Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Respect intussen voor Inge Vrancken van VRT, die vandaag schrijft wat verschillenden hier in dit topic ook al meermaals schreven: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/1...jaar-na-7-10-de-oorlog-die-geen-vrede-zal-br/
"Respect" is mss een groot woord, het is idd een neutraler artikel dan het gemiddelde artikel dat de VRT/DS/DM tegenwoordig over het Midden-Oosten kan uitbrengen. Al die artikels missen tegenwoordig zoveel neutraliteit dat dit er al snel bovenuit steekt.

En zoals ik al zei, bevindt die poging tot objectiviteit bij nieuwsmedia zich op een schaal.
Of wil je Breitbart en de FT wegzetten als equivalent want 'objectiviteit bestaat toch niet?'

Ik dacht gewoon dat de VRT hoger op die schaal stond, maar dat geldt alleszins niet in dit conflict.
Meer niet.

Zolang je maar beseft dat die schaal denkbeeldig is en zich enkel in jouw hoofd bevindt, vanuit jouw perspectief.

"Respect" is mss een groot woord, het is idd een neutraler artikel dan het gemiddelde artikel dat de VRT/DS/DM tegenwoordig over het Midden-Oosten kan uitbrengen. Al die artikels missen tegenwoordig zoveel neutraliteit dat dit er al snel bovenuit steekt.

En toch moeten we respect hebben voor iedereen die een genuanceerd artikel schrijft over dit zeer polariserend conflict. Want ongetwijfeld zal ook Inge Vrancken wat bagger over zich heen krijgen omdat ze in dit artikel het ene of het andere wel of niet gezegd heeft, of het ene of het andere woord niet gebruikt.

Ik ben overigens ook wel niet helemaal mee waarom Inge Vrancken exact respect verdient voor dat artikel.

Juist als ik dit wil posten zie ik bovenstaande reactie. Ja natuurlijk, iedereen moet met respect behandeld worden. Maar ik zie niet in waarom er hier speciaal meer respect zou moeten zijn.

Zolang je maar beseft dat die schaal denkbeeldig is en zich enkel in jouw hoofd bevindt, vanuit jouw perspectief.
Respect heb ik voor mensen die bijv. hun leven wagen in het Midden-Oosten om de boel daar terug veilig of op orde te krijgen. Niet voor een neutraal artikel neer te pennen.

Ik ben overigens ook wel niet helemaal mee waarom Inge Vrancken exact respect verdient voor dat artikel.

Juist als ik dit wil posten zie ik bovenstaande reactie. Ja natuurlijk, iedereen moet met respect behandeld worden. Maar ik zie niet in waarom er hier speciaal meer respect zou moeten zijn.
Ik vond het een mooi geschreven stuk, erkentelijk voor de gevoelens van onbegrip en woede bij zowel Palestijnen als Israëliërs, open over de misdaden van zowel Hamas als het IDF. Neutraal, maar eerlijk in het benoemen van waar het misloopt met het Israëlische beleid. En tegelijk niet vergetend dat wat Hamas op 7 oktober gedaan heeft, een waanzinnig trauma heeft veroorzaakt voor het Israëlische volk. Heldere, en duidelijke boodschap dat de Israëlische politiek evenwel niet zal bereiken wat ze zeggen te beogen. En tegelijk maakt ze ook mooi duidelijk hoe dat ook door 'ons' wegkijken komt.

Dus ja, respect/appreciatie voor een goed geschreven stuk, over een van de meest polariserende onderwerpen van de afgelopen jaren. Meer moet je er niet achter zoeken.

Respect heb ik voor mensen die bijv. hun leven wagen in het Midden-Oosten om de boel daar terug veilig of op orde te krijgen. Niet voor een neutraal artikel neer te pennen.
Veilig voor wie? Iedereen? Of enkel de Israëli's of de Palestijnen? Voor die eerste ga je grondig moeten zoeken naar iemand met een stem, laat staan een gewicht. Voor die tweede is dat een pak meer volk.

