Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Maar is dat oog dicht knijpen dan geen voorbeeld van mensen die zelf gatekeeper spelen? Je spreekt nota bene over Joden in België, mensen die dus alle toegang hebben tot onze media.

Ik beweer ook niet dat de media in Israël, laat staan die in Gaza, niet neutraal is of propagandistisch van aard. Enkel dat we in een tijd leven waar niemand met enige kritische houding zich niet kan beroepen op een "Wir haben es nicht gewußt" argument.

De persvrijheid in Israël is, ondanks de aanvallen er op die terecht veroordeeld mogen worden, nog steeds gewaarborgd en levendig. En in Gaza heeft Hamas niet de middelen om de informatiestroom aan banden te leggen.

edit: Ik snap niet waarom men op basis van enkele absoluut terechte aantijgingen het idee lijkt te willen verspreiden dat Israël een soort politiestaat is geworden waar de media aan banden is gelegd zoals in China of Noord Korea. Zo schrijft StevenFM hier boven "journalisten in Gaza vormen een doelwit voor Israël." Dat zijn hyperbolische beweringen die, als ik wat tijd vind, ik graag minimaliseer.
Ik kan je niet goed plaatsen... je bent een erg duidelijke verdediger van Israël, en minimaliseert in heel veel gevallen het ene, en maximaliseert het andere. Ook nu weer, je schrijft dat er "op basis van absluut terechte aantijgingen" wordt verwezen naar een soort politiestaat. Als de aantijgingen terecht zijn, is de conclusie dat toch ook? Nergens staat er politiestaat, er staat wel dat de persvrijheid (erg) beperkt is sinds 2023, dat de propagandamachine volle bak draait, dat er een internationaal arrestatiebevel is tegen Netanyahu in een zaak rond oorlogsmisdaden, dat Gaza wordt uitgehongerd, dat burgers gedood worden door soldaten, dat internationale druk niet helpt, dat politici zelf oproepen tot etnische zuivering en die protesten aanvuren, dat Netanyahu zijn kaart met een Israël zonder Palestina laat zien... Al die zaken staan vast en zijn terecht. Dan verzin je het woordje 'politiestaat' en zeg je: ja, maar het is niet dàt. Niemand heeft dat woord gebruikt? Maar het is wel wat het is. En het stinkt heel hard naar een ultranationalistische, extreemrechtse, populistische semi-democratische dictatuur.

Ik haal een bron aan: journalisten zonder grenzen.org. De Freedom of Press-index is niet controversieel en wordt door zowat iedereen aangenomen. Israël staat op plaats 112 van de 180 landen. Op de kaart is dat tussen oranje en rood, landen boven hen zijn: Zuid-Sudan, Haïti, Bolivia, Nepal, en zelfs 40 plaatsen hoger Hongarije (een land dat je niet zo omschrijven als "persvrij"). Hoe kom je er dan bij dat persvrijheid gewaarborgd en levendig is? Heb je daar ook maar énige onderbouwing voor?

Ik heb het inderdaad ook over Joden in België. Maar ik snap niet hoe een fervent verdediger van Israël in deze, zo'n aanname maakt dat de chassidische Joden in mijn buurt 'alle toegang hebben tot onze media'. Want dat is helemaal niet zo. En zo'n geïsoleerde, fundamenstalistsche (in de echte betekenis van het woord, gehecht aan de letter van het Boek en bereid om daar hun hele identiteit aan te hangen en alles voo rop te geven) mensen zijn net de grootste aanhangers. Wat ook blijkt. De strenggelovigen zijn de grootste aanhangers van Netanyahu. In die mate dat zelfs heel even zijn positie begon te wankelen toen hij plots ook hen ging draften, wat daarvoor niet het geval was. Dat is snel gekeerd.

Ik ben persoonlijk de constante verwijzing naar 7 oktober ook beu. Het is alleen omdat mensen volharden in het met twee maten en gewichten wegen dat het zal blijven aangehaald worden.
Kan je dat ook eens concreet maken? Wie weegt er hier met twee maten en gewichten? Kan je dat eens staven met namen en citaten? De verdedigers van Hamas en de acties op 7 oktober heb ik hier na anderhalf jaar nog altijd niet gezien.

Soms lees ik hier toch wel dingen. Blijkbaar is commentaar hebben op de patroonheilige van het deugdpronken genoeg om u te excommuniceren van de linkse gemeenschap.
Overdrijven is ook een kust zeker?

