Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hoeverre waren ze écht op de hoogte? Misschien verwachten ze wel iets maar niet in deze orde.Ik vind het verrassend dat zoveel militaire toplui zo vlot te treffen waren terwijl die aanval al dagen op voorhand verwacht werd.
Iran zijnde weet je ondertussen toch wel dat Israël voor geen enkel target terugschrikt?
Wat ik zei: de Mossad heeft zijn huiswerk goed gemaakt. Ik verwacht dat die hun nodige intel hebben verzameld van omgekochte insiders of spionnen binnen Iran.Ik vind het verrassend dat zoveel militaire toplui zo vlot te treffen waren terwijl die aanval al dagen op voorhand verwacht werd.
Iran zijnde weet je ondertussen toch wel dat Israël voor geen enkel target terugschrikt?
Hoeverre waren ze écht op de hoogte? Misschien verwachten ze wel iets maar niet in deze orde.
De Mossad zou deze aanval al lang hebben voorbereid. Dus waarschijnlijk hebben ze die toplui een tijdje laten schaduwen.
Wat ik zei: de Mossad heeft zijn huiswerk goed gemaakt. Ik verwacht dat die hun nodige intel hebben verzameld van omgekochte insiders of spionnen binnen Iran.
Nasrallah zat ook in een bunker en dat heeft hem niet veel opgebracht.Wel ja, maar ik zou er na de moorden op Soleimani en Haniyeh van uitgaan dat locaties compromised zijn.
Als je dan aanvallen verwacht zou ik het leiderschap in bunkers houden tot nader order.
Maar goed, ik vermoed dat we de komende weken nog wel meer zullen horen over het hoe en wat.
Hetgeen Israël in Gaza nu aan het uitspoken is, kan je toch meer en meer rechtstreeks gaan vergelijken met wat de Duitsers in 1939-1945 in Oost-Europa aan het doen waren.De impact van de Holocaust op de joodse psyche moet je niet onderschatten. Daarom is de Mossad zo meedogenloos. Een karaktertrek van het Israëlische regime is dat ze echt geen slachtoffer meer willen zijn, maar dat ze hun bestaansrecht keihard willen verdedigen.
Van 1933-1939 was de "hit count" van het naziregime nog behoorlijk klein, zeker vergeleken met de miljoenen die Stalin al had vermorzeld. Maar tussen 1939 en 1945 is het toch een heel ander verhaal en ondanks de (ongeziene) brutaliteit waarmee Netanyahu de Gazastrook behandelt is het IDF nog altijd vrij "beperkt".Hetgeen Israël in Gaza nu aan het uitspoken is, kan je toch meer en meer rechtstreeks gaan vergelijken met wat de Duitsers in 1939-1945 in Oost-Europa aan het doen waren.
Je zou zelfs een spelletje kunnen spelen; neem enkele citaten van nazi's over de Joden en neem enkele citaten van Israëlische leiders over de Palestijnen en verwijder gewoon de namen van de volkeren. De mensen moeten dan raden of een nazi het gezegd heeft, of een Israëliër. Het zal een moeilijke worden.
De Mossad is ze (zoals gewoonlijk) weer tien stappen voor.Ik vind het verrassend dat zoveel militaire toplui zo vlot te treffen waren terwijl die aanval al dagen op voorhand verwacht werd.
De aanvallen gaan nog wel even blijven doorgaan, zegt Netanyahu. Iran is nu wel groot genoeg om genoeg raketten en drones te verstoppen om terug te slaan, maar daarmee gaan ze Israël niet zwaar treffen. Hooguit gaat dat de Iron Drome onder druk zetten met wat nevenschade.De Mossad is ze (zoals gewoonlijk) weer tien stappen voor.
Ik lees net dat ze minstens 3 hoge generaals, verschillende nucleaire wetenschappers en tientallen nucleaire en ballistische locaties in Iran hebben aangevallen. Technologisch is de achterstand van Iran tegenover Israël al even groot als bij Libanon.
De aanvallen worden ook veel preciezer, zie hier een foto van een appartement dat ze aangevallen hebben en voor de rest het gebouw quasi onbeschadigd blijft:
Ok dit is nu echt en geen gerucht meer.Er gaan nu geruchten rond dat Israël van zin zou zijn Iran frontaal aan te vallen. Dat zou Netanyahu trouwens heel goed uitkomen om zijn macht te behouden.
Frontaal = Natuurlijk geen boots on the ground dat bedoelde ik ook niet maar het is toch vrij frontaal.Dat is toch duidelijk niet? (Bijna) Iedereen binnen Israël lust Netanyahu tegenwoordig rauw. Maar zolang Israël in staat van oorlog is kan hij blijven doorgaan.Netanyahu :
Strike against the nazi-regime preparing for a nuclear holocaust.
Hoe lang kunt ge het verleden blijven uitmelken om uw beleid te verantwoorden?
Israëlische media melden dat alle (100+) drones vanuit Iran onderschept zijn en de Israëlische bevolking niet langer in de schuilkelders moet blijven zitten. Kunnen ze in Iran überhaupt nog serieus terugslaan? Vorige keer met hun honderden ballistische raketten hadden ze 1 Palestijn gedood, en voor de rest niets van schade aangericht.Niet reageren is voor Iran een zwaktebod maar ze zijn zoals ik al zei enorm verzwakt. Dat ze nog wapentuig geleverd hebben aan Rusland heeft ze nog zwakker gemaakt. Eigenlijk hebben ze daar nu een (groot) probleem.
