dan zal ik eens beginnen met te controleren of ik wel nog marktconform verdien en eventueel eens een ander aanbod onder hun neus schuiven.
 
Tja, maar dat zijn mijn ervaringen helaas.
Vrijdag met veel blabla verkondigen dat ze zaterdag te gek feestje hebben om dan maandagmorgen bericht te krijgen dat ze er een week niet zullen zijn.

Als dit 1x voorvalt kan het altijd gebeuren dat je echt een week ziek bent, maar je hebt nu eenmaal een bepaalde slag die hier meer regel van maken.

De aflevering van Factcheckers paar maand geleden laat hier toch wel zien dat dit geen alleenstaande feiten zijn.
Het is spijtig dat het gedrag van sommigen ervoor zorgt dat wie het wel goed meent hier ook last van ondervindt. (dat je bvb echt ziek bent zoals topicstarter zijn zus etc).
Het is niet aan jou maar aan een dokter om hierover te oordelen.
Als jouw eerste gedachte bij ziekte automatisch is dat er wel gefaket of geprofiteerd zal worden, zegt dat meer over jou dan over de zieke.

En die cijfers waren schandalig! Niets minder! Die dokters mogen ze OOK hard aanpakken.
Maar we gaan 1 dagje schrijven nu toch niet vergelijken met systematisch mensen onredelijk lang thuis zetten, mag ik hopen?
Want dat soort zaken wordt, net als voorschrijfgedrag gemonitord. En wie statistisch afwijkt, mag daarvoor ook op gesprek komen om dat te verklaren.

Ik ben trouwens niet tegen controle-artsen. Heb er ook al over de vloer gehad. Zowel goede als slechte. En als er een duidelijk én gecommuniceerd beleid rond is, kan ik dat absoluut toejuichen!
(Vb bij ziekte langer dan 5 dagen, vanaf 4 korte afwezigheden per kalenderjaar,...)
En net dat duidelijk én gecommuniceerd beleid ontbreekt vaak. Nuja, ik ken zelfs niemand die weet vanaf wanneer die een controle-arts mag verwachten. 🤷🏼
 
Gohja in mijn zus haar geval gaat het wel wat verder dan "niet fijn" zijn voor haar he... Een week nachtwerk dat ze niet betaald krijgt, en ze werkt part-time...... Dat is een half maandloon weg, gewoon omdat ze door ongelukkige omstandigheden een controlearts gemist heeft.

En tja, ik ben een verwend nest dat in IT werkt, en probeer een gezonde relatie met mijn werkgever te onderhouden. Als zij zouden beginnen met mij te gaan controleren of ik wel echt ziek ben, dan zal ik eens beginnen met te controleren of ik wel nog marktconform verdien en eventueel eens een ander aanbod onder hun neus schuiven.
Zelfs met uitbetaling, zou ze dat financieel toch voelen? Premies worden toch niet betaald, of wel?
 
Heb er toch weinig compassie mee...

Bij ons ene die donderdag niet af kwam en niets liet weten ook... gsm kapot zei hij lol

Vandaag aangetekende brief verzonden dat hij onwettig afwezig is. Durfde nog vragen om een stempeldag in te schrijven.


En sorry, een deftig mens checkt toch dagelijks de brievenbus? Lijkt me een foefjesverhaal of express doen alsof je niet hebt brievenbus geleegd.

De dag van vandaag...
 
een werkgever mag toch op zijn minst ergens verwachten dat je af en toe in je brievenbus kijkt?
Wij hebben ene die zelfs bij tekenen van zn contract een vals adres op gaf. Tis te zeggen zijn BUS nummer bestond niet. Hij zei A02 terwijl hij op 102 woonde.

Dus hij speelde al in op aangetekende brieven die we misschien ooit zouden sturen. En zo geschiedde. Hij had 6 flits boetes met bedrijf camionet. Wij allemaal geprotesteerd omdat hij er mee reed... politie her stuurde ze naar zijn adres dus maar adres klopte niet...
Een hele soep! Sommigen spelen gewoon er op in ..
 
En sorry, een deftig mens checkt toch dagelijks de brievenbus? Lijkt me een foefjesverhaal of express doen alsof je niet hebt brievenbus geleegd.
Ik werk full time thuis, dus ik ga nu ook niet speciaal naar buiten om mijn brievenbus te legen. Gewoon als ik er passeer om naar de winkel te gaan (1-2x per week). In het weekend kom je veel meer buiten, maarja dan is er ook geen post.

Zou eigenlijk perfect in je e-box (van Vlaanderen of federale overheid) kunnen bezorgd worden, niet?
 
Dat zou bij mij echt een probleem zijn. Ik heb al vaker weken mijn brievenbus niet geledigd. Quasi al mijn facturen komen via mail/domiciliering en ik heb een "geen reclame" sticker op de brievenbus hangen dus vol geraakt die ook niet snel.
 
Heb er toch weinig compassie mee...

Bij ons ene die donderdag niet af kwam en niets liet weten ook... gsm kapot zei hij lol

Wa voor een achterlijke vergelijking is dit nu weer. Iemand die onwettig afwezig is tegenover iemand die met koorts haar kinders moest halen van school en een briefke mist in de brievenbus (die ze effectief wel leeg gehaald heeft) omdat het ergens bovenaan bleef steken en dus niet gewoon zoals de andere post op de bodem lag.

Ik check met moeite 1x per week mijn brievenbus, laat staan als ik ziek zou zijn.

Wettelijk gezien heeft ze geen poot om op te staan, dat is alles wat ik moest weten.
 
+ de postbodes komen nu maar 2x per week meer ipv dagelijks.
bij mij steekt er toch elke keer wel iets in
Wa voor een achterlijke vergelijking is dit nu weer. Iemand die onwettig afwezig is tegenover iemand die met koorts haar kinders moest halen van school en een briefke mist in de brievenbus (die ze effectief wel leeg gehaald heeft) omdat het ergens bovenaan bleef steken en dus niet gewoon zoals de andere post op de bodem lag.
maar stel u zelf nu eens in de plaats van die werkgever? dat er iemand u lijkt te negeren een week, en dan met zo'n verhaal afkomt "ja, 't is moeilijk uit te leggen"

sorry, gij werkt in een IT-sector waar er misschien minder ziekteverzuim is, en waar de sfeer duidelijk goed is tussen werkgever en werknemer.
uw vrouw werkt in de zorg, een sector waar er sowieso meer afstand is tussen werkgever en werknemer, waar er ook meer volk werkt, en het ziekteverzuim hoger is.
zij zal nu de pech hebben dat er voor haar een controle-arts aangesteld is, dat ze niet thuis was, en dat ze niet gereageerd heeft op het meldingsverzoek. dat zijn de feiten die de werkgever heeft, het excuus dat jullie eraan verbinden kan waar zijn, maar is vergelijkbaar met "de hond heeft mijn huiswerk opgegeten", laat ons eerlijk zijn.

en dat jij tegen werkgevers kan zeggen dat ze uw kloten kunnen kussen als ze een legale en gangbare procedure zouden starten tegen u, da's gewoon een luxe waarvoor ge uw beide pollekes voor moogt kussen. in de meeste sectoren zou gij effectief degene zijn die kloten gaat kussen.

je hebt als werknemer een heleboel rechten, maar ook plichten.
 
