Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Je moet het voorstel eens lezen.
Hamas heeft hier 0,0 mee te winnen, ze verliezen alleen maar. Dus waarom zouden ze hiermee akkoord gaan.
Dit is dan ook niet geschreven voor Hamas, maar voor de Gazanen. Laat hen hierover beslissen, het is hen die die impact hiervan moeten dragen.

In de basis is dit ook geen slecht voorstel op papier. De uitwerking is nog iets anders natuurlijk.
Maar het bied zeker wel perspectieven. Alleen is de vraag hoe houdbaar is het vasthouden aan zo een klein stukje land als je volledig afgescheiden bent van de westelijke Jordaanoever.

Denk dat je hier wat nagels met koppen slaat, er wordt wel een zekere druk uitgeoefend op Hamas, en Israël gaat wellicht carte blanche/steun van de VS krijgen indien het niet wordt aanvaard.

De uitwerking is imo het meest problematisch, dat zijn heel veel stappen, heel veel partijen - of zoiets zal resulteren in een langdurig en stabiel iets is sterk te betwijfelen.

Volgens VRT nieuws. Dat lijkt mij dan toch nog niet zo slecht voor Gaza/Palestina? Maar de details moeten nog uitgewerkt worden. Natuurlijk als Hamas niet instemt zal dat weer als excuus gebruikt worden door Israël om verder te doen met hun gewelddadige campagne.
Dat was mijn eerste reactie ook.
Ik vroeg me daarnaast vooral af in welke mate de (extremistische) coalitiepartners van Netanyahu achter het plan staan.
Zoals iemand anders al zei: Netanyahu heeft de oorlog ook nodig om politiek te overleven.

Maar ondertussen lees ik al het volgende:
Aanvankelijk circuleerde in de Israëlische en Amerikaanse media dat het plan 21 punten zou bevatten, maar dat lijkt niet te kloppen. Zo is het punt dat Israël niet de Westelijke Jordaanoever zou annexeren, niet opgenomen in de versies die het Witte Huis heeft verspreid.
Tja, dat begint al goed. De eerste stap, het vrijlaten van de gijzelaars, is simpel. Al de rest (wat we daar ook van mogen denken) riskeert dode letter te blijven, zeker als je goed bekijkt wie er zoal in de regering-Netanyahu zit en wat hun standpunten zijn. Smotrich was de bouwgrond in Gaza al aan het verkopen hé, hoe oprecht kan die zich hier nu achter gaan scharen?

Geen enkele deal kan daarnaast ongedaan maken dat Netanyahu en de zijnen in mijn ogen, en die van vele anderen, een bende ordinaire oorlogsmisdadigers zijn.

De deal houdt ook risico's in voor Netanyahu zelf overigens. Als Hamas akkoord zou gaan (wat niet zal gebeuren - er valt moeilijk te redeneren met fundementalisten en ze zijn volop de propaganda oorlog aan het winnen) dreigt de rechterflank in zijn regering er ook de stekker uit te trekken omdat o.a. annexatie dan van de baan is.

Kan Bibi niet gewoon ergens in 'ballingschap' gaan in USA ? Dan moet hij niet meer bang zijn van zijn eigen regering dat ze die laten vallen en dat hij in de bak vliegt. Het is niet helemaal proper dat hij de dans ontspringt, maar wat pragmatiek en realpolitiek zijn hier op zijn plaats.

Het alternatief is elke dag paar honderd Gazanen door de vleesmolen draaien om zijn regering bij elkaar te houden. Dat is - eufemisme incoming - ook niet helemaal proper.

Maak vrede, bol het af naar USA en geef het een positieve spin. Ik ben 75 (!) jaar, vrede gesticht, tijd voor pensioen. En off you go.

USA erkent toch geen enkel supranationaal gerechtshof, dus zelfs als Bibi veroordeelt wordt voor oorlogsmisdaden en weet ik veel wat, hij kan in de USA rustig leven. Hij kan nooit terug naar Israel, maar hij heeft een goed leven gehad. Niet ?

Maar vooral goed voor Israel en ook Trump lijkt het. Zie punt 10:
Punt 10 ruikt wel heel erg naar de AI video dat we begin dit jaar te zien kregen:
Gaza wordt luxueuze badplaats

10. Een economisch ontwikkelingsplan van Trump om de Gazastrook te herbouwen en nieuw leven in te blazen, zal worden opgesteld door een panel van deskundigen bijeen te roepen die al hebben bijgedragen aan de creatie van een aantal bloeiende moderne wondersteden in het Midden-Oosten.

