Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Vorige week: US quits Gaza ceasefire talks, accuses Hamas of lacking 'good faith'

<<
The talks have been bogged down over competing demands for ending the war. Hamas says it will only release all hostages in exchange for a full Israeli withdrawal and end to the war. Israel says it will not agree to end the conflict until Hamas gives up power and disarms. The militant group says it is prepared to leave power but not surrender its weapons.

Hamas is believed to be holding the hostages in different locations, including tunnels, and says it has ordered its guards to kill them if Israeli forces approach.
>>

Dat lijkt me toch een andere situatie. In Warschau had men bvb geen gijzelaars.
Dat Israel nu de druk tracht op te voeren op Hamas door de Palestijnen uit te hongeren is onmenselijk en het is goed dat daar nu internationale tegendruk wordt gegeven. Maar Hamas heeft evengoed de sleutel in handen om deze situatie te stoppen, en verkiest om het niet te doen. Dat wil ook zeggen dat ze geen zak geven om de bevolking die uitgehongerd wordt momenteel. De druk mag dus opgevoerd worden op Israel EN Hamas om deze waanzin te stoppen.
Ik denk niet dat Hamas nog vertrouwen heeft in Witkoff na wat er bij de vrijlating van Edan Alexander is gebeurd. Dat is een troefkaart die je een keer kan gebruiken maar voor verdere onderhandelingen is het wel nefast.

De overdracht van de lichamen van Shirin Bibas en haar kinderen met een macabere ceremonie, muziek inclusief, was voor mij ook een groot vraagteken. Of dat dan gevolgen heeft op verdere onderhandelingen weer ik niet.

Zolang Hamas nog gijzelaars bezit en de wapens niet neerlegt blijft het in de ogen van Israël haar casus Belli legitimeren.

En zolang Israël doet wat het doet met de Palestijnen in Gaza, de Westelijke Jordaan en in Israël zelf blijft het Hamas en vergelijkbare groepen legitimeren om te doen wat zij doen.

Dat zwaard snijdt in twee richtingen ...

Vorige week: US quits Gaza ceasefire talks, accuses Hamas of lacking 'good faith'

<<
The talks have been bogged down over competing demands for ending the war. Hamas says it will only release all hostages in exchange for a full Israeli withdrawal and end to the war. Israel says it will not agree to end the conflict until Hamas gives up power and disarms. The militant group says it is prepared to leave power but not surrender its weapons.

Hamas is believed to be holding the hostages in different locations, including tunnels, and says it has ordered its guards to kill them if Israeli forces approach.
>>

Dat lijkt me toch een andere situatie. In Warschau had men bvb geen gijzelaars.
Dat Israel nu de druk tracht op te voeren op Hamas door de Palestijnen uit te hongeren is onmenselijk en het is goed dat daar nu internationale tegendruk wordt gegeven. Maar Hamas heeft evengoed de sleutel in handen om deze situatie te stoppen, en verkiest om het niet te doen. Dat wil ook zeggen dat ze geen zak geven om de bevolking die uitgehongerd wordt momenteel. De druk mag dus opgevoerd worden op Israel EN Hamas om deze waanzin te stoppen.
Zoals hierboven en verder gezegd, welke sleutel? Wat denk je dat er zal gebeuren als Hamas dit opvolgt?

Luchtfoto genomen vanuit een Jordanisch vliegtuig.

GxSVTxDXMAA4Paz

Zoals hierboven ook al gezegd, alvast de rest van de gijzelaars en lichamen teruggeven zodat Israel geen excuus meer heeft. Dat zou de internationale druk om te stoppen ook verhogen.
Maar hoe zou dit helpen als je ziet hoe het er aan toegaat in Israël zelf en in de Westbank? Welke internationale druk zit daarop?

