Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Trump gaat zich ook niet laten rondduwen zoals dat wel ging met een Biden. We zullen zien wat ervan komt in dit geval, als er vrede uitkomt is het voor Trump alvast een grotere verwezenlijking dan ik Biden al heb zien neerzetten op vlak van internationale conflicten.

Hier staat thans dat het overduidelijk illegaal is wat Israël doet.

De situatie moet wel met de nodige realiteitszin benaderd worden. De opzet van de flotila was om met 50 (!) schepen te proberen een maritieme blokkade te doorbreken. Dat doel werd klaar en helder vooropgesteld. Verwachten dat de Israëlische marine dan netje aan de 12-mijllijn gaat zitten wachten lijkt mij een dwaling. De interceptie in internationale wateren uitvoeren is bovendien voor alle partijen veiliger.

---

Bijzonder opmerkelijke tussenkomt van Maxime Prévot deze morgen in De Ochtend over dit soort flotila's. Landgenoten die aan boord waren verwijten nu België te weinig steun geboden te hebben na de interceptie. Zijn respons:

- Toegevoegde waarde van dit type initiatieven is zwak
- Belgische diplomaten moeten nu tijd investeren in zaken die vermijdbaar waren. Tijd die bijvoorbeeld aan Gaza zelf beter geïnvesteerd was geweest.
- Eindresultaat was gekend op voorhand. Energie wordt beter gestoken in doeltreffende zaken.

Lijkt mij een duidelijk signaal.

De situatie moet wel met de nodige realiteitszin benaderd worden. De opzet van de flotila was om met 50 (!) schepen te proberen een maritieme blokkade te doorbreken. Dat doel werd klaar en helder vooropgesteld. Verwachten dat de Israëlische marine dan netje aan de 12-mijllijn gaat zitten wachten lijkt mij een dwaling. De interceptie in internationale wateren uitvoeren is bovendien voor alle partijen veiliger.

---

Bijzonder opmerkelijke tussenkomt van Maxime Prévot deze morgen in De Ochtend over dit soort flotila's. Landgenoten die aan boord waren verwijten nu België te weinig steun geboden te hebben na de interceptie. Zijn respons:

- Toegevoegde waarde van dit type initiatieven is zwak
- Belgische diplomaten moeten nu tijd investeren in zaken die vermijdbaar waren. Tijd die bijvoorbeeld aan Gaza zelf beter geïnvesteerd was geweest.
- Eindresultaat was gekend op voorhand. Energie wordt beter gestoken in doeltreffende zaken.

Lijkt mij een duidelijk signaal.
Dan verwijs ik gewoon terug naar het artikel.
Van Den Meerssche is nog scherper: "De blokkade is illegaal, punt. Je kunt een illegale maatregel niet gebruiken om andere illegale acties te rechtvaardigen. Twee onrechtmatigheden samen maken geen rechtmatigheid."
Het is niet omdat we met een enorme blindheid naar de situatie kijken, dat we nu plots moeten afgeven op dit soort acties (ook al zijn deze enkel symbolisch). De blokkade op zich is al illegaal. Als België/Europa/... al veel eerder internationaal recht serieus zou nemen en sancties zou uitvoeren, dan was dit soort acties helemaal niet nodig.

Dat hele "tijd van Belgische diplomaten moeten er nu tijd in steken die ze beter in Gaza hadden gestoken" is toch ook iets dat op weinig slaat? Wat moeten ze anders doen? Wat doen ze nu? Welk mandaat hebben zij om uberhaupt iets zinvols te betekenen?

Dan verwijs ik gewoon terug naar het artikel.

Het is niet omdat we met een enorme blindheid naar de situatie kijken, dat we nu plots moeten afgeven op dit soort acties (ook al zijn deze enkel symbolisch). De blokkade op zich is al illegaal. Als België/Europa/... al veel eerder internationaal recht serieus zou nemen en sancties zou uitvoeren, dan was dit soort acties helemaal niet nodig.

Dat hele "tijd van Belgische diplomaten moeten er nu tijd in steken die ze beter in Gaza hadden gestoken" is toch ook iets dat op weinig slaat? Wat moeten ze anders doen? Wat doen ze nu? Welk mandaat hebben zij om uberhaupt iets zinvols te betekenen?

Het kerkhof ligt vol met mensen die voorrang hadden van rechts. Blind zijn voor de realiteit van de veiligheidssituatie waar Israël in zit - en waar ze ook voor een burgerflotila geen uitzondering op zullen maken - heeft weinig zin als je weet wat het eindresultaat zal zijn.

Er zijn nog tig landgenoten die zich in Gaza bevinden. Er wordt gewerkt aan een aankomende repatriëring dus ik kan me inbeelden dat die diplomaten liever daar tijd in steken. Ik vermoed dat de minister van buitenlandse zaken in dit dossier wel een betere kijk heeft op wat nuttig werk is als jij, of ik.

Het kerkhof ligt vol met mensen die voorrang hadden van rechts. Blind zijn voor de realiteit van de veiligheidssituatie waar Israël in zit - en waar ze ook voor een burgerflotila geen uitzondering op zullen maken - heeft weinig zin als je weet wat het eindresultaat zal zijn.

Er zijn nog tig landgenoten die zich in Gaza bevinden. Er wordt gewerkt aan een aankomende repatriëring dus ik kan me inbeelden dat die diplomaten liever daar tijd in steken. Ik vermoed dat de minister van buitenlandse zaken in dit dossier wel een betere kijk heeft op wat nuttig werk is als jij, of ik.
Veiligheidssituatie van Israël? Door wat hulpmiddelen de Gazastrook in te krijgen? Do enlighten me. Again, je negeert zelf de realiteit dat dit gewoon illegaal is. Het is exact die illegale actie die mee aangekaart wordt. Het eindresultaat is dat het alleen maar NOG duidelijker wordt hoe fout Israël bezig is. Beetje bij beetje, stapje bij stapje, komen er meer en meer zaken bij in het enorme "dossier" van Israël, uitvoerder van een genocide. Zolang er niet voldoende op geacteerd wordt, zolang het eindresultaat inderdaad niet veranderd, en het eindresultaat blijft dat we de illegale acties die Israël gebruikt om zijn genocide te versterken/uit te voeren goedpraten, dan stel ik voor dat men blijft acteren.

Maar jij mag dat zo wel zomaar op tafel werpen, "De minister van buitenlandse zaken zal daar wel een betere kijk op hebben of het nuttig is of niet"? ,de experten uit het artikel negerende. Als er een uitspraak gemaakt wordt, mag deze onderbouwd worden. De zeer zwakke "politicus x heeft zonder argumentatie gezegd dat..." een stuk hoger stellen "Verschillende experten geven omwille van reden x & y aan dat z illegaal is", ja, dat gaat er bij mij niet in.

Laatst bewerkt:
Ben het niet met alles eens wat Bart De Wever in z'n openingscollege aan de UGent zei... maar het protest tegen de oorlog in Palestina laat duidelijk maar al te vaak z'n ware kleuren: een anti-Westers protest, met steun voor het islamistische Hamas.

Jammer van het lijden van de onschuldige Palestijnen, maar dergelijke verheerlijking van terroristen, waarbij ook recent nog in de straten van Brussel de namen van terroristen als martelaren geprezen werden... ontneemt bij mij nog steeds een belangrijk deel van de sympathie en is deel van de reden waarom ik het in de eerste plaats een oorlog zal blijven noemen.

Dan had bij datzelfde openingscollege een 'student' - lees een feitelijk een journalist van DeWereldMorgen - nog het lef om 7 oktober vooral allereerst te benoemen als de start van een Palestijnse genocide, je moet al ziende blind zijn om te negeren wie die dag het vuur aan de lont stak... zelfs al wil je spreken van een Palestijnse genocide, die begon niet die dag, je zou op z'n minst mogen erkennen dat die dag Hamas met een evenzeer 'genocidaire aanslag' Israël een dankbaar 'excuus' gaf om genadeloos en verhoudingsgewijs véél harder terug te slaan.
Er is geen verschil tussen mensen die 7 oktober niet kunnen benoemen als een genocidale daad van terrorisme, en mensen die de genocide van Israël blijven ontkennen en verpakken als een legitieme oorlog, en het genocidaal regime van Israël blijven verheerlijken als baken van democratie en Westerse waarden te midden van de barbarij. Het zijn allemaal mensen die zover gepolariseerd zijn dat ze de andere kant niet meer als evenwaardige mensen, met evenwaardige levens, kunnen beschouwen. Zo kunnen ze hun geweten sussen en alle onschuldige slachtoffers als jammer maar noodzakelijk/onvermijdelijk legitimeren.

Is er niet te veel euforie? De Israëlische regering moet nog stemmen over het akkoord en da's allesbehalve een formaliteit.

Het gaat nu alleen over een wapenstilstand, de vorige werd heel snel geschonden door Israël. Het lijkt er ook niet op dat Hamas akkoord zal gaan met hun ontbinding en ontwapening, het gaat nu dus alleen over een staakt-het-vuren, uitwisselen van gijzelaars, en gedeeltelijke terugtrekking van het Israëlische leger. Het blijft dus heel precair, maar het allerbelangrijkste op dit moment is een einde aan de genocide en een einde aan de door Israël gecreëerde hongersnood.

Op langere termijn, gezien er geen garanties voor de Palestijnen naar wederopbouw en een pad naar een onafhankelijke, levensvatbare Palestijnse staat en gelijke rechten voor Palestijnen en Israëli's in Israël zelf zijn, is de kans - louter op basis van dit voorstel van Trump - op een duurzame vrede en oplossing voor dit conflict quasi nihil.

Zolang er niet voldoende op geacteerd wordt, zolang het eindresultaat inderdaad niet veranderd, en het eindresultaat blijft dat we een genocide blijven goedpraten, dan stel ik voor dat men blijft acteren.
Noem eens man en paard. Wie exact praat volgens jou een genocide goed?
Niet luid genoeg roepen is niet hetzelfde als goedpraten hé, dat is een zeer zware beschuldiging.

Ik ben geen fan van Trump. Maar dit lijkt toch wel opmerkelijk goed gedaan.
TE goed IMO. Netanyahu kreeg veel kritiek omdat die gijzelaars maar niet vrijkwamen. Als die nu allemaal vrijgelaten worden. Wat zal hem of zijn regering dan tegenhouden om terug militair te acteren in Gaza? Al dan niet voor of na de ontwapening van Hamas.

Noem eens paard en kar. Wie exact praat volgens jou een genocide goed?
Niet luid genoeg roepen is niet hetzelfde als goedpraten hé, dat is een zeer zware beschuldiging.
Excuseer. Laat me het aanpassen naar "de illegale acties die Israël gebruikt om zijn genocide te versterken/uit te voeren goedpraten".

Klinkt misschien wat minder hard, maar uiteindelijk potato, potahto.

België heeft toch niet de capaciteit om overal ter wereld scheidsrechter te gaan spelen? Als er ergens iets illegaals of verwerpelijks gebeurd, en al zeker niet als landgenoten zelf het initiatief gaan nemen om er te gaan protesteren. Als er morgen flotilla's vertrekken richten China of Darfour om te protesteren tegen het onrecht daar kan je toch ook moeilijk verwachten dat de BE regering plots al haar middelen spendeert om ze terug vrij te krijgen. De Belgische regering heeft al disproportioneel veel aandacht en middelen aan dit ene conflict geschonken, ze kan dat niet blijven doen.

Hun tijd en middelen niet verkwisten aan protesteerders die op eigen initiatief beslissen daar te gaan protesteren?

Er is geen verschil tussen mensen die 7 oktober niet kunnen benoemen als een genocidale daad van terrorisme, en mensen die de genocide van Israël blijven ontkennen en verpakken als een legitieme oorlog, en het genocidaal regime van Israël blijven verheerlijken als baken van democratie en Westerse waarden te midden van de barbarij. Het zijn allemaal mensen die zover gepolariseerd zijn dat ze de andere kant niet meer als evenwaardige mensen, met evenwaardige levens, kunnen beschouwen. Zo kunnen ze hun geweten sussen en alle onschuldige slachtoffers als jammer maar noodzakelijk/onvermijdelijk legitimeren.

Dat verschil is er nochtans wel degelijk, maar een kleurenblinde ziet het verschil tussen rood en groen vaak ook niet.
Verder maak ik hier niet veel woorden aan vuil, want ik lees veel te veel woorden die jij mij toedicht waar ik het niet mee eens ben.
Onschuldige slachtoffers zijn evenwaardig, maar strijders/terroristen zijn dat niet. Daar ga ik dit bij laten.

België heeft toch niet de capaciteit om overal ter wereld scheidsrechter te gaan spelen? Als er ergens iets illegaals of verwerpelijks gebeurd, en al zeker niet als landgenoten zelf het initiatief gaan nemen om er te gaan protesteren. Als er morgen flotilla's vertrekken richten China of Darfour om te protesteren tegen het onrecht daar kan je toch ook moeilijk verwachten dat de BE regering plots al haar middelen spendeert om ze terug vrij te krijgen. De Belgische regering heeft al disproportioneel veel aandacht en middelen aan dit ene conflict geschonken, ze kan dat niet blijven doen.

Hun tijd en middelen niet verkwisten aan protesteerders die op eigen initiatief beslissen daar te gaan protesteren?

Dit dus. Maar niet vergeten, dit soort flotilla's heeft bij sommige 'activisten' een bijkomend doel waar men wél in geslaagd is.
De spotlight op hun eigen zelve.
In hun hoofden zijn ze helden, ook al is het resultaat wat ze bereikt hebben in de praktijk globaal negatief en was dit te voorzien.

De stelling waar ik op reageerde was "Tijd die bijvoorbeeld aan Gaza zelf beter geïnvesteerd was geweest."
Daarmee was de vraag dus : Wat doen ze nu in functie van Gaza?

Daarnaast verwacht ik wel degelijk dat als Belgische staatsburgers illegaal worden opgepakt bij een legale actie, dat de Belgische overheid hier inderdaad tijd en moeite instopt. Democratische waarden en rechtszekerheid draag ik vrij hoog in het vaandel. We moeten niet vanuit politieke hoek beslissen welke democratische acties we wel volgens het recht behandelen en welke niet. Dat staat verder los van de boodschap van deze personen.

Dat verschil is er nochtans wel degelijk, maar een kleurenblinde ziet het verschil tussen rood en groen vaak ook niet.
Verder maak ik hier niet veel woorden aan vuil, want ik lees veel te veel woorden die jij mij toedicht waar ik het niet mee eens ben.
Onschuldige slachtoffers zijn evenwaardig, maar strijders/terroristen zijn dat niet. Daar ga ik dit bij laten.

Dit dus. Maar niet vergeten, dit soort flotilla's heeft bij sommige 'activisten' een bijkomend doel waar men wél in geslaagd is.
De spotlight op hun eigen zelve.
In hun hoofden zijn ze helden, ook al is het resultaat wat ze bereikt hebben in de praktijk globaal negatief en was dit te voorzien.
Het was nu ook niet het goede moment om daar met hun flotilla's toe te komen terwijl er vredesgesprekken aan de gang zijn.

Wie vrijwillig naar oorlogsgebied reist (waarvoor buitenlandse zaken negatief reisadvies geeft) , moet ook beseffen dat de overheid weinig voor hen kan doen.

Veiligheidssituatie van Israël? Door wat hulpmiddelen de Gazastrook in te krijgen? Do enlighten me. Again, je negeert zelf de realiteit dat dit gewoon illegaal is. Het is exact die illegale actie die mee aangekaart wordt. Het eindresultaat is dat het alleen maar NOG duidelijker wordt hoe fout Israël bezig is. Beetje bij beetje, stapje bij stapje, komen er meer en meer zaken bij in het enorme "dossier" van Israël, uitvoerder van een genocide. Zolang er niet voldoende op geacteerd wordt, zolang het eindresultaat inderdaad niet veranderd, en het eindresultaat blijft dat we de illegale acties die Israël gebruikt om zijn genocide te versterken/uit te voeren goedpraten, dan stel ik voor dat men blijft acteren.

Maar jij mag dat zo wel zomaar op tafel werpen, "De minister van buitenlandse zaken zal daar wel een betere kijk op hebben of het nuttig is of niet"? ,de experten uit het artikel negerende. Als er een uitspraak gemaakt wordt, mag deze onderbouwd worden. De zeer zwakke "politicus x heeft zonder argumentatie gezegd dat..." een stuk hoger stellen "Verschillende experten geven omwille van reden x & y aan dat z illegaal is", ja, dat gaat er bij mij niet in.

Vanuit het perspectief van Israël maakt het niet uit wat daar aan boord is. De maritieme blokkade van Gaza is deel van hun beschermingsperimeter. Niet ingrijpen of schepen toelaten toont aan dat ze niet bereid zijn om die blokkade te onderhouden. Militair gezien vormt dat een zwakke schakel. Dat geldt ook voor hun ADIZ.

Je haalt ook twee dingen door elkaar. De discussie over de illegaliteit van de blokkade en de gevolgen van de flotila voor onze Belgische diplomatie staan los van elkaar. Je kan tegelijkertijd de blokkade illegaal noemen én aanduiden dat dergelijke initiatieven resources wegnemen bij onze diplomaten. Wanneer de minister van buitenlandse zaken dan aangeeft wat de praktische gevolgen waren heeft dat niets te maken met wat die experten uit het artikel te zeggen hebben over de macrosituatie van die blokkade.

Zoals ik al eerder zei. Blijven schreeuwen dat het allemaal illegaal is is je goed recht. Je hebt trouwens gelijk. Maar verder doet het dus heel weinig. Een onderhandelde oplossing lijkt gelukkig eindelijk binnen handbereik onder leiding van de Amerikanen. Ik heb niet het idee dat de illegaliteit van het geheel daar de doorslaggevende factor geweest is gezien Netanyahu's klaarblijkelijke immuniteit voor commentaar op dat vlak.

Krapuul dat zich vergrijpt aan vandalisme doet de zaak van de hele groep bovendien geen goed aan. Geen idee waarom dat getolereerd wordt tijdens die demonstratie. Slechte PR en koren op de molen van de tegenpartij.

Krapuul dat zich vergrijpt aan vandalisme doet de zaak van de hele groep bovendien geen goed aan. Geen idee waarom dat getolereerd wordt tijdens die demonstratie. Slechte PR en koren op de molen van de tegenpartij.
Kdenk dat de wever hier wel nagels met koppen slaat

Het lijkt inderdaad wanneer een antiwesters discours dient is het allemaal ok om zich te mobiliseren. En daarmee doe ik ook niets af van het geweld en de moorden die nu in gaza plaatsvinden maar het lijkt toch allemaal wel heel selectief en hypocriet. Jemen, Oost-Congo, Oekraine, Oeigoeren, allemaal geen protest.

Bovendien begin ik me af te vragen wie die protesterende groepen nu precies zijn. In hoeverre zijn ze antikapitalistisch of communistisch? En welke invloed hebben landen zoals Rusland of andere buitenlandse machten (kuch kuch china) in die protestbewegingen?

Het productieproces van een staalfabriek gaan saboteren op een moment dat het alle hens aan dek is om de oorlogsmachine te voeden is qua timing wel opmerkelijk.

https://www.nieuwsblad.be/binnenlan...lijk-en-absoluut-onaanvaardbaar/96776162.html
De blokkering van Industeel maakt volgens de actievoerders deel uit van “een weekend vol Europese acties tegen het Logistieke Imperium”. Er volgen ook acties in Frankrijk, Duitsland en Nederland.

Laatst bewerkt:
Kdenk dat de wever hier wel nagels met koppen slaat

Het lijkt inderdaad wanneer een antiwesters discours dient is het allemaal ok om zich te mobiliseren. En daarmee doe ik ook niets af van het geweld en de moorden die nu in gaza plaatsvinden maar het lijkt toch allemaal wel heel selectief en hypocriet. Jemen, Oost-Congo, Oekraine, Oeigoeren, allemaal geen protest.

Bovendien begin ik me af te vragen wie die protesterende groepen nu precies zijn. In hoeverre zijn ze antikapitalistisch of communistisch? En welke invloed hebben landen zoals Rusland of andere buitenlandse machten (kuch kuch china) in die protestbewegingen?

Het productieproces van een staalfabriek gaan saboteren op een moment dat het alle hens aan dek is om de oorlogsmachine te voeden is qua timing wel opmerkelijk.
De Wever is goed in verhalen vertellen maar zoals gewoonlijk zit zijn verhaal ook vol onwaarheden, whataboutisms, overdrijvingen en simplismen. Zoals het idee dat België elk voorstel van Europa zou steunen, goed wetende dat landen als Duitsland elke betekenisvolle actie zouden blokkeren. In de resolutie van mei stond bijvoorbeeld dat de Belgische regering sancties zou opleggen aan Israël via de Europese Unie. Midden juli bleek dan dat Maxime Prévot op de Europese Raad toch geen mandaat had gekregen van N-VA om het Europees-Israëlische associatieverdrag op te schorten, zelfs niet gedeeltelijk.

Dat de kritiek op Israël De Wever dwars zit, wil ik best geloven. Gedurende zijn carriere is hij altijd een fervent verdediger van Israël geweest; hij omschrijft zichzelf als vriend van Israël en zet mensen die kritiek hebben op Israël al snel weg als antisemieten. Voor iemand die zich gewoonlijk presenteert als een sobere pragmatist is hij op het gebied van Israël wel een dogmatische ideoloog.

Nee, De Wever staat hier absoluut aan de foute kant van de geschiedenis. We mogen Vooruit, CD&V en Les Engagés dankbaar zijn dat zij, onder druk van het middenveld., de premier verplicht hebben een bocht te maken.

Laatst bewerkt:
Ah, hoeveel keer gaan we deze verwijten nog moeten lezen? Echt waar, vanwaar komt die behoefte op mensen die zich zorgen maken over een volk dat een genocide ondergaat continue proberen zwart te maken?

Waarom wordt er continue verwacht van mensen die zich empatisch tonen met anderen, of die zich inzetten voor een bepaald doel, dat ze zich evenredig moeten inzetten voor alle andere slachtoffers in de wereld? Dat heeft niets met hypocrisie te maken, alleen dat een mens dat gewoon niet kan. Enfin, en als mensen zich toch durven inzetten voor meerdere zaken, dan worden ze wel weer weggezet als "beroepsactivisten" en worden ze verweten het te doen om zelf in de spotlights te staan.

Dat de genocide in Gaza mensen meer beroerd dan andere conflicten in de wereld, is hier al elvendertig keer uitgelegd. Er zijn een hele hoop redenen: het is een van de langstlopende conflicten op aarde, het Westen heeft een bepalende rol in het ontstaan en in stand houden van het conflict, het is - net zoals Oekraïne - een conflict (vlak) aan onze buitengrenzen, we hebben een grote gemeenschap die zich verbonden voelt met het Palestijnse volk, dat we meer dan veel andere conflicten snel aan beeldmateriaal en getuigenissen geraken, maar de voornaamste reden is en blijft dat het Westen tot op vandaag Israël blijft steunen en amper tot geen sancties neemt.

We doen ook veel te weinig tegen het geweld in Congo, Jemen, ... - je gaat ook bitter weinig mensen die zich het leed van de Palestijnen aantrekken die niet wensen dat er ook in die conflicten een duurzame vrede komt - maar tegen al die landen neemt het Westen wel een duidelijk standpunt in, worden er sancties getroffen. Israël viseert nog meer de burgerbevolking dan Rusland dat doet, maar dat lijkt vele Europese leiders én burgers niets te deren. Uitsluitingen, boycots, sancties van en tegen Rusland worden (terecht) als normaal beschouwd, ten opzichte van Israël komt de premier van het grootste Europese land roepen dat Duitsland zich zal terugtrekken uit Eurosong als Israël gelijkaardige uitsluitingen zou worden opgelegd. De (zeer) beperkte stappen die Westerse landen ondernemen tegen het Israëlische regime, zijn er allemaal alleen maar gekomen onder druk van de bevolking. Ten opzichte van veel andere conflicten moeten we veel minder die druk zetten op onze politieke leiders, opdat ze actie zouden ondernemen.

Het is omwille van die hypocrisie, wat wél echte hypocrisie is, en omwille van het feit dat het Westen - grote delen van de EU, maar zeker de VS - actief meewerkt aan waar zowat alle experts het intussen over eens zijn: een genocide. Of minstens die genocide proberen legitimeren of miskennen als legitiem oorlogsgeweld. Dat is allemaal niet het geval voor Oekraïne, Oost-Congo, Jemen, Soedan, de Oeigoeren, ... enkel en alleen voor Gaza/Palestina.

Dat het Westen heel veel bloed aan de handen heeft in vorige conflicten, daar heeft De Wever zeker gelijk in. Maar hij vergeet dan wel dat tegen die oorlogen ook heel veel protest is gekomen, en dat ondanks die gigantische dodentallen er geen of slechts beperkte indicaties waren dat de burgerbevolking doelbewust en systematische geviseerd werd, met het doel die volledig te verwijderen uit gebieden of gebieden onleefbaar te maken. Geen idee of er bij de protesten toen ook door mensen beweerd werd dat het Westen bezig was met een genocide, maar dat is hier niet relevant. De Wever doet dit af als semantiek, als een beschuldiging die van activisten komt. De term werd weliswaar door sommigen al snel gebruikt, maar is intussen wel objectief vastgesteld door quasi elke expert ter zake. En dat geldt niet voor die andere conflicten, daar heb je die quasi unanieme visie onder experten niet over die historische conflicten. Je kan dan doen alsof die allemaal antisemitische Hamassympathisanten zijn, zoals Netanyahu en co doen, maar de realiteit is dat Israël zich duidelijk schuldig maakt aan iets wat in andere conflicten veel minder duidelijk is.

Nu, over een Oost-Congo (en de rol van Rwanda) moet er inderdaad een stuk meer gesproken worden en actie ondernomen worden. Daar bakken we ook nog veel te veel zoete broodjes met Kagame. Maar je kan mensen die zich inzetten voor de Palestijnen niet verwijten dat ze zich niet evenzeer inzetten voor de Congolezen. Opnieuw, je kan niet verwachten dat wie empathie toont voor x, alleen maar actie mag ondernemen voor x, als ze zich niet ook inzetten voor al de rest van het alfabet. Niets houdt jou er echter van tegen, of een De Wever, om die oorlogen hoger op de agenda proberen te plaatsen.

Dat gezegd zijnde: de geweldadige protesten, of zij die een roetzwarte pagina uit de menselijke geschiedenis als 7 oktober niet kunnen erkennen als daad van terrorisme, dat zijn marginale idioten, die zodanig ver gepolariseerd zijn dat ze zelf de andere zijn beginnen dehumaniseren. Dat is zorgelijk, maar de aanwezigheid van extremisten maakt de boodschap van al de rest niet minder. Je hebt hier aan de andere kant evenzeer extremisten die de genocide weigeren te erkennen of het Israëlische geweld blijven legitimeren. De aanwezigheid van zulke mensen hun mening mag er ook niet voor zorgen dat we geen rekening meer houden met het leed van de Israëli's.

Nu word je hier al gelabeld als extremist als je niet het woord genocide in de mond neemt voor de oorlog tussen Israël en Hamas/Palestina? Il faut le faire. Proficiat u noemt onze premier met andere woorden een extremist. En tevens een hele resem andere Westerse politieke leiders, misschien de terechtwijzing van De Wever toch ook eens op jezelf toepassen.

Gemakkelijk toch de vraagsteller - journalist van DeWereldMorgen overigens - wegzetten als iemand die gewoon in de andere richting gepolariseerd is, terwijl hij net de exponent is van wat De Wever terecht stelt.

De vergelijking tussen Israël en Rusland negeert net exact de gebeurtenissen van 7 oktober. Laat me gerust weten hoe Oekraïne de voorzet gegeven heeft voor de Russische inval zonder te vervallen in Russisch staatspropaganda.

Misschien kan je minstens wel verwachten dat die pro-Palestina betogers zich distantiëren van degenen die daar pro-jihadistische (nog steeds de grootste terreurdreiging in onze regio) sympathieën komen etaleren door Hamas-terroristen te verheerlijken.
Of dat ze niet in tijden dat zoals anderen hier terecht aanhaalden, wij onze defensie moeten aanscherpen, niet onze staalindustrie gaan saboteren.

Terug
Bovenaan