Bijna altijd zal je zien dat de meeste Amerikaanse media de wereld enkel doorheen de lens van US foreign policy kunnen benaderen. Voor de Irak-oorlog sloegen alle conservatieve én liberale media ook op de oorlogstrom. Vandaag komt datzelfde perspectief heel duidelijk tot uiting in de verslaggeving van Palestina. Of het nu gaat om taalgebruik (CNN verwijst naar een 6-jarig meisje dat vermoord werd als "vrouw"), atrocity propaganda (Screams Without Words van de New York Times) of Palestijnse stemmen die amper aan bod komen. Wanneer je Amerikaanse media leest hou ik steevast indachtig dat de editoriale lijn gewoon sterk beïnvloed wordt door het feit dat Israël een belangrijke bondgenoot van de V.S. is.

Dat en natuurlijk het feit dat Westerse media geen toegang hebben tot Gaza.

Laatst bewerkt:
Wat een bevreemdende boodschap van Netanyahu.

Eigenlijk vraagt hij de Libanezen om een burgeroorlog te starten (pro-Hezbollah versus anti-Hezbollah), zo niet dan zal hij persoonlijk zorgen voor een lange oorlog met verwoesting en lijden "zoals in Gaza".

Ondertussen nog een raketje naar Syrië gelanceerd ook (vermoedelijk 5 burgerdoden) en een volksverhuizing bevolen in Noord-Gaza (alsof die mensen nog ergens veilig naartoe kunnen).

Het einde is echt nog lang niet in zicht ginder.

Dat grondoffensief lijkt me toch niet van een leien dakje te lopen als Hezbollah nog altijd in staat is om dagelijks honderden raketten af te vuren op Israël. Hoever zit IDF al in Zuid-Libanon? Hoeveel IDF-soldaten zouden er inmiddels al gesneuveld zijn? Ik denk dat Hezbollah gedecentraliseerd kan opereren, zelfs met een reeks zeer geslaagde decapitation strikes.

Dat grondoffensief lijkt me toch niet van een leien dakje te lopen als Hezbollah nog altijd in staat is om dagelijks honderden raketten af te vuren op Israël. Hoever zit IDF al in Zuid-Libanon? Hoeveel IDF-soldaten zouden er inmiddels al gesneuveld zijn? Ik denk dat Hezbollah gedecentraliseerd kan opereren, zelfs met een reeks zeer geslaagde decapitation strikes.
Ze zitten intussen al een jaar in Gaza en hebben quasi heel die regio tot as herleid, en zelfs Hamas slaagt er nog in om raketten af te vuren. Het noorden van Gaza was zogezegd volledig gepacificeerd, maar ook daar moet iedereen weer weg - met de boodschap dat wie blijft, sterft. Want ze zullen het noorden volledig afsluiten van water, elektriciteit, voedsel en humanitaire hulp: https://www.standaard.be/cnt/dmf20241007_96990189

In verband met het evacuatiebevel citeer ik trouwens: "Maandag kwam dan het "onmiddellijke" officiële evacuatiebevel voor het hele gebied ten noorden van Gaza-Stad. Op dat moment rolden de tanks al door de straten en hadden al dodelijke bombardementen plaatsgevonden".

Ik heb nog nooit (helemaal) de link gesnapt tussen "links stemmen" enerzijds en "Palestina-activisme" anderzijds. Is dat een soort statussymbool onder de linkse bevolking? Hoe harder je Palestina steunt, inclusief Arafat-sjaaltje, hoe meer je als "één van ons" wordt beschouwd en vice versa?

Waarom eigenen ze zich dat thema zo hard toe? Ik heb er al menig linkse persoon in mijn omgeving door zien afglijden naar quasi het verheerlijken van Hamas en Hezbollah. "Het zijn geen terroristen, het zijn vrijheidsstrijders!". Bizarre uitspraken. Allemaal mensen die persoonlijk geen énkele link met Gaza hebben of het Midden-Oosten. Waarbij ik me afvraag: van waar komt dat toch?

