Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Je moet al wel naïef zijn te denken dat er geen verzet meer zal zijn als Hamas en Hezbollah uitgeschakeld zijn.
Dat verzet gaat niets meer voorstellen, kijk nu eens naar het verzet dat Al Quada of IS nog kan opbrengen.
Eénmaal dat je hun militaire structuur en middelen volop aanvalt, dan stuiken ze in elkaar.

Hier en daar zal er nog wel eens een verzetspoging gebeuren, maar niet meer op de schaal van Hamas of Hezbollah als die uitgeschakeld zijn.

Mja, dat kan je niet weten :p

Het is ook niet Netanyahu alleen toch. Hij staat zelf ook onder druk van de rechtse kant van zijn regering en het lijkt er toch ook wel op dat de Israëlische bevolking geen problemen heeft met het militair optreden op zich, ze willen enkel ook asap hun gijzelaars terug. Maar op militair vlak boeken ze toch wel grote overwinnigen.
Netanyahu heeft sinds zijn intrede in de politiek wel een enorme rol gespeeld in de temperatuur van dit conflict te doen stijgen. Beginnende met zijn impliciete steun voor de assassinatie van Rabin, het opblazen van de Oslo akkoorden tot vandaag.

Dat verzet gaat niets meer voorstellen, kijk nu eens naar het verzet dat Al Quada of IS nog kan opbrengen.
Eénmaal dat je hun militaire structuur en middelen volop aanvalt, dan stuiken ze in elkaar.

Hier en daar zal er nog wel eens een verzetspoging gebeuren, maar niet meer op de schaal van Hamas of Hezbollah als die uitgeschakeld zijn.
Dan keren we terug naar de normale situatie: steengooiende kinderen die worden neergeschoten door Israëlische militairen en huizen van Palestijnen die straffeloos worden gebulldozerd om plaats te maken voor kolonisten. Wat dan radicalisme in de hand werkt en een nieuwe beweging doet ontstaan dat harder kan terugslaan.

De cirkel is rond.

Op korte termijn dan toch. Maar nog altijd geen blijvende vrede en betaald met heel veel onschuldig vergoten bloed.

En dat allemaal om Netanyahu te doen zegepralen.

Zonder Netanyahu en de voorafgaande gebeurtenissen was 7 oktober 2023 misschien niet eens gebeurd.
Het zal wel meespelen maar ik vraag me af of dat zonder Netanyahu ook niet gebeurd was. De grote militaire evolutie van de laatste decennia in het conflict was dat Israël erin geslaagd was zichzelf goed verdedigen door de grensmuur rond Gaza en door het rakettenschild, er vielen amper nog slachtoffers in Israel waar dit daarvoor regelmatig gebeurde. Het deed er weinig toe wat Hamas en Hezbollah deden, ze konden het toch tegenhouden zonder een oorlog te moeten starten. Dat bleek na 7 oktober echter maar een illusie waardoor Israël nu ook een pak minder tolerant zal zijn voor militante buren. Daarvoor konden ze relatief mild reageren op vijandelijke aanvallen doordat ze zich veilig waanden, dat kunnen ze nu niet meer. Ik vermoed dat ook een niet-Netanyahu premier tot die conclusie zou komen, zo'n agressieve en gevaarlijke organisatie vlak aan je grens is gewoon niet aanvaardbaar meer als een 7 oktober een mogelijkheid is.

Het zal wel meespelen maar ik vraag me af of dat zonder Netanyahu ook niet gebeurd was. De grote militaire evolutie van de laatste decennia in het conflict was dat Israël erin geslaagd was zichzelf goed verdedigen door de grensmuur rond Gaza en door het rakettenschild, er vielen amper nog slachtoffers in Israel waar dit daarvoor regelmatig gebeurde. Het deed er weinig toe wat Hamas en Hezbollah deden, ze konden het toch tegenhouden zonder een oorlog te moeten starten. Dat bleek na 7 oktober echter maar een illusie waardoor Israël nu ook een pak minder tolerant zal zijn voor militante buren. Daarvoor konden ze relatief mild reageren op vijandelijke aanvallen doordat ze zich veilig waanden, dat kunnen ze nu niet meer. Ik vermoed dat ook een niet-Netanyahu premier tot die conclusie zou komen, zo'n agressieve en gevaarlijke organisatie vlak aan je grens is gewoon niet aanvaardbaar meer als een 7 oktober een mogelijkheid is.
Militante buren krijg je niet zomaar. Wat er nu gebeurt is een opbod aan radicale handelingen tussen een regionale supermacht en asymmetrische bewegingen. Hezbollah en Hamas zijn niet zomaar uit het niets ontstaan. Dat opbod aan geweld bestond al voor dat er nog maar sprake was van de staat Israël, toen er ook aan Joodse zijde bewegingen actief waren die, net zoals Hamas en Hezbollah, als asymmetrische bewegingen terreurdaden begingen.

Of er zonder Netanyahu een terreurdaad zou zijn geweest op 7 oktober gaan we nooit weten. Maar dat Netanyahu meedeed aan dat opbod tussen radicale handelingen kan je niet ontkennen. Een gematigde premier die toenadering zocht met Palestijnse partijen had dat misschien niet uitgelokt.

Het mag wel wat meer zijn dan alleen een twitterlink komen droppen
Dat is inderdaad jammer, maar Israël heeft wel sinds het begin af aan al alle voorzorgsmaatregelen genomen om het aantal burgerslachtoffers te minimaliseren, met o.a. grootschalige evacuaties in Gaza vooraleer ze er binnenvielen (de schaal waarop die evacuaties plaatsvonden is ongezien in de geschiedenis). Ook nu in Libanon gaat het om heel gerichte bombardementen en aanvallen (bijv. de beepers) op het militaire netwerk van Hezbollah en hun leiding. Als ze zich als een "dolle hond" hadden gedragen zaten we nu in Gaza met 800k-900k doden.
tuurlijk

Kerel zijn tweets zijn toch ook maar... tja...
Uit het puin in Beiroet zal iets anders ontstaan, net zoals Hezbollah ontstond uit de dood en vernieling die Israël zaaide in 1982. Het project Israël is ten dode opgeschreven maar de doodstrijd kan nog lang duren en zal heel bloederig zijn.
De totale ontmanteling van Israël.
Edit even opgezocht. redacteur bij dewereldmorgen.

Bij de eliminatie van het politiek hoofd van de terroristen van Hamas (Haniyeh) vielen 0 (nul) burgerslachtoffers.
De reactie van sommigen op dit forum was toen: "schandalig, escalatie!", "zo zie je maar dat Israël geen vrede wil!".

Burgerslachtoffers of niet maakt voor een bepaalde groep helemaal niets uit.
Gewoon anti-Israël, los van de feiten.

Kerel zijn tweets zijn toch ook maar... tja...

Edit even opgezocht. redacteur bij dewereldmorgen.

Direct op de man spelen hoeft ook niet, al vraag ik me ook af waar dat getal 300 vandaan komt. Ik dacht dat Libanon zelf zei dat er 11 doden waren bij de raketaanval die Nasrallah omgebracht heeft.

edit: hier dus maar ik kan het volledige artikel niet lezen

Direct op de man spelen hoeft ook niet, al vraag ik me ook af waar dat getal 300 vandaan komt. Ik dacht dat Libanon zelf zei dat er 11 doden waar bij de raketaanval die Nasrallah omgebracht heeft.
Goh ja op de man, als je in je tweets net niet 'dood aan israel' roept dan stel ik me de vooringenomenheid toch in vraag. Dat moet je niet interpreteren als op de man.
Anyhow... Die driehonderd doden komt blijkbaar van Haaretz, welke blijkbaar niet hoog oploopt met netanyahu (wie wel) maar lijkt me toch ook weer een gevalletje cijfermanipulatie te zijn. Libanon komt met veel gematigdere cijfers af.
The Lebanese Ministry of Public Health said six people were killed and 91 injured in the strikes
Wat ook totaal onrealistisch lijkt als je de fotos ziet. (gegeven dat ze ook over dezelfde aanval spreken want de bommen vliegen lustig heen en weer)

Goh ja op de man als je in je tweets net niet 'dood aan israel' roept dan stel ik me de vooringenomenheid toch in vraag. Dat moet je niet interpreteren als op de man.
Anyhow... Die driehonderd doden komt blijkbaar van Haaretz, welke blijkbaar niet hoog oploopt met netanyahu (wie wel) maar lijkt me toch ook weer een gevalletje cijfermanipulatie te zijn. Libanon komt met veel gematigdere cijfers af.
The Lebanese Ministry of Public Health said six people were killed and 91 injured in the strikes
Wat ook totaal onrealistisch lijkt als je de fotos ziet. (gegeven dat ze ook over dezelfde aanval spreken want de bommen vliegen lustig heen en weer)

Ik bedoel vooral dat het naast de kwestie is om enkel degene die de tweet verstuurd te bekritiseren, en niet wat er in de tweet staat (ALS dat correcte info is).

In dit geval dus: stel dat je Nasrallah kan treffen, maar enkel door daarmee ook 300 anderen te doden, is dat dan een aanvaardbare beslissing.
Denk dat we die discussie nog al gevoerd hebben in dit topic (in het geval Gaza dan). In dit geval is het ook onduidelijk wie die 300 anderen dan zijn. Zijn dat Hezbollah militanten? Wat het moreel extra lastig maakt, in mijn ogen, is dat Hezbollah meer is dan enkel de militaire tak. Dus als daar Hezbollah aanhangers bij zitten die niks met het militaire aspect te maken hebben, zijn dat dan ook terroristen zoals de rest?

Direct op de man spelen hoeft ook niet, al vraag ik me ook af waar dat getal 300 vandaan komt. Ik dacht dat Libanon zelf zei dat er 11 doden waren bij de raketaanval die Nasrallah omgebracht heeft.

edit: hier dus maar ik kan het volledige artikel niet lezen
ik stel me toch de vraag waar @zwarten op de man speelt. Als je enkel als reactie een twitterlink post geef je toch weinig aanzet voor een discussie.

Edit: nvm, ik zie nu je verduidelijking en je hebt het over de journalist en niet de poster.

Als je decennia lang mijn familie en mij het leven zuur maakt, me van basisbehoeften afsluit, en steeds meer land inpikt, wanneer is het dan geen verzet meer, maar wordt het terreur genoemd? Het lijken gewoon woorden die gebruikt worden om mensen in een bepaalde richting te sturen.
Als je met honderden over de grens gaat, en al roepend 'allahu akbar' specifiek burgers viseert.
Er honderden samentroept en point blank afschiet.
Feestende jongeren of bejaarden boven de 80 gaat gijzelen.

Dan valt dat volgens mij niet onder "verzet". Volgens jou wel?

Laatst bewerkt:
Bij de eliminatie van het politiek hoofd van de terroristen van Hamas (Haniyeh) vielen 0 (nul) burgerslachtoffers.
De reactie van sommigen op dit forum was toen: "schandalig, escalatie!", "zo zie je maar dat Israël geen vrede wil!".

Burgerslachtoffers of niet maakt voor een bepaalde groep helemaal niets uit.
Gewoon anti-Israël, los van de feiten.
Kun je dan ook verwijzen naar die reactie? Want ik volg het hier wel actief zonder hier zeer actief te reageren. Maar dit heb ik hier nergens gezien.

Dus graag, zeker als je het over feiten hebt, graag de feiten.

Als je met honderden over de grens gaat, en al roepend 'allahu akbar' specifiek burgers viseert.
Er honderden samentroept en point blank afschiet.
Feestende jongeren of bejaarden boven de 80 gaat gijzelen.

Dan valt dat volgens mij niet onder "verzet". Volgens jou wel?
Dat is al een verregaande radicalisering van wat ooit begonnen is als verzet. Niemand praat hier goed wat Hamas op 7 oktober vorig jaar heeft gedaan. Zoals ik hier eerder zei: Israël is misschien wel in staat om via extreem geweld Hamas en Hezbollah het zwijgen op te leggen en dan zal het Palestijnse verzet terug beginnen met steengooiende kinderen die met kogels worden neergemaaid door kolonisten of IDF-soldaten. Nadien zal dat verzet terug verharden tot je drieste terreurdaden krijgt.

Kun je dan ook verwijzen naar die reactie? Want ik volg het hier wel actief zonder hier zeer actief te reageren. Maar dit heb ik hier nergens gezien.

Dus graag, zeker als je het over feiten hebt, graag de feiten.
Je staat op de negeerlijst sinds je mij in dit zelfde topic als leugenaar bestempelde, ik jou bronnen aanbracht, maar je het dan verder gewoon nog eens herhaalde zonder op de feiten in te gaan.

Maar bij deze:

Nog eens benadrukken dat dit dus reacties zijn na een eliminatie van de topman van Hamas (de verantwoordelijke terroristische organisatie voor 7 oktober) met 0 (nul) burgerslachtoffers.
Maar voor de rest is dit topic volstrekt normaal.

"Afschuwelijk hoe de VS na elke oorlogsmisdaad van Israël een persconferentie geven......"

"Zegt ook veel over de vredesintentie van Israël, als je de kopman van de andere partij kaltstellt."

"Israël wilt duidelijk een escalatie."
"het legt de intenties van Israël bloot"

Laatst bewerkt:
Sorry, maar dat twitter profiel komt van iemand die niet anders doet dan negatieve commentaar de wereld insturen over Israël en alles wat ze doen als negatief of des duivels beschouwd. Een heel subjectieve bron die hier ook afkomt met een nummer dat ik geen enkele andere bron so far hier heb zien vermijden. Mochten er echt 300 slachtoffers zijn gevallen bij deze ene neutraliseren van Nasrallah dan lees ik het graag, maar het lijkt mij gewoon fake news.
Ik bedoel vooral dat het naast de kwestie is om enkel degene die de tweet verstuurd te bekritiseren, en niet wat er in de tweet staat (ALS dat correcte info is).

In dit geval dus: stel dat je Nasrallah kan treffen, maar enkel door daarmee ook 300 anderen te doden, is dat dan een aanvaardbare beslissing.
Denk dat we die discussie nog al gevoerd hebben in dit topic (in het geval Gaza dan). In dit geval is het ook onduidelijk wie die 300 anderen dan zijn. Zijn dat Hezbollah militanten? Wat het moreel extra lastig maakt, in mijn ogen, is dat Hezbollah meer is dan enkel de militaire tak. Dus als daar Hezbollah aanhangers bij zitten die niks met het militaire aspect te maken hebben, zijn dat dan ook terroristen zoals de rest?
Hij zou hier aan tafel hebben gezeten met zijn militaire staff, niet met bijv. leerkrachten of verplegend personeeel (en er zijn voor zover ik kan lezen hoogstens een tiental slachtoffers gevallen). Daar is niets onethisch aan.

Het mag wat minder aanvallend.
Je staat op de negeerlijst sinds je mij in dit zelfde topic als leugenaar bestempelde, ik jou bronnen aanbracht, maar je het dan verder gewoon nog eens herhaalde zonder op de feiten in te gaan.

Maar bij deze:

Nog eens benadrukken dat dit dus reacties zijn na een eliminatie van de topman van Hamas (de verantwoordelijke terroristische organisatie voor 7 oktober) met 0 (nul) burgerslachtoffers.

"Afschuwelijk hoe de VS na elke oorlogsmisdaad van Israël een persconferentie geven......"

"Zegt ook veel over de vredesintentie van Israël, als je de kopman van de andere partij kaltstellt."

"Israël wilt duidelijk een escalatie."
"het legt de intenties van Israël bloot"
Bedankt voor de moeite, maar deze referenties komen toch niet overeen met wat je zei, dat staat er niet? Daarnaast is het natuurlijk gemakkelijk om posts uit hun context trekken en daarbovenop, extra gemakkelijk om veel langer na de feiten plots de verhelderde geest te gaan spelen. Captain Hindsight. Maar dus, jij verklaart alle politici vogelvrij voor eender welke aanslag? Dat is eigenlijk de boodschap die je geeft?

Hierbovenop, verwijzen naar een eerdere discussie, van maanden(!) geleden, waarin je wellicht gewoon gelogen hebt, als ik je leugenaar genoemd hebt, is gewoon een zwaktebod in deze discussie. En vooral gewoon op de man spelen, waar dat echt niet nodig is, maar gewoon extra duidelijk maakt dat je inhoudelijk vrij zwak staat. Dat jij nul respect hebt voor menselijke levens, vooral van een andere cultuur is me al lang duidelijk. Dat je zegt dat ik op je negeerlijst sta, maar toch reageert, maakt al vrij duidelijk dat je niet echt consequent bent en kortweg gewoon uit je nek lult.

Ik ben uw negationistische, racistische verheerlijking van de ontmenselijk van Palestijnen persoonlijk echt wel kostbeu en misselijkmakend.

Laatst bewerkt:

Weet je wat niet normaal is? Dat Israël in een jaar tijd meer dan 15.000 kinderen heeft gedood. Een record in de moderne tijd in zo een korte periode.

Dat er nog nooit zoveel journalisten zijn gedood als door Israël in dit conflict.

Nog nooit zo veel VN medewerkers gedood en VN centra platgegooid.

Dat ze de meeste ziekenhuizen in Gaza hebben verwoest.

Dat ze alle universiteiten hebben vernietigd.

85% van alle scholen hebben beschadigd.

Dat we live een genocide volgen, waarbij mensen in een openluchtconcentratiekamp dagelijks met de modernste wapens worden geterroriseerd en gedood.

Dat Israël alleen al in Libanon in enkele dagen tijd het aantal mensen gedood aan het evenaren is als op 7 oktober, wat ze "de kleine holocaust" noemen en waarmee ze al deze barbarij rechtvaardigen.

En ondanks dat zijn er mensen zoals jij die dit niet alleen dagelijks proberen te relativeren en Israël in alle talen verdedigen, maar daarbovenop verontwaardigd schreeuwen dat het niet normaal is dat men daar negatief over durft te zijn! De schande!

Btw dit in een topic dat ondanks alles nog steeds "de oorlog tegen Hamas" wordt genoemd en zo alles waar Israël al een jaar mee mee bezig is verbloemt. Maar Israël wordt hier onrecht aangedaan.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan