Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Ik vraag me af wat nog het nut van een term als genocide is, als straks bijna elke daad van oorlog eronder valt eerlijk gezegd. En nogmaals ik keur die daden ook af, maar vervaging van labels vanuit de nood om hyperbolen te gebruiken heeft ook weinig zin.

IS zou wél alle Yazidi gedood hebben (de mannen toch) of tot slaaf gemaakt hebben mochten ze gekund hebben, vanuit het religieuze Islamistisch radicalisme waaruit ze vertrokken.
Die vraag qua intentie kan je voor Israël niet even eenduidig beantwoord hebben. Sommige Israëlische politici kan je gerust genocidale uitspraken verwijten, de staat Israël? Lijkt mij véél moeilijker/onmogelijk.

Ik vraag me af wat nog het nut van een term als genocide is, als straks bijna elke daad van oorlog eronder valt eerlijk gezegd. En nogmaals ik keur die daden ook af, maar vervaging van labels vanuit de nood om hyperbolen te gebruiken heeft ook weinig zin.

Ik herneem overigens dan ook mijn vraag: als cijfers er minder toe doen, maar intenties wel: dan is Hamas dus ook wél een genocidale beweging of niet?
Bouchez had inderdaad kunnen argumenteren dat het geen genocide is omdat Israël niet de intentie heeft om de Palestijnse bevolking deels of in zijn geheel te verwoesten. Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens maar dat is wel een redelijk argument want intentie is vaak moeilijk te bewijzen. Dan zou de verontwaardiging op de uitspraak van Bouchez ook heel wat minder zijn geweest.

Dat heeft hij niet gedaan en in plaats daarvan heeft hij zijn eigen definitie verzonnen. Ik zie dus ook niet meteen in waarom je enerzijds de vervaging van de term genocide betreurt en anderzijds Bouchez gelijk geeft.

Irrelevant aangezien de nazi's niet opgekomen zijn bij het begin van de 20ste eeuw, en de joden in Duitsland/Europa geen gewapende strijd voerden tegen het Duitse regime, maar in de eerste plaats slachtoffers waren.
Je verwart 'irrelevant' met, 'sorry, dat past niet in mijn kraam'. Wat irrelevant is, is afkomen met cijfers van een bevolkingsgroei over een periode bijna 15 jaar voor deze oorlog uitbrak. Dit is wat jij en Bouchez letterlijk zeggen hé: er kan vandaag in Gaza geen genocide plaatsvinden, want onderzoek toont dat 15 jaar geleden de bevolking groeide. Dat slaat op niets. En het ergste is, ik kan niet geloven dat je niet wéét dat dat op niets slaat. Dat is opnieuw doelbewust desinformatie verspreiden.
Ik doe niet alsof mijn neus bloedt, ik plaats net als Bouchez vraagtekens bij wanneer je van 'genocide' moet spreken, omdat intentie (zie factcheck VRT) er dan ook toe doet, en ja, de cijfers ook...

Als men consequent van etnische zuivering zou spreken, wegens het verdrijven van de Palestijnen zou ik er weinig tegenin kunnen brengen, genocide impliceert wat mij betreft wel degelijk grootschalig uitmoorden van de bevolking, cfr. genocides zoals de Holocaust of de Armeense genocide, want dat is waar de meeste mensen aan denken bij genocide, en dat je academische of zelfs juridische definities hebt die géén minimumaantallen hebben, neemt niet weg dat die betekenis wel degelijk impliciet in genocide vervat lijkt te zitten...

En opnieuw: wat is de meerwaarde van steevast het woord "genocide" te hanteren?
Wat die spiegel betreft: ik kan 50 000, en zeker een veelvoud ervan ook erg vinden als dat oorlogsslachtoffers zijn...
Ik heb letterlijk benoemd dat ik niet meer geneigd ben Israël verregaand te verdedigen nu ze zelf het staakt-het-vuren doorbroken hebben...

Verder stel ik voor dat we afwachten tot er een juridische uitspraak is, want uiteindelijk blijven jij en anderen zich hier verontwaardigen over de uitspraak van mensen zoals Bouchez dat er géén genocide is, en wijzen richting juridische definities, terwijl er nog géén rechterlijke uitspraak is EN dan wijs ik nog een laatste keer uit dat stukje uit het VRT artikel:

De factcheck van VRT stelt alleen dat het 'moeilijk' is om intentie vast te stellen, en gaat niet verder dan te stellen dat Israël officieel alleen met Hamas in oorlog is. Zo slim zijn ze nu ook wel, dat ze niet letterlijk gaan verklaren een genocide uit te voeren. Alleen zijn er voldoende uitspraken van o.a. Netanyahu en Gallant om die intentie in vraag te stellen: https://law4palestine.org/law-for-p...-incitement-to-genocide-continuously-updated/

Je mag cijfers belangrijk vinden in het vaststellen van een (poging tot) genocide, ook al doet dat er in de praktijk niet toe. Maar verschuil je dan niet achter het cijfer waarvan je weet dat ze maar een fractie van het totale aantal slachtoffers inhoudt.

Mijn verontwaardiging gaat er om dat mensen zoals jij en Bouchez blijven desinformatie verspreiden uit ideologische overwegingen. Het verhaaltje van de bevolkingsgroei tot 15 jaar geleden is compleet absurd, maar je komt het hier toch maar weer papegaaien. Het voor de zoveelste keer foutief voorstellen van het totale aantal slachtoffers om zo de feiten te minimaliseren en te doen alsof er op die manier zeker geen genocide kan plaatsvinden, nadat je er al herhaaldelijk op gewezen bent, dat is zuivere desinformatie. Daar ben ik verontwaardigd over. Er is nog geen juridische uitspraak, dat klopt. Maar stellig blijven claimen dat er geen genocide kan plaatsvinden, met de veelvoud aan bronnen, rapporten, verslagen, ... die hier ook al in dit topic elvendertig keer gepasseerd zijn, dat heeft geen feitelijke grond. Zeker niet wanneer de gehanteerde argumentatie vertrekt vanuit valse voorstellingen die al veelvuldig ontkracht zijn geweest.

Bouchez had inderdaad kunnen argumenteren dat het geen genocide is omdat Israël niet de intentie heeft om de Palestijnse bevolking deels of in zijn geheel te verwoesten. Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens maar dat is wel een redelijk argument want intentie is vaak moeilijk te bewijzen. Dan zou de verontwaardiging op de uitspraak van Bouchez ook heel wat minder zijn geweest.

Dat heeft hij niet gedaan en in plaats daarvan heeft hij zijn eigen definitie verzonnen. Ik zie dus ook niet meteen in waarom je enerzijds de vervaging van de term genocide betreurt en anderzijds Bouchez gelijk geeft.

Omdat als ik zou denken dat Israël de intentie zou hebben om grootschalig de Palestijnen uit te moorden, ik ze zo mogelijk nog driester te werk zou zien gaan. Je kan moeilijk ontkennen dat Israël de middelen daartoe niet heeft...

Vandaar dat etnische zuivering (door verdrijving) mij als je dan toch zware termen wilt gebruiken, mij véél beter gepast lijkt als beschrijving van het ergste dat Israël wilt doen. Niet genocide, met als implicatie dat hun doel het uitmoorden van alle Palestijnen zou zijn.

Je verwart 'irrelevant' met, 'sorry, dat past niet in mijn kraam'. Wat irrelevant is, is afkomen met cijfers van een bevolkingsgroei over een periode bijna 15 jaar voor deze oorlog uitbrak. Dit is wat jij en Bouchez letterlijk zeggen hé: er kan vandaag in Gaza geen genocide plaatsvinden, want onderzoek toont dat 15 jaar geleden de bevolking groeide. Dat slaat op niets. En het ergste is, ik kan niet geloven dat je niet wéét dat dat op niets slaat. Dat is opnieuw doelbewust desinformatie verspreiden.

Desinformatie? Kan je aub ophouden met ongefundeerde beschuldigingen?
De bevolking van Palestina groeide ruim tot in 2023, dat de oorlog een nefaste impact heeft... tja.

De factcheck van VRT stelt alleen dat het 'moeilijk' is om intentie vast te stellen, en gaat niet verder dan te stellen dat Israël officieel alleen met Hamas in oorlog is. Zo slim zijn ze nu ook wel, dat ze niet letterlijk gaan verklaren een genocide uit te voeren. Alleen zijn er voldoende uitspraken van o.a. Netanyahu en Gallant om die intentie in vraag te stellen: https://law4palestine.org/law-for-p...-incitement-to-genocide-continuously-updated/

Je mag cijfers belangrijk vinden in het vaststellen van een (poging tot) genocide, ook al doet dat er in de praktijk niet toe. Maar verschuil je dan niet achter het cijfer waarvan je weet dat ze maar een fractie van het totale aantal slachtoffers inhoudt.

Ik ontken nergens dat je gerust een heel aantal, meer dan 500 blijkbaar zelfs, uitspraken van Israëlische extremisten kan zien als genocidaal.
Zeg jij dan hetzelfde van Hamas als de cijfers er voor jou niet toe doen?
De aanslagen van oktober 2023, waren die dan ook genocidaal of toch niet?

Ik weet dat die 50 000 niet alle mogelijke slachtoffers dekken, ik zeg ook nergens dat ik dat niet erg vind, maar ik vraag me ook wel af in welke mate élk van die slachtoffers door andere oorzaken dan de oorlog aan Israël toegeschreven moet worden, dat is ook maar een aanname.

Mijn verontwaardiging gaat er om dat mensen zoals jij en Bouchez blijven desinformatie verspreiden uit ideologische overwegingen. Het verhaaltje van de bevolkingsgroei tot 15 jaar geleden is compleet absurd, maar je komt het hier toch maar weer papegaaien. Het voor de zoveelste keer foutief voorstellen van het totale aantal slachtoffers om zo de feiten te minimaliseren en te doen alsof er op die manier zeker geen genocide kan plaatsvinden, nadat je er al herhaaldelijk op gewezen bent, dat is zuivere desinformatie. Daar ben ik verontwaardigd over. Er is nog geen juridische uitspraak, dat klopt. Maar stellig blijven claimen dat er geen genocide kan plaatsvinden, met de veelvoud aan bronnen, rapporten, verslagen, ... die hier ook al in dit topic elvendertig keer gepasseerd zijn, dat heeft geen feitelijke grond. Zeker niet wanneer de gehanteerde argumentatie vertrekt vanuit valse voorstellingen die al veelvuldig ontkracht zijn geweest.

Het is héél moeilijk om op een reactie met dergelijke termen nog enigzins neutraal te reageren.
Verontwaardiging, desinformatie, papegaaien ...
Claimen dat zaken ontkracht zijn, terwijl dat vooral in jouw visie is, en géén vaststaand feit...

Zeker wanneer je tegelijkertijd met zéér tendentieuze vragen van anderen (die jouw post liken) geconfronteerd worden.
Jij en anderen gebruiken hier de term "genocide" net als vaststaand feit terwijl je hier zelf toegeeft: dat volgens de juridische definitie die je hanteert, duidelijk niet nog niet vaststaat...

Ik herneem mijn vraag: moet het een genocide heten vooraleer het erg is? Ik denk dan van niet.

Dat heeft ermee te maken omdat er gewezen wordt op het hoge aantal kinderen binnen dat dodental, maar dat komt mede doordat Gaza een zéér jonge bevolking heeft, niet omdat Israël kinderen zou viseren. Veel meer dan dat moet je er ook niet achter zoeken.
Bovendien, als je bedenkt dat die bevolkingsgroei er ook was voor 2023, in een gebied met beperkte middelen, kan je wel degelijk vraagtekens plaatsen bij hierbij, cfr. de stukken die ik geciteerd heb uit New Scientist die jij negeert. Ik ga geen half debat verder zetten.
Ik negeer niets. Ik stel gewoon vast dat je vooral de focus wil leggen op het feit dat er veel vrouwen en kinderen sterven, omdat hun bevolkinsstructuur nu eenmaal zo in elkaar zit. Je geeft dan een aantal natuurlijke redenen aan (die in deze context niet relevant zijn) terwijl je tegelijk in je eigen voorgestelde oplossingen weldegelijk erkent dat die speciale demografie vooral een gevolg is van de bezetting/oorlog. Jouw gedeeld artikel bevestigt dit toch ook gewoon.

Als we het daarover eens zijn, waarom gebruik je deze argumenten dan vooral om de disproportionele Israëlische aanvallen te minimaliseren?
Ik zou zelfs nog een stapje verder gaan en de VRT factchecken: als Israël bijna 70% vrouwen en kinderen gedood heeft, is dat dan intentioneel of gewoon cijfermatig een gevolg van de bevolkingspiramide van Gaza en de manier waarop Hamas zich verschuilt onder de burgerbevolking en Israël zich er geen hol van aantrekt, en dus niet doelgericht kan/wil Hamas aanvallen...
mij lijkt 70% vrouwen en kinderen gewoon het percentage vrouwen kinderen uit een random sample van de bevolking van Gaza (die relatief jong is).

Ook Israël is ongetwijfeld op de hoogte van de uitzonderlijke demografie van Gaza. Aangezien ze hier zelf de oorzaak van zijn.
Toch kiezen ze er bewust voor hier geen rekening mee te houden. 100 burgers doden (waarvan de kans groot is dat het vooral vrouwen en kinderen zullen zijn) om 1 Hamas target te kunnen raken. Dat is intentioneel. En ze doen dit systematisch.
Dat Hamas zich verschuilt tussen de burgers is ook geweten door Israël, toch trekken ze, zoals je zelf zeg, zich er geen hol van aan en gooien ze dan maar alles plat. Dat is ook intentie.

Omdat als ik zou denken dat Israël de intentie zou hebben om grootschalig de Palestijnen uit te moorden, ik ze zo mogelijk nog driester te werk zou zien gaan. Je kan moeilijk ontkennen dat Israël de middelen daartoe niet heeft...

Vandaar dat etnische zuivering (door verdrijving) mij als je dan toch zware termen wilt gebruiken, mij véél beter gepast lijkt als beschrijving van het ergste dat Israël wilt doen. Niet genocide, met als implicatie dat hun doel het uitmoorden van alle Palestijnen zou zijn.
Israël maakt op de grond nauwelijks tot geen onderscheid tussen burgers en strijders (vandaar dat ze ook verschillende gijzelaars zelf doodgeschoten hebben), er worden doelbewust burgerdoelwitten geviseerd, Israël heeft doelbewust heel wat kritieke burgerinfrastructuur vernietigd (woningen, ziekenhuizen, landbouwgronden, stroomvoorziening, watervoorziening, vissersboten, ... ze hebben zelfs heel wat begraafplaatsen gebulldozerd), Israël heeft geen mogelijkheid gelaten aan de Palestijnen om Gaza te ontvluchten, ze hebben ze afgesneden van water en elektriciteit, en ze hebben de humanitaire hulp zo veel als ze konden tegengehouden. Israël heeft bewust grootschalige dakloosheid gecreëerd, bewust hongers- en watersnood gecreëerd, bewust er voor gezorgd dat de gezondheidszorg in Gaza volledig vernield is (geen ziekenhuizen, geen medicijnen, ...). Vandaar dat het riedeltje van die 50.000 doden op niets slaat. Naast het feit dat dat er al gigantisch veel zijn, gaat het daar enkel om de doden door rechtstreeks oorlogsgeweld. De doden vanwege hongersnood, het niet beschikbaar zijn van medische hulp en algemene ontbering moet je er ook allemaal gaan bijtellen. Die zijn ook ten grote dele op conto van het Israëlische beleid te schrijven. Dat is hier allemaal al ten gronde en herhaaldelijk gedocumenteerd.

Ja, het kan nog erger. Maar als enkel de machinale uitroeiingsmachine van de Duitsers telt als genocide, dan is dat de enige genocide die heeft plaatsgevonden. Dat is geen argument.

Desinformatie? Kan je aub ophouden met ongefundeerde beschuldigingen?
De bevolking van Palestina groeide ruim tot in 2023, dat de oorlog een nefaste impact heeft... tja.
Stop met desinformatie te verspreiden, en ik zal stoppen met je desinformatie aan te kaarten ...

Het maakt geen hol uit dat de bevolking van Palestina in 2023 nog groeide. Dat is gewoon compleet irrelevant, en opnieuw, ik kan niet geloven dat je dat zelf niet weet. De verdenking van genocide slaat op de periode na de Israëlische inval in Gaza na oktober 2023. Als ik hier morgen mijn boom kap, ga ik ook geen boete ontlopen door af te komen dat ie vorige week nog aan het groeien was.

Ik ontken nergens dat je gerust een heel aantal, meer dan 500 blijkbaar zelfs, uitspraken van Israëlische extremisten kan zien als genocidaal.
Zeg jij dan hetzelfde van Hamas als de cijfers er voor jou niet toe doen?
De aanslagen van oktober 2023, waren die dan ook genocidaal of toch niet?
Die uitspraken hebben ze niet gesprokkeld van de lokale HLN-commentsectie op Facebook hé. Daar zitten verschillende uitspraken in van regeringsleiders - inclusief Netanyahu en Gallant -, legercommandanten, enzovoort.

Ik zie niet in waarom de classificatie van (de daden van) Hamas relevant zijn om te bepalen of Israël mogelijk zich schuldig maakt aan genocide. Maakt dat een verschil? Is het toegelaten om een genocide uit te voeren als de tegenpartij dat ook doet? Mogen we enkel dan dat woord in de mond nemen?

Hamas heeft zeker genocidale intenties, en de aanslag van oktober 2023 kan zeker als een genocidale handeling beschouwd worden.