Het zou me verbazen dat de Gazanen daar iets bij te winnen hebben, laat staan dat Trump (en vooral Israël) die bevolking gaat laten proeven van de rijkdom. Ze zullen eerder loonslaven worden om deze megalomane droom te verwezenlijken, lijkt me.

Ach, Netanyahu ondertussen al weer bezig met:
Nee we erkennen geen Palestijnse staat
Nee het Israëlische leger gaat zich niet terugtrekken

Tsjah, wat zit er dan wel in voor Gaza? Cynische ik gaat ervan uit dat het een één-tweetje is tussen Bibi en Trump zodat Hamas het weigert (wat hebben ze in godsnaam als die 2 punten eruit gehaald worden?), maar diep vanbinnen hoop ik dat er toch een beetje menselijkheid is waarbij de internationale gemeenschap (inclusief de VS) het door de strot van Israël duwt.

Maar ik vrees ervoor.

Punt 10 ruikt wel heel erg naar de AI video dat we begin dit jaar te zien kregen:
Gaza wordt luxueuze badplaats

10. Een economisch ontwikkelingsplan van Trump om de Gazastrook te herbouwen en nieuw leven in te blazen, zal worden opgesteld door een panel van deskundigen bijeen te roepen die al hebben bijgedragen aan de creatie van een aantal bloeiende moderne wondersteden in het Midden-Oosten.

Het zou me verbazen dat de Gazanen daar iets bij te winnen hebben, laat staan dat Trump (en vooral Israël) die bevolking gaat laten proeven van de rijkdom. Ze zullen eerder loonslaven worden om deze megalomane droom te verwezenlijken, lijkt me.
Toch ronduit een bizar plan van Trump, en dan zit je daar toch met een blijvend gevaar voor terrorisme. Of men moet daar een permanente troepenmacht gaan voorzien om de boel te bewaken.

Dan ook, wie wilt er daar nu op reis gaan?

De militair sterkste die zijn gijzelaars terugeist in de deal, vrij logisch lijkt me.
Wie iets inzit met de onschuldige Gazanen zou dit plan volmondig moeten steunen. Dat is uiteraard ook de reden dat men met dit plan komt: de internationale druk lag vooral op Israel tot nu, en terecht omdat hun reactie op 7 oct veel burgers trof. Maar een oorlog voer je nooit alleen, en een vijand bekampen die zich bewust onder of achter zijn bevolking verschuilt is niet simpel. Nu is het eens de beurt aan Hamas om wat internationale druk te krijgen, en hopelijk worden die stemmen even luid. Hopelijk is er niet teveel tunnelzicht want Hamas verdient die druk evenveel, zij duwen hun volk evengoed onder de bus.
"Wie iets inzit met de onschuldige Gazanen" is zo'n realpolitik uitspraak waarbij je een pistool tegen iemand zijn hoofd zet en zegt "alles is beter dan ik die de trekker overhaal".
Alles is inderdaad beter voor Gazanen.

Maar uiteindelijk willen we een situatie die duurzaam is.
Op dit moment zie ik dat de meeste concrete maatregelen betrekking hebben op Trump zijn immo-project op kosten van de rest van de wereld, de scheiding Gaza - Westelijke Jordaanoever, de destabilisatie van de PA en de voortgang in het annexeren van de Westelijke.
Er is een plan nodig voor de Palestijnen, niet enkel voor Gaza. De veranderingen moeten ook gedragen worden door de Palestijnen.
Gaza is in zijn huidige vorm niet economisch leefbaar naar de mogelijkheden van de Palestijnse bevolking. De plaatsing van die muur bv. is zo gebeurd dat dat ook niet kan. Waar ga je industrie uitbouwen? Of landbouw? Natuurlijke bronnen?
De oplossing begint met concreet te stellen welk gebied voor de Palestijnen is en waar Israël zich aan moet houden.
Dat gebied kan je proberen te regelen en te controleren met weet ik veel welke soort regeringsvorm.
Zonder die basis ben je niets want dat is uiteindelijk de grond van de zaak.

We moeten onszelf toch ook geen blaasjes wijsmaken. Men is dromen aan het verkopen.
Het probleem wordt gewoon verschoven in de tijd opdat Trump vrede kan prediken en Netanyahu ademruimte krijgt.