Nu denk ik wel dat het Gentse VIEL NUL VIER (lees: De Vooruit) gewonnen is want blijkbaar projecteren ze nu op hun gebouw elke dag een update van het dodental onder de Gazanen:
VIERNULVIER in Gent projecteert elke avond en nacht dodentol in Gaza

Dat is de exponent van die link tussen links en Gaza. Het hoeft dus niet te verbazen. Maar mogen we dit nu verwachten bij elk conflict van die omvang?

Ik heb nog nooit (helemaal) de link gesnapt tussen "links stemmen" enerzijds en "Palestina-activisme" anderzijds. Is dat een soort statussymbool onder de linkse bevolking? Hoe harder je Palestina steunt, inclusief Arafat-sjaaltje, hoe meer je als "één van ons" wordt beschouwd en vice versa?

Waarom eigenen ze zich dat thema zo hard toe? Ik heb er al menig linkse persoon in mijn omgeving door zien afglijden naar quasi het verheerlijken van Hamas en Hezbollah. "Het zijn geen terroristen, het zijn vrijheidsstrijders!". Bizarre uitspraken. Allemaal mensen die persoonlijk geen énkele link met Gaza hebben of het Midden-Oosten. Waarbij ik me afvraag: van waar komt dat toch?

Nu denk ik wel dat het Gentse VIEL NUL VIER (lees: De Vooruit) gewonnen is want blijkbaar projecteren ze nu op hun gebouw elke dag een update van het dodental onder de Gazanen:

Dat is de exponent van die link tussen links en Gaza. Het hoeft dus niet te verbazen. Maar mogen we dit nu verwachten bij elk conflict van die omvang?
Antikolonialisme, het feit dat de Palestijnen de onderdrukten zijn en de Israëli's de onderdrukkers zal wel een rol spelen. Ik beschouw mezelf niet als links, maar ben ook voorstander dat Palestijnen eindelijk hun rechtmatige eis op zelfbestuur en zelfbeschikking mogen krijgen, op voorwaarde (!) dat ook Israëli's de hunne mogen behouden.

Of dat haalbaar en verzoenbaar is wordt in dit topic sterk betwijfeld en de generatielange haat en 7 oktober 2023 zullen me daar ook wel in tegenspreken. Maar het is een haalbare tweestatenoplossing met wederzijdse garanties en recht op zelfbeschikking en zelfbestuur voor beide volkeren of akkoord gaan met etnische zuivering. Als het Westen met dat laatste meegaat heeft het ieder greintje respect en iedere morele grond verloren en verdient het om gedomineerd te worden door de Chinezen en de Russen.

Lijkt me gewoon een gevolg van de echokamers waar mensen zich in bevinden. Gisteren nog eens r/democrats vs r/conservative naast elkaar gelegd en dat zijn echt twee verschillende werelden.
Als je in de ene constant informatie voorgeschoteld krijgt over de wreedheden die israel pleegt en de andere doet net het tegenovergestelde. Daarnaast verdraaien beide dan de feiten nog eens naar een bepaald narratief... je vraagt je soms toch af of je mening wel nog echt je eigen mening is.

In dit conflict is er een niet te onderschatten gedeelte 'propaganda-oorlogsvoering' om de publieke perceptie te sturen. (nogmaals langs beide kanten voor ik de goegemeente weer het harnas injaag)

Laatst bewerkt:
Heeft volgens mij ook te maken met het anti-kapitalistisch/anti-systeem denken in linkse milieus. Israel wordt gezien als proxy/verlengstuk voor de VS als ultieme kapitalistische staat. Alles wat dat land doet wordt dus onder een vergrootglas gelegd. Diezelfde morele standaarden gelden dan niet voor de ‘onderdrukten’ die het recht hebben om verzet te bieden tegen zulke verderfelijke (rechtse) staten.

Het argument dat we onze zgn. morele highground dreigen te verliezen vind ik wel belachelijk en ontzettend naïef. Democratische staten hoeven die ‘morele’ verantwoording enkel en alleen aan hun eigen bevolking af te leggen en er zijn voldoende correctiemechanismen ingebouwd om oorlogsmisdaden of overdreven militair ingrijpen aan de kaak te stellen.

