cege
Well-known member
Leningen van 90-100% zouden gewoon verboden moeten zijn ongeacht de situatie.
Er is een verschil tussen een huis kopen en dan een lening bij de bank nemen, of dat de bank een huis koopt en jij mag erin wonen.
Indien relatiebreuk na 1-2-3 jaar moet je met verlies verkopen en eindig je met een negatief saldo, en geraak daar maar eens uit.
Er zijn genoeg "basis" woningen te koop waar je echt geen grote inleg voor nodig hebt (en naargelang budget kan je dan leefruimte/badkamer upgraden. (de uitzonderingen als je perse in hartje leuven/gent wil wonen) maar liever huren dan onder de maatstaf kopen is ook een eigen keuze.
Waarom ? Genoeg dossiers die rock solid zijn en waar 100% geen probleem is. Ik heb 120% geleend aan 1%. Je moet dat geld boven 100% niet op doen aan drank en drugs e. Of je nu 60 70 80 90 100% leent, je maakt evenveel verlies na 1 2 3 j te moeten verkopen. Je zou ook kunnen zeggen dat je als koper je huiswerk maar moet maken en je niet onnodig in de nesten moet steken. Je moet de 95% mensen die wel risico's kunnen inschatten niet straffen om de 5% pipo's te beschermen.
De bedragen die ik noemde zijn niet dezelfde als die die jij aanhaalt, en in dit geval heb je het over twee vastbenoemde ambtenaren. Dat risico is dan ook eerder beperkt. Ik herinner me ook niet dat je ergens moet meegeven waar de eigen inbreng vandaan komt, dus ze hebben geen flauw idee waar dat geld vandaan komt. Dat het voor de bank veiliger is als dat geld van de ouders komt, maakt dus geen fluit uit in die risicoberekening, want ze weten dat niet. Tenzij ze borg gaan staan. Wat je wél onmiddellijk gevraagd wordt, is hoe lang je ergens al werkt, en waar je werkt. Dus je cv speelt wel degelijk een rol, en niet enkel je laatste 2-3 loonbriefjes zoals je beweert. Als je ergens nog maar 2 maanden werkt op het moment dat je een lening vraagt, ben je zeker en vast een groter risico dan als je al 5 jaar aan een stuk bij een (financieel stabiele) werkgever werkt. Logisch ook.
Voor een "basiswoning" van 200.000 euro betaal je extra kosten inclusief al een eigen inbreng van 35.000 euro als je max 90% mag lenen. Voor een woning van 300.000 euro gaat dat misschien stijgen naar 50.000 euro eigen inbreng. Zo een evenredig en gigantisch verschil is dat niet. Als je ook al leningen van 90% gaat verbieden voor iedereen, dan duw je nog meer jongeren in de problemen.
En hoeveel leefloners gaan trouwens een eigen inbreng van 50% kunnen leggen? Zo vaak zal dat nu ook wel niet voorkomen. De hele kwestie is dat het voor mensen die van thuis uit niets mee krijgen, een huis kopen zeer moeilijk is geworden. Dat is een probleem. Dat is een structurele ongelijkheid waarbij je toekomst bepaald wordt door waar je wieg gestaan heeft.
Ik beweer hier nergens dat gelijk wie aan 100% moet kunnen lenen op het moment dat ze afgestudeerd zijn. Ik zeg wel dat als je kan aantonen dat je al jaren een stabiele job hebt, een mooi inkomen hebt (waarbij de afbetaling minder is dan 30% van je inkomen, zoals bij ons het geval is), dat je geen 7-8 jaar zou moeten wachten om een huis te kunnen kopen. Daar moet de overheid dan ook een rol in spelen. Dat die eigen inbreng voor de bank zelf veiliger is, ja. Maar deze discussie gaat niet alleen daarover. Er is een reden dat veel experten ervoor pleiten om die jonge mensen tegemoet te komen.
In Nederland is het quasi wel de norm om aan 100% te lenen, o.a. ook omdat de overheid woningbezit stimuleert. In België lukt dat niet. En als je ziet welke richting de markt uitgaat, wordt dat probleem alleen maar groter in de toekomst. De mogelijkheid om kapitaal op te bouwen wordt vertraagd, je veroorzaakt een scheefgroei de vastgoedmarkt, en je verhoogt de druk op de huurmarkt. Het is een vicieuze cirkel en het zijn altijd dezelfde die erdoor benadeeld worden.
Als je gaat zeggen dat je altijd leningen boven de 90% moet verbieden, dan ben je heel rigide aan het denken, mis je volledig alle nuance, en creëer je meer problemen dan je er oplost.
Je mag woningbezit niet zien als een verworven recht. Een woning kost veel, heeft altijd veel gekost en zal altijd veel kosten. Als je geen geld hebt, zal je nooit kunnen kopen.
Het stimuleren van woningbezit is gewoon politieke spelletjes die niks opbrengen. Meestal zelfs contraproductief. Zeker in een regelzieke maatschappij die het bouwen van nieuw vastgoed moeilijk maakt. Huisbezit is gewoon een competitief spelletje 'vechten voor het aanbod bakstenenen'. Het aanbod is zo goed als vast, de vraag is wat hij is. De top X % van de maatschappij zal kopen. Je kunt daar subsidies tegen smijten, stimuleren, bank regels relaxen. De prijs zal misschien wat bougeren, maar het zal nog altijd dezelfde X % zijn die koopt. Om het op flessen te trekken: als je iedereen 200k geeft om een huis te kopen, zal Deborah die 2/5 werkt aan 1000 euro per maand nog altijd geen huis kunnen kopen. Al de rest zal die 200k ook krijgen, dus Deborah staat nog altijd achteraan in de rij.
Het enige wat woningbezit kan stimuleren is red tape frictie wegnemen. Een betonstop, bouwvoorschriften tight maken, een bouwaanvraag dossier van 10blz om zelfs maar een tuinhuis te bouwen, de huurmarkt ambeteren met belachelijke wetgeving die de verhuurder benadeelt, etc etc is NIET iets wat het aanbod van woningen zal stimuleren...
.
Niet dat we het allemaal niet kunnen betalen, maar puur kwa omvang. Gelukkig naar onze dochter toe, hebben we dezelfde mindset. Maar mijn schoonfamilie, tja daar is het één en al verwennerij naar de kleindochter. Niet dat ik het mijn dochter niet gun, maar soms toch wel vervelend om te zien. Dat strookt niet met mijn eigen waarden. En het is moeilijk om als schoonzoon daar veel op te zeggen.