Het zou je sieren wat minder op de man te spelen. (Ik reageer immers niet op de man en toch begin je je post zo? Vreemd.)
Omdat jouw posts doorspekt zijn van een aantal beschuldigingen die ik wel degelijk ervaar als op de man, zij het op een toegeven slinkse wijze.
Genre "Voor iemand die zo hoog oploopt van zichzelf qua feitelijkheid, is het verbazend hoeveel misinformatie en verbastering hier in staat." of anderen beschuldigen van "valse stellingen" terwijl ik zaken vermeld die je gewoon uit de basislessen geschiedenis of uit de intro van een Wikipedia artikel kan halen.
Bij deze toch nog eens een factcheck.
1. Maar juist omdat het complex is vind ik de vergelijking vreemd alleszins. Akkoord dat het misschien niet zo'n vreemde woordkeuze is. Maar dat is gewoon één van de zaken, het minst erge inderdaad, dat je er nu uitkiest om op te reageren. Andere zaken, zoals het bewust vals voorstellen van de cijfers, negeer je gewoon. Dit is meer gewoon een symbool voor hoe de rest van je post er uit ziet.
2. Dat het interessante context kan zijn, akkoord. Als vergelijking met, is het gewoon een whataboutisme.
3. Terugtrekken is niet "die oplossing". Dat is een valse stelling. "Die oplossing" van StevenFM is niet iets dat in het verleden reeds gedaan is, dat is niets dat in het verleden gefaald is, dat is niet "gewoon een terugtrekking uit ..." Hetgeen dat in het verleden pertinent gefaald heeft is de cyclus van geweld.
1 & 2. Ik staak bewust en met reden die discussie, dus gelieve daar ook niet verder in te provocoren. Jouw definitie van een whataboutisme klopt echter niet, er is wel degelijk een zéér concrete link: met name het Joodse volk en hun geschiedenis in het MO, hun migratie en hun veiligheid.
Voor punt 3, nogmaals ik had die post van StevenFM al voorzien van een lampje vooraleer jij mij ervan betichte die te negeren.
Maar soit, op jouw aangeven heb ik er wel nog op gereageerd: dit is het stuk dat StevenFM citeerde:
“I totally understand the shock of the October 7 moment, and what it might have meant to Israelis who thought they were immune,” she tells me. But making [Gaza] uninhabitable...is not going to resolve the conflict.”
Israel could do this by committing to a version of the American proposal for the PA to take over Gaza, reorienting its strategy around laying the groundwork for PA entry. The PA has its flaws — it is both demonstrably
corrupt and
authoritarian — but it is at least credibly committed to peace. And there is no real alternative: An international occupation of Gaza is
extremely unlikely, and an indefinite Israeli occupation would be
a disaster for Israelis and Palestinians alike.
“The big thing is that something needs to replace Hamas in Gaza, and I think the Biden administration pushing the PA is appropriate,” Byman says. “God help us all, but this is the best we got.”
The conflict in Gaza has become “an era-defining catastrophe.” It’s increasingly clear what — and who — is to blame.
www.vox.com
Beschuldig mij gerust van dat mijn 3e oplossing ongewenst/onmenselijk is of whatever. Ergste van alles is dat ik er zo nog een resem andere kan bedenken waarvan ik niet eens weet of die ook "onmenselijk" zijn, want dat zou geenszins mijn intentie zijn, maar volgens dit artikel zijn er dus slechts 2 à 3 denkbare oplossingen:
- zéér onwaarschijnlijk: een internationale bezetting van Gaza
- Israël die de controle over Gaza teruggeeft aan de Palestijnse Autoriteit
- Israël die een staakt het vuren onderhandelt met Hamas, met vrijlating van de gijzelaars.
Ik ga er even van uit dat de "menselijke" oplossing die jij bedoelde, nr. 2 was.
Ik stel dan vast:
Feit 1:
Feit 2:
The mid-1990s
Oslo Accords established the
Palestinian Authority (PA) as a limited governing authority, initially led by the
secular party
Fatah until that party's
electoral defeat in 2006 to the
Sunni Islamic Hamas. Hamas would then take over the
governance of Gaza in
a battle the next year,
[14][15][16][17] subsequently warring with Israel.
en.wikipedia.org
(ik heb 2005 en 2006 in het vet gezet).
Mijn conclusie: mijn bondige samenvatting van de geschiedenis klopt
en dit is effectief een scenario dat we al geprobeerd hebben en het heeft gefaald.
Heel prachtig dat jij zegt dat hetgeen faalt de continue cyclus van geweld is... dat klinkt mooi, maar lijkt mij géén oplossing die aangeeft waarom het deze keer anders zou verlopen. Zeker niet aangezien ik dan nog eens zo vriendelijk ben geweest de logica van anderen in deze thread over te nemen: met name dat Israël nieuwe generaties geradicaliseerden creëert met zijn aanval op Gaza. De vraag is dan hoe je die ertoe gaat bewegen de volgende democratische verkiezingen, terug op een democratische partij te stemmen?
Dus gelieve volgende keer wat terughoudender te zijn in het beschuldigen van anderen dat ze menselijke oplossingen negeren of valselijk te beweren dat ze valse stellingen verkondigen. Het minste dat je dan zou mogen voorzien is een bron.