Als Hamas de gijzelaars vrijlaat en de witte vlag zwaait zullen zelfs de grootste medestanders van Israël het niet meer kunnen verkocht krijgen dat Israël nog een politiek van aanvallen blijft hanteren en zullen de Palestijnen véél meer steun genieten om de kolonisatie van Gaza en de Westelijke Jordaanoever te stoppen, en een 'tweestatenoplossing' af te dwingen (hoewel ik me afvraag of zo'n tweestatenoplossing ooit gaat werken, gaan we dan een trucje zoals India-Pakistan doen? Daar zijn ook miljoenen bij gestorven).

Cynisch bekeken, Hamas heeft de extremisten/havikken aan Israëlische met 7/10 de ideale kans gegeven om in te grijpen in Gaza en ondertussen op de Westelijke Jordaan-Oever verder te gaan dan ze anders zouden kunnen.
Wat 'wint' Hamas nog met de strijd verder te blijven voeren?

Pas op, ik snap waar het vandaan komt he.

Maar Hamas blijft gewoon een tereurbeweging in de Gazastrook. Deze focus van Israël op Hamas blijft Hamas tegelijkertijd ook voeden en credibiliteit geven. Er zijn mogelijkheden, vanuit Israël en de internationale gemeenschap, om rust te creëren in deze gebieden zonder verdere ligitimering van Hamas. Op de Westbank, die Israël ook verder willen innemen, zit een niet terroristische Palestijnse Autoriteit.

Waarom verwachten we uberhaupt "reden" van een terroristische organisatie?

Koppel Hamas en "de Palestijnen" los van elkaar, om tot een oplossing te komen.

Als Hamas de gijzelaars vrijlaat en de witte vlag zwaait zullen zelfs de grootste medestanders van Israël het niet meer kunnen verkocht krijgen dat Israël nog een politiek van aanvallen blijft hanteren

Daar zou ik zo zeker niet van zijn.

Cynisch bekeken, Hamas heeft de extremisten/havikken aan Israëlische met 7/10 de ideale kans gegeven om in te grijpen in Gaza en ondertussen op de Westelijke Jordaan-Oever verder te gaan dan ze anders zouden kunnen.
Wat 'wint' Hamas nog met de strijd verder te blijven voeren?
Cynisch is dat niet; ik denk dat dat altijd deel heeft uitgemaakt van de calculaties van Hamas. Zij hoopten dat Israël zijn hand zou overspelen in de tegenreactie om zo internationaal een doorbraak te forceren. Die doorbraak lijkt er nu ook te komen. Voor 7 oktober was het concept van Palestina een stille dood aan het sterven.

Er is niemand die Israël tegenhoudt met de geleidelijke maar systematische annexatie en etnische zuivering van de Westelijke Jordaan, waar geen Hamas zit. De gijzelaars zijn ook al lang geen prioriteit meer voor de Israëlische regering, als ze dat al ooit echt waren. Dubbel drama voor de nabestaanden.

Daar zou ik zo zeker niet van zijn.
Dat is totaal niet wat KnightOfCydonia zei.
Jij geeft aan wat Israel zelf zegt/wil.
Knight zegt dat het vrijlaten van gijzelaars de internationale druk op Israel zou verhogen gezien ze dan geen excuus meer hebben.
Hou de discussie eerlijk aub.

Dat is totaal niet wat KnightOfCydonia zei.
Jij geeft aan wat Israel zelf zegt/wil.
Knight zegt dat het vrijlaten van gijzelaars de internationale druk op Israel zou verhogen gezien ze dan geen excuus meer hebben.
Hou de discussie eerlijk aub.
En dan voor de zoveelste keer is er de vraag : Welk excuus is er dan voor de Westbank?

En dan voor de zoveelste keer is er de vraag : Welk excuus is er dan voor de Westbank?
Geen, maar zo ver denkt men niet. Neem alle excuses weg en de internationale druk op Israel zal verhogen. Of ben je het daar niet mee eens dan? Het zou toch ook een stap vooruit zijn?

Laatst bewerkt:
Geen, maar zo ver denkt men niet. Neem alle excuses weg en de internationale druk op Israel zal verhogen. Of ben je het daar niet mee eens dan?
Dat kan, maar wat is "alle"?

En voor mij vooral naast hetgeen waar ik op antwoorde. Het werd wederom geframed alsof dat "de sleutel" was. Alsof dat de "key point" is. Het was vooral daarop dat ik persoonlijk reageerde.

De fetish van hierop te focussen, een genocide negerende. Zeggende "DAN zullen we iets doen", vind ik naïef en verontwaardigd me. Er zijn nu al meer dan genoeg redenen om in te grijpen. Waarom verder wachten? Waarom verder vertrouwen, verantwoordelijkheid en ligitimiteit leggen bij een terroristische organisatie voordat we een genocide van een andere partij trachten tegen te gaan?

Dat kan, maar wat is "alle"?

En voor mij vooral naast hetgeen waar ik op antwoorde. Het werd wederom geframed alsof dat "de sleutel" was. Alsof dat de "key point" is. Het was vooral daarop dat ik persoonlijk reageerde.

De fetish van hierop te focussen, een genocide negerende. Zeggende "DAN zullen we iets doen", vind ik naïef en verontwaardigd me. Er zijn nu al meer dan genoeg redenen om in te grijpen. Waarom verder wachten? Waarom verder vertrouwen, verantwoordelijkheid en ligitimiteit leggen bij een terroristische organisatie voordat we een genocide van een andere partij trachten tegen te gaan?
Nergens heb ik een genocide genegeerd.
Nergens heb ik gezegd dat we moeten wachten op Hamas voor wij iets doen.
Verder creeerde je zelf een fetish door enkel door te vragen op het stukje verantwoordelijkheid dat Hamas ook heeft in de aanloop naar deze situatie, en kansen om eruit te komen. Ook al is die verantwoordelijkheid slechts 1, 10, 20 of 50 percent afhankelijk van welke partij je het vraagt, ze is er.
Naast druk op Israel, mogen we toch evengoed verwachten dat druk gezet wordt op Qatar of Iran door hun handelspartners zodat Hamas zich redelijk opstelt?
Want beide kanten zullen moeten inbinden voor een duurzame oplossing en om te beginnen deze humanitaire crisis asap te stoppen.

Nergens heb ik een genocide genegeerd.
Nergens heb ik gezegd dat we moeten wachten op Hamas voor wij iets doen.
Verder creeerde je zelf een fetish door enkel door te vragen op het stukje verantwoordelijkheid dat Hamas ook heeft in de aanloop naar deze situatie, en kansen om eruit te komen. Ook al is die verantwoordelijkheid slechts 1, 10, 20 of 50 percent afhankelijk van welke partij je het vraagt, ze is er.
Naast druk op Israel, mogen we toch evengoed verwachten dat druk gezet wordt op Qatar of Iran door hun handelspartners zodat Hamas zich redelijk opstelt?
Want beide kanten zullen moeten inbinden voor een duurzame oplossing en om te beginnen deze humanitaire crisis asap te stoppen.
Ok, ze is er. Maar jij bent degene die zegt dat Hamas de sleutel in handen heeft. De sleutel in handen hebben, wilt naar mijn weten zeggen dat dat een cruciaal aspect is, dat zij de macht hebben om het te verwezelijken. Uiteindelijk als we iets willen bereiken is het toch slim om te gaan kijken naar wie effectief een verschil kan maken, niet? Ik vind het naïef om te verwachten dat dat nu het grote verschil zal maken. Ik vind het naïef om redelijkheid te verwachten van een terroristische organisatie.

Ook naar onze effectiviteit, hoe denk je dat België/EU het meeste impact kan hebben? Door sancties tegen Israël in te voeren of toch zeggen "Foei Hamas, doe doe!" of welke middelen zie jij nog beschikbaar vanuit deze kant tov. Hamas? Of zouden we misschien ook een groot verschil kunnen maken door samen te werken met Palestijnen, hun een toekomstperspectief te bieden? Ik zie veel meer mogelijkheden in samenwerking met Palestijnen, dan met Hamas.

En verder vraag ik me af, hoe moeten Palestijnen inbinden?

Geen, maar zo ver denkt men niet. Neem alle excuses weg en de internationale druk op Israel zal verhogen. Of ben je het daar niet mee eens dan? Het zou toch ook een stap vooruit zijn?
Bijna alle Israëlische gijzelaars tijdens dit conflict zijn vrijgeraakt door diplomatie. Hamas wil nl. de gijzelaars als pasmunt gebruiken in onderhandelingen om enerzijds tot een wapenstilstand te komen en anderzijds de Palestijnse gijzelaars te bevrijden.

Ik denk dat het een beetje naïef is om te hopen dat Hamas die pasmunt zomaar zal opgeven zonder harde garanties. De wapenstilstand in januari werd door Israël gebroken en na de onderhandelingen in mei heeft Hamas ook laten uitschijnen dat er een vertrouwensbreuk is ontstaan met de Amerikaanse delegatie geleid door Witkoff. De beste manier om de gijzelaars vrij te krijgen lijkt me nog altijd onderhandelingen met Hamas te zijn.

Arab and Muslim states including Qatar, Saudi Arabia and Egypt have for the first time issued a joint call for Hamas to disarm and relinquish power in the Gaza Strip as part of efforts to end the war in the territory.

The 22-member Arab League, the entire European Union and another 17 countries backed a declaration signed at a United Nations conference co-hosted by Saudi Arabia and France on Tuesday.

The meeting in New York aimed to address “the peaceful settlement of the question of Palestine and the implementation of the Two-State Solution,” and the declaration lays out what steps the signatories think should be taken next.

“Governance, law enforcement and security across all Palestinian territory must lie solely with the Palestinian Authority, with appropriate international support,” the joint document read, adding that “in the context of ending the war in Gaza, Hamas must end its rule in Gaza and hand over its weapons to the Palestinian Authority, with international engagement and support, in line with the objective of a sovereign and independent Palestinian State.”

Die druk lijkt me er wel degelijk te zijn.

Laatst bewerkt:
Pas op, ik snap waar het vandaan komt he.

Maar Hamas blijft gewoon een tereurbeweging in de Gazastrook. Deze focus van Israël op Hamas blijft Hamas tegelijkertijd ook voeden en credibiliteit geven. Er zijn mogelijkheden, vanuit Israël en de internationale gemeenschap, om rust te creëren in deze gebieden zonder verdere ligitimering van Hamas. Op de Westbank, die Israël ook verder willen innemen, zit een niet terroristische Palestijnse Autoriteit.

Waarom verwachten we uberhaupt "reden" van een terroristische organisatie?

Koppel Hamas en "de Palestijnen" los van elkaar, om tot een oplossing te komen.

Hamas is uiteraard niet zomaar een terreurbeweging die los bestaat van de Palestijnen in Gaza. Het is tevens een politieke beweging gesteund door de bevolking van Gaza want ze hebben ze destijds verkozen, de steun is ondertussen ongetwijfeld afgezwakt, maar ligt afhankelijk van welke bron je raadpleegt nog altijd rond de 25 à 35%.

En ja, ik ken het verhaal dat Netanyahu destijds Hamas gesponsord heeft onder het motto verdeel en heers tegen de PLO, maar misschien een argument des te meer om ze niet langer te steunen.

Als we overigens parallellen gaan trekken met het getto van Warschau, mag ik dan ook parallellen trekken met de ingrepen op politiek vlak in Duitsland post-WOII? Want een vergelijkbare oefening zou eigenlijk nodig zijn om het Islamistische terrorisme bij de Palestijnen te kortwieken. Toegegeven om de joodse extremisten aan Israëlische zijde zouden ook een paar toonladders lager mogen leren zingen.

Terug
Bovenaan