Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Maar dus, jij verklaart alle politici vogelvrij voor eender welke aanslag? Dat is eigenlijk de boodschap die je geeft?
Haniyeh was een politicus?
Een leider van de terroristische organisatie die 7 oktober uitvoerde en de rechtstreekse aanleiding tot de inval in Gaza, die mag je niet viseren?
Dat is wat je zegt, en waarna je me negationistisch noemt.
Inderdaad misselijkmakend.

En ook exact wat ik aanduidde met mijn initiële post.
Namelijk dat zelfs de afgezonderde uitschakeling van een terrorist, met 0 burgerdoden, resulteert in zware kritiek op Israël.
Ik vind dat veelzeggend, meer was het niet.

Dat je zegt dat ik op je negeerlijst sta, maar toch reageert, maakt al vrij duidelijk dat je niet echt consequent bent en kortweg gewoon uit je nek lult.
Als je het forum bezoekt zonder cookies dan ben je bent niet automatisch ingelogd, en zie je alle posts.
Maar speel gerust verder op de man.

Laatst bewerkt:
En ondanks dat zijn er mensen zoals jij die dit niet alleen dagelijks proberen te relativeren en Israël in alle talen verdedigen, maar daarbovenop verontwaardigd schreeuwen dat het niet normaal is dat men daar negatief over durft te zijn! De schande!
Ik verdedig niemand, ik vind het gewoon opmerkelijk dat bv. het afgezonderd uitschakelen van een pure terrorist (een leider van Hamas) met 0 burgerdoden, alsnog leidt tot blinde kritiek op Israël.

Ik heb hier al meermaals gezegd dat Hamas zware terroristen zijn, dat Israël bij momenten als beesten tewerk gaat in Gaza met een hoog aantal burgerdoden, dat Netanyahu een niet te vertrouwen smeerlap is, enzovoort.

Zoals ik al zei, het conflict interesseert mij niet.
Maar de manier waarop dit conflict beleefd wordt in bepaalde media, bij ngo's, en op dit forum, is gewoon echt intrigerend.

Dit is raar aan het worden.
Het staat er gewoon letterlijk.

Ik zal het anders korter maken.
Jij zegt dat er blinde kritiek is. Jij zegt dat men gewoon anti - Israël is zonder de feiten. Ik zie echter hierin, in de posts die jij quote, geen blindheid. Enkel kritiek.

Waarbij je volledig alle context negeert. Eén van de stukken die je selectief quote spreekt, vanwege de onvolledige informatie op dat moment wellicht, van ook burgerslachtoffers. Maar jij hamert er dan op dat die er niet zijn. Daarmee, Captain Hindsight.

En ja, hij was ook politicus.

Vreemd dat je anderen blindheid verwijt met zo'n nauwe blik.

Het is toch niet vreemd dat er kritiek komt op het gegeven dat Israël enkel (!) geweld als oplossing ziet? Het is goed om zo'n acties te kaderen met feiten. Maar als eerste reactie, zeker bij onvolledige informatie, is dat toch echt niet vreemd?

En als je als serieuze gesprekspartner wilt gezien worden. Misschien niet zelf op man spelen en dan verbaasd zijn dat je reactie terugkrijgt hierop. Dat negeren leidt verder ook vooral tot echo kamers en dat er langs elkaar door gepraat wordt. Ironisch dat je anderen van blindheid verwijt.

Laatst bewerkt:
Ik verdedig niemand, ik vind het gewoon opmerkelijk dat bv. het afgezonderd uitschakelen van een pure terrorist (een leider van Hamas) met 0 burgerdoden, alsnog leidt tot blinde kritiek op Israël.

Ik heb hier al meermaals gezegd dat Hamas zware terroristen zijn, dat Israël bij momenten als beesten tewerk gaat in Gaza met een hoog aantal burgerdoden, dat Netanyahu een niet te vertrouwen smeerlap is, enzovoort.

