Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

De man in de straat hier is mss verbaasd, maar bij de regeringen zullen ze niet echt achterover vallen na de goedkeuring van het plan op 8 augustus:

De reservisten waren ook de voorbije dagen opgetrommeld dus er zat iets aan te komen.

Ze hebben intussen ook het plan goedgekeurd om een nieuwe, grote nederzetting te poten in de Westelijke Jordaan, met als expliciete doel om een Palestijnse staat onmogelijk te maken.

Ondertussen zie je dan in het Vlaams Parlement beschamende beelden van de N-VA fractie die een citaat van Anas al-Sharif misverstaan als zijnde een citaat van Hamas. Om dan de vertegenwoordiger van Groen die het citaat bracht te verwijten van de achternaam niet te zeggen (wat ze duidelijk wel deed), en slecht te articuleren (wat ze niet deed), in plaats van zich te verontschuldigen na net met veel gespeelde verontwaardiging Groen te hebben weggezet als terroristenvrienden.

En eentje voor Diependaele en co, die nog altijd moeite hebben om Israël te veroordelen want Hamas: https://www.theguardian.com/world/2...ral-aharon-haliva-palestinians-7-october-gaza

The Israeli general who headed military intelligence on 7 October 2023 has said 50 Palestinians must die for every person killed that day and “it does not matter now if they are children”, in recordings broadcast by Israel’s Channel 12 TV station.

Aharon Haliva said the toll in Gaza, which he put at more than 50,000 dead, was “necessary” as a “message to future generations” of Palestinians.

Laatst bewerkt:
Ik heb eindelijk de opname uit die commissie gezien @Sir.Killalot. Naji vermeld eerst de de volledige naam en gebruikt daarna alleen de voornaam bij het vermelden van die quote. Ook ik had de volledige naam niet goed begrepen omdat Naji de, vermoed ik, correcte pronunciatie gebruikt en die klinkt anders als ik me had ingebeeld. Wanneer ze zijn voornaam noemt versta ik wel duidelijk Anas en niet Hamas. Maar ik kan mij ook een scenario inbeelden waarin iemand die net op dat moment niet voor de volle 100% luistert dat verkeerd hoort.

De juiste zet is om het dan eerst even verduidelijking te vragen aan Naji of anderen voor je publiek het woord neemt. Allerminst een handige tussenkomst. Meteen ook een gemiste kans voor Groen of PVDA om een brug te slaan door niet op een theatrale manier te reageren.

Ik heb eindelijk de opname uit die commissie gezien @Sir.Killalot. Naji vermeld eerst de de volledige naam en gebruikt daarna alleen de voornaam bij het vermelden van die quote. Ook ik had de volledige naam niet goed begrepen omdat Naji de, vermoed ik, correcte pronunciatie gebruikt en die klinkt anders als ik me had ingebeeld. Wanneer ze zijn voornaam noemt versta ik wel duidelijk Anas en niet Hamas. Maar ik kan mij ook een scenario inbeelden waarin iemand die net op dat moment niet voor de volle 100% luistert dat verkeerd hoort.

De juiste zet is om het dan eerst even verduidelijking te vragen aan Naji of anderen voor je publiek het woord neemt. Allerminst een handige tussenkomst. Meteen ook een gemiste kans voor Groen of PVDA om een brug te slaan door niet op een theatrale manier te reageren.
Kom hé Avi. De naam van die journalist is een week lang niet uit het nieuws geweest, verduidelijking moeten vragen aan Naji is eigenlijk al beschamend, wetende dat N-VA daar met een man of 10 zit en ze het allemaal blijkbaar in Keulen hoorden donderen. Er meteen van uit gaan dat Naji in het Vlaams Parlement op die manier Hamas zou citeren, daar mag Groen meer dan terecht verontwaardigd over zijn. Voor sommige partijen staat, zelfs nu nog, inzitten met het lot van de Palestijnen nog altijd gelijk met het steunen van Hamas. Dat is degoutant.

Kom hé Avi. De naam van die journalist is een week lang niet uit het nieuws geweest, verduidelijking moeten vragen aan Naji is eigenlijk al beschamend, wetende dat N-VA daar met een man of 10 zit en ze het allemaal blijkbaar in Keulen hoorden donderen. Er meteen van uit gaan dat Naji in het Vlaams Parlement op die manier Hamas zou citeren, daar mag Groen meer dan terecht verontwaardigd over zijn. Voor sommige partijen staat, zelfs nu nog, inzitten met het lot van de Palestijnen nog altijd gelijk met het steunen van Hamas. Dat is degoutant.