Ik beweer ook niet dat de media in Israël, laat staan die in Gaza, niet neutraal is of propagandistisch van aard. Enkel dat we in een tijd leven waar niemand met enige kritische houding zich nog kan beroepen op een "Wir haben es nicht gewußt" argument.
Dit is ook maar héél (historisch) naïef over de beschikbaar van informatie in een oorlogsgebied. Informatieoorlog is realiteit in conflictzones. Miljoenen mensen zijn structureel slecht geïnformeerd, niet omdat ze geen kritische houding hebben, maar omdat de toegang tot betrouwbare informatie actief wordt beperkt. Niet toevallig, maar doelbewust.
De persvrijheid in Israël is, ondanks de aanvallen er op die terecht veroordeeld mogen worden, nog steeds gewaarborgd en levendig. En in Gaza heeft Hamas niet de middelen om de informatiestroom aan banden te leggen.
Israël staat op de 112de plaats qua persvrijheid lol.
Press freedom, media plurality and editorial independence have been increasingly restricted in Israel since the start of the war in Gaza, launched by Israel on 7 October 2023 following the deadly Hamas attack. Close to 200 journalists were killed in 18 months in Gaza by the Israel Defence Forces (IDF) and pressure on journalists in Israel has increased. Disinformation campaigns and repressive laws have multiplied in Israel and pressure on Israeli journalists has intensified.
Er zijn toch al genoeg bewezen gevallen van censuur, het verbod op Al Jazeera, het onder druk zetten van journalisten, het belemmeren van buitenlandse media, en zelfs rechtstreekse bedreigingen aan journalisten in oorlogssituaties. Gewaarborgd btw...

Als dat telt als levendige persvrijheid, dan is Israël inderdaad the most moral democracy in the world!

Hamas staat evengoed bekend om mediaonderdrukking en propaganda hoor, werkelijk niemand ontkent dat. Maar het feit dat de ene kant propaganda voert, betekent niet dat de andere kant vrijuit gaat. Zo’n whataboutism maakt Israël niet minder verantwoordelijk voor haar daden als zelfverklaarde democratie...

Soms lees ik hier toch wel dingen. Blijkbaar is commentaar hebben op de patroonheilige van het deugdpronken genoeg om u te excommuniceren van de linkse gemeenschap.

Waarom altijd zo overdrijven? Er mag toch op gewezen worden dat extreem rechts, olie industrie, Fox, Trump, Putin, ... dat karaktermoord narratief zo hard de mainstream in pushen?

Net als het woord deugdpronken trouwens;

Woordherkomst en -opbouw

• samenstelling van deug ww en pronken ww , vermoedelijk een leenvertaling van Engels virtue signalling die vanaf 2018 vooral in uiterst rechtse kringen opgang maakte [1]
Ook weer zon markettingterm bedacht door extreem rechts om eender wie die nog maar durft te praten over hoe we klimaat, lgbtq haat, racisme, ... kunnen aanpakken direct te kunnen wegzetten als fake aandachtzoekende opportunisten die niets doen behalve praten. Wat in het geval van Thunberg dan nog niet eens klopt want die doet net iets meer dan haar profiel foto veranderen op facebook. Waar op zich ook helemaal niets mis mee is maar waar de rechterflank toch ook weer in geslaagd is om het als iets negatiefs te framen waardoor dat minder in de aandacht komt wat natuurlijk hun bedoeling was.

Altijd heel gemakkelijk om vanachter je pc mensen af te breken die hun nek uitsteken voor verandering. Is dat ook niet een vorm van deugdpronken maar dan om te laten zien hoe cynisch je wel niet bent zonder dat je daar enige moeite voor moet doen?

Laatst bewerkt:
Waarom altijd zo overdrijven? Er mag toch op gewezen worden dat extreem rechts, olie industrie, Fox, Trump, Putin, ... dat karaktermoord narratief zo hard de mainstream in pushen?

Net als het woord deugdpronken trouwens;

Woordherkomst en -opbouw

• samenstelling van deug ww en pronken ww , vermoedelijk een leenvertaling van Engels virtue signalling die vanaf 2018 vooral in uiterst rechtse kringen opgang maakte [1]
Ook weer zon markettingterm bedacht door extreem rechts om eender wie die nog maar durft te praten over hoe we klimaat, lgbtq haat, racisme, ... kunnen aanpakken direct te kunnen wegzetten als fake aandachtzoekende opportunisten die niets doen behalve praten. Wat in het geval van Thunberg dan nog niet eens klopt want die doet net iets meer dan haar profiel foto veranderen op facebook. Waar op zich ook helemaal niets mis mee is maar waar de rechterflank toch ook weer in geslaagd is om het als iets negatiefs te framen waardoor dat minder in de aandacht komt wat natuurlijk hun bedoeling was.

