Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Dat betwijfel ik eigenlijk. Hamas had reeds bij het begin van de oorlog voorgesteld om een grote gijzelaarsruil te doen: alle gijzelaars in ruil voor alle Palestijnen in Israëlische gevangenissen. De eerste uitwisseling van gijzelaars gebeurde ook reeds in november 2023. Nadien zei Hamas enkel nog een uitwisseling te willen doen indien het vergezeld zou worden van een ceasefire. Iets waar de extreem-rechtse fractie in het kabinet van Netanyahu zich altijd radicaal tegen verzet heeft.
Ja volgens het principe 1 gegijzelde Israeli, tegen 10 Palestijnse hamas terroristen. Nooit begrepen waarom die ruilen niet gewoon 1:1 zijn.

Uiteraard wel.
Maar niet als het resulteert in een verplicht status quo tov oktober 2023 waarbij Hamas gewoon verder gaat in Gaza.
Tja, we hadden exact dezelfde conversatie ook al in november 2023. Ik zei dat Israël geen langetermijnstrategie heeft want "weg met Hamas" is een onrealistische doelstelling en voor jou was dat toen de enige oplossing.

Ik stel vooral vast dat Israël 1.5 jaar de tijd heeft gehad om Hamas uit te roeien, resulterende in meer dan 70.000 doden en 100.000 gewonden waarvan de overgrote meerderheid onschuldige burgers en een ongeziene verwoesting van de Gazastrook en Hamas is dus blijkbaar nog altijd verre van uitgeroeid.

Dus nu zijn we 1.5 jaar later en ik vraag me nog steeds af: wat is het plan?

O
Ah ja, want alle opgesloten Palestijnen zijn automatisch Hamasterroristen.
Ongeacht blijven steeds disproportionele deals. Gijzelaar 1 moeten worden geruild tegen 10 palestijen, gijzelaar 2 tegen 20 en zo verder...
De Israeli zijn gewoon burgers die van straat geplukt zijn, de palestijnen zijn er die toch al iets op hun kerfstok hadden als ze reeds van voor de oorlog in de gevangenis zaten.

O

Ongeacht blijven steeds disproportionele deals. Gijzelaar 1 moeten worden geruild tegen 10 palestijen, gijzelaar 2 tegen 20 en zo verder...
De Israeli zijn gewoon burgers die van straat geplukt zijn, de palestijnen zijn er die toch al iets op hun kerfstok hadden als ze reeds van voor de oorlog in de gevangenis zaten.
De meeste Palestijnse gevangenen staan geplaatst onder administratieve detentie, d.w.z. dat ze niet worden beschuldigd van een misdaad maar wel voor onbepaalde tijd worden vastgehouden.
Hamas have proposed an "everyone for everyone" deal, in which Palestinian militant groups would release all of the Israeli captives in return for the release of all Palestinian prisoners in Israel.[29] 5,200 Palestinians were incarcerated by Israel before the war, but according to Palestinian officials, the number rose to over 10,000 amid a wave of mass detentions;[30][31] following the deportation of several thousand detained Gazan workers, the Palestinian Commission for Detainees and Ex-Prisoners’ Affairs placed the number at approximately 8,300.[29][32][33] Many of these prisoners are held under administrative detention, a process which is criticized by human right organizations as it only applied to West Bank Palestinians, and were arrested for crimes such as speech and nonviolent protest.

Dus "hamas terroristen" nee, misdadigers ook nee, de meesten zijn eveneens gegijzelden.

O

Ik lees hier veel veronderstellingen.
Hadden die Palestijnen dan een eerlijk proces gekregen?

Premier Netanyahu: "Bombardementen op Gaza zijn nog maar het begin"​

Volgens de Israëlische premier Benjamin Netanyahu zijn de luchtaanvallen tegen de Palestijnen in Gaza nog maar het begin en zullen alle onderhandelingen over een staakt-het-vuren plaatsvinder terwijl er verder wordt gevochten.
In een opgenomen tv-toespraak zegt Netanyahu dat de aanvallen voortduren tot Israël al zijn doelen heeft bereikt: Hamas vernietigen en alle Israëlische gijzelaars vrij krijgen. (vrt)

Wat betekent dat concreet: Hamas vernietigen? Dan kunnen ze Gaza nog jarenlang bombarderen tot ze de laatste militant hebben geraakt. Hoeveel burgerslachtoffers willen ze nog maken in dat waanzinnig bloedbad? Dit is zinloos.

Tja, we hadden exact dezelfde conversatie ook al in november 2023. Ik zei dat Israël geen langetermijnstrategie heeft want "weg met Hamas" is een onrealistische doelstelling en voor jou was dat toen de enige oplossing.
Inderdaad de enige oplossing die nog niet geprobeerd was.
Men kan alleszins vaststellen dat de dreiging en raketaanvallen vanuit Gaza gevoelig lager liggen dan voor oktober 2023.
En het is nog niet gedaan.

Ook van die periode:
Haalbaar en aanvaardbaar voor beide partijen? Geen enkele.

Niet haalbaar: 2-staten oplossing met intrede van Israël in NATO, en daarbovenop nog bilaterale veiligheidsgaranties van de US, Frankrijk, Duitsland, Italië; met een plafond op militarisatie van Palestina à la Japan na WO2.

Niet haalbaar: relocatie van Palestijnen in Gaza naar Egypte/Jordanië/Libanon/...
Met betaling van 30 miljard door Israël voor het bouwen van nieuwe huizen voor 2 miljoen man, naast 10 miljard per jaar voor de komende 10 jaar van USA/EU/Israël voor opleiding van de bevolking/kickstarten economie/overbrugging/groeipijnen.

Wat stel jij voor?

Trump stelt concreet oplossing 2 voor.

Ja, dan is het bevrijden van de gegijzelden duidelijk geen prioriteit voor de Israëlische regering. Netanyahu's politieke overleving en de kolonisatie van de Westelijke Jordaanoever zijn dat wel, en die baten bij een verderzetting van het conflict.
Hoe erg dat voor de nabestaanden ook is, dat mag ook niet de enige prioriteit zijn. Je kan niet een natie een pogrom laten uitvoeren op jouw natie en ze vervolgens geven wat ze willen zodat ze niet hetzelfde doen met de honderden die ze ontvoerd hebben.

Ik heb mij vaak afgevraagd of Israël eigenlijk andere opties had dan terugslaan, maar meer en meer denk dat ze eigenlijk nooit een realistisch alternatief hadden. De manier waarop is een ander verhaal.

O

De deals vind je disproportioneel, maar dat Israël een veelvoud aan Palestijnen gegijzeld houdt, dat Israël een veelvoud aan Palestijnen vermoordt, foltert, kwetst, een veelvoud aan verwoestingen aanbrengt, en we kunnen nog wel even doorgaan, daar fiets je dan weer lustig voorbij.

En in verband met je laatste zin, informeer je misschien eerst eens vooraleer je zo'n dingen uitkraamt. Het opsluiten van Palestijnen, vaak zonder proces, is een van de manieren waarop Israël al decennia het Palestijnse volk probeert te onderdrukken.

Meer dan 400 mensen in een paar uur tijd gedood, waaronder veel kinderen.
Het Westen roept op tot kalmte. Geen sancties, geen uitsluitingen, maar het oproepen tot kalmte.

Na 1,5 jaar bijna dagelijkse moordpartijen en gruweldaden.

Als de kolonisator morgen een atoombom gooit, dan nog zal de reactie niet verder gaan dan het oproepen tot kalmte.

Sancties zijn weggelegd voor tegenstanders, niet voor bondgenoten. We hebben geen beleid, maar medeplichtigheid.

De deals vind je disproportioneel, maar dat Israël een veelvoud aan Palestijnen gegijzeld houdt, dat Israël een veelvoud aan Palestijnen vermoordt, foltert, kwetst, een veelvoud aan verwoestingen aanbrengt, en we kunnen nog wel even doorgaan, daar fiets je dan weer lustig voorbij.

En in verband met je laatste zin, informeer je misschien eerst eens vooraleer je zo'n dingen uitkraamt. Het opsluiten van Palestijnen, vaak zonder proces, is een van de manieren waarop Israël al decennia het Palestijnse volk probeert te onderdrukken.

Volgens B'tselem zaten er 176 inwoners uit Gaza in hechtenis net voor 7 oktober. Geen daarvan waren jonger dan 16 jaar. Hamas hield een handvol Israeli gegijzeld. Ik gebruik gegijzeld omdat ze geen enkele optie hadden voor een proces.

Hamas slachtte vervolgens ongeveer 800 burgers af waaronder 36 kinderen en ontvoert 250 Israeli. 1050 voor 176 lijkt mij nu wel aannemelijk.

Maar goed, Hamas wil zich populair maken in de West Bank waar inderdaad bijna 5000 Palestijnen opgesloten zitten. Waarvoor ze graag de bevolking van Gaza opofferen.

Volgens B'tselem zaten er 176 inwoners uit Gaza in hechtenis net voor 7 oktober. Geen daarvan waren jonger dan 16 jaar. Hamas hield een handvol Israeli gegijzeld. Ik gebruik gegijzeld omdat ze geen enkele optie hadden voor een proces.

Hamas slachtte vervolgens ongeveer 800 burgers af waaronder 36 kinderen en ontvoert 250 Israeli. 1050 voor 176 lijkt mij nu wel aannemelijk.

Maar goed, Hamas wil zich populair maken in de West Bank waar inderdaad bijna 5000 Palestijnen opgesloten zitten. Waarvoor ze graag de bevolking van Gaza opofferen.
Hamas strijdt niet voor Gaza, Hamas strijdt voor Palestina. Er zitten op elk moment duizenden Palestijnen in Israëlische hechtenis, vaak zonder proces of duidelijke aanklacht, vaak ook kinderen. Noem dat dus ook maar gerust gegijzeld hoor. En besef dat die Israëlische gevangenissen in de praktijk, zeker sinds de oorlog, martelkampen zijn - zoals hier in dit topic al herhaaldelijk is aangekaart. Voor 7 oktober zaten er meer dan 5000 Palestijnen gevangen. Sinds 1967 is 1 op 5 van de Palestijnse bevolking (zij het in Gaza, zij het in Israël zelf, zij het in de Westelijke Jordaan) ooit gearresteerd geweest door Israël. 1 op 5. Opnieuw: het vasthouden of gijzelen van de Palestijnen is al een halve eeuw een van Israëls meest geliefde methodes in haar apartheidsbeleid jegens de Palestijnse bevolking.

De walgelijke aanslag van 7 oktober is op geen enkele manier goed te praten, maar laten we het riedeltje alsof het verzet van de Palestijnen niet gelegitimeerd is op basis van de Israëlische bezetting en het Israëlische bewind. Het is niet omdat Hamas walgelijke methodes gebruikt, dat we het Israëlische beleid moeten gaan minimaliseren. Dat we blind moeten blijven voor het beleid dat al bijna een hele eeuw een voedingsbodem creëert voor bloederig verzet. Zoals hier ook al tientallen keren is aangekaart en aangetoond.

het beleid dat al bijna een hele eeuw een voedingsbodem creëert voor bloederig verzet. Zoals hier ook al tientallen keren is aangekaart en aangetoond.
Hier is aangetoond en aangekaart dat de 2 zijden elkaar al 100 jaar naar het leven staan en willen uitroeien.
En de mods hebben die discussie over de oorsprong van het geweld al meermaals stilgelegd.
Dus die eenzijdige misplaatste stelligheid over de voedingsbodem van 'het verzet' mag je stoppen.

Opnieuw: het vasthouden of gijzelen van de Palestijnen is al een halve eeuw een van Israëls meest geliefde methodes in haar apartheidsbeleid jegens de Palestijnse bevolking.

Ik ga je geen ongelijk geven dat Israël detentie gebruikt om Palestijnen onder de knoet te houden. Maar het merendeel zit daar niet zomaar. Als Palestijnen gerechtigheid zoeken dan zouden ze hun eigen terroristen straffen. Dat gebeurt geheel niet dus Israël moet het wel voor hen doen.

Ik ga je geen ongelijk geven dat Israël detentie gebruikt om Palestijnen onder de knoet te houden. Maar het merendeel zit daar niet zomaar.
Dat mag je dan toch eens staven, want de meerderheid zit zonder deftig proces vast. Velen zitten zelfs zonder aanklacht vast via "administratieve" detenties. Wat is dan volgens jou de "niet zomaar"?

Als Palestijnen gerechtigheid zoeken dan zouden ze hun eigen terroristen straffen. Dat gebeurt geheel niet dus Israël moet het wel voor hen doen.

Ten eerste is dat een ridicule notie gezien de context, want Hamas heeft (via een staatsgreep) de macht in Gaza - wat verwacht je precies dat de bevolking daar doet? - en elders, ook in de Westbank, hebben de Palestijnen daar niet eens de jurisdictie voor. Ten tweede zitten de Israëlische gevangenissen niet vol met Palestijnse terroristen, maar in meerderheid met burgers die - opnieuw - vaak niet eens iets ten laste is gelegd.

Daarnaast zien veel Palestijnen de acties van Hamas als legitiem verzet tegen de Israëlische bezetting en onderdrukking, en als retaliatie tegen de Israëlische misdaden. Ik hoop dat de meeste Palestijnen het niet eens zijn met de methodes, maar ik zie in het Rusland-topic ook steeds meer mensen beweren dat we niet met het moralistische vingertje mogen wijzen als je tegen een existentiële vijand vecht, en dat we niet kieskeurig mogen zijn in onze methodes om die vijand te bestrijden. Er kan geen vrede bereikt worden als Hamas blijft aanslagen plegen zoals die van 7 oktober, en die daders moeten bestraft worden, maar in de context ter plaatse vrees ik dat veel Palestijnen Hamas in het kader van de strijd tegen Israël toch in de eerste plaats als een verzetsbeweging zien dan als een terreurbeweging.

Je kan je boutade overigens ook perfect omdraaien hé. Israëlische oorlogsmisdadigers in Gaza worden niet bestraft, Israëlische folteraars worden niet bestraft, de moorden, vernietigingen en verdrijvingen door Israëlische kolonisten in de Westbank worden amper bestraft. Israël heeft Netanyahu en Gallant niet uitgeleverd aan het Internationaal Strafhof. Dan moet Hamas het maar voor de Israëliërs doen?

Je kan je boutade overigens ook perfect omdraaien hé. Israëlische oorlogsmisdadigers in Gaza worden niet bestraft, Israëlische folteraars worden niet bestraft, de moorden, vernietigingen en verdrijvingen door Israëlische kolonisten in de Westbank worden amper bestraft.

Heb je ook een paar voorbeelden van Hamas die zijn eigen soldaten straft voor misdaden?

Dat mag je dan toch eens staven, want de meerderheid zit zonder deftig proces vast. Velen zitten zelfs zonder aanklacht vast via "administratieve" detenties. Wat is dan volgens jou de "niet zomaar"?

Volgens cijfers die B'tselem verkreeg van het Israel Prison System vormde voor oktober 2023 administratieve detentie verre van het hoofdaandeel van de gevangenen. Het merendeel zat een straf uit of had een proces lopen tegen hem voor terrorisme of samenzwering tot.

Maar de manier waarop administratieve detentie werd toegepast was absoluut machtsmisbruik. Ook nu in oorlogstijd.

Ik ga akkoord dat de acties van Palestijnen met andere maatstaven moeten beoordeeld worden gezien hun situatie en het feit dat ze op verschillende manieren worden onderdrukt. Maar dat mag ook voor Israël gelden. Zij bevinden zich evengoed al eeuwenlang in een geheel unieke, uiterst gevaarlijke situatie en staan tegenover een ongewoon meedogenloze tegenstander die elke vorm van menselijkheid louter beschouwt als zwakte.

Volgens cijfers die B'tselem verkreeg van het Israel Prison System vormde voor oktober 2023 administratieve detentie verre van het hoofdaandeel van de gevangenen. Het merendeel zat een straf uit of had een proces lopen tegen hem voor terrorisme of samenzwering tot.

Maar de manier waarop administratieve detentie werd toegepast was absoluut machtsmisbruik. Ook nu in oorlogstijd.
Ik heb niet gezegd dat administratieve detentie het hoofddeel uitmaakte, ik heb gezegd dat velen zonder aanklacht vastzitten. Dat gaat de afgelopen jaren jaarlijks over honderden mensen. Dat ze een straf uitzitten of een proces lopen hebben wegens terrorisme of samenzwering tot is opnieuw iets dat jij erbij verzint, daar rapporteert B'tselem niet op. Ik zei het al, 1 op de 5 Palestijnen is sinds 1967 gearresteerd geweest. Dat zijn niet allemaal terroristen en criminelen.

Terug
Bovenaan