Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Ik acht de kans, ook na deze wapenstilstand, nog altijd veel groter dat dit conflict eindigt met een etnische zuivering van de Palestijnse gebieden en een annexatie van die gebieden door Israël, dan dat er een duurzame, vredevolle samenleving tussen Palestijnen en Israëliërs komt. Een scenario zoals in Noord-Ierland zie ik niet meer gebeuren.

De middelen om tot zo'n vreedzame samenleving te komen, liggen wel in hoofdzaak bij de Israëliërs. Zij hebben de meeste mogelijkheden om de cyclus op lange termijn te doorbreken, maar dat zal niet zonder offers en zonder slachtoffers zijn. Ik snap perfect de terughoudendheid om daaraan te beginnen. Maar de cyclus gaat nu al bijna een eeuw mee, het is nog maar eens duidelijk geworden dat grote vergeldingsoorlogen en zware onderdrukking van het Palestijnse volk ook niet zorgen voor duurzame vrede en veiligheid voor de Israëlische bevolking. Ze blijven maar tegen dezelfde steen schoppen. Het werkt niet.
Ik vermoed dat als het enkel de palestijnen waren waar ze zich met bezighouden het veel eenvoudiger was dan nu. Want de realiteit is dat er x aantal landen rond hen zitten die op gelijk welke versoepeling springen om die staat te infiltreren. Maar ja ik vermoed dat uw eerste scenario meer waarschijnlijk is. (dat of een vuile bom gesponsord door Iran ofzoiets)

Ik vermoed dat als het enkel de palestijnen waren waar ze zich met bezighouden het veel eenvoudiger was dan nu. Want de realiteit is dat er x aantal landen rond hen zitten die op gelijk welke versoepeling springen om die staat te infiltreren. Maar ja ik vermoed dat uw eerste scenario meer waarschijnlijk is. (dat of een vuile bom gesponsord door Iran ofzoiets)
Da's een feit, maar ook daar geldt dat de behandeling van de Palestijnen door de Israëliërs werkt als een rode lap op een stier bij veel van de buurlanden en een voortdurende rem zet op de normalisatie van de relaties met die landen. Iran is een ander paar mouwen natuurlijk, maar die hun macht in de regio ligt/lag ook voor een groot deel in de wraakgevoelens van o.a. Libanezen ten opzichte van Israël. Neem die voedingsbodem weg, en Iran heeft het ook moeilijker om mensen in die regio aan zich te binden.

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, dat besef ik ook wel.

Als de “de andere kant belichten” een synoniem is om keer op keer de oorlogsmisdaden van Israël te minimaliseren met “… maar het kan erger hoor!” of “… maar 7 oktober!”.

Yeah, nuttig inderdaad!

Geef mij maar @Sir.Killalot zijn repetitief antwoorden, die trouwens vaak ook gestaafd zijn met rapporten en cijfers, dan wat “… but what about October 7th” geroep.

Daar komt ook grotendeels de frustratie van hoor. Het bewust negeren van feiten, terwijl voldoende mensen hier al het tegendeel bewezen hebben.

Deze thread is maar 1 van de zovele waar dit systematisch gebeurt. Het is grappig en opvallend dat het juist diezelfde mensen zijn die tevreden zijn dat factchecking wordt afgeschaft. Dubieus.

Dat laatste is ook anders een onnodige steek die nergens tot de discussie bijdraagt anders, hoor.

Mij zal je niet horen ontkennen dat Israël daar (op zijn minst) een humanitaire ramp verder doen ontsporen heeft.
Maar iedere keer dat soort korte gratuite reacties op iemand die ook de nadruk legt op de oorzaak van het recente ontsporen, dat vind ik veel onnutigger.

Ik vind het ontstellend om dit soort berichten te lezen eerlijk gezegd. Ik reageer op de stelling dat de vrijgelaten Hamas-terroristen binnen de kortste keren het Palestijnse volk zouden opzetten om opnieuw agressie tegen Israël te plegen. Hoe verwacht jij eigenlijk dat de Palestijnse bevolking in Gaza na de feiten van het afgelopen anderhalf jaar naar Israël kijkt? No hard feelings? Daar hoeven echt geen vrijgelaten Hamas-terroristen stokebrand spelen om de komende jaren de gevoelens van haat en revanchisme jegens Israël op te stoken. Dat heeft Israël zelf gezaaid door aan de lopende band oorlogsmisdaden uit te voeren en een mogelijke genocide. En ook na dit bestand blijft Gaza een openluchtgevangenis met geen enkel zicht op tegemoetkoming aan het zelfbeschikkingsrecht van de Palestijnse bevolking. Ik vind het absurd dat je zoiets in vraag gaat stellen.

Nee, ik versta dat standpunt. Daar gaat het mij ook helemaal niet om, daar heb ik mij toch ook helemaal niet over uitgesproken.
Het gaat mij over het soort reacties waarbij het ok is voor de ene om het bandje op repeat af te spelen maar als daar tegenreactie op komt om dan dat soort posts gewoon als 'onnuttig' te bestempelen.

Ik vind dat zelf nu eens gewoon 0,0 bijdragen aan de discussie.

Dat Hamas hierin ook verantwoordelijkheid heeft, heb ik nooit ontkend. Zowel in de escalatie, als in het grote aantal slachtoffers aan Palestijnse zijde. Dat de Israëliërs ook recht hebben op revanchistische gevoelens na de aanslagen van 7 oktober en de hele voorgeschiedenis, dat zij het recht hebben om zich te verdedigen, dat heb ik ook altijd erkend en verdedigd. Ook de Israëliërs gaan evident niet reageren met 'no hard feelings' na zo'n gruwelijke aanslag. Ik heb altijd gesteld dat de verantwoordelijken voor die aanslagen gestraft moeten worden. Dus ben ik blij dat er een deal met Hamas wordt gemaakt? Neen, er is niets om blij te zijn, de verantwoordelijken voor het geweld aan beide kanten gaan (zeker aan Israëlische kant, de top van Hamas is intussen al 5 keer gesneuveld) vrijuit en er is niets in het akkoord dat enige hoop geeft op een toekomst waarbij de Palestijnen en Israëliërs duurzaam samen kunnen leven. Het enige waar we blij over kunnen zijn is dat er voor de Palestijnse bevolking even wat ademruimte komt. Maar een hoopvolle toekomst gaan die niet tegemoet, en ook dat zal opnieuw een voedingsbodem voor wraak en haat worden.

De cyclus herhaalt zich al bijna een eeuw, er zijn er hier verschillende leden gepasseerd over de duur van deze oorlog die het extreme geweld van Israël steunden uit de gedachte dat Hamas zo voor eens en voor altijd in de kiem gesmoord kon worden. Dat extreem geweld de cyclus zou kunnen doorbreken. Alleen is extreem geweld al veel langer de modus operandi van Israël in de strijd tegen de Palestijnen, en wist iedereen met een beetje historisch en logisch inzicht dat je op deze manier de cyclus van haat en revanchisme alleen maar zou vastbetonneren in de volgende generaties. Het is intriest om dan te zien dat een mogelijke genocide later, waarbij de twee grote doelstellingen van Israël niet behaald zijn (het redden van de gijzelaars enerzijds, de dreiging van Hamas voor eens en voor altijd wegnemen anderzijds), het inzicht bij die leden nog altijd niet gekomen is. Neen, als er straks opnieuw geweld is, zal dat zijn door de vrijgelaten terroristen en niet door de nietsontzienende oorlog van het afgelopen anderhalf jaar. Dan doen we verontwaardigd over het feit dat de Palestijnen meer mensen terugkrijgen uit Israëlische gevangenissen, dan de Israëliërs terugkrijgen uit de tunnels van Hamas - zonder dat daarbij dan eens de morele vraag wordt gesteld waarom Israël in staat is om duizenden Palestijnen te ruilen, waarbij ook tientallen kinderen. Dan gaan we nog eens afkomen met "jamaar, 7 oktober", alsof dat uitwist wat Israël het afgelopen anderhalf jaar heeft uitgevoerd. Alsof dat ook maar op enige manier mijn stelling ontkracht of zelfs maar enigzins tegenspreekt dat je het niet op de vrijgelaten gevangenen moet steken die stokebrand zouden kunnen gaan spelen als er straks weer wraakacties vanuit de Palestijnen komen.

7 oktober is een gitzwarte dag in de menselijke geschiedenis, maar de manier waarop Israël het afgelopen anderhalf jaar wraak heeft genomen op het Palestijnse volk garandeert een toekomstige nieuwe 7 oktober. Ze waren en zijn volledig in hun recht om de verantwoordelijken van de aanslagen te straffen, om hun bevolking te verdedigen en om hun gijzelaars te redden. Maar Israël heeft een overweldigend machtsoverwicht ten opzichte van de Palestijnen en een waanzinnig veelvoud aan internationale steun, waardoor zij wel de voornaamste sleutel in handen hebben om de cyclus te doorbreken. Dat hebben ze niet gedaan, integendeel. En ik zie nog altijd geen enkele beweging bij de Israëlische machthebbers om naar een duurzaam samenlevingsmodel met de Palestijnen te bewegen, integendeel. En uiteraard moet dat van beide kanten komen. Elke raket, al wordt ze onderschept, elke aanslag, vanuit de Palestijnen toe bemoeilijkt dat proces. Maar dat wil niet zeggen dat de reactie van Israël het afgelopen anderhalf jaar niet verkeerd was, niet disproportioneel was, en er niet voor zal gezorgd hebben dat de Israëlische bevolking de komende jaren op beide oren kan slapen. Dat wil niet zeggen dat de Israëliërs (en hun Westerse bondgenoten) niet meer mogelijkheden hebben om de cyclus te doorbreken dan de Palestijnen.

Daar ben ik dan ook grotendeels akkoord maar nogmaals dat was mijn punt niet.

Op korte termijn goed dat de bloedvergieten eindelijk ophouden, maar er zal natuurlijk naar een echte oplossing gezocht moeten worden.

De vraag is ook wat er afgesproken is geweest tussen Trump en Israel (mogelijk bepaalde toelatingen / steun voor Israël bij een aanval op Iran?). Nu lijkt dit mij toch niet echt een akkoord dat ze gaan kunnen verkocht krijgen aan het Israëlische volk. >40000 doden maar wat hebben ze bereikt?

Nee, ik versta dat standpunt. Daar gaat het mij ook helemaal niet om, daar heb ik mij toch ook helemaal niet over uitgesproken.
Het gaat mij over het soort reacties waarbij het ok is voor de ene om het bandje op repeat af te spelen maar als daar tegenreactie op komt om dan dat soort posts gewoon als 'onnuttig' te bestempelen.

Tja, ik vind niet dat mijn reactie een bandje op repeat was. Ik probeerde inhoudelijk een stelling te weerleggen. De reactie van Straddle daarentegen ging inhoudelijk niet in op wat ik zei. Wat Hamas op 7 oktober heeft gedaan, doet niets af van het feit dat je het straks niet op de vrijgelaten gevangenen moet steken als straks blijkt dat de Palestijnen met revanchistische gevoelens zitten. Met bovendien de insinuatie er bovenop dat ik blij zou zijn dat er deals worden afgesloten met terroristen.

Misschien moet je niet gewoon topics binnenvallen en komen lullen over kanten, en mensen te verwijten een bandje op repeat te hebben, en je gewoon beperken tot inhoudelijk mee te discussiëren. Dat zal beter bijdragen aan de discussie.

Dat laatste is ook anders een onnodige steek die nergens tot de discussie bijdraagt anders, hoor.

Mij zal je niet horen ontkennen dat Israël daar (op zijn minst) een humanitaire ramp verder doen ontsporen heeft.
Maar iedere keer dat soort korte gratuite reacties op iemand die ook de nadruk legt op de oorzaak van het recente ontsporen, dat vind ik veel onnutigger.

Daar ben ik dan ook grotendeels akkoord maar nogmaals dat was mijn punt niet.
We zijn off-topic aan het gaan, maar goed:

Je punt is dat ik (of anderen) inconsistent zijn in onze reacties, maar dat is het absoluut niet. Soms moet je doorheen de bullshit kijken en ook gewoon benoemen.

Veel "tegenreacties" beschouw ik echt als onzin, omdat ze de kern van de discussie steeds vermijden. Het is enorm frustrerend dat de ene kant telkens onderbouwd komt met feiten, cijfers en rapporten, terwijl de andere kant blijft hangen in hypothetische "oorzaken" of "wat als"-scenario’s die bewust het huidige lijden en de vernietiging negeren.

Als een "bandje op repeat" betekent dat mensen de feiten blijven herhalen omdat die keer op keer worden ontkend of geminimaliseerd, dan is dat niet hetzelfde als een oppervlakkige "tegenreactie" die alleen de focus probeert te verleggen. Feiten herhalen omdat ze worden genegeerd is geen herhaling om de herhaling – het is nodig om onrecht te blijven benoemen.

Als we een zinvolle discussie willen voeren, lijkt het me nuttiger om ons te richten op wat bewezen is en wat nu gebeurt. Telkens weer afdwalen naar "ja, maar de oorzaak" of "het kan erger" voegt niets toe – dat is geen tegenreactie, dat is afleiden.

Sure, dat ene punt is een onnodige steek, maar eerlijk gezegd verandert dat niets aan wat ik probeer duidelijk te maken. Het benoemen van hypocrisie of inconsistente framing (wat echt keer op keer terug komt) is geen persoonlijke aanval; het is een manier om aan te tonen hoe het debat steeds weer ontspoort. Bovendien: het vermijden van "steken" geeft je echt niet automatisch een morele high ground. Als je de kern blijft ontwijken of feiten negeert, maakt het weinig uit hoe beleefd je bent: dat draagt ook niet bij. Discussies worden pas constructief als we eerlijk naar de feiten en de realiteit kijken, ook al is dat ongemakkelijk...

Tja, ik vind niet dat mijn reactie een bandje op repeat was. Ik probeerde inhoudelijk een stelling te weerleggen. De reactie van Straddle daarentegen ging inhoudelijk niet in op wat ik zei. Wat Hamas op 7 oktober heeft gedaan, doet niets af van het feit dat je het straks niet op de vrijgelaten gevangenen moet steken als straks blijkt dat de Palestijnen met revanchistische gevoelens zitten. Met bovendien de insinuatie er bovenop dat ik blij zou zijn dat er deals worden afgesloten met terroristen.

Misschien moet je niet gewoon topics binnenvallen en komen lullen over kanten, en mensen te verwijten een bandje op repeat te hebben, en je gewoon beperken tot inhoudelijk mee te discussiëren. Dat zal beter bijdragen aan de discussie.

Dat is anders ook wel totaal uncalled for anders hé.

Zoals je kan zien uit mijn reactie leunt mijn kant meer bij jou aan dan de andere, maar opnieuw vind ik dit soort reacties dan net het allerminst bijdragen tot de discussie.
En daar was het me net om te doen.

Gaan we na honderden pagina's alweer die kant op?

Israël heeft sinds 1948...

Nuttig.

Het levert wel veel likes op, dat wel.

Ik lees hier graag mee maar euh, I'll see myself out als dit dan de reactie is op mijn mening en we woorden als 'lullen' moeten gaan gebruiken.

Het levert wel veel likes op, dat wel.

Ik lees hier graag mee maar euh, I'll see myself out als dit dan de reactie is op mijn mening en we woorden als 'lullen' moeten gaan gebruiken.
Lol, die likes kunnen mij eerlijk gezegd bitter weinig schelen. Het gaat mij erom dat er eindelijk inhoudelijk wordt gereageerd, niet om wie hier de meeste duimpjes krijgt.

Nogmaals: "beleefd" discussiëren geeft je geen vrijgeleide om tijdens de discussie zomaar alles te zeggen, gestaafd op lucht. Beleefdheid is fine, maar zonder inhoud of respect voor feiten draagt het 0,0% iets bij. Het draait hier niet enkel om de toon, maar om wat er wordt gezegd, en dat mag ook vaker benoemd worden.

Nog ff wachten tot Trump president is waarschijnlijk. Dan kan hij beweren dat hij het opgelost heeft.
Het baasje van Netanyahu verandert, dus ja, je moet je nieuwe baasje pleasen.

Netanyahu stelt stemming over staakt-het-vuren uit: "Hamas komt terug op gemaakte afspraken"​

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu beschuldigt Hamas ervan een aantal zaken uit het akkoord niet langer te willen nakomen. Het is niet duidelijk om welke afspraken het gaat. De Israëlische regering zou donderdagvoormiddag samenkomen om te stemmen over het staakt-het-vuren tussen Hamas en Israël, maar Netanyahu stelt die stemming nu uit.

“Het Israëlische kabinet zal niet bij elkaar komen totdat de onderhandelaars hebben bevestigd dat Hamas alle elementen van het akkoord accepteert", klinkt het in een verklaring.

Izzat el-Reshiq, lid van het politiek bureau van Hamas, zegt "wel achter het akkoord te staan dat woensdag is aangekondigd".

Dat is anders ook wel totaal uncalled for anders hé.
Is dat zo? Wat klopt er niet aan? Waar is je inhoudelijke bijdrage? Heb je mijn post niet 'bandje op repeat' genoemd? Ben je niet begonnen over 'kanten'? Heb je een post die naast de kwestie reageert en woorden in de mond legt niet 'nuttig' genoemd? Ben jij niet degene wiens enige bijdrage in de discussie deze 2 pagina's is eentje waarbij je anderen ervan beschuldigt niets bij te dragen tot de discussie?

Had je gewoon inhoudelijk gereageerd, dan hadden we nu weer geen 10 posts van wederzijdse frustratie en threadderails gehad. Ik had er niet mogen op ingaan - de ironie daarvan ontgaat me niet in dit topic -, dus ook mijn verantwoordelijkheid, maar neem zelf verantwoordelijkheid in plaats van nu verontwaardigd te zijn over hetgeen je al dan niet bewust uitgelokt hebt.

Nog ff wachten tot Trump president is waarschijnlijk. Dan kan hij beweren dat hij het opgelost heeft.
Het baasje van Netanyahu verandert, dus ja, je moet je nieuwe baasje pleasen.
Het begint al. Benieuwd ook wat de reactie gaat zijn op de onvermijdelijke eerstvolgende raketaanval vanuit Gaza, direct alles weer opblazen? Ik kijk er toch heel sceptisch tegenaan. Ik kan me wel niet inbeelden dat Netanyahu het nu gaat opblazen voor de gijzelaars in veiligheid zijn, zonder héél duidelijke provocatie van Palestijnse kant. De verontwaardiging in Israël over het gegeven dat het IDF er niet in slaagt die gijzelaars veilig thuis te brengen, en het gevoel dat dat gewoon ook geen prioriteit (meer) is, is heel groot in Israël. De boeken zonder grondige aanleiding terug toe doen nadat de families na anderhalf jaar eindelijk concrete hoop gekregen hebben om hun geliefden terug te zien, dat is electorale zelfmoord. Maar wat als die gijzelaars terug zijn? Wat houdt Israël dan tegen? Economisch hebben ze wel klappen gekregen, ze kunnen dat niet blijven volhouden, zeker niet als Trump effectief de kraan zou toedraaien - maar dat laatste zie ik in de praktijk ook niet gebeuren. Tegelijkertijd hebben die gijzelaars het afgelopen anderhalf jaar er ook niet voor gezorgd dat het IDF terughoudend tekeer ging in Gaza, dus bon. Het laatste woord is helaas nog lang niet geschreven, vrees ik.

Laatst bewerkt:
reeds uitvoerig besproken standpunten.
Er kan gesproken worden over het feit dat het een mogelijke genocide is. Wat niet kan, is telkens voorstellen dat het ene of het andere standpunt een vaststaand feit is, en doof blijven voor tegenargumenten die elke zoveel pagina's terugkomen, en zoals gevraagd was het telkens oprakelen van wiens historische schuld het nu eigenlijk is. Dat is al herhaaldelijk duidelijk gemaakt in allerlei vormen. Als iedereen zich daaraan houdt, is het voor iedereen aangenamer praten.

Het ziet er niet goed uit voor het staakt-het-vuren, zeker niet op de langere termijn. Smotrich wil alleen in de regering blijven als het om een tijdelijke wapenstilstand gaat en de oorlog daarna in volle kracht wordt voortgezet. Tijdens de wapenstilstand wilt hij ook geen bijkomende humanitaire hulp voor de regio. Netanyahu zou Smotrich als zoenoffer een oorlog op de Westbank beloven.

Ben-Gvir wilt zelfs van geen tijdelijk bestand weten.

Het ziet er niet goed uit voor het staakt-het-vuren, zeker niet op de langere termijn. Smotrich wil alleen in de regering blijven als het om een tijdelijke wapenstilstand gaat en de oorlog daarna in volle kracht wordt voortgezet. Tijdens de wapenstilstand wilt hij ook geen bijkomende humanitaire hulp voor de regio. Netanyahu zou Smotrich als zoenoffer een oorlog op de Westbank beloven.

En nog drie dagen en Trump is aan zet.

Ik vermoedde al dat dit erachter zou zitten, het huidige staakt-het-vuren-plan lijkt me moeilijk verteerbaar voor Gvir en Smotrich.
Nu kunnen ze ook moeilijk de boel opblazen en terugkeer van de gijzelaars op het spel zetten, dat gaat hun achterban volgens mij ook niet slikken.

En nog drie dagen en Trump is aan zet.
Ik denk dat Trump van aan kale reis zal terugkomen. Zowel in het Midden Oosten als in Oekraïne. Die zal dat nergens oplossen. Dat is naïf. Waarom zouden de oorlogvoerende partijen luisteren naar Trump? Met of zonder wapenleveringen... Oekraïne zal blijven verder vechten zolang haar mensen daarvoor gemotiveerd zij, zolang de staat blijft functioneren, zelfs al is er geen steun meer en gaan ze 'ondergronds'.

Beetje powerplay in Gaza, hell on earth. Veel succes, maar Gaza is al Hell on earth, dat maakt niet uit.
Of de gijzelaars komen mondjesmaat vrij, zo toegetakeld dat de woede terug oplaait, of ze zijn al dood en komen terug in bodybags;

Misschien komt er een bestand, misschien wel, misschien niet. Trump zijn powerplay zal daar weinig toe bijdragen (is mijn inschatting)

Dat is toch te zot voor woorden. Een wapenstilstand in een tot as gereduceerd Gaza zodat ze zich kunnen focussen op het 'tegoei' koloniseren van de Westelijke Jordaanover.

Dat is toch te zot voor woorden. Een wapenstilstand in een tot as gereduceerd Gaza zodat ze zich kunnen focussen op het 'tegoei' koloniseren van de Westelijke Jordaanover.
Verwondert toch niet als je ziet wie er mee regeert in Israël en het hardste ligt te roepen? De Palestijnen verdrijven uit Gaza en de Westbank richting de buurlanden zal voor sommigen wel een natte droom zijn. Met de hallucinante backlash van Israël op de al even hallicinante aanval van Hamas op Israël op 7/10 vallen er geen bruggen meer te slaan.

Ik vind het ontstellend om dit soort berichten te lezen eerlijk gezegd. Ik reageer op de stelling dat de vrijgelaten Hamas-terroristen binnen de kortste keren het Palestijnse volk zouden opzetten om opnieuw agressie tegen Israël te plegen. Hoe verwacht jij eigenlijk dat de Palestijnse bevolking in Gaza na de feiten van het afgelopen anderhalf jaar naar Israël kijkt? No hard feelings? Daar hoeven echt geen vrijgelaten Hamas-terroristen stokebrand spelen om de komende jaren de gevoelens van haat en revanchisme jegens Israël op te stoken. Dat heeft Israël zelf gezaaid door aan de lopende band oorlogsmisdaden uit te voeren en een mogelijke genocide. En ook na dit bestand blijft Gaza een openluchtgevangenis met geen enkel zicht op tegemoetkoming aan het zelfbeschikkingsrecht van de Palestijnse bevolking. Ik vind het absurd dat je zoiets in vraag gaat stellen.

Ik denk dat jij even goed veronderstellingen maakt over de menselijke natuur en de oorzaken van dit conflict die niet noodzakelijk op veel gebaseerd zijn.

Ik ga er ook van uit dat Hamas de macht terug zal overnemen in Gaza maar echt niet omdat de Palestijnen getraumatiseerd zijn en vergelding willen voor oorlogsmisdaden die tegen hen gepleegd zijn. Palestijnen beseffen toch goed genoeg dat het Hamas is die er voor gezorgd heeft dat hun stad is platgegooid? Hamas gaat de macht overnemen in Gaza (en waarschijnlijk ook de West Bank) omdat ze de oorlog hebben gewonnen. Omdat ze sterker en standvastiger zijn gebleken dan Israël.

Netanyahu sloeg er niet in om Hamas te doen capituleren noch om de gijzelaars te bevrijden. Israël sloeg niet hard genoeg terug en zwicht voor de terreur van Hamas. En de regio zal dat geweten hebben.

Laatst bewerkt:
Je maakt assumpties over de menselijke natuur en de oorzaken van dit conflict die niet noodzakelijk op veel gebaseerd zijn.

Ik ga er ook van uit dat Hamas de macht terug zal overnemen in Gaza maar echt niet omdat de Palestijnen getraumatiseerd zijn en vergelding willen voor oorlogsmisdaden die tegen hen gepleegd zijn. Palestijnen beseffen goed genoeg dat het Hamas is die er voor gezorgd heeft dat hun stad is platgegooid. Hamas gaat de macht overnemen in Gaza (en waarschijnlijk ook de West Bank) omdat ze de oorlog hebben gewonnen. Omdat ze sterker en standvastiger zijn gebleken dan Israël.
En waar baseer jij je in hemelsnaam op?

Kijk naar het verleden. De Palestijnen en Israëliërs zitten al een eeuw vast in een cyclus van wraak en vergelding, al veel langer dan Hamas bestaat. Het verzet tegen de Israëlische bezetting en mishandeling van de Palestijnen is nooit gaan liggen, en deze oorlog is lang niet de eerste geweldadige vergeldingsoorlog van de Israëliërs. Waarom zou het nu anders zijn?

Je zal overigens veel Palestijnen vinden die erkennen dat de huidige oorlog het gevolg is van de aanslag van 7 oktober door Hamas, maar de meesten van hen zullen je er dan ook fijntjes op wijzen dat die aanslag uitgelokt is geweest door de Israëlische mishandeling van de Palestijnen. Ze zullen de manier waarop hopelijk niet acceptabel vinden, maar je gaat naar mijn gevoel maar weinig Palestijnen vinden die die aanslag niet in de eerste plaats als een verzetsdaad beschouwen. Vanuit onze bril is Hamas een gruwelijke terreurbeweging, en dat klopt ook. Maar vanuit Palestijnse bril is Hamas ook een verzetsorganisatie. En dat klopt ook. En hoewel ik er van overtuigd ben dat er nog altijd veel Palestijnen in Gaza Hamas weg willen, wilt dat niet zeggen dat al die mensen tegen verzet tegen Israël zijn. Zeker niet na wat Israël het afgelopen anderhalf jaar heeft gedaan. En hoewel ze allicht wel de verantwoordelijkheid van Hamas zullen erkennen in het geweld, is het wel nog altijd Israël dat beslist heeft om oorlogsmisdaden te plegen op Gaza, om een hele bevolking collecties te bestraffen. Als uw buurman iemand heeft vermoord, en vervolgens wordt zijn huis met zijn vrouw en kinderen in in brand gestoken uit wraak, dan weet je ook wat de aanleiding was, maar de familie zal toch in de eerste plaats kwaad zijn op de wraaknemers ...

Hamas heeft helemaal niet de oorlog gewonnen hé. En hoezo sterker? Quasi heel hun leiderschap is gedood, en het lijkt me op dit moment een illusie dat Israël de strijd tegen Hamas in Gaza echt zal staken. Ze zijn nog niet verloren, dat klopt. Maar dat komt ook maar omdat door de Israëlische reactie ze geen enkele moeite hebben om nieuwe rekruten te vinden die wraak willen. En vanwaar komt het idee dat ze straks in de Westelijke Jordaan de macht zouden kunnen grijpen?

Hamas heeft helemaal niet de oorlog gewonnen hé. En hoezo sterker? Quasi heel hun leiderschap is gedood, en het lijkt me op dit moment een illusie dat Israël de strijd tegen Hamas in Gaza echt zal staken. Ze zijn nog niet verloren, dat klopt. Maar dat komt ook maar omdat door de Israëlische reactie ze geen enkele moeite hebben om nieuwe rekruten te vinden die wraak willen. En vanwaar komt het idee dat ze straks in de Westelijke Jordaan de macht zouden kunnen grijpen?

Omdat, zoals Bin Laden het ooit verwoordde, wanneer mensen een sterk paard en een zwak paard zien, zij van nature het sterker paard verkiezen. Hamas heeft als organisatie harde verliezen geleden. Maar Hamas heeft aangetoond dat Israël niet onoverwinnelijk is en dat ze tegen een natie van martelaars uiteindelijk het onderspit zal delven. Als het vandaag niet lukt, dan in tien jaar, of in honderd jaar.

Hamas is geen verzetsorganisatie. Of ze is het ook maar dat doet er niet toe. Palestijnen zullen blijven beweren dat elke aanslag uitgelokt werd door Israël omdat wij Westerlingen dat ook willen geloven. We delen de wereld graag in in onderdrukkers en onderdrukten en de slechteriken die gebruik maken van die laatste. Zeker wanneer we de onderdrukker kunnen identificeren met onszelf. Dat er nog mensen rondlopen die bereid zijn hun leven te geven voor hun natie of hun geloof is niet meer denkbaar voor ons. Daar zijn we ondertussen te modern voor.

Hamas is een ultranationalistische, jihadistische beweging die de Palestijnen doorheen de jaren heeft overtuigd dat hun heil niet in een akkoord met Israël ligt maar in het martelaarschap en de uiteindelijke vernietiging van de Zionisten/Joden. Tussen '67 en 2000 zijn er talrijke mogelijkheden geweest om aan een vredevol bestand te werken, toen er nog helemaal geen sprake was van een openluchtgevangenis, checkpoints en zones, met een Israël dat zich constructief opstelde en wiens leger zeer veel terughoudendheid toonde naar de normen van de regio. Sommige partners hebben daar gebruik van gemaakt, anderen kozen voor geweld. Netanyahu komt ook niet zomaar uit de lucht vallen.

Terug
Bovenaan