Je lijkt daar vrij zeker van. We zullen zien op termijnEen regime change, ... , kan Israël niet verwezenlijken.

Alsof Iran dat ooit opgegeven heeft...?De ironie van deze aanval is trouwens dat Israël hun aartsvijand Iran een solide argument heeft gegeven om toch door te gaan met een kernwapen.
Nee, Assad is weg, Hezbollah ligt in de touwen. Dus reageren via proxy lukt al niet. De luchtmacht van Iran stelt niets voor. Ze kunnen wel massale drone- en raketaanvallen lanceren op Israël, maar dat is een symbolische handeling want Israël is in staat om dit te neutraliseren en Iran kan dit niet blijven volhouden (tenzij ze over onuitputtelijke voorraden beschikken). Israël kan intussen wel ongestraft militaire doelwitten in Iran aanvallen en kopstukken blijven uitschakelen.Israëlische media melden dat alle (100+) drones vanuit Iran onderschept zijn en de Israëlische bevolking niet langer in de schuilkelders moet blijven zitten. Kunnen ze in Iran überhaupt nog serieus terugslaan? Vorige keer met hun honderden ballistische raketten hadden ze 1 Palestijn gedood, en voor de rest niets van schade aangericht.
Neen maar het regime geniet ook nog weinig steun van de bevolking. Als het Iraanse leger morgen plots besluit dat er een regime change nodig is (om beter over te komen op de rest van de wereld) dan gebeurt dat ook. Want eigenlijk heeft het leger daar de echte macht in handen he. (Dat wordt wel eens vergeten en veel mensen lijken dat ook niet te beseffen)Een regime change, laat staan een bezetting van Iran, kan Israël niet verwezenlijken.
Maar opnieuw, oorlogen verliezen leidt heel dikwijls tot regime change.Maar uiteindelijk kost dat allemaal bakken vol geld en blijft de status quo wel bestaan: Iran behoudt zijn regime en blijft militair incapabel, Israël blijft gewoon bestaan.
Het regime geniet inderdaad weinig steun van de bevolking, dat heb ik zelf ook mogen ervaren toen ik het land twee keer heb bezocht. Maar het regime heeft genoeg machts- en geweldmiddelen in handen om haar bestaan af te dwingen. Voeg daar autocratie en corruptie aan toe, waardoor middelen blijven plakken bij regimegetrouwe elites, en je hebt een regime dat moeilijk aan het wankelen te krijgen is. Sancties helpen daar niet bij.Neen maar het regime geniet ook nog weinig steun van de bevolking. Als het Iraanse leger besluit dat er een regime change nodig is dan gebeurt dat ook. Want eigenlijk heeft het leger daar de echte macht in handen he.
Maar dat zou dan een fake regime change zijn. Men slachtoffert dan alleen die ouwe knarren van 80+ jaar oud. Eigenlijk moet je dat zo bezien: Die geestelijken zijn eigenlijk politiekers terwijl de legerleiding de echte machthebbers zijn.
Ik denk dat dit het grootste gevaar is voor het regime. De bevolking is enorm jong en groeit heel stevig. Tijdens de vorige opstanden was het kantje boordje en heeft het niet veel gescheeld en stond het regime echt op barsten.Het regime geniet inderdaad weinig steun van de bevolking, dat heb ik zelf ook mogen ervaren toen ik het land twee keer heb bezocht. Maar het regime heeft genoeg machts- en geweldmiddelen in handen om haar bestaan af te dwingen. Voeg daar autocratie en corruptie aan toe, waardoor middelen blijven plakken bij regimegetrouwe elites, en je hebt een regime dat moeilijk aan het wankelen te krijgen is. Sancties helpen daar niet bij.
Van buitenaf een regime change forceren is zo jaren '50.
Het is nochtans een land met een grote én jonge bevolking met zeer veel potentieel.
Ik heb ter plaatse met verschillende generaties gesproken en vooral de oudere bevolking die de revolutie bewust hebben meegemaakt én meegevoerd lieten me weten dat ze teleurgesteld zijn in het regime, maar dat er ook weinig fut is om er tegen te vechten. Er is inderdaad een vrij vocale stedelijke middenklasse die je om de zoveel jaar ziet betogen, maar er is ook een grote conservatieve aanwezigheid in het land. Die zullen niet allemaal pal achter het regime staan, maar het land bestaat niet alleen uit die mondige jongeren die actief zijn op sociale media. Het zal een uitdaging worden om iedereen te verenigen.Maar opnieuw, oorlogen verliezen leidt heel dikwijls tot regime change.
Zeker als in dat land de bevolking intrinsiek niet echt achter dat regime staat zoals in Iran.
Ik hoop het voor de Iraanse bevolking.
Khamenei en die andere huppeldepup weg, hervormingsgezinde elementen nemen het volledig over, groot akkoord met Israël-SaoudiArabië-Iran-Palestina-Jordanië-Libanon met steun van Europa en USA.
Het lijkt utopisch, maar anderzijds dichterbij dan ooit tevoren volgens mij.
Hetgeen Israël in Gaza nu aan het uitspoken is, kan je toch meer en meer rechtstreeks gaan vergelijken met wat de Duitsers in 1939-1945 in Oost-Europa aan het doen waren.
Je zou zelfs een spelletje kunnen spelen; neem enkele citaten van nazi's over de Joden en neem enkele citaten van Israëlische leiders over de Palestijnen en verwijder gewoon de namen van de volkeren. De mensen moeten dan raden of een nazi het gezegd heeft, of een Israëliër. Het zal een moeilijke worden.