Vandaag hebben de Palestijnen in de eerste plaats een einde aan het geweld, een dak boven hun hoofd en eten, drinken en medicijnen nodig. Dat is de allerhoogste prioriteit, en daarvoor is dit akkoord een stap in de goede richting. Het is geen volledige capitulatie aan de eisen van het Israëlisch regime, vooral omdat het voorziet in blijvende hulp aan de Palestijnen indien Hamas niet aan alle eisen voldoet (wel enkel in 'terreurvrije zones', dus dat kan nog altijd vrij ingevuld worden door Israël). Want of Hamas hiermee akkoord zal gaan ... probleem is dat Hamas ook meer een idee is, en dat Hamas ook lang niet de enige (terroristische) verzetsbeweging in Gaza is. De grote vraag is wat Israël gaat doen van zodra er toch een paar radicalen blijven doorvechten of aanslagen plegen. Er zijn in het akkoord bitter weinig garanties voor de Palestijnen in ruil voor het stoppen van het verzet, en dat voorspelt weinig goeds.

Sowieso is het akkoord veel te licht om effectief tot een duurzame vrede en samenleven te komen. Vanuit Israël wordt dat ook al duidelijk getorpedeerd, het regime is daar gewoon niet in geïnteresseerd. Zolang er geen plan komt waarbij Israël concrete stappen zet naar een levensvatbare Palestijnse staat, gaan Palestijnen (daarom niet perse vanuit Hamas) daar blijven voor strijden. Zeker na de misdaden van het Israëlisch regime tegen hen de afgelopen jaren. Dit akkoord probeert de Palestijnen hun wapens af te nemen, maar doet niets om de voedingsbodem voor waarom de Palestijnen de wapens opnamen weg te te nemen.

Een onafhankelijk, neutraal controleorgaan en vredesmacht zou inderdaad moeten toekijken op de vrede, de heropbouw van Gaza en de realisering van een tweestatenoplossing. Een oplossing die enkel maar zicht heeft op duurzame vrede als Palestina een levensvatbare staat is, met vrije toegang tot zowel de Middellandse Zee als de de Jordaan. Gaza moet een zeehaven kunnen krijgen, een luchthaven, eigen energiecentrales en drinkwatervoorzieningen. Alle illegale nederzettingen in de Westelijke Jordaan moeten teruggegeven worden aan de Palestijnen. Vrije doorgang van mensen en goederen tussen Gaza en de Westelijke Jordaan moet mogelijk gemaakt worden (al was het maar door een lange tunnel zoals Trump in zijn vorige termijn voorstelde). En Jeruzalem zou ik een onafhankelijke, door de VN-bestuurde stadstaat maken, met vertegenwoordiging van zowel Israël als Palestina. Die dan hun hoofdstad elders moeten zoeken, Tel Aviv en Ramallah bvb.

Allemaal helemaal niet realistisch momenteel gezien het huidige Israëlische regime, maar het gaat wel daarnaar toe moeten als je echt hoop wil op duurzame vrede en samenleven. Da's ook hetgeen waar het Westen op moet pushen, ook (en vooral) bij Israël. De hoerastemming over dit akkoord is imbeciel. Ze weten allemaal donders goed dat je met een akkoord als deze over x-aantal jaar weer in dezelfde shit zit, als het zelfs al effectief tot een tijdelijke vrede komt met dit akkoord. Maar ondanks de aan de gang zijnde genocide slaagt het Westen er nog altijd niet in om Israël zelfs maar een tik op de vingers te geven. Dat de Macrons van deze wereld dit akkoord nu ophemelen, toont vooral aan dat hun kijvende woorden van de afgelopen weken praatjes voor de bühne waren.

Nu, opnieuw, ik kan alleen maar hopen dat zowel de radicalen bij Hamas als bij het Israëlisch regime akkoord gaan met dit voorstel, zodat de Palestijnen in Gaza minstens een beetje zicht terug krijgen op een toekomst. Maar een duurzame vrede of oplossing? De geschiedenis leert ons dat dit lang niet voldoende zal zijn.

Dus er komen boten aan met noodzakelijke hulpmiddelen en Israël arresteert iedereen....??

Ongelofelijk dat in 2025 zo een klein lang mag doen wat het wil.

Dus er komen boten aan met noodzakelijke hulpmiddelen en Israël arresteert iedereen....??

Ongelofelijk dat in 2025 zo een klein lang mag doen wat het wil.

Geheel in lijn met de verwachtingen. Met een hoop particuliere schepen proberen een blokkade te doorbreken en dan Surprised Pickachu wanneer men geënterd wordt door de Israëlische marine. Wat was het plan eigenlijk indien men tot aan de contiguous zone zou geraken vraag ik me af. Je bent gewoon een smokkelaar op dat moment en je zou even goed door de Belgische douane van je boot gehaald worden.

Als je ze laat doorvaren tot in Gaza loopt het toch sowieso slecht af voor al die activisten en heeft Hamas er ineens een hoop gijzelaars bij..

Van een genocidaal regime dat bewust een hongersnood gecreëerd heeft, verwacht je inderdaad niet dat ze voedselhulp gaat binnen laten. Van leden op een Belgisch forum kan je dan wel weer verwachten dat ze niet denigrerend spreken ("surprised pikachu") over mensen die wanhopig pogen om de slachtoffers van een genocide te helpen, of dat ze het Israëlische beleid niet legitimeren door mensen die een verhongerde bevolking willen helpen met hulpgoederen weg te zetten als smokkelaars die de Belgische douane ook zou tegenhouden ... Maar dat zal ik dan weer zijn.

Meloni gaf eerder deze week al terecht kritiek op die Flotilla's, er is nu net voor het eest in maanden een fragiel akkoord en dan komen ze af met deze stunt. In welke mate gaat dat nu bijdragen aan oplossing voor het lokale conflict?

Meloni gaf eerder deze week al terecht kritiek op die Flotilla's, er is nu net voor het eest in maanden een fragiel akkoord en dan komen ze af met deze stunt. In welke mate gaat dat nu bijdragen aan oplossing voor het lokale conflict?
Welk akkoord? Heb ik iets gemist?

Wel blijkbaar gisteren nog 70 doden door Israëlische aanvallen in Gaza.

Ik vermoed ook niet dat die mensen bij een eventuele landing in Gaza daar lang zouden verblijven. Speculeren over wat daar zou kunnen fout lopen lijkt me niet zinvol.

Vraag blijft wat nu eigenlijk het voornemen is van die flotila. De kans dat hulpgoederen door een Israëlische blokkade komen is exact nul en dat is geweten op voorhand. Met welke doelstelling vertrekt men dan naar Gaza? De spotlight plaatsen op de onvermijdelijke interceptie naar mijn vermoeden. Lijkt mij nodeloos risicovol. Alsof je in eender welk land zonder inklaring gewoon kan aanmeren. Er moet zelfs geen sprake zijn van een blokkade voor Israël om dat argument op te werpen.

Ik hoor argumenten over een interceptie op internationale wateren. Misschien zit daar wat in. Maar ook dat loopt snel mank als je kijkt naar bijvoorbeeld de ADIZ die landen als Israël, de VS, en zelfs Canada, in stand houden.

Ik vermoed ook niet dat die mensen bij een eventuele landing in Gaza daar lang zouden verblijven. Speculeren over wat daar zou kunnen fout lopen lijkt me niet zinvol.

Vraag blijft wat nu eigenlijk het voornemen is van die flotila. De kans dat hulpgoederen door een Israëlische blokkade komen is exact nul en dat is geweten op voorhand. Met welke doelstelling vertrekt men dan naar Gaza? De spotlight plaatsen op de onvermijdelijke interceptie naar mijn vermoeden. Lijkt mij nodeloos risicovol. Alsof je in eender welk land zonder inklaring gewoon kan aanmeren. Er moet zelfs geen sprake zijn van een blokkade voor Israël om dat argument op te werpen.

Ik hoor argumenten over een interceptie op internationale wateren. Misschien zit daar wat in. Maar ook dat loopt snel mank als je kijkt naar bijvoorbeeld de ADIZ die landen als Israël, de VS, en zelfs Canada, in stand houden.
Hier staat thans dat het overduidelijk illegaal is wat Israël doet.

Mocht het Israëlische leger de boten van de humanitaire vloot die op weg was naar Gaza onderscheppen in internationale wateren? Experten internationaal zeerecht zijn stellig: "Dit is een flagrante aanval op de vrijheid van navigatie."

Terug
Bovenaan