Heeft volgens mij ook te maken met het anti-kapitalistisch/anti-systeem denken in linkse milieus. Israel wordt gezien als proxy/verlengstuk voor de VS als ultieme kapitalistische staat. Alles wat dat land doet wordt dus onder een vergrootglas gelegd. Diezelfde morele standaarden gelden dan niet voor de ‘onderdrukten’ die het recht hebben om verzet te bieden tegen zulke verderfelijke (rechtse) staten.

Het argument dat we onze zgn. morele highground dreigen te verliezen vind ik wel belachelijk en ontzettend naïef. Democratische staten hoeven die ‘morele’ verantwoording enkel en alleen aan hun eigen bevolking af te leggen en er zijn voldoende correctiemechanismen ingebouwd om oorlogsmisdaden of overdreven militair ingrijpen aan de kaak te stellen.
Welke morele highground heb je nog als je meegaat in etnische zuivering? Het probleem is net dat we Israël te weinig aan de kaak durven stellen. Dat de VS pal achter Israël staat is hun zaak, maar de EU mag wel eens beginnen met economische sancties en een absoluut verbod op wapenaanleveringen aan Israël en het verbieden van het faciliteren van wapenaanleveringen aan Israël vanuit Europese havens. De druk moet verhoogd worden om de eindeloze escalatiecyclus die Netanyahu instigeert te doorbreken.

Welke morele highground heb je nog als je meegaat in etnische zuivering? Het probleem is net dat we Israël te weinig aan de kaak durven stellen.
Het probleem is vooral dat sommigen in het Westen heel graag de poten zagen van de stoel waar ze zelf opzitten, en vanuit de filosofische moraliteitsstoel weigeren de geopolitieke realiteit te erkennen of er een oplossing voor te zoeken.

2-staten!!
Ok, en hoe geef je Israël veiligheidsgarantie?
Crickets, topic gaat gewoon verder.

Als het Westen met dat laatste meegaat heeft het ieder greintje respect en iedere morele grond verloren en verdient het om gedomineerd te worden door de Chinezen en de Russen.
Je moet niet doen alsof het zogezegd van dit conflict afhangt.
Jouw aversie van Amerika, samen met een soort nostalgisch positieve blik van Rusland is al jaren duidelijk hoor.

Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, iets wat anderen beter ook eens wat vaker zouden doen, in plaats van altijd maar te veralgemenen en mensen in hokjes te duwen, maar er zijn een aantal redenen waarom dit conflict mij bezig houdt:

1) Empathie. Het is vaak meer een vloek dan een zegen, maar ik trek mij nu eenmaal het lot van de wereld aan. Of dat nu gaat om Oekraïners, Palestijnen, Israëliërs, Oeigoeren, ...
2) Desinformatie. Er wordt rond dit conflict enorm veel desinformatie verspreidt, nog meer dan rond de Russisch-Oekraïense oorlog. Er is ook een stuitend gebrek aan nuance en historische achtergrond. Daar kan ik allemaal niet tegen.
3) Verantwoordelijkheid. Noem een conflict buiten het Westen en je kan met vrij grote zekerheid zeggen dat Europa en bij uitbreiding het hele Westen redelijk unaniem gelijkaardige feiten als wat Israël doet zouden veroordelen, de verantwoordelijken sancties opleggen, tot zelfs militair ingrijpen. Bij Israël zien we echter dat verschillende landen het maar niet over hun lippen kunnen krijgen om Israël te veroordelen, dat ze - terwijl het land al meerdere bevelen van het ICJ om een genocide te voorkomen hebben genegeerd - massaal Israël financieel en militair blijven steunen. Ik wil niet wegkijken, ik wil niet zeggen 'ik wist het niet', ik wil er al helemaal niet aan meewerken. En als burger in een democratie is het enige dat je dan kan doen je stem laten horen.
4) Overtuiging. Dat je met dit soort geweld niemand vooruit helpt. Israël kan straks wel Hamas hebben verslaan, maar ze garanderen er alleen maar mee dat de komende Israëlische en Palestijnse generaties in dezelfde cyclus van haat, angst en geweld zullen moeten leven als de vorige.
5) Persoonlijke interesse. Ik ben al bijna heel mijn leven gefascineerd door geschiedenis en vooral daar waar culturen elkaar raken. En dan is het Midden-Oosten een evidente plek om geïnteresseerd in te geraken. Als student heb ik al vakken gevolgd als geschiedenis van het Jodendom en geschiedenis van de islam.

Om het naar de bredere groep van 'links' te trekken, is het naar mijn mening vooral puntje 3 waarom dit conflict zo hard leeft.

Laatst bewerkt:
Antikolonialisme, het feit dat de Palestijnen de onderdrukten zijn en de Israëli's de onderdrukkers zal wel een rol spelen. Ik beschouw mezelf niet als links, maar ben ook voorstander dat Palestijnen eindelijk hun rechtmatige eis op zelfbestuur en zelfbeschikking mogen krijgen, op voorwaarde (!) dat ook Israëli's de hunne mogen behouden.

Inderdaad, ik vermoed ook dat dit de grond is waar men op steunt. Maar dan is dit wel hokjesdenken 2.0 op een ongelofelijk grote en uitgesproken schaal.

Of dat haalbaar en verzoenbaar is wordt in dit topic sterk betwijfeld en de generatielange haat en 7 oktober 2023 zullen me daar ook wel in tegenspreken. Maar het is een haalbare tweestatenoplossing met wederzijdse garanties en recht op zelfbeschikking en zelfbestuur voor beide volkeren of akkoord gaan met etnische zuivering. Als het Westen met dat laatste meegaat heeft het ieder greintje respect en iedere morele grond verloren en verdient het om gedomineerd te worden door de Chinezen en de Russen.
Welke morele highground heb je nog als je meegaat in etnische zuivering? Het probleem is net dat we Israël te weinig aan de kaak durven stellen. Dat de VS pal achter Israël staat is hun zaak, maar de EU mag wel eens beginnen met economische sancties en een absoluut verbod op wapenaanleveringen aan Israël en het verbieden van het faciliteren van wapenaanleveringen aan Israël vanuit Europese havens. De druk moet verhoogd worden om de eindeloze escalatiecyclus die Netanyahu instigeert te doorbreken.

Het zal ook wel "Westers" zijn om zodanig veel aan zelfkritiek te doen, dat we onszelf op den duur durven degraderen naar het niveau van schurkenstaten.
Wie dit werkelijk denkt die nodig ik uit om eens een kijkje te nemen in China en vooral Rusland. Ik nodig hen uit hoe er omgegaan wordt met minderheden. Met freedom of speech. Met persvrijheid. Met mensenrechten. Met migratie. Enzovoort enzovoort. Er is een reden waarom de helft van de wereld naar Europa vlucht, en niet naar Rusland of China hoor. Zelfs vluchtelingen uit Bangladesh gaan nog liever de peperdure en levensgevaarlijke uitdaging aan om naar Europa te gaan, dan naar het nabijgelegen China of Rusland. Hoe zou dat komen denk je?
Sterker zelfs: je zou kunnen zeggen dat wij als Westen veel te naïef zijn (geworden). Kijk maar naar migratie bijvoorbeeld.

Terug naar Israël-Palestina. Veel Europese lidstaten veroordelen ten stelligste wat Israël doet, stemmen in de VN consequent pro-Palestina, Franse president roept op voor een wapenboycot tegen Israël, ... Maar dat wordt allemaal onder de mat geveegd. Het gaat al snel weer over "Het Westen" als collectief, alsof wij collectief en met volle macht steeds opnieuw Israël steunen in zijn strijd. Dat is gewoon totaal onwaar.

Neen, wees gerust, we staan nog wel een paar lichtjaar verwijderd van schurkenstaten als het aankomt op de moral highground. Laat u niets wijsmaken.

Terug
Bovenaan