Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Hamas akkoord met de vrijlating van alle gijzelaars en de installatie van een technocratisch overgangsbestuur, maar over ontwapening en ontbinding van Hamas zelf wel geen woord. Ze willen dus over verschillende zaken uit het voorstel verder onderhandelen.

Hopelijk het begin van het einde van deze genocide. Voor een duurzame vrede blijf ik er zoals ik eerder al zei zeer weinig geloof in te hebben, het ontbreken van enige garanties voor een levensvatbare Palestijnse staat naast de Israëlische maakt dat vrijwel onmogelijk. Maar het belangrijkste nu is om de genocide te stoppen.

Hamas akkoord met de vrijlating van alle gijzelaars en de installatie van een technocratisch overgangsbestuur, maar over ontwapening en ontbinding van Hamas zelf wel geen woord. Ze willen dus over verschillende zaken uit het voorstel verder onderhandelen.

Hopelijk het begin van het einde van deze genocide. Voor een duurzame vrede blijf ik er zoals ik eerder al zei zeer weinig geloof in te hebben, het ontbreken van enige garanties voor een levensvatbare Palestijnse staat naast de Israëlische maakt dat vrijwel onmogelijk. Maar het belangrijkste nu is om de genocide te stoppen.

Voor Hamas als beweging is dit dan toch het begin van het einde, toch zeker in Gaza. Uiteraard gaat dat idee blijven bestaan en heeft Israël er alles aan gedaan om de haat verder aan te wakkeren. Zonder gijzelaars heeft Hamas echter niets meer in handen.

Het wordt afwachten wat er effectief van zal komen, het blijft een fragiel akkoord dat snel ongedaan kan worden gemaakt. Op zich wel positief dat (de families van de) gijzelaars eindelijk zicht krjigen op een vrijlating, die horror heeft nu wel lang genoeg geduurd. Een einde aan het conflict in het Midden-Oosten zit er wss niet in, maar een tijdelijke pauze zou al welkom zijn.

Hoog tijd dat de families van de slachtoffers van de Palestijnse genocide van 7 oktober closure krijgen, hopelijk door terug zien van hun geliefden of anders als start/einde van hun rouwproces.

Daarmee hopelijk ook een stabilisatie of terugkeer naar een voorzichtige vrede want dit conclict wakkerde de algemene polarisatie en het antisemitisme in onze contreien ook sterk aan.

Laatst bewerkt:
Hoog tijd dat de families van de slachtoffers van de Palestijnse genocide van 7 oktober closure krijgen, hopelijk door terug zien van hun geliefden of anders als start/einde van hun rouwproces.

Daarmee hopelijk ook een stabilisatie of terugkeer naar een voorzichtige vrede want dit conclict wakkerde de algemene polarisatie en het antisemitisme in onze contreien ook sterk aan.

Wel dat én een einde aan de genocide in Gaza door de criminele Netanyahu en co.

Misschien ben ik te cynisch maar heb weinig vertrouwen in een goede afloop. Desondanks, vooral belangrijk nu dat het vechten stopt en dat er noodhulp Gaza binnenraakt.

Volgens mij is er vooral kritiek op en afkeer van het beleid van de huidige regering van Israël, met haar premier daarbij voorop. Dat heeft niets met antisemtisme te maken. Dat dat telkens gelijk aan elkaar wordt gesteld begint echt ergerlijk te worden.

Volgens mij is er vooral kritiek op en afkeer van het beleid van de huidige regering van Israël, met haar premier daarbij voorop. Dat heeft niets met antisemtisme te maken. Dat dat telkens gelijk aan elkaar wordt gesteld begint echt ergerlijk te worden.

Dus zo'n dodelijke aanslag op joden in Manchester afgelopen donderdag, dat is géén voorbeeld van toenemend antisemitisme in onze contreien maar 'kritiek op de regering van Israël'?

We zijn dermate gewend geraakt aan islamistische terreur, dat we het bijna gaan beschouwen als het equivalent van een dodelijk verkeersongeval, maar dat is het uiteraard niet.

Dus zo'n dodelijke aanslag op joden in Manchester afgelopen donderdag, dat is géén voorbeeld van toenemend antisemitisme in onze contreien maar 'kritiek op de regering van Israël'?

We zijn dermate gewend geraakt aan islamistische terreur, dat we het bijna gaan beschouwen als het equivalent van een dodelijk verkeersongeval, maar dat is het uiteraard niet.
Je gaat voorbij aan het woord vooral dat ik bewust heb gebruikt. Zonder afbreuk te doen aan een afschuwelijke en zinloze aanslag, heb ik niet de indruk dat het antisemitisme (zichtbaar) is toegenomen. In Antwerpen woont de grootste groep Joden in Europa. Bij mijn weten zijn die toch ook niet geviseerd geweest de afgelopen periode?

Nogmaals, er is zeker antisemitisme, en dat zal er helaas ook altijd zijn, net zoals racisme. Maar dat staat in mijn ogen los van de toegenomen kritiek op de regering en beid van Israël.

Dat klopt maar ik ben er vrij zeker van dat reëel antisemitisme ook stijgend is; veel mensen lijken geen onderscheid te kunnen maken tussen individuen enerzijds en naties, religies, etc. anderzijds.

Voor Hamas als beweging is dit dan toch het begin van het einde, toch zeker in Gaza. Uiteraard gaat dat idee blijven bestaan en heeft Israël er alles aan gedaan om de haat verder aan te wakkeren...
Idd... maar zelfs in het onwaarschijnlijk geval dat Hamas tekent voor de opheffing van het bestaan van zichzelf (tenzij gedwongen door de gazanen zelf), dan staat volgende week, volgende maand of volgend jaar Hamas 2.0 op, en begint het circus van voorafaan. De haat die er al decennia was is, zoals je zegt, de laatste 2 jaar zo hoog opgebouwd dat ik weinig kans zie dat dit niet blijft borrelen tot de geiser weer uitbarst.

Op 7 oktober met een paar honderd man door de stad trekken met een spandoek op kop met daarop "honour the martyrs" met een hamas strijder met een AK, al roepend "Long live the 7th October"
Nou.

Op 7 oktober met een paar honderd man door de stad trekken met een spandoek op kop met daarop "honour the martyrs" met een hamas strijder met een AK, al roepend "Long live the 7th October"
Nou.
En dan verwonderd zijn dat het draagvlak voor de Palestijnen bij heel wat mensen weg is. Hopelijk worden de mensen met zo'n spandoeken en die zo'n leuzen roepen dan ook achteraf opgepakt en zwaar gestraft.

Idd... maar zelfs in het onwaarschijnlijk geval dat Hamas tekent voor de opheffing van het bestaan van zichzelf (tenzij gedwongen door de gazanen zelf), dan staat volgende week, volgende maand of volgend jaar Hamas 2.0 op, en begint het circus van voorafaan. De haat die er al decennia was is, zoals je zegt, de laatste 2 jaar zo hoog opgebouwd dat ik weinig kans zie dat dit niet blijft borrelen tot de geiser weer uitbarst.
Dat is nu net het grote probleem, dat denken in haatbelden.
Dat brengt niks bij en creëert alleen maar verdeeldheid. En het is net dat waar organisaties zoals Hamas op teert. Zij geven geen ruk om de gazaan, zij geven vooral om zichzelf.
Ik ben overigens niet zo overtuigd dat er een Hamas 2.0 zal opstaan.

Dat is nu net het grote probleem, dat denken in haatbelden.
Dat brengt niks bij en creëert alleen maar verdeeldheid. En het is net dat waar organisaties zoals Hamas op teert. Zij geven geen ruk om de gazaan, zij geven vooral om zichzelf.
Ik ben overigens niet zo overtuigd dat er een Hamas 2.0 zal opstaan.
Israël gaat niet voor een tweede keer een Hamas toestaan (én laten groeien tot het monster dat het geworden is). Want dat is iets wat mensen te vaak vergeten: zonder Israëlische steun (rechtstreeks en onrechtstreeks) was er geen sprake geweest van Hamas.

Maar het "idee van Hamas": namelijk gewapend verzet tegen de koloniale bezetter ... dat gaat blijven zolang er geen sprake is van een Palestijnse staat. Of, wie weet, een federale staat waarin Palestijnen én Israëli's samen beleid voeren.

Het is simpel. Bezetting leidt tot verzet.

Laatst bewerkt:
En dan verwonderd zijn dat het draagvlak voor de Palestijnen bij heel wat mensen weg is. Hopelijk worden de mensen met zo'n spandoeken en die zo'n leuzen roepen dan ook achteraf opgepakt en zwaar gestraft.

Ben het niet met alles eens wat Bart De Wever in z'n openingscollege aan de UGent zei... maar het protest tegen de oorlog in Palestina laat duidelijk maar al te vaak z'n ware kleuren: een anti-Westers protest, met steun voor het islamistische Hamas.

Jammer van het lijden van de onschuldige Palestijnen, maar dergelijke verheerlijking van terroristen, waarbij ook recent nog in de straten van Brussel de namen van terroristen als martelaren geprezen werden... ontneemt bij mij nog steeds een belangrijk deel van de sympathie en is deel van de reden waarom ik het in de eerste plaats een oorlog zal blijven noemen.

Dan had bij datzelfde openingscollege een 'student' - lees een feitelijk een journalist van DeWereldMorgen - nog het lef om 7 oktober vooral allereerst te benoemen als de start van een Palestijnse genocide, je moet al ziende blind zijn om te negeren wie die dag het vuur aan de lont stak... zelfs al wil je spreken van een Palestijnse genocide, die begon niet die dag, je zou op z'n minst mogen erkennen dat die dag Hamas met een evenzeer 'genocidaire aanslag' Israël een dankbaar 'excuus' gaf om genadeloos en verhoudingsgewijs véél harder terug te slaan.

Dat akkoord is dan toch iets wat voornamelijk de verdienste van Trump is geweest.
Als hij iets goed doet mag het ook gezegd worden.

De weg naar een duurzame vrede is natuurlijk nog lang, maar het moet ergens beginnen.

Netanyahu heeft precies toch meer 'schrik' van Trump dan van Biden.
Trump heeft ook echt wel de mentaliteit om echt fokoff te zeggen tegen Netanyahu en Amerikaanse steun (deels) in te trekken. Zoiets zag ik Biden nooit doen.

Terug
Bovenaan