Het is allerminst een handige tussenkomst, inderdaad. Ik had ook liever gezien dat er iemand op de N-VA bank een bedenking in de groep had gemaakt alvorens er publiek gesproken werd. Ik verwacht van commissieleden dat ze up-to-date zijn over de recente gebeurtenissen. Iemand had die klik wel mogen maken.

Tegelijk merk ik ook de gelaten reactie van Karolien nadat ze een hoop politiek theater over haar krijgt. Vooroordelen langs weerskanten meteen weer mooi bevestigd lijkt me. Beschamend, degoutant. Oké. Aan het einde van de dag zal je de N-VA wel mee over de streep moeten krijgen.

Ja, want "je hebt de krant de afgelopen week niet gelezen" staat op dezelfde hoogte qua politiek theater als "jullie kiezen de kant van terroristen".

Ocharme de gelaten reactie van de N-VA'er, nadat ze 1) niet goed aan het luisteren was, 2) samen met haar hele fractie blijkbaar het nieuws niet heeft gevolgd, 3) ze net een collega ervan beschuldigd heeft terrorisme te verheerlijken. Waarvan dat laatste een tactiek is die continue gebruikt wordt om mensen die het bloedvergieten van Israël aanklagen of inzitten met het leed van de Palestijnse bevolking zwart te maken. 4) Die vervolgens in plaats van haar te excuseren de schuld ook nog eens op Naji stak omdat ze zogezegd de achternaam niet had uitgesproken en slecht articuleerde.

En ja, het is waar dat je op het einde van de dag N-VA moet meekrijgen, en het is momenteel de mode om plat op de buik te gaan voor regerende politici zonder moreel kompas, maar Naji had hier alle recht van de wereld om verontwaardigd te zijn.

Laatst bewerkt:
Sja je kan daar hooghartig over blijven doen maar je zal op die manier mensen die anders in de discussie staan niet meer in uw kamp krijgen.

Het blijft een pijnlijke spraakverwarring bij N-VA waar ik blijvend vragen bij heb. Ik kan tegelijk ook geloven dat het effectief om spraakverwarring gaat. Dit had zonder emotioneel theater gewoon uitgepraat kunnen worden.

Heel de situatie is er meer en meer voor aan het zorgen dat ik ferm twijfel om gewoon af te haken als NVA-stemmer na 16 jaar. Die uitspraak van Diependaele was alle schaamte voorbij en toch wel de druppel voor mij.
De verwarring Anas/Hamas tot daar aan toe, kan iedereen gebeuren. Maar die oorverdovende stilte gaat er bij mij niet in, net als het "ja maar we wachten op een reactie van Europa" of whatever.
Een héél klein beetje moreel kompas zou welkom zijn, maar het lukt blijkbaar niet.

Sja je kan daar hooghartig over blijven doen maar je zal op die manier mensen die anders in de discussie staan niet meer in uw kamp krijgen.

Het blijft een pijnlijke spraakverwarring bij N-VA waar ik blijvend vragen bij heb. Ik kan tegelijk ook geloven dat het effectief om spraakverwarring gaat. Dit had zonder emotioneel theater gewoon uitgepraat kunnen worden.

Again, het gaat niet alleen om het niet goed begrepen te hebben van de naam. Het gaat er om dat ze bij N-VA in plaats van te verifiëren of ze het wel goed begrepen hebben, meteen Naji het steunen van een terroristische organisatie aanwrijven. Dat toont hoe diepgeworteld bij sommige N-VA'ers de associatie "inzitten met het lot en het leed van de Palestijnen" of kritiek op Israël = steunen van Hamas zit. En dat is gewoon zo, zo fout. Daar zijn niet veel andere woorden voor dan degoutant, zeker op het moment dat het echt wel duidelijk is hoezeer Israël de Palestijnen zelf viseert en niet (alleen) Hamas.

Je probeert er hier een both sides argument van te maken, maar je verwacht hier van Groen veel meer dan wat je van N-VA verwacht. De ene verwijt de andere van terroristen te verheerlijken, terwijl de andere de ene verwijt van geen krant te lezen. En dan ga je in de eerste plaats kakken op die laatste voor politiek theater. Je kan dan uit de hoogte doen over bruggen bouwen en mensen niet meer in je kamp krijgen ... maar weet je hoe je moeilijk mensen in je kamp gaat krijgen? Door mensen die empathie hebben voor het leed van de Palestijnen zwart te maken als Hamas-apologeten.

Laatst bewerkt:
Het IPC heeft nu ook officieel de hongersnood uitgeroepen in Gaza-stad, met de verwachting dat dit de komende weken ook het geval zal zijn voor o.a. Khan Younis. Ze noemen het ook expliciet "man-made":

The Famine Review Committee (FRC) has reviewed an analysis conducted by a multi-agency, multi-sectoral analysis team to determine the current and projected acute food security and nutrition situation in the Gaza Strip. The FRC has determined that Famine (IPC Phase 5) is currently occurring in Gaza Governorate. Furthermore, the FRC projects Famine (IPC Phase 5) thresholds to be crossed in Deir al-Balah and Khan Younis Governorates in the coming weeks.

As this Famine is entirely man-made, it can be halted and reversed. The time for debate and hesitation has passed, starvation is present and is rapidly spreading. There should be no doubt in anyone’s mind that an immediate, at-scale response is needed. Any further delay—even by days—will result in a totally unacceptable escalation of Famine-related mortality.

If an immediate and sustained ceasefire is not implemented to allow humanitarian aid to reach everyone in the Gaza Strip, and if essential food supplies, and basic health, nutrition, and WASH services are not restored immediately, avoidable deaths will increase exponentially.

Ik botste toevallig op dit topic en de eerste pagina's ervan, vlak na 7 oktober. Wel nog interessant om die eerste reacties eens te lezen. Sommige daarvan zijn heel slecht ge-aged. Vind dat het mooi aantoont hoe sterk we gebiased zijn door recente gebeurtenissen; de compassie met het Palestijnse volk was toen ver zoek. Dat is nu helemaal gekeerd, helaas tegen een enorme prijs.

Ik vond het lang erg moeilijk om een zinnig beeld te vormen over dit conflict (of vandaag genocide...) en hield me altijd afzijdig/neutraal.
Na wat boeken en docus (voor de geïnteresseerden oa Being Jewish after the destruction of Gaza, Along the green line, The Settlers van Theroux) kan ik er niet van over hoe hard Israël over de rooie aan het gaan is, al veel langer dan 2 jaar. Gewoon al het simpele feit dat twee derde van de slachtoffers sinds 7 oktober vrouwen en kinderen zijn, maw burgerslachtoffers, is te belachelijk voor woorden. En met welk doel? Voor elke vermoorde militant wakkeren ze het verzet alleen maar verder aan.

Met een beetje historische context zie je elke aanslag die Israël te verwerken kreeg eerder als een stuiptrekking van een verzet dat ze zelf gecreëerd hebben: 700.000 mensen ontheemd in 1948, beetje bij beetje land toe-eigenen (van Palestina als geheel in 1917 naar vandaag nog ~10%), en Palestijnen die bij dit alles de facto nooit enige rechten verleend zijn. De Zionisten zijn zo gefixeerd op het hebben van een eigen staat - zoals iedereen dat heeft en wat op zichzelf te begrijpen valt - dat ze volledig voorbij gaan aan de gigantische prijs die een ander volk daarvoor moet betalen. Elke Zionist pleit vurig (en terecht) voor een thuisland voor het Joodse volk, maar vraag nadien 'en wat dan met de Palestijnen?' en hij staat met zijn mond vol tanden.

Laatst bewerkt:
Elke Zionist pleit vurig (en terecht) voor een thuisland voor het Joodse volk, maar vraag nadien 'en wat dan met de Palestijnen?' en hij staat met zijn mond vol tanden.
Het doel van Netanyahu? Volgens mij wil hij het liefst van al, alle Palestijnen weg uit de Gazastrook. Maar waar naartoe? De grens is dicht. Ze zitten eigenlijk als ratten gevangen. En lukt die verdrijving niet? Mmm ..

Ik krijg steeds meer de akelige gedachte dat Netanyahu als plan B heeft: Als het echt moet en er is geen andere optie laten we dan een (desnoods volledige) genocide uitvoeren op de Palestijnse bevolking. Hij maalt volgens mij niet om een Palestijn meer of minder.

Of denk ik nu een brug te ver?

De Wever herhaalt: een erkenning van Palestina kan, als er aan voorwaarden voldaan is: demilitarisering van Hamas, het vrijlaten van de gijzelaars en veiligheidsgaranties voor Israël. Dan kan je toch evengoed de situatie omdraaien? Schort de erkenning van Israël op of stop de diplomatieke banden. Voorwaarden om ze terug te krijgen: onmiddellijke vrijlating van Palestijnse politieke gevangenen, garanties voor Palestijnse veiligheid, en zuivering van het IDF van elementen die burgerdoden en oorlogsmisdaden plegen.

De Wever herhaalt: een erkenning van Palestina kan, als er aan voorwaarden voldaan is: demilitarisering van Hamas, het vrijlaten van de gijzelaars en veiligheidsgaranties voor Israël. Dan kan je toch evengoed de situatie omdraaien? Schort de erkenning van Israël op of stop de diplomatieke banden. Voorwaarden om ze terug te krijgen: onmiddellijke vrijlating van Palestijnse politieke gevangenen, garanties voor Palestijnse veiligheid, en zuivering van het IDF van elementen die burgerdoden en oorlogsmisdaden plegen.
Ik denk dat het al lang duidelijk is dat de premier aan 'de kant van het licht staat'. Daar moet je niet veel van verwachten. Los daarvan vind ik zo een erkenning ook eerder symboolpolitiek dan realpolitiek. De kans dat Palestina onafhankelijk wordt is momenteel gewoon miniem.

Ik denk dat het al lang duidelijk is dat de premier aan 'de kant van het licht staat'. Daar moet je niet veel van verwachten. Los daarvan vind ik zo een erkenning ook eerder symboolpolitiek dan realpolitiek. De kans dat Palestina onafhankelijk wordt is momenteel gewoon miniem.

Het hele punt van nu die erkenning er eindelijk te laten komen, is om de druk op Israël te verhogen om te stoppen met de oorlogsmisdaden, etnische zuivering en mogelijke genocide in Gaza (en de Westelijke Jordaan). Of dat in de praktijk veel verschil gaat maken, allicht niet, maar het is een noodzakelijke stap om internationaal meer druk uit te oefenen en tussen te komen.

Hamas gaat niet demilitariseren wanneer er geen enkele garantie is dat Israël het zelfbeschikkingsrecht van de Palestijnen zal respecteren, dat is een compleet onrealistische verwachting. De vrijlating van de gijzelaars is een eis die bovendien meer in het Westen leeft dan bij de Israëlische regering zelf, die al lang de gijzelaars eerder als een vervelende hindernis zien dan als een doelstelling van de oorlog.

Wanneer we het hebben over de Palestijnen, dan hebben we het ook niet alleen over Gaza, maar ook over de Westelijke Jordaan waar Hamas niet aan de macht is. Je kan perfect Palestina erkennen met de Palestijnse Autoriteit als regering, waarbij je het territorium en de bevolking van Gaza meeneemt. Maar dus niet Hamas. Dat is puur een excuus om Israël voort te laten doen.

Vorige week liet Demir blijken wel een grote voorstander te zijn van de erkenning, toch een lichtpuntje bij de N-VA. Alleen verwacht zij dan blijkbaar dat de Arabische landen in één beweging dan ook Israël erkennen. Dat is iets dat sowieso moet gebeuren, maar hebben zij dan niet minstens evenveel recht van spreken dat zo'n erkenning enkel geldt voor het Israëlische volk, en niet voor de genocidale regering Netanyahu? Dat die voltallige regering moet aftreden, dat alle Palestijnse gevangenen worden vrijgelaten, de illegale nederzettingen worden ontmanteld, ...

Enfin, dat zijn allemaal zaken die de boel doen vertragen, terwijl de Palestijnen nu aan het sterven zijn. En zo speel je gewoon in de kaart van Israël ...

De erkenning van een bestaande staat intrekken is nu wel een ander verhaal als de erkenning van een onbestaande staat opstarten. En dan in het bijzonder in dit geladen dossier. Tot dusver dat ballonnetje

De ontbinding van Hamas is sowieso een vereiste om een stabiele Palestijnse staat te krijgen. Het is dus een win-win scenario voor zowel Israël als Palestina om die angel in Gaza eruit te trekken.

De erkenning van een bestaande staat intrekken is nu wel een ander verhaal als de erkenning van een onbestaande staat opstarten. En dan in het bijzonder in dit geladen dossier. Tot dusver dat ballonnetje

De ontbinding van Hamas is sowieso een vereiste om een stabiele Palestijnse staat te krijgen. Het is dus een win-win scenario voor zowel Israël als Palestina om die angel in Gaza eruit te trekken.
Maar als dit een vereiste is om het Palestijnse volk hun recht op zelfbeschikking te erkennen, dan is er straks geen Palestijns volk meer om te erkennen. Als Poetin pas wil stoppen met Oekraïners uit te moorden nadat het Oekraïense leger is gedemilitariseerd, dan honen we dat toch ook weg?

Het is toch totaal geen realistische verwachting om te zeggen dat je de Palestijnen pas wil erkennen (en zo beschermen van een genocide) nadat Hamas ontbonden is, zonder uitzicht op een einde van de Israëlische oorlog. Wetende ook dat de meerderheid van de Palestijnen niet eens in Hamas-gecontroleerd Gaza (voor zover die nog iets van controle hebben), maar in West-Jeruzalem en de Westelijke Jordaan.

Terug
Bovenaan