Ik weet dat die 50 000 niet alle mogelijke slachtoffers dekken, ik zeg ook nergens dat ik dat niet erg vind, maar ik vraag me ook wel af in welke mate élk van die slachtoffers door andere oorzaken dan de oorlog aan Israël toegeschreven moet worden, dat is ook maar een aanname.
Als je wéét dat die 50.000 slachtoffers maar een fractie zijn van het totale aantal werkelijke slachtoffers, waarom blijf je dan claimen dat er geen genocide kan plaatsvinden, want 50.000 slachtoffers is - voor jou - te weinig om die mogelijkheid in overweging te nemen. Vanaf welk cijfer is het voor jou dan wel mogelijk een genocide? Besef dat de ramingen van de onrechtstreekse doden in grote veelvouden liggen van die 50.000. Moeten alle Palestijnen dood zijn, vooraleer we mogen zeggen dat Israël misschien toch met een genocide bezig is?

Het is héél moeilijk om op een reactie met dergelijke termen nog enigzins neutraal te reageren.
Verontwaardiging, desinformatie, papegaaien ...
Claimen dat zaken ontkracht zijn, terwijl dat vooral in jouw visie is, en géén vaststaand feit...
Het feit dat we in die termen moeten reageren, is omdat je helemaal niet neutraal bent en omdat je zaken herhaalt die niet kloppen. Dat de bevolkingsgroei in Gaza voor het uitbreken van de oorlog niet relevant is om te stellen dat een genocide na het uitbreken van de oorlog niet kan, dat is geen visie, dat is een feit. Dat het totale aantal doden in Gaza veel hoger ligt dan het gerapporteerde aantal rechtstreekse doden, is geen mening, dat is een feit. Dat je dat cijfer dan vervolgens niet kan gebruiken om te stellen dat er te weinig doden zijn om van een genocide te spreken, dat is geen mening.

Het hele riedeltje dat Israël nog veel erger zou kunnen toeslaan, gebaseerd op uitspraken dat Israël geen burgers viseert, is hier effectief al meermaals ontkracht.

Zeker wanneer je tegelijkertijd met zéér tendentieuze vragen van anderen (die jouw post liken) geconfronteerd worden.
Jij en anderen gebruiken hier de term "genocide" net als vaststaand feit terwijl je hier zelf toegeeft: dat volgens de juridische definitie die je hanteert, duidelijk niet nog niet vaststaat...
Ik heb hier nog geen enkele keer de term genocide gebruikt als vaststaand feit, je kan het gewoon niet laten om woorden in de mond te leggen en en te liegen om een punt proberen te bewijzen. En dan verontwaardigd doen wanneer anderen 'tendentieuze' vragen zouden stellen. De hypocrisie. Zeker nadat je gisteren nog iedereen die er een andere mening op nahoudt tussen de lijnen van antisemiet hebt beschuldigd ...

Waar ik hier keer op keer reageer zijn de posts van mensen die met desinformatie komen (de claims dat Israël geen burgers viseert, het narratief dat de burgerslachtoffers jammerlijk maar onvermijdelijk zijn, de 'evacuaties', de cijfers bewust beperken tot de gerapporteerde rechtstreekse doden om te doen alsof er 'te weinig' slachtoffers zijn, nu de absurde 'bevolkingsgroei'-theorie van Bouchez, ...) om te beweren dat er zeker geen genocide kan plaatsvinden. De lijnen tussen etnische zuivering en genocide zijn zeer vaag. Als het ICJ straks van oordeel is dat er geen genocide aan de gang is of was in Gaza, maar een gewelddadige etnische zuivering, dat maakt mij niet uit. De lijnen tussen de twee zijn zeer vaag, de reactie op beide daden zou hetzelfde moeten zijn. In plaats van energie te steken in (vaak dan nog valse) redenen zoeken waarom het zeker geen genocide kan zijn, steek die energie in het stoppen van het geweld. Ik geloof er geen snars van dat een Bouchez inzit met de definitie van genocides, dan kom je niet af met zo'n idioot, volstrekt irrelevant gegeven als die bevolkingsgroei. Dat dient alleen maar om het Israëlisch geweld te minimaliseren en bijgevolg ook te gedogen (of zelfs goed te keuren).

Ik negeer niets. Ik stel gewoon vast dat je vooral de focus wil leggen op het feit dat er veel vrouwen en kinderen sterven, omdat hun bevolkinsstructuur nu eenmaal zo in elkaar zit. Je geeft dan een aantal natuurlijke redenen aan (die in deze context niet relevant zijn) terwijl je tegelijk in je eigen voorgestelde oplossingen weldegelijk erkent dat die speciale demografie vooral een gevolg is van de bezetting/oorlog. Jouw gedeeld artikel bevestigt dit toch ook gewoon.

Als we het daarover eens zijn, waarom gebruik je deze argumenten dan vooral om de disproportionele Israëlische aanvallen te minimaliseren?

Ik minimaliseer niets, ik bestrijd de implicatie die de zin "Israël doodde wel 70% vrouwen én kinderen" die als je die op zichzelf leest het beeld met zich meebrengt van het praktisch viseren van vrouwen en kinderen, terwijl de realiteit eerder is dat enerzijds Hamas zich als guerilla's verschuilt tussen de burgerbevolking, en toegegeven Israël ook gewoon als strategie heeft burgerdoden als aanvaardbaar te beschouwen als ze daarmee dan wel die Hamas-strijders kan uitschakelen.

Verder moet die focus daar voor mijn part niet op, maar laten we ook niet flauw doen: het is déél van het probleem in het conflict daar.

Ook Israël is ongetwijfeld op de hoogte van de uitzonderlijke demografie van Gaza. Aangezien ze hier zelf de oorzaak van zijn.
Toch kiezen ze er bewust voor hier geen rekening mee te houden. 100 burgers doden (waarvan de kans groot is dat het vooral vrouwen en kinderen zullen zijn) om 1 Hamas target te kunnen raken. Dat is intentioneel. En ze doen dit systematisch.
Dat Hamas zich verschuilt tussen de burgers is ook geweten door Israël, toch trekken ze, zoals je zelf zeg, zich er geen hol van aan en gooien ze dan maar alles plat. Dat is ook intentie.

Denk dat ik hier niets van kan betwisten, enkel mezelf de vraag stellen of ik in Israëls plaats niet gewoon hetzelfde zou doen...

Israël maakt op de grond nauwelijks tot geen onderscheid tussen burgers en strijders (vandaar dat ze ook verschillende gijzelaars zelf doodgeschoten hebben), er worden doelbewust burgerdoelwitten geviseerd, Israël heeft doelbewust heel wat kritieke burgerinfrastructuur vernietigd (woningen, ziekenhuizen, landbouwgronden, stroomvoorziening, watervoorziening, vissersboten, ... ze hebben zelfs heel wat begraafplaatsen gebulldozerd), Israël heeft geen mogelijkheid gelaten aan de Palestijnen om Gaza te ontvluchten, ze hebben ze afgesneden van water en elektriciteit, en ze hebben de humanitaire hulp zo veel als ze konden tegengehouden. Israël heeft bewust grootschalige dakloosheid gecreëerd, bewust hongers- en watersnood gecreëerd, bewust er voor gezorgd dat de gezondheidszorg in Gaza volledig vernield is (geen ziekenhuizen, geen medicijnen, ...). Vandaar dat het riedeltje van die 50.000 doden op niets slaat. Naast het feit dat dat er al gigantisch veel zijn, gaat het daar enkel om de doden door rechtstreeks oorlogsgeweld. De doden vanwege hongersnood, het niet beschikbaar zijn van medische hulp en algemene ontbering moet je er ook allemaal gaan bijtellen. Die zijn ook ten grote dele op conto van het Israëlische beleid te schrijven. Dat is hier allemaal al ten gronde en herhaaldelijk gedocumenteerd.

En jij wilt dat per se labelen als genocide, maar de realiteit is dat Hamas dat onderscheid ook niet maakte en dat Israël oorlog voert tegen een Hamas, een beweging initieel in grote mate (en waarschijnlijk nog steeds) gesteund door de bevolking van die regio. Dus ik zeg oorlogs(mis)daden en tot dusver géén juridische uitspraak qua genocide.

Ja, het kan nog erger. Maar als enkel de machinale uitroeiingsmachine van de Duitsers telt als genocide, dan is dat de enige genocide die heeft plaatsgevonden. Dat is geen argument.

Correctie: jij vindt dat geen argument, NIET "dat is".
Genoeg andere voorbeelden van zaken die ik wél als genocide zou beschouwen, bijvoorbeeld de Armeense genocide.
Tot anderhalf miljoen doden. Meer dan 90% van de Armenen in het Ottomaanse Rijk... zo mogelijk zelfs nog erger dan de Holocaust qua percentage. Genoeg andere voorbeelden overigens ook nog.

Gegeven dat een belangrijk deel van de Palestijnse bevolking strijd voert tegen Israël, gegeven dat als ik naar cijfers kijk van oorlogsdoden van zelfs niet-strijdende partijen in WOII kijk, gegeven het ontbreken van een juridische veroordeling van Israël voor genocide (en zelfs dan nog...) zie ik genoeg argumenten om NIET van genocide te spreken. Dat maakt de doden wat mij betreft overigens ook niet minder erg, is geen minimalisering of goedkeuring van hetgeen Israël allemaal doet.

Stop met desinformatie te verspreiden, en ik zal stoppen met je desinformatie aan te kaarten ...

Het maakt geen hol uit dat de bevolking van Palestina in 2023 nog groeide. Dat is gewoon compleet irrelevant, en opnieuw, ik kan niet geloven dat je dat zelf niet weet. De verdenking van genocide slaat op de periode na de Israëlische inval in Gaza na oktober 2023. Als ik hier morgen mijn boom kap, ga ik ook geen boete ontlopen door af te komen dat ie vorige week nog aan het groeien was.

En jij bent de arbiter van desinformatie sinds?

Als ik een handvol bomen omkap in een bos, terwijl er nog honderden anderen staan heb ik het bos niet uitgeroeid, noch kan je mij verwijten dat ik dat zou willen doen. Verder opnieuw ga ik de vergelijking tussen mensenlevens en bomen of konijnen schuwen, jij bent met deze begonnen.

Die uitspraken hebben ze niet gesprokkeld van de lokale HLN-commentsectie op Facebook hé. Daar zitten verschillende uitspraken in van regeringsleiders - inclusief Netanyahu en Gallant -, legercommandanten, enzovoort.

Ik zie niet in waarom de classificatie van (de daden van) Hamas relevant zijn om te bepalen of Israël mogelijk zich schuldig maakt aan genocide. Maakt dat een verschil? Is het toegelaten om een genocide uit te voeren als de tegenpartij dat ook doet? Mogen we enkel dan dat woord in de mond nemen?

Hamas heeft zeker genocidale intenties, en de aanslag van oktober 2023 kan zeker als een genocidale handeling beschouwd worden.

Wel daar verschillen we dan duidelijk: Hamas heeft wat mij betreft genocidale intenties, maar het dodental van oktober 2023 kwalificeert die aanslag ook niet als een genocide wat mij betreft... een genocidale handeling, wat is dat? Een deel van een genocide? Wel dat kan, als er achteraf véél meer doden zouden zijn...

Als je wéét dat die 50.000 slachtoffers maar een fractie zijn van het totale aantal werkelijke slachtoffers, waarom blijf je dan claimen dat er geen genocide kan plaatsvinden, want 50.000 slachtoffers is - voor jou - te weinig om die mogelijkheid in overweging te nemen. Vanaf welk cijfer is het voor jou dan wel mogelijk een genocide? Besef dat de ramingen van de onrechtstreekse doden in grote veelvouden liggen van die 50.000. Moeten alle Palestijnen dood zijn, vooraleer we mogen zeggen dat Israël misschien toch met een genocide bezig is?

Ik zou voor een genocide effectief een substantieel hoger dodenaantal verwachten, in een kader waarin je enerzijds kan vergelijken met wat percentages in grote genocides in het verleden waren (cfr. Holocaust) versus hoge dodentallen in oorlogen, i.e. oorlogsdoden (cfr. WOII).
vandaar dat ik de uitspraken van Bouchez niet so verkeerd vind als de mensen hier. Ik hoop voor de duidelijkheid dat dat niet gebeurd.
Jij kan je beter de vraag stellen wat de "ondergrens" voor een genocide voor jou is?

Het feit dat we in die termen moeten reageren, is omdat je helemaal niet neutraal bent en omdat je zaken herhaalt die niet kloppen. Dat de bevolkingsgroei in Gaza voor het uitbreken van de oorlog niet relevant is om te stellen dat een genocide na het uitbreken van de oorlog niet kan, dat is geen visie, dat is een feit. Dat het totale aantal doden in Gaza veel hoger ligt dan het gerapporteerde aantal rechtstreekse doden, is geen mening, dat is een feit. Dat je dat cijfer dan vervolgens niet kan gebruiken om te stellen dat er te weinig doden zijn om van een genocide te spreken, dat is geen mening.

Het hele riedeltje dat Israël nog veel erger zou kunnen toeslaan, gebaseerd op uitspraken dat Israël geen burgers viseert, is hier effectief al meermaals ontkracht.

Ik heb hier nog geen enkele keer de term genocide gebruikt als vaststaand feit, je kan het gewoon niet laten om woorden in de mond te leggen en en te liegen om een punt proberen te bewijzen. En dan verontwaardigd doen wanneer anderen 'tendentieuze' vragen zouden stellen. De hypocrisie. Zeker nadat je gisteren nog iedereen die er een andere mening op nahoudt tussen de lijnen van antisemiet hebt beschuldigd ...

Waar ik hier keer op keer reageer zijn de posts van mensen die met desinformatie komen (de claims dat Israël geen burgers viseert, het narratief dat de burgerslachtoffers jammerlijk maar onvermijdelijk zijn, de 'evacuaties', de cijfers bewust beperken tot de gerapporteerde rechtstreekse doden om te doen alsof er 'te weinig' slachtoffers zijn, nu de absurde 'bevolkingsgroei'-theorie van Bouchez, ...) om te beweren dat er zeker geen genocide kan plaatsvinden. De lijnen tussen etnische zuivering en genocide zijn zeer vaag. Als het ICJ straks van oordeel is dat er geen genocide aan de gang is of was in Gaza, maar een gewelddadige etnische zuivering, dat maakt mij niet uit. De lijnen tussen de twee zijn zeer vaag, de reactie op beide daden zou hetzelfde moeten zijn. In plaats van energie te steken in (vaak dan nog valse) redenen zoeken waarom het zeker geen genocide kan zijn, steek die energie in het stoppen van het geweld. Ik geloof er geen snars van dat een Bouchez inzit met de definitie van genocides, dan kom je niet af met zo'n idioot, volstrekt irrelevant gegeven als die bevolkingsgroei. Dat dient alleen maar om het Israëlisch geweld te minimaliseren en bijgevolg ook te gedogen (of zelfs goed te keuren).

Nog nooit gebruikt als vaststaand feit, alleen maar frequent gebruikt dan...
Dat antisemitisme moet je niet tussen de lijnen zoeken, dat antisemitisme is reëel aanwezig bij héél wat tegenstanders van Israël, daarom niet noodzakelijk bij jou, jij neemt het gewoon zo op, maar het is en blijft één van de stichtingsredenen van een veilige joodse haven.

Heb eerder ook al duidelijk aangegeven dat ik Israël niet in alles ga verdedigen en dat het geweld mag/moet stoppen.
Zeggen dat zaken als bevolkingsgroei echter irrelevant zijn, wanneer ik letterlijk een stukje uit "New Scientist" geciteerd heb waarin staat dat Hamas het vruchtbaarheidscijfer - vergelijk met Poetin- hoog wilt houden om meer strijders te hebben, tja... geloof gerust verder wat je zelf kiest te geloven dan, maar vooraleer je anderen hypocrisie verwijt, begin bij jezelf.

Ik minimaliseer niets, het blijven gebruiken van genocide daarentegen kan je evengoed een hyperbool noemen om de daden van Israël zo slecht mogelijk voor te stellen.

Als Hamas morgen de witte vlag zwaait of zich op een afzonderlijk strijdveld begeeft dan tussen de burgerbevolking, en Israël gaat door met z'n daden tegen de onschuldige burgers van Gaza, dan zullen we een andere discussie hebben. Verder heeft dit geen zin meer om op dergelijke posts doorspekt met verwijten van "desinformatie" en reacties die niet meer inhoud bevatten als "Dieptriest, alweer.", te reageren. Ik verwacht meer inhoud op een P&A subforum.

Tja kijk, ik stop met lezen hier. Als je wil blijven woorden in mijn mond leggen, stuur ik je wel een pm met mijn log-in gegevens.

Uitspraak van politicus die zegt dat het géén genocide is, beschrijven als "dieptriest", is in mijn ogen wel degelijk het label genocide steunen, zeker gegeven de rest van je argumentatie.

Uitspraak van politicus die zegt dat het géén genocide is, beschrijven als "dieptriest", is in mijn ogen wel degelijk het label genocide steunen, zeker gegeven de rest van je argumentatie.
En opnieuw is dat mijn woorden verdraaien, hoe is dat toch mogelijk? :lol: Klagen over het inhoudelijke niveau van P&A, maar geen ene post kunnen maken zonder dat je leugens vertelt. Faut le faire hoor KoC. Faut le faire. Bouchez mag prima vinden dat Israël geen genocide uitvoert in Israël, maar als hij dat doet met desinformatie, dán vind ik dat dieptriest. Hij laat uitschijnen dat er ook op dit moment nog een bevolkingstoename aan de gang is, wat hij onmogelijk hard kan maken want die cijfers zijn er niet, en wat gezien de situatie ter plaatse ook niet bepaald waarschijnlijk is. En hij is, net zoals jij, slim genoeg om te beseffen wat voor een nonsens dat argument is. Dat argument toch maken, getuigt dus voor mij van slechte wil. Van het bewust misleiden en desinformatie verspreiden.

En of het nu over dit conflict gaat, of over iets anders, ik ga daar altijd tegen in gaan. Je gaat mij niet horen beweren dat Israël onomstotelijk een genocide aan het uitvoeren is, uitgevoerd heeft, of probeert uit te voeren. Dat kan ik ook niet met de feiten zoals we die kennen. Maar als mensen beweren dat Israël onomstotelijk géén genocide aan het uitvoeren is, en ze gebruiken voor die argumentatie foute voorstellingen van de werkelijkheid, misleidingen en desinformatie, dan zal ik daar altijd op reageren. Zoals nu. En zéker als ik het gevoel heb dat het eerder voortkomt uit een wereldbeeld dat de Palestijnen dehumaniseert, of uit een poging om - om welke redenen dan ook - de misdaden van Israël niet te willen erkennen of ze te minimaliseren, ten einde het Israëlische beleid ten opzichte van de Palestijnen te blijven gedogen dan wel te steunen, wat Bouchez voor mij doet. En dat vind ik dieptriest ja.

Dus voor de laatste keer: hoe is het in hemelsnaam relevant dat er prior de start van de mogelijke genocide er nog een bevolkingstoename was? Als Bouchez en jij kunnen aantonen dat er tijdens de periode waarvan Israël beschuldigd wordt een genocide te plegen alsnog een bevolkingsgroei was/is in Gaza, dán kan je met dat argument afkomen. Dán kan je stellen dat de daden van Israël, nog los van intenties, niet er voor zorg(d)en dat het voortbestaan van de Palestijnen als groep daadwerkelijk bedreigd werd. Maar nu? Pure misleiding. En dat vind ik degoutant ja. Ik geloof voor geen seconde dat het hem te doen is om het bewaken van de definitie van genocide.

Het klopt dus dat een bevolkingstoename over een lange periode of zelfs gedurende de oorlog niet relevant is om een genocide te betwisten, op basis van de VN-definitie van genocide.

Echter, het aantal onschuldige slachtoffers die gedood werden aan Palestijnse zijde is dat evenmin. Dat is een kille logica maar het is wel een feit. Nochtans zijn de verontwaardigde tegenreacties wanneer iemand het aantal slachtoffers gebruikt als argument in die gevallen onbestaande. Niet geheel onlogisch natuurlijk, het is nooit een goeie look om in te gaan tegen iemand die zich moreel aan de kant van onschuldige slachtoffers opstelt. Maar Bouchez denkt daar dus anders over.

Bouchez houdt zich net zoals zijn tegenstanders niet aan eender welke definitie van genocide en gaat retorisch te werk. Probeert Bouchez de oorlogsmisdaden van Israël onder de mat te schuiven, of doet hij gewoon aan politiek? Moeilijk te zeggen wanneer het genocide vraagstuk ondertussen herleidt werd tot een semantisch steekspel.

Laatst bewerkt:
De Palestijnse Rode Halve Maan heeft de lichamen van 14 hulpverleners, die al een week vermist waren, dood teruggevonden in het zuiden van de Gazastrook. De hulpverleners waren vorige week aan het werk in de omgeving van Rafah toen het Israëlische leger een aanval uitvoerde op de ambulances. De lichamen én de ambulances werden gisteren aangetroffen in een massagraf, "gegraven door Israëlische bulldozers". De hulporganisatie zegt nog te zoeken naar 1 vermiste.
De hulpverleners werden zondag 23 maart opgeroepen in de zuidelijke stad Rafah toen ze in de omgeving van Tal Al-Sultan onder vuur kwamen te liggen van het Israëlische leger. Sindsdien waren de hulpverleners vermist en waren verschillende hulporganisaties in de Gazastrook op zoek naar hen. Maar het Israëlisch leger verhinderde hen de toegang tot het gebied.
Israël heeft enkele dagen geleden pas toegegeven de ambulances te hebben beschoten, nadat ze naar eigen zeggen waren geïdentificeerd als "verdachte voertuigen". Maar volgens de hulporganisaties droegen de ambulanciers internationaal erkende emblemen van het Rode Kruis en waren ze duidelijk herkenbaar.
"7 dagen geleden arriveerden ambulances van de Civiele Bescherming en de PRCS hier, op de plek des onheils. Eén voor één werden ze geraakt, beschoten. Hun lichamen werden verzameld en in dit massagraf begraven. We graven ze nu op, nog in hun uniform, met hun handschoenen aan. Ze waren hier om levens te redden. In plaats daarvan eindigden ze in een massagraf."

"Hun voertuigen, ambulances, VN-voertuigen, voertuigen van de civiele bescherming, zijn verpletterd, gedumpt en bedekt met zand, hier vlak naast ons. Wat hier is gebeurd, is pure horror. Dit mag nooit gebeuren. Hulpverleners mogen nooit een doelwit zijn."
De zoveelse keer al dat Israël doelbewust hulpverleners vermoordt.

De zoveelse keer al dat Israël doelbewust hulpverleners vermoordt.
Ter volledigheid ook de Israëlische reactie vermelden.

"The Israeli military said on Monday that an inquiry had found that on March 23, troops opened fire on a group of vehicles that included ambulances and fire trucks when the vehicles approached a position without prior coordination and without headlights or emergency signals.

It said several militants belonging to the militant groups Hamas and Islamic Jihad were killed.
"The IDF condemns the repeated use of civilian infrastructure by the terrorist organizations in the Gaza Strip, including the use of medical facilities and ambulances for terrorist purposes," it said in a statement."

"The Israeli military said on Monday that an inquiry had found that on March 23, troops opened fire on a group of vehicles that included ambulances and fire trucks when the vehicles approached a position without prior coordination and without headlights or emergency signals.

It said several militants belonging to the militant groups Hamas and Islamic Jihad were killed.
"The IDF condemns the repeated use of civilian infrastructure by the terrorist organizations in the Gaza Strip, including the use of medical facilities and ambulances for terrorist purposes," it said in a statement."

Ah een combinatie van nummer 3 en 4 uit hun bekende standaard reactie playbook.

1. We haven't heard reports of deaths, will check into it;
2. The people were killed, but by a faulty Palestinian rocket/bomb;
3.OK we killed them, but they were terrorists;
4.OK they were civilians, but they were being used as human shields;
5.OK there were no fighters in the area, so it was our mistake. But we kill civilians by accident, they do it on purpose;
6.OK we kill far more civilians than they do, but look at how terrible the other countries are!
7.Why are you still talking about Israel? Are you some kind of anti-semite?

Achteraf moeten ze daar ook niet mee afkomen. Wie gelooft dat nog. Het massagraf verklapt een beetje dat het nogal louche was he. Als ze ook maar een kleine zekerheid hadden dat er effectief Hamas leden geraakt waren, dan hadden ze daarmee waarschijnlijk naar buiten gekomen. Nu hebben ze gewoon geprobeerd het stil te houden. Die onverschilligheid en nonchalance, ook in die reacties steeds, is onverdraagbaar.
De drempel om straffeloos wandaden te plegen ligt al lang heel erg laag. Het kan hen duidelijk niet schelen.

Over straffeloosheid gesproken: Ondertussen doet Netanyahu een uitstapje naar collega villain Orban met het ''risico'' gearresteerd te worden. Gewoon even het ICC in hun gezicht uitlachen eigenlijk. Frustrerend.

De drempel om straffeloos wandaden te plegen ligt al lang heel erg laag. Het kan hen duidelijk niet schelen.
Klopt, het is duidelijk dat Hamas moet gestopt worden.

Over straffeloosheid gesproken: Ondertussen doet Netanyahu een uitstapje naar collega villain Orban met het ''risico'' gearresteerd te worden. Gewoon even het ICC in hun gezicht uitlachen eigenlijk. Frustrerend.
Sommigen zouden durven beweren dat 'internationaal recht' een politieke illusie was, afhankelijk van hoeveel tanks je had.

Da's ook een dooddoener, vind je niet? Gaza is een zeer verstedelijkt gebied en Hamas is geen conventionele legermacht maar heeft een asymmetrische paramilitaire vleugel. Die moeten op een heel andere manier opereren dan het IDF om te kunnen overleven en helaas horen daar ook zulke bedenkelijke praktijken bij zoals het vestigen van commandobunkers onder civiele infrastructuur.

Idem voor Hezbollah, trouwens.

IDF - Hamas is een totaal andere oorlogsvoering dan tussen het Oekraïense en het Russische leger.

Da's ook een dooddoener, vind je niet?
Gaza is een zeer verstedelijkt gebied en Hamas is geen conventionele legermacht maar heeft een asymmetrische paramilitaire vleugel. Die moeten op een heel andere manier opereren dan het IDF om te kunnen overleven en helaas horen daar ook zulke bedenkelijke praktijken bij zoals het vestigen van commandobunkers onder civiele infrastructuur.
Allicht. Ik zeg toch nergens dat ik ze per se geloof?
Maar gezien de geschiedenis van leugens van Hamas (die wel degelijk in het verleden al ambulances, moskeeën, ziekenhuizen, kinderen, etc. gebruikten als militair hulpmiddel) kon StevenFM ook gemakkelijk even het standpunt van beide partijen copy pasten.

Beide kanten zijn immers dikwijls grote leugenaars in hun persmededelingen.
En met reden, want zoals je zelf zegt is dit geen standaard conflict dat binnen 1 of andere internationale regelgeving valt.
Rusland-Oekraïne zogezegd wel, maar heb je al eens de tel bijgehouden hoeveel van die zogenaamde regels daar reeds overtreden werden? :)

Zoals er gezegd wordt "laws are for the little men" zie ik dat "international law is for the little countries".

Allicht. Ik zeg toch nergens dat ik ze per se geloof?
Maar gezien de geschiedenis van leugens van Hamas (die wel degelijk in het verleden al ambulances, moskeeën, ziekenhuizen, kinderen, etc. gebruikten als militair hulpmiddel) kon StevenFM ook gemakkelijk even het standpunt van beide partijen copy pasten.

Beide kanten zijn immers dikwijls grote leugenaars in hun persmededelingen.
En met reden, want zoals je zelf zegt is dit geen standaard conflict dat binnen 1 of andere internationale regelgeving valt.
Rusland-Oekraïne zogezegd wel, maar heb je al eens de tel bijgehouden hoeveel van die zogenaamde regels daar reeds overtreden werden? :)
Het is een beetje absurd om oorlog te reglementeren, als je erover nadenkt. Het blijft een chaotisch slachthuis. Zonder regels en afspraken zagen we mogelijk zenuwgasaanvallen in Oekraïne en was er geen sprake van een correcte behandeling van krijgsgevangenen (laat staan een uitwisseling). Het is een illusie te geloven dat iedere partij zich daar netjes aan zal houden.

Oorlog brengt ook een officieel narratief met zich mee: propaganda. Je kan maar hopen dat er genoeg moedige (burger) journalisten aanwezig zijn om ook andere perspectieven te tonen, maar ook dat is wat het is: een subjectief perspectief. Zoals jij zelf al een aantal keer hebt aangegeven moet je dat ook met een korrel zout nemen. Het samenstellen van al die perspectieven tot een genuanceerd geheel is dan ook niet zo evident, want zowel de deelnemers als toeschouwers zijn partijdig.

Hopen op intellectuele eerlijkheid, dan maar?

Terug
Bovenaan