Jullie vinden dat misselijkmakend of dieptriest, en dat mag. Mag ik zeggen dat jullie tegenreacties wel weinig inhoudelijk weerwerk bieden - "misselijkmakend", "degoutant", "ordinaire cafépraat" - maar dat als ik de "factcheck" van de VRT erbij neem, je Bouchez nog moeilijker ongelijk kan geven in zijn interpretatie?
Ik zie een cijfermatig onderbouwde uitspraak van een Belgisch vooraantstaand politicus, die toegegeven kleur bekent. Die kleur (pro-Israël) zint jullie uiteraard niet, again: dat mag ook, maar dat is evenzeer jullie kleur/voorkeur.
En vooraleer ik hier daar weeral op afgerekend wordt, factchecks van de VRT:
Dus als je een cijfermatige definitie van genocide hanteert, kan je Bouchez moeilijk ongelijk geven denk ik dan.
Vele anderen hier, elders hanteren echter een meer "uitgebreide", academische/juridische definitie,
maar ook daar laat ik het op de factcheck van de VRT. Lees hierbij vooral de laatste zin.
MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez vindt dat er in Gaza geen sprake is van een genocide door Israël, omdat de Palestijnse bevolking sinds de Tweede Wereldoorlog verviervoudigd is. Dat zei hij vorige week in een debat aan de UCLouvain, maar de beelden zijn pas vandaag breed verspreid. In...
www.vrt.be
Ik zou zelfs nog een stapje verder gaan en de VRT factchecken: als Israël bijna 70% vrouwen en kinderen gedood heeft, is dat dan intentioneel of gewoon cijfermatig een gevolg van de bevolkingspiramide van Gaza en de manier waarop Hamas zich verschuilt onder de burgerbevolking en Israël zich er geen hol van aantrekt, en dus niet doelgericht kan/wil Hamas aanvallen...
mij lijkt 70% vrouwen en kinderen gewoon het percentage vrouwen kinderen uit een random sample van de bevolking van Gaza (die relatief jong is).
Naarmate deze oorlog gevorderd is, werd en wordt het moeilijker om Israël nog te verdedigen - ik zou zelf Hamas wél blijven zijn aanvallen, maar dat is géén excuus voor geen/onvoldoende humanitaire hulp toe te laten - en vooral nu ze het staakt-het-vuren duidelijk zélf doorbroken hebben... ooit mag het wel stoppen natuurlijk, maar feitelijk staat dat wél los van de discussie rond het label genocide.
Als ik die factcheck van de VRT lees, zie ik dus méér reden om de term genocide NIET te hanteren, zoals zovelen het hier doen.
In deze discussie mag men zich wel eens de vraag stellen natuurlijk of 50 000 doden in een oorlog per se het label genocide moeten kunnen krijgen om erg genoemd te mogen worden? Ik zie er eerder een taalkundige inflatoire hyperbool in, en vraag me af of het nodig is...
Of gaat het misschien om de natie die in grote mate afstamt van het volk dat slachtoffer was van een véél grotere genocide, nu dezelfde zonde in de schoenen te schuiven en zo de "nood" aan een joodse veilige haven mee te ondergraven? Dat kan ook natuurlijk.