Zoals ik al zei, het conflict interesseert mij niet.
Maar de manier waarop dit conflict beleefd wordt in bepaalde media, bij ngo's, en op dit forum, is gewoon echt intrigerend.
Israël zit gewoon in een lose-lose situation. Doen ze niks dan dan worden ze intern gezien als zwak, doen ze iets staat de hele (linkse) wereld op zijn kop. Ik zie eigenlijk niet in hoe Israël een meer chirurgische operatie kon doen dan met de ontploffende biepers/walkie-talkies.
De reactie van de buitenwereld vond ik toch ook frappant en uit de context gerukt.
Precies of Hezbollah zit op een traditionele manier oorlog te voeren. Het is hier niet UA vs Russia, waar iedereen braaf in uniform duidelijk maakt aan welke kant hij staat

Whatever, de echte verliezers zijn de burgers (zowel Israëli's, Libanezen als Palestijnen)

Laatst bewerkt:
Israël zit gewoon in een lose-lose situation. Doen ze niks dan dan worden ze intern gezien als zwak, doen ze iets staat de hele (linkse) wereld op zijn kop. Ik zie eigenlijk niet in hoe Israël een meer chirurgische operatie kon doen dan met de ontploffende biepers/walkie-talkies.
De reactie van de buitenwereld vond ik toch ook frappant en uit de context gerukt.
Precies of Hezbollah zit op een traditionele manier oorlog te voeren. Het is hier niet UA vs Russia, waar iedereen braaf in uniform duidelijk maakt aan welke kant hij staat

Whatever, de echte verliezers zijn de burgers (zowel Israëli's, Libanezen als Palestijnen)
Het is ook niet dat UA-RU een "propere" oorlog is.

Het nadeel van een opbod aan radicale handelingen aan beide zijden is dat de-escalatie niet evident is. Maar het zal toch moeten gebeuren, tenzij we eerst nog door een fase van een regionale oorlog willen gaan. Deze oorlog is al van een kaliber dat we in decennia niet hebben gezien in die regio. Dit gaat voorbij de twee Intifada's en de oorlog met Hezbollah in 2006.

Het is ook niet dat UA-RU een "propere" oorlog is.

Het nadeel van een opbod aan radicale handelingen aan beide zijden is dat de-escalatie niet evident is. Maar het zal toch moeten gebeuren, tenzij we eerst nog door een fase van een regionale oorlog willen gaan. Deze oorlog is al van een kaliber dat we in decennia niet hebben gezien in die regio. Dit gaat voorbij de twee Intifada's en de oorlog met Hezbollah in 2006.
Tuurlijk, maar daar ging mijn post niet over.
Mijn reactie is vooral de verbazing hoe Israel als eenzijdig 'de slechterik' in deze oorlog wordt geprecipeerd door de buitenwereld. Nogmaals, hoe meer chirurgische kan je de bieper operatie maken?

Ik denk dat niemand hier de dood van de Hamas leider berouwde. Waar men wel kritiek op had is dat dit tot een veel grotere escalatie had kunnen leiden aangezien men de aanval in Iran had uitgevoerd. Een land waarmee ze al een tijdje op de rand van oorlog leven. Dus die belangrijke context vergeet je even te vermelden.
Gelukkig heeft Iran zich ingehouden of dit conflict had andere dimensies en veel meer slachtoffers gekregen.

Daarbovenop kun je u afvragen of dat "recht" voor andere landen ook geldt? Iemand als een terorist labelen en zonder proces uitschakelen (meestal met veel collateral damage, in dit geval gelukkig niet). Als Iran of wie dan ook Netanyahu in bvb de VS had uitgeschakeld dan zouden de gevolgen gigantisch geweest zijn. Maar die discussie hebben we hier al meermaals gevoerd.

Waar men wel kritiek op had is dat dit tot een veel grotere escalatie had kunnen leiden aangezien men de aanval in Iran had uitgevoerd.
Dat bedoel ik dus.
Als Israël een bijna letterlijke chirurgische uitschakeling doet van een terroristische leider, komt er toch nog outrage en kritiek.

Als bij de eerste reacties op de uitschakeling van een leider van een terroristische organisatie (nb. precies de beweegreden van de huidige oorlog) in bepaalde media of op een forum het volgende geconcludeerd wordt : "Ze werken het vredesproces tegen".

Dan schort er volgens mij iets.
Maar dat is ook maar mijn mening.

Daarbovenop kun je u afvragen of dat "recht" voor andere landen ook geldt? Iemand als een terorist labelen en zonder proces uitschakelen (meestal met veel collateral damage, in dit geval gelukkig niet).
Allicht, bv. de VS met Osama bin Laden.

Rusland doet het zelfs recent met gewone dissidenten in de UK (Novichok etc.).

De geschiedenis staat er vol van.

Weet je wat niet normaal is? Dat Israël in een jaar tijd meer dan 15.000 kinderen heeft gedood. Een record in de moderne tijd in zo een korte periode.

Dat er nog nooit zoveel journalisten zijn gedood als door Israël in dit conflict.

Nog nooit zo veel VN medewerkers gedood en VN centra platgegooid.

Dat ze de meeste ziekenhuizen in Gaza hebben verwoest.

Dat ze alle universiteiten hebben vernietigd.

85% van alle scholen hebben beschadigd.

Dat we live een genocide volgen, waarbij mensen in een openluchtconcentratiekamp dagelijks met de modernste wapens worden geterroriseerd en gedood.

Dat Israël alleen al in Libanon in enkele dagen tijd het aantal mensen gedood aan het evenaren is als op 7 oktober, wat ze "de kleine holocaust" noemen en waarmee ze al deze barbarij rechtvaardigen.

En ondanks dat zijn er mensen zoals jij die dit niet alleen dagelijks proberen te relativeren en Israël in alle talen verdedigen, maar daarbovenop verontwaardigd schreeuwen dat het niet normaal is dat men daar negatief over durft te zijn! De schande!

Btw dit in een topic dat ondanks alles nog steeds "de oorlog tegen Hamas" wordt genoemd en zo alles waar Israël al een jaar mee mee bezig is verbloemt. Maar Israël wordt hier onrecht aangedaan.
Aan de andere kant is Israël het enige (?) land in de wereld dat bijna volledig omringd is door landen en tientallen miljoenen mensen die al drie kwart eeuw constant verklaren dat hun uiteindelijke doel is om u volledig van de kaart te vegen. Die dat ook al meerdere keren geprobeerd hebben, etc

Eerlijk gezegd getuigd dat van veel terughoudendheid van Israël hun kant.

Aan de andere kant is Israël het enige (?) land in de wereld dat bijna volledig omringd is door landen en tientallen miljoenen mensen die al drie kwart eeuw constant verklaren dat hun uiteindelijke doel is om u volledig van de kaart te vegen. Die dat ook al meerdere keren geprobeerd hebben, etc

Dat is kort door de bocht, want zo wek je de illusie dat Israël een hogere morele grond bezit en het verzet tegen die staat irrationeel is.

Je kan je ook de vraag stellen of het een slim idee was om een Joodse staat te stichten in een gebied dat al langer gekend stond als een kruitvat en waar ook zionistische bewegingen niet vies waren van terreurdaden. Maar ja. Hindsight 20/20.

Maar die staat is er nu eenmaal. Dat de Arabische buren niet heilig zijn is ook geweten.

Dat is kort door de bocht, want zo wek je de illusie dat Israël een hogere morele grond bezit en het verzet tegen die staat irrationeel is.
@zarathustra had het toch niet over moraliteit, of dat Palestijnen zich niet mogen 'verzetten'?

Hij merkt gewoon feitelijk op dat Israël omringd is door miljoenen mensen die hen zelfs geen bestaansrecht als land geven, hen al meerdere keren militair aanvielen, en dit al 75 jaar.
En dat dit de huidige realiteit niet vergelijkbaar maakt met andere 'normale' gebieden of oorlogen.

Over welke landen hebben we het dan? Tijdens de vergeldingsaanval van Iran enkele maanden geleden hebben enkele Arabische landen zelfs actief meegewerkt aan de verdediging van Israël. Met de meeste landen is de verstandhouding niet slecht. De situatie is compleet anders dan in de jaren 70 hoor.

Over welke landen hebben we het dan? Tijdens de vergeldingsaanval van Iran enkele maanden geleden hebben enkele Arabische landen zelfs actief meegewerkt aan de verdediging van Israël. Met de meeste landen is de verstandhouding niet slecht. De situatie is compleet anders dan in de jaren 70 hoor.
Egypte en Jordanië zijn al enkele decennia niet meer ten strijde getrokken tegen Israël en Syrië en Irak zijn al enige tijd failed states die militair totaal niet meer in staat zijn om nog iets te doen tegen Israël. Iran, géén Arabisch land, ligt te ver weg en is geen match. Libanon is verdeeld en Hezbollah, de staat binnen een staat in dat land, ligt op dit moment nogal verbouwereerd in de touwen (al weet ik niet of het IDF zijn tanden alsnog zal kapotbijten op Zuid-Libanon bij een grondinvasie).

Laatst bewerkt:

Israëlische minister van Defensie hint op nakend grondoffensief​

De Israëlische minister van Defensie, Yoav Gallant, heeft zopas gehint over een mogelijk nakend grondoffensief tegen Hezbollah in Libanon. Dat melden de Israëlische media.
Tijden een bezoek aan strijdkrachten in het noorden van Israël zou hij het volgende gezegd hebben: "De eliminatie van Nasrallah is een belangrijke stap, maar het is niet het einde. Om de inwoners van het noorden veilig naar hun huizen terug te kunnen sturen, zullen we al onze capaciteiten activeren, inclusief jullie (Israëlische grondtroepen, red.)."

Ook Hezbollah klinkt nog strijdvaardig in een toespraak van Naim Qassem, de nummer 2 van Hezbollah.

Nummer 2 van Hezbollah klinkt strijdvaardig in bevlogen toespraak​

Naim Qassem, de huidige nummer 2 van Hezbollah, heeft in een bevlogen televisietoespraak uitgehaald naar Israël, in wat hij een slachtpartij van burgers in Libanon noemt.
"Israël heeft bepaalde dorpen, steden en huizen uitgekozen, en elk huis vertoont de sporen van de Israëlische agressie. Israël valt de burgers aan, zorgkundigen. Israël valt iedereen aan die op straat loopt en iedereen die in de huizen verblijft. Het zijn geen strijders. De Israëlische strijdkrachten moorden, plegen bloedbaden en misdaden tegen de burgers."
Toch klinkt Qassem erg strijdvaardig.
"We zullen geen centimeter wijken van onze doelstellingen voor Libanon en zijn bevolking. We zijn voorbereid. Onze strijdkrachten zijn klaar voor het grondgevecht. Ons vermogen is sterk en groot."

We zullen in de komende weken merken of de terugkeer van burgers naar het noorden van Israël snel kan gebeuren of dat Israël, net als in 2006, opnieuw faalt om Zuid-Libanon te pacificeren.

Het bloedbad is alleszins nog niet op zijn einde gekomen.

Er gaat op Telegram een video rond waarin een hele hoop tanks zich aan de grens verzameld hebben om binnen enkele uren binnen te dringen.
Netanyahu: Op amper 3 dagen tijd gaan wij Libanon veroveren! :unsure:

Ik weet het nog niet zo of dit een goed idee is om een nieuwe grondoorlog te starten. Dat Israel hard ging reageren stond in de sterren geschreven na de aanval van Hamas (Dat had ik hier al van dag 1 op mijn blaadje staan maar wie ben ik?)

Maar ze vallen echt letterlijk verschillende buurlanden aan. Jemen. Palestina - de Gazastrook (Hamas) en nu ook Libanon. Netanyahu lijkt wel een kat in het nauw gedreven wiens 'bestaan' afhangt van de successen in deze oorlog.

Maar ze vallen echt letterlijk verschillende buurlanden aan. Jemen. Palestina - de Gazastrook (Hamas) en nu ook Libanon. Netanyahu lijkt wel een kat in het nauw gedreven wiens 'bestaan' afhangt van de successen in deze oorlog.
Lijkt wel op Hitler die alle buurlanden zat te aanvallen om aan de macht te blijven

Terug
Bovenaan