Ik kan je niet goed plaatsen... je bent een erg duidelijke verdediger van Israël, en minimaliseert in heel veel gevallen het ene, en maximaliseert het andere. Ook nu weer, je schrijft dat er "op basis van absluut terechte aantijgingen" wordt verwezen naar een soort politiestaat. Als de aantijgingen terecht zijn, is de conclusie dat toch ook? Nergens staat er politiestaat, er staat wel dat de persvrijheid (erg) beperkt is sinds 2023, dat de propagandamachine volle bak draait, dat er een internationaal arrestatiebevel is tegen Netanyahu in een zaak rond oorlogsmisdaden, dat Gaza wordt uitgehongerd, dat burgers gedood worden door soldaten, dat internationale druk niet helpt, dat politici zelf oproepen tot etnische zuivering en die protesten aanvuren, dat Netanyahu zijn kaart met een Israël zonder Palestina laat zien... Al die zaken staan vast en zijn terecht. Dan verzin je het woordje 'politiestaat' en zeg je: ja, maar het is niet dàt. Niemand heeft dat woord gebruikt? Maar het is wel wat het is. En het stinkt heel hard naar een ultranationalistische, extreemrechtse, populistische semi-democratische dictatuur.Maar is dat oog dicht knijpen dan geen voorbeeld van mensen die zelf gatekeeper spelen? Je spreekt nota bene over Joden in België, mensen die dus alle toegang hebben tot onze media.
Ik beweer ook niet dat de media in Israël, laat staan die in Gaza, niet neutraal is of propagandistisch van aard. Enkel dat we in een tijd leven waar niemand met enige kritische houding zich niet kan beroepen op een "Wir haben es nicht gewußt" argument.
De persvrijheid in Israël is, ondanks de aanvallen er op die terecht veroordeeld mogen worden, nog steeds gewaarborgd en levendig. En in Gaza heeft Hamas niet de middelen om de informatiestroom aan banden te leggen.
edit: Ik snap niet waarom men op basis van enkele absoluut terechte aantijgingen het idee lijkt te willen verspreiden dat Israël een soort politiestaat is geworden waar de media aan banden is gelegd zoals in China of Noord Korea. Zo schrijft StevenFM hier boven "journalisten in Gaza vormen een doelwit voor Israël." Dat zijn hyperbolische beweringen die, als ik wat tijd vind, ik graag minimaliseer.
Ik haal een bron aan: journalisten zonder grenzen.org. De Freedom of Press-index is niet controversieel en wordt door zowat iedereen aangenomen. Israël staat op plaats 112 van de 180 landen. Op de kaart is dat tussen oranje en rood, landen boven hen zijn: Zuid-Sudan, Haïti, Bolivia, Nepal, en zelfs 40 plaatsen hoger Hongarije (een land dat je niet zo omschrijven als "persvrij"). Hoe kom je er dan bij dat persvrijheid gewaarborgd en levendig is? Heb je daar ook maar énige onderbouwing voor?
Ik heb het inderdaad ook over Joden in België. Maar ik snap niet hoe een fervent verdediger van Israël in deze, zo'n aanname maakt dat de chassidische Joden in mijn buurt 'alle toegang hebben tot onze media'. Want dat is helemaal niet zo. En zo'n geïsoleerde, fundamenstalistsche (in de echte betekenis van het woord, gehecht aan de letter van het Boek en bereid om daar hun hele identiteit aan te hangen en alles voo rop te geven) mensen zijn net de grootste aanhangers. Wat ook blijkt. De strenggelovigen zijn de grootste aanhangers van Netanyahu. In die mate dat zelfs heel even zijn positie begon te wankelen toen hij plots ook hen ging draften, wat daarvoor niet het geval was. Dat is snel gekeerd.