Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
![]()
Israel national security minister served golden death penalty noose birthday cake
Fellow politicians criticised Ben-Gvir for having police officials attend his birthday partywww.independent.co.uk
Kijk, moet kunnen in "het meest democratische land van het Midden-Oosten". Maar whatever, waarschijnlijk moeten we dit ook weer zien als “complexe veiligheidscontext” of één of ander generiek excuus.
Israël blijft echt indrukwekkend consequent in één ding precies: steeds wanneer je denkt dat de morele lat niet lager kan, komt er wel iemand met een verjaardagstaart om ze nog wat dieper in de grond te duwen.
Niemand beweert dat doodstraf uniek is aan Israël. Iran, Irak en Egypte zijn daar inderdaad ook hallucinant in, en dat zijn nu niet bepaald landen waarvan ik denk: “ah ja, laat ons daar moreel beleid aan spiegelen.” Daar stopt die vergelijking dan ook.Het opvallendste in dat artikel is toch wel dit.
“Human rights organisations and world leaders have criticised the legislation as discriminatory as it will primarily impact West Bank Palestinians.”
Allez nu, zou je dat nu werkelijk denken?
Ik snap dat je fier bent op uw verwezenlijkingen. Maar dat je doodstraf terug ingevoerd hebt is nu niet direct iets waar je zo fier op moet zijn. Al is het wel iets wat je vaak terug hoort komen in discussies over strafdossiers.
Dus het idee van verwijderen uit de maatschappij is zeker niet iets wat leeft in enkele hoofden, en zeker ook niet uniek is in Israël.
Je hoeft niet zo ver te kijken zelfs. Iran, Irak en Egypte veroordelen wel wat mensen op jaarbasis tot de doodstraf.
Ik wou maar aangeven dat het gedacht van de doodstraf an sich niet uniek is bij Israël.Niemand beweert dat doodstraf uniek is aan Israël. Iran, Irak en Egypte zijn daar inderdaad ook hallucinant in, en dat zijn nu niet bepaald landen waarvan ik denk: “ah ja, laat ons daar moreel beleid aan spiegelen.” Daar stopt die vergelijking dan ook.
Mijn punt is letterlijk: Israël wordt constant verkocht als “de democratische uitzondering” in de regio, en ondertussen hebt ge hier een minister die letterlijk een strop op zijn verjaardagstaart krijgt omdat zijn doodstrafwet erdoor is. Dat is toch niet gewoon “mensen uit de maatschappij willen verwijderen”, maar een regeringslid dat executies zit te vieren alsof het een persoonlijke achievement unlock is.
En die kritiek dat het vooral Palestijnen op de Westbank zal raken, komt ook niet uit het niets. Palestijnen op de West Bank belanden in militaire rechtbanken, terwijl Joodse verdachten doorgaans in civiele rechtbanken terechtkomen. Dan is het toch niet zo wereldvreemd om te zeggen dat die wet vooral één groep zal raken? Dus ja, Iran en co zijn ook verschrikkelijk. Maar “andere regimes doen ook doodstraf” verandert ab-so-luut niets aan de kritiek hier.
Het probleem is toch niet an such enkel Ben-Gvir. Want als je zelf zegt: "oké Ben-Gvir is de karikatuur”, dan heb ik toch nog een hoop vragen lol.Ik ben niet overtuigd dat de wet op zich discriminerend is. Er is niets fundamenteel mis met terroristische moordenaars straffen die het gemunt hebben op jouw natie, ook al zal dit quasi uitsluitend Palestijnen betreffen. Mochten wij de doodstraf hebben ingevoerd na de terreuraanvallen in Brussel zou dat ook niet bekritiseerd worden als zijnde een discriminerend wet.
Wat niet weg neemt dat Ben Gvir een absolute racist is en het schandalig is dat die daar in de regering zit.
In Israëlische context is de toepassing absoluut obviously niet neutraal: Palestijnen op de Westbank zitten in militaire rechtbanken, settlers/Joodse verdachten in civiele rechtbanken. Dan kunt ge niet doen alsof de praktische impact losstaat van het systeem waarin die wet belandt.Dan kunt ge niet doen alsof de praktische impact losstaat van het systeem waarin die wet belandt.
Het is maar wat je als terrorist definieert, zeker? De kolonisten die Palestijnse gemeenschappen terroriseren en met regelmaat burgers neerschieten, zie ik nog niet zo snel de doodstraf krijgen.Nee dat klopt. Dat een aanhoudende bezetting zonder einde de facto discrimineert is een geheel valabel argument en het is verder ook duidelijk dat in de praktijk Joodse terroristen met veel meer wegkomen. Ik heb enkel mijn twijfel of de wet an sich discrimineert. Hard optreden ten aanzien van terroristen is nu niet geheel onverdedigbaar.
“Hamas/Hezbollah” en klaar. Meer onderbouwing hebben we hier toch niet nodig? Daarna mogen volledige dorpen verdwijnen en noemen we dat gewoon “de realiteit van oorlog”. Als complete dorpen van de kaart vegen nog altijd gewoon “zelfverdediging” is, dan is er precies niet veel meer dat geen zelfverdediging kan zijn.Trump gaat tegenwoordig met alle aandacht lopen in het Midden-Oosten terwijl de schade die Israël in Libanon aan het aanrichten is grotendeels onder de radar blijft.
![]()
Ondanks staakt-het-vuren veegt Israël nog steeds hele dorpen in Zuid-Libanon van de kaart | VRT NWS Nieuws
Het Israëlische leger trekt nog steeds een spoor van vernieling door Zuid-Libanon, ook al is er een staakt-het-vuren. Dat blijkt uit een satelliet- en beeldanalyse van VRT NWS. De beelden tonen hoe complete gebieden met de grond gelijkgemaakt zijn en het Israëlische vernietigingsmodel uit Gaza...www.vrt.be
Tientallen dorpen die volledig van de kaart zijn geveegd. Eeuwenoude moskeeën die met de grond gelijk worden gemaakt. En de laatste weken is Israël ook aan het oprukken voorbij de zelf ingestelde gele lijn.

”-post waarbij de kern weer volledig wordt genegeerd.Dit is eerlijk gezegd een thread die ik grotendeels links laat liggen omdat ik er ziek van word.Well, het boeit hier precies bijna niemand. Letterlijk. We zullen wachten tot de volgende 7/10 (laat ons hopen van niet) voor ze weer wakker worden.
Er worden af en toe artikels gepost over de wandaden van Israël, maar dan is het meestal gewoon crickets. De enige “waardevolle” discussies voor de pro-Israël brigade lijken pas te ontstaan wanneer iemand in hun gat gebeten is omdat je kritiek hebt op het, imo huidige walgelijke, zionisme, of omdat je iets van historische context deelt van voor 7/10.
Hell, zelfs wanneer je de huidige walgelijke en genocidale Israëlische regering aankaart, is er altijd wel iemand die komt afdraven met “realpolitik” of de typische “ja maar”-post waarbij de kern weer volledig wordt genegeerd.
Ik zit hierover nog vaak op andere fora/Reddit te lezen en te posten, maar hier heb ik het eerlijk gezegd wat opgegeven. Niet omdat iedereen het met mij eens moet zijn (want sommige discussies zijn oprecht boeiend), maar omdat de selectieve verontwaardiging en het constante wegrelativeren op den duur gewoon vermoeiend wordt.