bij mij steekt er toch elke keer wel iets in

maar stel u zelf nu eens in de plaats van die werkgever? dat er iemand u lijkt te negeren een week, en dan met zo'n verhaal afkomt "ja, 't is moeilijk uit te leggen"

sorry, gij werkt in een IT-sector waar er misschien minder ziekteverzuim is, en waar de sfeer duidelijk goed is tussen werkgever en werknemer.
uw vrouw werkt in de zorg, een sector waar er sowieso meer afstand is tussen werkgever en werknemer, waar er ook meer volk werkt, en het ziekteverzuim hoger is.
zij zal nu de pech hebben dat er voor haar een controle-arts aangesteld is, dat ze niet thuis was, en dat ze niet gereageerd heeft op het meldingsverzoek. dat zijn de feiten die de werkgever heeft, het excuus dat jullie eraan verbinden kan waar zijn, maar is vergelijkbaar met "de hond heeft mijn huiswerk opgegeten", laat ons eerlijk zijn.

en dat jij tegen werkgevers kan zeggen dat ze uw kloten kunnen kussen als ze een legale en gangbare procedure zouden starten tegen u, da's gewoon een luxe waarvoor ge uw beide pollekes voor moogt kussen. in de meeste sectoren zou gij effectief degene zijn die kloten gaat kussen.

je hebt als werknemer een heleboel rechten, maar ook plichten.

Over het feit dat de werkgever in zijn recht is en mijn zus geen poot heeft om op te staan, heb ik verder niks te zeggen. It is what it is.

Mijn reactie ging erover dat "TRUMP" er van uit ging dat mijn zus haar verhaal fishy is, en hij begon meteen over profiteurs die gewoon wat gratis ziekteverlofdagjes meepikken of onwettig afwezig zijn. Mijn verhaal klopt, ik ga hier niet komen liegen en vragen hoe mijn zus op een of andere manier toch betaald kan worden. Ze is echt ziek en heeft de controlearts / het briefje gemist, jammer.
 
Personeel is er overal tekort, de vraag is hoe ver moet je als werkgever daar in blijven meegaan?
Als je een volledige week ziek bent vind ik het maar logisch dat je hier één of ander bewijs van levert. Vijf dagen écht ziek zijn is toch echt al lang. Buiten toen ik in het ziekenhuis beland ben heb ik dat in mijn leven nog nooit meegemaakt.

Je klinkt een beetje als iemand die het verschil niet weet tussen griep en een verkoudheid, moet ik zeggen. Er zijn echt wel een hoop vrij courante medische problemen waarbij je vijf of meer werkdagen thuiszit hoor.

Het gaat ook niet om écht ziek zijn, je zou denken dat er de vorige twee jaar iets is gebeurd waardoor toch komen werken en wat collega's besmetten scheef wordt bekeken.
 
Personeel is er overal tekort, de vraag is hoe ver moet je als werkgever daar in blijven meegaan?
Als je een volledige week ziek bent vind ik het maar logisch dat je hier één of ander bewijs van levert. Vijf dagen écht ziek zijn is toch echt al lang. Buiten toen ik in het ziekenhuis beland ben heb ik dat in mijn leven nog nooit meegemaakt.
er was bewijs, hé.
Airjinx zei:
Hetzelfde met simpelweg op tijd komen. Stel dat je om 8u moet beginnen werken. Wat vind je aanvaardbaar? Elke dag 8u10, 3x per week om half 9, om de 2 weken pas tegen de middag er door komen? Ik heb dat gedrag op het werk ook gezien. Zo'n gedrag verziekt de sfeer compleet. Iedereen begint zich af te vragen waarom hij/zij eigenlijk nog op tijd komt opdagen?
Dat hangt af van de noodzaak om om 8 uur stipt daar te zijn. Als die er is, dan mag daar natuurlijk opgetreden worden. Maar ga je dan de eerste keer direct al sanctioneren of zeg je gewoon "die 10 minuten haal je vanavond in". Als het frequenter gebeurt, dan vraag je je af waarom en bespreek je dat met je personeel. Als dat tijdelijk is (bvb kind is ziek en oppas komt pas om 7u45), dan sta je dat toe indien haalbaar voor het bedrijf/collega's. Zoniet mag je idd sanctioneren, waarom niet?
 
Terug
Bovenaan