Altijd heel gemakkelijk om vanachter je pc mensen af te breken die hun nek uitsteken voor verandering. Is dat ook niet een vorm van deugdpronken maar dan om te laten zien hoe cynisch je wel niet bent zonder dat je daar enige moeite voor moet doen?
Ik ben al redelijk conservatief, je moet me niet in dat hoekje duwen.. Het viel me gewoon op dat een poster afgaande op zijn postgeschiedenis toch wel linkse en liberale opvattingen/standpunten heeft snel in een rechts hoekje geduwd wordt omdat hij commentaar heeft op een actie van een persoon.

Het is niet omdat ik duid uit welke hoek die narratieve push komt dat ik mensen die het aanhalen daarmee vereenzelvig. Ik vereenzelvig jou ook niet met extreem rechts omdat je het woord deugdpronken gebruikt. Ik duid enkel dat zij dat woord gecoined hebben juist om mensen monddood te kunnen maken.

Op dit moment heb ik meer angst voor de samenwerking tussen Rusland, Iran en Noord-Korea op militair vlak. Uitwisselen van technologie waardoor NK en Iran zich technologisch aan het versterken zijn en daardoor op regionaal vlak wel eens een probleemfactor zouden kunnen worden, en door het uitwisselen van industriële capaciteit waardoor Iran en NK op dit moment wapentuig kunnen leveren aan Rusland.
Iran? Mmm ... Ik begrijp die Iraanse machthebbers niet. Ze hebben Rusland enorm bevoorraad waardoor ze nu zelf in de dikke shit zitten. Ze hebben quasi 'niks' meer se. En Hezbollah is door Israël al quasi dood gemaakt. Ze nemen daar toch wel enorme risico's.

Iran is nu heel erg zwak en heeft andere katten te gezelen. Er gaan nu geruchten rond dat Israël van zinnen zou zijn Iran frontaal aan te vallen. Dat zou Netanyahu trouwens heel goed uitkomen om zijn macht te behouden.

En wat kunnen die stokoude geestelijken van 80 jaar of ouder daar aan doen? Volgens mij NIKS, nada, rien de kloot ?? Een kernwapen gooien op de Iron Dome? Ah sure ... Vergeet niet dat het regime in Iran daar <1% steun geniet van hun eigen bevolking na hun geweldadige acties tegen hun eigen volk.

Als Iran Trump ook nog een beetje uitlacht en hij verliest zijn geduld en geeft straks zijn fiat: dan vermoed ik dat die stokoude Iraanse machthebbers gewoon dood en begraven gaan zijn hoor. Of dat beter is voor Iran: No idea maar het is wat het is.

Iran? Mmm ... Ik begrijp die Iraanse machthebbers niet. Ze hebben Rusland enorm bevoorraad waardoor ze nu zelf in de dikke shit zitten. Ze hebben quasi 'niks' meer se. En Hezbollah is door Israël al quasi dood gemaakt. Ze nemen daar toch wel enorme risico's.

Iran is nu heel erg zwak en heeft andere katten te gezelen. Er gaan nu geruchten rond dat Israël van zinnen zou zijn Iran frontaal aan te vallen. Dat zou Netanyahu trouwens heel goed uitkomen om zijn macht te behouden.

En wat kunnen die stokoude geestelijken van 80 jaar of ouder daar aan doen? Volgens mij NIKS, nada, rien de kloot ?? Een kernwapen gooien op de Iron Dome? Ah sure ... Vergeet niet dat het regime in Iran daar <1% steun geniet van hun eigen bevolking na hun geweldadige acties tegen hun eigen volk.

Als Iran Trump ook nog een beetje uitlacht en hij verliest zijn geduld en geeft straks zijn fiat: dan vermoed ik dat die stokoude Iraanse machthebbers gewoon dood en begraven gaan zijn hoor. Of dat beter is voor Iran: No idea maar het is wat het is.
Niet persoonlijk, maar dit is de reden dat ze het quoten van posts naar andere threads moeten blokkeren. Het ging mij over de uitwisseling van militaire technologie. Er zijn al lang geruchten dat Rusland zowel raket-technologie als luchtafweer doorspelen aan hun bondgenoten om nog maar te zwijgen over kernwapentechnologie. De Iraanse aanval vorig jaar heeft uitgewezen dat een massale raket en drone aanval ook door het rakettenschild van, in dit geval, Israël breekt. Dat was bovendien nog eens een aangekondigde aanval waarop Israël en een aantal bondgenoten konden anticiperen waardoor er veel wapens onderschept zijn geweest boven Jordanië, etc. Hypothetisch is het dus perfect mogelijk dat Iran een kernwapen op Israël gooit en je kan je de vraag stellen of MAD van toepassing is op een strijd tussen twee regionale machten ipv tussen twee wereldmachten.

