Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Israël vraagt al een week aan Unifil om wat op te schuiven op die plaats, omdat Hezbollah vlak ernaast rustig raketten zit te schieten. (Wat doen die blauwhelmen daar eigenlijk? Ridicuul gewoon.)
Wordt uiteraard niet vermeld.

Hezbollah schiet raketten vanop 20 meter van een Unifil positie.
Israël vraagt 'qué? Wat is jullie functie eigenlijk?'.
Reactie Unifil: Ah ja, dat zit niet in ons mandaat, wij mogen alleen ingrijpen als er burgers in deze regio in gevaar zouden zijn.
Dat die raketten op het noorden van Israël vallen? Ons probleem niet.

"The group is charged by the U.N. with keeping out of the area any weapons or fighters. But over the past decade, the United States and Israel have argued that the peacekeepers have been largely ineffective at preventing Hezbollah from stockpiling and firing rockets from the territory they patrol.
En daar maken ze hier dan van "Israël schiet op blauwhelmen" ... Net alsof Israël die Hezbollah milities een vrijgeleide moet geven om raketten op hen af te vuren als die blauwhelmen daar in de buurt zitten te kaarten.

En daar maken ze hier dan van "Israël schiet op blauwhelmen" ... Net alsof Israël die Hezbollah milities een vrijgeleide moet geven om raketten op hen af te vuren als die blauwhelmen daar in de buurt zitten te kaarten.

Nogmaals, ik zou dan graag een bron zien die zegt dat Hezbollah raketten heeft afgevuurd nabij de UNIFIL HQ in Naqoura.
En ook een antwoord op de vraag waarom het IDF dan met een tank een UNIFIL observatietoren onder vuur neemt.

Voor de rest stel ik voor dat als je een beschaafde discussie wilt, je verduidelijkt wie "ze" zijn in "daar maken ze hier van".

Nieuwe aanval van Israël op een UNIFIL observatiepost met twee gewonden.

Two peacekeepers were injured after two explosions occurred close to an observation tower. One injured peacekeeper was taken to a hospital in Tyre, while the second is being treated in Naqoura. Today, several T-walls at our UN position 1-31, near the Blue Line in Labbouneh, fell when an IDF caterpillar hit the perimeter and IDF tanks moved in the proximity of the UN position. Our peacekeepers remained at the location, and a UNIFIL Quick Reaction Force was dispatched to assist and reinforce the position. These incidents put again UN peacekeepers, who are serving in south Lebanon at the request of the Security Council under resolution 1701 (2006), at very serious risks. This is a serious development, and UNFIL reiterates that the safety and security of UN personnel and property must be guaranteed and that the inviolability of UN premises must be respected at all times. Any deliberate attack on peacekeepers is a grave violation of international humanitarian law and Security Council resolution 1701 (2006).

Nogmaals, ik zou dan graag een bron zien die zegt dat Hezbollah raketten heeft afgevuurd nabij de UNIFIL HQ in Naqoura.
En ook een antwoord op de vraag waarom het IDF dan met een tank een UNIFIL observatietoren onder vuur neemt.
Politico:

"This morning (Thursday), IDF troops operated in the area of Naqoura, next to a UNIFIL base. Accordingly, the IDF instructed the UN forces in the area to remain in protected spaces, following which the forces opened fire in the area."

The IDF "maintains routine communication with UNIFIL," the statement said.

NyTimes over request om tijdelijk 5km op te schuiven:
"Asked about the request to move, Farhan Haq, a spokesman for the United Nations secretary general, António Guterres, said: “While we continue to assess the safety and security of our peacekeeping forces, it’s important that they also fulfill their mandate, and they are, at present, staying in their positions.”

Dus, ze weten dat er grondacties zullen zijn, negeren de vraag om op te schuiven, om hun 'mandate te fullfillen', wat ze totaal niet doen want ze laten Hezbollah al een jaar gewoon vanuit het zuiden duizenden raketten afvuren.

Moesten ze er echt op mikken, zouden er wel meer dan 2 'gewonden' vallen.
Trouwens toen Hezbollah een blauwhelm doodde in 2022, was hier precies geen outrage te bespeuren, maar dat was waarschijnlijk omdat het verzetsstrijders zijn.

Laatst bewerkt:
Politico:

"This morning (Thursday), IDF troops operated in the area of Naqoura, next to a UNIFIL base. Accordingly, the IDF instructed the UN forces in the area to remain in protected spaces, following which the forces opened fire in the area."

The IDF "maintains routine communication with UNIFIL," the statement said.

Ik heb dit nu 3 keer gelezen en zie nergens staan wat jij en Straddle beweren. Wanneer heeft Hezbollah raketten afgevuurd nabij de UNIFIL HQ in Naqoura?

Ik heb dit nu 3 keer gelezen en zie nergens staan wat jij en Straddle beweren. Wanneer heeft Hezbollah raketten afgevuurd nabij de UNIFIL HQ in Naqoura?
Wat maakt dat nu uit of het die UN post was of een andere in de buurt?
Dat wordt door de UN totaal niet ontkend dat Hezbollah dichtbij hun posten afgelopen jaar raketten afschoot.

Er zijn gevechten met Hezbollah; Israël zegt dat ze gaan oprukken naar een bepaalde zone; vraagt om ofwel 5km op te schuiven of om binnen het beschermde compound te blijven.
UN negeert dat gewoon.
En o verrassing, het blijkt idd een oorlogszone waarbij er geschoten wordt en gewonden kunnen vallen.

Moesten die blauwhelmen nu nog effectief doen wat ze moeten doen (nl die UN resoluties afdwingen), ok.
Maar dat doen ze niet.

Laatst bewerkt:
Ik vind het nu wel enorm goedkoop om die aanvallen te framen als Israel die moedwillig blauwhelmen aanvalt. Je kan perfect discussiëren over de drempelwaarde van Hezbollah-activiteit die Israel gebruikt gebruikt om luchtaanvallen op een bepaald gebied uit voeren maar een linkdrop met 'IDF schiet op blauwhelmen' is toch ook beneden alle peil.

Wat maakt dat nu uit of het die UN post was of een andere in de buurt?
Dat wordt door de UN totaal niet ontkend dat Hezbollah dichtbij hun posten afgelopen jaar raketten afschoot.

Er zijn gevechten met Hezbollah; Israël zegt dat ze gaan oprukken naar een bepaalde zone; vraagt om ofwel 5km op te schuiven of om binnen het beschermde compound te blijven.
UN negeert dat gewoon.
En o verrassing, het blijkt idd een oorlogszone waarbij er geschoten wordt en gewonden kunnen vallen.

Moesten die blauwhelmen nu nog effectief doen wat ze moeten doen (nl die UN resoluties afdwingen), ok.
Maar dat doen ze niet.

Oh ja, wat maakt het uit waar de terroristen eigenlijk precies zitten :sarcastic:

Het IDF heeft naar eigen zeggen inderdaad gevraagd om binnen het beschermde compound te blijven. Vervolgens heeft een IDF tank gevuurd op de observatie toren in dat compound. Elders (in Ras Naqoura) hebben ze ook camera's kapot geschoten.

Ik vind het nu wel enorm goedkoop om die aanvallen te framen als Israel die moedwillig blauwhelmen aanvalt. Je kan perfect discussiëren over de drempelwaarde van Hezbollah-activiteit die Israel gebruikt gebruikt om luchtaanvallen op een bepaald gebied uit voeren maar een linkdrop met 'IDF schiet op blauwhelmen' is toch ook beneden alle peil.

Tot ze met een uitleg komen is het dat wel natuurlijk. Ze willen die UNIFIL troepen daar weg, ze hebben het al een paar keer gevraagd. Zou me niet verbazen dat ze dan in een 2e fase 'per ongeluk' eens een schot lossen om voor wat extra stimulans te zorgen. Zenuwachtigheid is er alvast nu bij UNIFIL, zou me niet verbazen dat ze toch buigen voor de wens van het IDF.

Ik vermoed dat het ofwel dat is, ofwel een menselijke fout (een IDF tank operator die niet besefte dat hij een UN observatietoren in het vizier had).

Allicht, en volgens mij weet @StevenFM dit wel, maar die nuances wordt uiteraard verzwegen door het delen van een artikel uit een Ierse snertkrant dat die achtergrond gewoon verzwijgt om wat meer outrage te creëren.
En uiteraard doet BG lekker mee.

Israël vraagt al een week aan Unifil om wat op te schuiven op die plaats, omdat Hezbollah vlak ernaast rustig raketten zit te schieten. (Wat doen die blauwhelmen daar eigenlijk? Ridicuul gewoon.)
Wordt uiteraard niet vermeld.

Hezbollah schiet raketten vanop 20 meter van een Unifil positie.
Israël vraagt 'qué? Wat is jullie functie eigenlijk?'.
Reactie Unifil: Ah ja, dat zit niet in ons mandaat, wij mogen alleen ingrijpen als er burgers in deze regio in gevaar zouden zijn.
Dat die raketten op het noorden van Israël vallen? Ons probleem niet.

"The group is charged by the U.N. with keeping out of the area any weapons or fighters. But over the past decade, the United States and Israel have argued that the peacekeepers have been largely ineffective at preventing Hezbollah from stockpiling and firing rockets from the territory they patrol.

UNIFIL is supposed to prevent violations in the border zone and report breeches to the U.N. Security Council. Although they are armed, the peacekeepers are generally restricted to using force only when their safety or the safety of civilians is in immediate danger."

"Resolution 1701 calls for southern Lebanon to be free of armed groups aside from the Lebanese Armed Forces. Israel charges that both have been ineffective at keeping Hezbollah from building up arms and other infrastructure in southern Lebanon.

Danon told the Security Council that resolution 1701 must be enforced, along with resolution 1559, which was adopted in 2004, and “calls for the disbanding and disarmament of all Lebanese and non-Lebanese militias.”

Blijkbaar allemaal gewoon praatbarak gezever, die resoluties.
En dan zouden sommigen Gaza willen beveiligen met blauwhelmen, en Israël moet zich dan veilig wanen?
Die lopen weg bij de minste scheet die gelaten wordt.

Bijna vergeten tussen alle andere zwets: in dat NY Times artikel dat je hier post had je ook dit kunnen citeren:
In response to the increased use by Israeli forces of incendiary white phosphorus, his troops now must carry respirators to protect themselves. Last week, Col. MacEoin said, a position manned by a Ghanaian battalion of U.N. peacekeepers was directly hit by white phosphorus shells fired from Israel.

Misschien wist je dit wel, maar worden die nuances verzwegen?

Het IDF heeft gisteren met een tank het vuur geopend op een UNFIL observatietoren waarbij twee gewonden zijn gevallen. Vandaag zijn daar weer twee gewonden bijgekomen door twee explosies veroorzaakt door Israël. Ik weet niet goed waar je aanstoot aan neemt.

Enkele internationale reacties:
Minister for Foreign Affairs Retno Marsudi confirmed on Friday that two Indonesian peacekeepers had been injured in the assault and are in hospital for further observation.

“Indonesia strongly condemns the attack,” she said. “Attacking UN personnel and property is a major violation of International Humanitarian Law.”
The White House is “deeply concerned” by reports Israel fired on UN peacekeeper headquarters in south Lebanon, a National Security Council spokesperson said.

“We understand Israel is conducting targeted operations near the Blue Line to destroy Hezbollah infrastructure that could be used to threaten Israeli citizens,” the spokesperson said. “While they undertake these operations, it is critical that they not threaten UN peacekeepers’ safety and security.”
Italian Minister of Defence Guido Crosetto called the attack on the UNIFIL bases “totally unacceptable”.

“This was not a mistake and not an accident,” Crosetto told a news conference.

“It could constitute a war crime and represented a very serious violation of international military law,” he said.
“France expresses its deep concern following the Israeli shots that hit [UNIFIL] and condemns any attack on the security of UNIFIL,” the ministry said in a statement.

“The protection of peacekeepers is an obligation that applies to all parties to a conflict,” the statement added.
The Ministry of Foreign Affairs called the attack a “grave violation of international law”.

“The Spanish government strongly condemns the Israeli fire that hit the UNIFIL headquarters in Naqoura,” the ministry said in a statement, adding that the security of the peacekeepers is “guaranteed”.
Irish leader Simon Harris condemned the attack and said that “any firing in the vicinity of UNIFIL troops or facilities is reckless and must stop”.

Ireland has about 370 troops in the peacekeeping mission.
Foreign policy chief Josep Borrell said the attack on the peacekeepers, whose positions are well known, is an “inadmissible act, for which there is no justification”.

“Two Blue Helmets have been wounded and this is unacceptable. Any deliberate attack on peacekeepers is a grave violation of International Humanitarian Law and of the UNSC [UN Security Council] Resolution 1701: Israel has an obligation to respect both. Full accountability is needed,” Borrell wrote on X.

He reiterated the EU’s “full support” to UNIFIL.

European Council President Charles Michel said: “An attack against a UN peace mission is not responsible, is not acceptable and that’s why we call on Israel and we call on all sides to fully respect international humanitarian law.”
“Canada calls for the protection of peacekeepers and humanitarian workers, and for all parties to comply with international humanitarian law,” the Ministry of Foreign Affairs said in a statement.

Tot ze met een uitleg komen is het dat wel natuurlijk. Ze willen die UNIFIL troepen daar weg, ze hebben het al een paar keer gevraagd. Zou me niet verbazen dat ze dan in een 2e fase 'per ongeluk' eens een schot lossen om voor wat extra stimulans te zorgen. Zenuwachtigheid is er alvast nu bij UNIFIL, zou me niet verbazen dat ze toch buigen voor de wens van het IDF.

Ik vermoed dat het ofwel dat is, ofwel een menselijke fout (een IDF tank operator die niet besefte dat hij een UN observatietoren in het vizier had).
Allee kom, in een topic waar (terecht) zoveel op context gehamerd wordt gaan we er hier vanuit gaan dat Israel moedwillig de blauwhelmen heeft beschoten zonder verdere bronnen? Er is ook nog een verschil tussen specifiek op de blauwhelmen richten en colleteral damage van een aanval die bedoeld was op een Hezbollah target (wat ik niet goed praat voor allen duidelijkheid). Enfin, allemaal nuance die verloren gaat als je hier gewoon met een statement komt als 'IDF schiet op blauwhelmen’ met een gebeurtenis waar we op deze moment te weinig details van hebben.

Allee kom, in een topic waar (terecht) zoveel op context gehamerd wordt gaan we er hier vanuit gaan dat Israel moedwillig de blauwhelmen heeft beschoten zonder verdere bronnen? Er is ook nog een verschil tussen specifiek op de blauwhelmen richten en colleteral damage van een aanval die bedoeld was op een Hezbollah target (wat ik niet goed praat voor allen duidelijkheid). Enfin, allemaal nuance die verloren gaat als je hier gewoon met een statement komt als 'IDF schiet op blauwhelmen’ met een gebeurtenis waar we op deze moment te weinig details van hebben.

De bron is dus de blauwhelmen van de Verenigde Naties zelf, een betere primaire bron ga je niet vinden.

The recent escalation along the Blue Line is causing widespread destruction of towns and villages in south Lebanon, while rockets continue to be launched towards Israel, including civilian areas, according to the UN peacekeeping mission.

On Wednesday, IDF soldiers deliberately fired at and disabled the position’s perimeter-monitoring cameras, UNIFIL said, adding that the IDF also deliberately fired on UNP 1-32A, where regular Tripartite meetings were held before the conflict began, damaging lighting and a relay station.

“In the past days we have seen incursions from Israel into Lebanon in Naqoura and other areas,” the UN mission said. “IDF soldiers have clashed with Hezbollah elements on the ground in Lebanon.”

IDF soldiers also fired on UN position 1-31 in Ras Naqoura, hitting the entrance to the bunker where peacekeepers were sheltering and damaging vehicles and a communications system.

An IDF drone was observed flying inside the UN position up to the bunker entrance.

“We remind the IDF and all actors of their obligations to ensure the safety and security of UN personnel and property and to respect the inviolability of UN premises at all times,” the UN mission said.

“We are following up with the IDF on these matters.”

Laatst bewerkt:
Het IDF heeft gisteren met een tank het vuur geopend op een UNFIL observatietoren waarbij twee gewonden zijn gevallen. Vandaag zijn daar weer twee gewonden bijgekomen door twee explosies veroorzaakt door Israël. Ik weet niet goed waar je aanstoot aan neemt.
Dat je weglaat dat Hezbollah raketten afschiet van vlakbij die UNFIL posities, dat er daar IDF operaties zijn in die zones, dat ze gevraagd hebben om 5km op te schuiven of in de compound te blijven maar dat de UN dat gewoon negeert, dat UNFIL daar oa. zit om zuid-Libanon vrij te houden van Hezbollah maar daar gewoon hun voeten aan veegt etc.

Zoals gewoonlijk nemen mensen daar aanstoot aan.

Enkele internationale reacties:
Ja, 'internationale reacties'.
Zoals na de eliminatie van Nasrallah en Haniyeh.

Allicht dat de landen wiens troepen betrokken zijn, hun troepen publiek verdedigen.
En van Spanje, Ierland, Frankrijk, Borell kennen we ondertussen de positie ten opzichte van Israël.
En dat van Canada veroordeelt helemaal niets.

Komt hij met de website van de UN af.
Misschien de mening van Guterres vragen? Of die van de adviesraad van het ICJ, die 'free Palestine' riep?
Goede bronnen.

Leuke anekdote over de UNFIL trouwens:

"During deadly skirmishes between Lebanese and Israeli forces in 2010, UNIFIL was heavily criticized for failing to intervene, with two Indonesian soldiers filmed fleeing the battleground in a taxi."

En dergelijke clowns zou de internationale gemeenschap inschakelen bij eventueel staakt-het-vuren om de boel in Gaza veilig te houden?
1 grote slechte grap is dat.

Bijna vergeten tussen alle andere zwets: in dat NY Times artikel dat je hier post had je ook dit kunnen citeren:

Misschien wist je dit wel, maar worden die nuances verzwegen?
Waar zit de gotcha precies?

Dat wordt standaard gebruikt in militaire conflicten, dat is niet verboden.

Heb je ook inhoudelijk een reactie, dat die linkdrop van @StevenFM op zijn minst misleidend was door die context te verzwijgen?

De bron is dus de blauwhelmen van de Verenigde Naties zelf, een betere primaire bron ga je niet vinden.
In dat artikel zit nu wel geen enkel wederwoord van Israel natuurlijk. Hier een artikel van de BBC met een aantal reacties van het IDF:
Israel has acknowledged that shots fired by its military injured two UN troops in southern Lebanon.

The Israeli Defence Forces (IDF) said it struck the United Nations Interim Force in Lebanon (Unifil) base on Friday when troops identified an "immediate threat against them" nearby and opened fire.

It said the incident would be investigated "at the highest levels".
Ik voel mij helemaal niet geroepen om Israel te verdedigen trouwens, het tribalisme dat dit conflict naar boven brengt vind ik fascinerend maar heb er zelf geen sterke mening over. Waar ik gewoon aanstoot aan neem is dat een linkdrop met 'IDF beschiet blauwhelmen' het incident framet als het expliciet targetten van blauwhelmen door het IDF terwijl er veel logischere verklaringen zijn (van naburige Hezbollah aanwezigheid tot een simpele inschattingsfout).

In dat artikel zit nu wel geen enkel wederwoord van Israel natuurlijk. Hier een artikel van de BBC met een aantal reacties van het IDF:

Ik voel mij helemaal niet geroepen om Israel te verdedigen trouwens, het tribalisme dat dit conflict naar boven brengt vind ik fascinerend maar heb er zelf geen sterke mening over. Waar ik gewoon aanstoot aan neem is dat een linkdrop met 'IDF beschiet blauwhelmen' het incident framet als het expliciet targetten van blauwhelmen door het IDF terwijl er veel logischere verklaringen zijn (van naburige Hezbollah aanwezigheid tot een simpele inschattingsfout).

De zin 'IDF beschiet blauwhelmen' insinueert nochtans helemaal niks over de reden waarom, en of het met opzet of per ongeluk was.

Het idee dat het IDF per ongeluk meerdere UNIFIL posities heeft beschoten, per ongeluk met een tank op een UNIFIL observatietoren heeft gevuurd en per ongeluk alle veiligheidscamera's heeft verwoest, lijkt me straf.

De vraag is eerder of deze orders van bovenaf kwamen of dat de IDF soldaten in kwestie nogal creatief omsprongen met de beschermde status van VN veiligheidstroepen. We weten dat de professionaliteit van IDF soldaten namelijk nogal vaak te wensen over laat.

De zin 'IDF beschiet blauwhelmen' insinueert nochtans helemaal niks over de reden waarom, en of het met opzet of per ongeluk was.
Niet akkoord, 'beschieten' insinueert wel degelijk een moedwillige intentie. De volledige quote is 'Het IDF is nu ook op blauwhelmen van de UN (UNIFIL) aan het schieten', semantiek en taal doen er toe. Ter vergelijking, de titel van het BBC artikel was 'Israeli military says it injured two UN peacekeepers', wat toch een neutralere voorstelling van de feiten is met de huidige informatie.

Terug
Bovenaan