Of Israël militair een kans maakt tegen Iran betwijfel ik niet maar ik heb vooral het gevoel dat dit zoals een Vietnam of een Afghanistan zal eindigen. Wel militaire overmacht hebben maar toch geen overwinning behalen.

Niet persoonlijk, maar dit is de reden dat ze het quoten van posts naar andere threads moeten blokkeren. Het ging mij over de uitwisseling van militaire technologie. Er zijn al lang geruchten dat Rusland zowel raket-technologie als luchtafweer doorspelen aan hun bondgenoten om nog maar te zwijgen over kernwapentechnologie. De Iraanse aanval vorig jaar heeft uitgewezen dat een massale raket en drone aanval ook door het rakettenschild van, in dit geval, Israël breekt. Dat was bovendien nog eens een aangekondigde aanval waarop Israël en een aantal bondgenoten konden anticiperen waardoor er veel wapens onderschept zijn geweest boven Jordanië, etc. Hypothetisch is het dus perfect mogelijk dat Iran een kernwapen op Israël gooit en je kan je de vraag stellen of MAD van toepassing is op een strijd tussen twee regionale machten ipv tussen twee wereldmachten.

Of Israël militair een kans maakt tegen Iran betwijfel ik niet maar ik heb vooral het gevoel dat dit zoals een Vietnam of een Afghanistan zal eindigen. Wel militaire overmacht hebben maar toch geen overwinning behalen.
Israël en Iran liggen toch te ver uit elkaar? Wat Israël kan doen is Iraanse militaire & civiele faciliteiten aanvallen, maar een conventionele oorlog zie ik daar toch niet gebeuren, tenzij Syrië en Irak onder de voet worden gelopen door beide partijen. De VS heeft recent nog wel B-2's naar Diego Garcia gestuurd en ze trekken nu ook personeel terug uit Irak. Zouden ze dan een gezamenlijke actie willen uitvoeren denk je? Geen bezetting, wel een vernietigende luchtaanval.

Het kernwapenprogramma kunnen ze wel vertragen, maar helemaal uitschakelen wellicht niet.
Grossi’s even bigger concern is Iran. During the Obama years, Tehran let IAEA inspectors into its nuclear sites and agreed to tight restrictions on its nuclear ambitions in exchange for the lifting of some US sanctions. But in 2018, during Donald Trump’s first term, the deal was ripped up, and the latest IAEA report reiterates that Iran has put restrictions on its inspectors and now has a huge — and swelling — pile of uranium enriched to 60 per cent purity. “Iran doesn’t have a nuclear weapon at this moment, but it has the material.” A bomb could emerge very swiftly.
Trump’s special envoy Steve Witkoff has reopened talks. But Israel’s threats mean that “the Iranian thing has incredible potential to become catastrophic. If there is a failure in negotiation, this will imply most probably military action.”
Worse, Iran’s nuclear capabilities could not be destroyed with a single surgical strike. “The most sensitive things are half a mile underground — I have been there many times,” he says. “To get there you take a spiral tunnel down, down, down.”

Laatst bewerkt:
Niet persoonlijk, maar dit is de reden dat ze het quoten van posts naar andere threads moeten blokkeren. Het ging mij over de uitwisseling van militaire technologie.
Men moet weten wat men wil op dit forum. Er zit niet altijd eenzelfde structuur in. :tongue:

Ik heb al regelmatig iemand gequote en dan wordt die post verplaatst wegens off-topic.
Maar als ik het dan zelf verplaats naar een andere thread is het ook weer niet goed. :D

Alle ik zeg maar wat ik hier ervaar he. Soms weet ik het dus zelf niet meer.

Israël en Iran liggen toch te ver uit elkaar? Wat Israël kan doen is Iraanse militaire & civiele faciliteiten aanvallen, maar een conventionele oorlog zie ik daar toch niet gebeuren, tenzij Syrië en Irak onder de voet worden gelopen door beide partijen. De VS heeft recent nog wel B-2's naar Diego Garcia gestuurd en ze trekken nu ook personeel terug uit Irak. Zouden ze dan een gezamenlijke actie willen uitvoeren denk je? Geen bezetting, wel een vernietigende luchtaanval.

Het kernwapenprogramma kunnen ze wel vertragen, maar helemaal uitschakelen wellicht niet.
Die oorlog moet geen grond-aspect bevatten hé. Iran kan raketten en drones blijven afschieten vanuit hun tunnels en Israël kan bombardementen blijven uitvoeren afhankelijk van wat voor luchtafweer Iran heeft ontvangen en in welke hoeveelheid.

De globale (economische) impact van een aanslepend conflict in die regio zal desastreus zijn.

Men moet weten wat men wil op dit forum. Er zit niet altijd eenzelfde structuur in. :tongue:

Ik heb al regelmatig iemand gequote en dan wordt die post verplaatst wegens off-topic.
Maar als ik het dan zelf verplaats naar een andere thread is het ook weer niet goed. :D

Alle ik zeg maar wat ik hier ervaar he. Soms weet ik het dus zelf niet meer.
AFSCHAFFEN!

Die oorlog moet geen grond-aspect bevatten hé. Iran kan raketten en drones blijven afschieten vanuit hun tunnels en Israël kan bombardementen blijven uitvoeren afhankelijk van wat voor luchtafweer Iran heeft ontvangen en in welke hoeveelheid.

De globale (economische) impact van een aanslepend conflict in die regio zal desastreus zijn.

AFSCHAFFEN!
Wel ja, zo'n oorlog is toch uitzichtloos? Iran heeft recent de Iran-China corridor geopend, wat het land verder inbedt in het Belt & Road Initiative. Wat het ook minder kwetsbaar maakt.

Ondertussen is Israël effectief begonnen met luchtaanvallen: Explosions heard in Iran’s capital as Israel says it has launched 'pre-emptive strikes' and expects a retaliation

Meerdere targets geraakt inclusief een woonwijk waar veel militaire officiers wonen.

Vraag is nu of en hoe Iran deze keer reageert, weer een symbolische raketaanval of effectief een sterke reactie?

Indien een symbolische actie maakt het de zwakte van het land wel permanent duidelijk (niet dat ik escalatie aanmoedig).

Escalatie conflict Israël en Iran kunnen we afvinken van onze bingokaart.
Iran zegt te gaan reageren, hoe zit dit gaan doen is me een raadsel. Misschien door clandestien terreurgroepen ondersteunen in Israël? Militair of economisch lijkt me niet haalbaar voor Iran.

Ik vermoed opnieuw een massale aanval met drones en raketten of terreuraanvallen. Iran zal dan toch moeten incasseren. Rubio is wel duidelijk: wij zijn er niet bij betrokken, wee uw gebeente als je Amerikaanse doelwitten viseert.

De Mossad zal zijn huiswerk hebben gedaan en ik denk dat ze ook een aantal kopstukken gaan viseren.

Laatst bewerkt:
Netanyahu :
Strike against the nazi-regime preparing for a nuclear holocaust.

Hoe lang kunt ge het verleden blijven uitmelken om uw beleid te verantwoorden?

Netanyahu :
Strike against the nazi-regime preparing for a nuclear holocaust.

Hoe lang kunt ge het verleden blijven uitmelken om uw beleid te verantwoorden?
De impact van de Holocaust op de joodse psyche moet je niet onderschatten. Daarom is de Mossad zo meedogenloos. Een karaktertrek van het Israëlische regime is dat ze echt geen slachtoffer meer willen zijn, maar dat ze hun bestaansrecht keihard willen verdedigen.

De impact van de Holocaust op de joodse psyche moet je niet onderschatten. Daarom is de Mossad zo meedogenloos. Een karaktertrek van het Israëlische regime is dat ze echt geen slachtoffer meer willen zijn, maar dat ze hun bestaansrecht keihard willen verdedigen.
Ik onderschat de impact niet, maar ik ben wel van mening dat de grootste uitholling van de impact van het woord Holocaust rechtstreeks het gevolg is van Israël zelf.
Het is vervallen tot een paraplu waaronder élke actie gerechtvaardigd is volgens Netanyahu en consoorten en als je ertegen in durft te gaan ben je een ontkenner van het historische leed in het beste geval, en in het merendeel van de gevallen gewoon een antisemiet.
Wat er ironisch genoeg voor zorgt dat het wij - zij denken alleen maar toeneemt ipv voor meer begrip te zorgen.

De ironie van deze aanval is trouwens dat Israël hun aartsvijand Iran een solide argument heeft gegeven om toch door te gaan met een kernwapen.

Impact van de aanval begint wel stilaan zichtbaar te worden. Decapitation strike.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan