Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Het Westen en zijn hoge morele waarden. Tot het om de Palestijnen gaat natuurlijk. Dat ik eerder pro Palestijnen ben, is ondertussen een gegeven. Gezien de historie, kan je niet anders naar mening.
Welke historie? Het heel kleine deeltje van de laatste decennia?

Je doet bijna alsof Amerika niet de originele instigator is van quasi de meeste issues in het Midden Oosten.

Dit ook, precies alsof geschiedenis 100 jaar geleden begon

Zo zo. Openlijke steun voor een terroristische organisatie en oproepen om Tel Aviv te bestoken. Gewoon in onze hoofdstad. Ongemoeid.

In dat artikel staat ook "
During the war in Gaza, the organization's activists held a webinar with a Hamas spokesperson. They regularly organize demonstrations on university campuses in the country, often marked by violence.
Pro-Palestinian protesters in Belgium have a structured plan to turn campus demonstrations violent, both in Europe and beyond. Belgian authorities appear powerless in dealing with the group."

Eerste keer dat ik daar iets van hoor, nochtans.

Weerom dat heel die historische discussie irrelevant is want iedereen trekt de lijn waar het hen net goed uitkomt.
Daar ben ik het wel mee eens. Dat het conflict tussen Israël en Palestina zo'n lange en complexe voorgeschiedenis heeft is irrelevant om te beseffen dat de manier waarop Israël deze oorlog voert totaal onacceptabel is (vanuit humanitair oogpunt).

Laatst bewerkt:
In dat artikel staat ook "
During the war in Gaza, the organization's activists held a webinar with a Hamas spokesperson. They regularly organize demonstrations on university campuses in the country, often marked by violence.
Pro-Palestinian protesters in Belgium have a structured plan to turn campus demonstrations violent, both in Europe and beyond. Belgian authorities appear powerless in dealing with the group."

Eerste keer dat ik daar iets van hoor, nochtans.

Het is een Israëlische bron. Je kan er dus prat op gaan dat als er ergens op een campus sit-in iemand een duw gegeven heeft men dat zal bestempelen als violent protests.

Van het beeldmateriaal ben ik wel oprecht geschrokken. Dergelijke steun voor Hezbollah in het hart van onze hoofdstad. Zo'n beelden zijn een ramp voor de internationale perceptie.

Oh, begrijp me niet verkeerd. Ik ben elke dag dankbaar dat ik in België ben geboren en nooit een oorlog heb hoeven meemaken. Maar dat betekent niet dat ik niet het vermogen heb om me in de schoenen van anderen te plaatsen en te proberen te begrijpen hoe het is om “zo te leven,” of waarom mensen zich (moeten) aansluiten bij bepaalde ideologieën, zoals bijvoorbeeld Hamas. Voor mij is het niet zo zwart-wit als sommigen hier het doen lijken, met het Westen als de “good guys” en de rest als de “bad guys.”

Je kunt moeilijk het Iran-argument gebruiken zonder enige vorm van historische context mee te nemen, en de ironie van het (al dan niet bewust) vergeten. Het feit dat een democratisch land een absoluut ondemocratisch regime aan de macht heeft geholpen, en dat als argument gebruiken, is eigenlijk best hilarisch.

Jouw posts krijgt een heleboel likes, maar eigenlijk bevat ze gewoon dezelfde bijna karikaturale "alles is de schuld van het Westen en dan vooral de V.S." retoriek die je maar al te vaak aantreft o.a. bij extreem-links, en die je in een volgende post nog eens herneemt.

Iran is een theocratische dictatuur omwille van de V.S.? Dat mag je toch eens uitleggen... en ja, ik weet dat er voorheen een Shah was, die zogezegd een marionet was van o.a. de V.S. maar ik faal om te zien hoe het enige denkbare alternatief daarvoor een extreem-religieus Islamistisch dictatoriaal regime is... als je dat gelooft, tja...

Wat interessant leesvoer:

Hoezeer je het misschien ook niet wilt toegeven: Israël steekt er nog steeds met kop en schouders bovenuit.
Betekent dat dat Israël perfect is? Verre van, maar de "alternatieven" in de regio zijn zeker niet beter, laat staan evenwaardig.

Eerlijk gezegd ga ik ook niet mee in het narratief dat Hamas en andere bewegingen louter hun succes danken aan dat de Palestijnen een verdrukt volk zijn, er speelt meer dan louter het socio-economische en de levensomstandigheden, en dat is iets wat véél mensen in het Westen niet begrijpen, er zijn genoeg mensen nog in deze wereld die oprecht geloven in hun radicaal-religieuze opvattingen, zelfs al hebben ze niets tekort. (Je ziet het overigens evenzeer bij de radicaal-rechtse Israëli als je dan toch both sides wilt bekijken: die hebben in hun ogen ook nooit genoeg "heilig land")

Jouw posts krijgt een heleboel likes, maar eigenlijk bevat ze gewoon dezelfde bijna karikaturale "alles is de schuld van het Westen en dan vooral de V.S." retoriek die je maar al te vaak aantreft o.a. bij extreem-links, en die je in een volgende post nog eens herneemt.

Iran is een theocratische dictatuur omwille van de V.S.? Dat mag je toch eens uitleggen... en ja, ik weet dat er voorheen een Shah was, die zogezegd een marionet was van o.a. de V.S. maar ik faal om te zien hoe het enige denkbare alternatief daarvoor een extreem-religieus Islamistisch dictatoriaal regime is... als je dat gelooft, tja...

Wat interessant leesvoer:

Hoezeer je het misschien ook niet wilt toegeven: Israël steekt er nog steeds met kop en schouders bovenuit.
Betekent dat dat Israël perfect is? Verre van, maar de "alternatieven" in de regio zijn zeker niet beter, laat staan evenwaardig.

Eerlijk gezegd ga ik ook niet mee in het narratief dat Hamas en andere bewegingen louter hun succes danken aan dat de Palestijnen een verdrukt volk zijn, er speelt meer dan louter het socio-economische en de levensomstandigheden, en dat is iets wat véél mensen in het Westen niet begrijpen, er zijn genoeg mensen nog in deze wereld die oprecht geloven in hun radicaal-religieuze opvattingen, zelfs al hebben ze niets tekort. (Je ziet het overigens evenzeer bij de radicaal-rechtse Israëli als je dan toch both sides wilt bekijken: die hebben in hun ogen ook nooit genoeg "heilig land")

Het karikaturale is dat o.a. jij, wederom, je héél graag wilt profileren hier als ruimdenkend, onpartijdig en/of jaja, devils advocate, maar opnieuw, zo doorzichtig als wat. Mij dan extreem-links noemen, omdat ik kritiek durf te uiten op het Westen (en zijn historie in het Midden Oosten) of niet mee ga in de “Israël doet ook wel slechte dingen hoor, MAAR”-narratief… hilarisch. Thank you, next.

Ik kan dat gerust toegeven hoor, dat Israël daar een “stabieler” land is. Door wie denk je? En waarom? Of is dit weer blame naar de VS toe?

Oké man. Die Palestijnen toch… ze overdrijven maar! Er zijn absoluut, nul komma nul, GEEN excuses om Hamas toe te treden. Het zijn allemaal gewoon terroristen, for the sake of terrorism.
Death to 🇺🇸 !

Je mag het benoemen hoor. Het is maar een woord. Islam.

Je hoeft geen wall of text te neer te pennen om dat woord te maskeren.

Iran was een parlementaire democratie tot de CIA/MI6 in 1952 ingreep nadat eerste minister Mosaddeq de Iraanse olie nationaliseerde.

Soms is Amerikaanse interventie positief (WOII en het Marshallplan) maar in het Midden-Oosten en Afghanistan is die toch hoofdzakelijk negatief geweest, zeker wanneer Amerikaanse belangen incompatibel waren met democratische impulsen.

Operation Cyclone heeft daar een grote impact gehad op de groei van radicale islam bijvoorbeeld. Hieronder afgebeeld een tekstboek voor kinderen, verspreid door de CIA.

1vz6wf8uuzt71.jpg

Laatst bewerkt:
Bestaat er eigenlijk een rode lijn voor Israël of hebben zo volledig carte blanche?
Dat het gaat om een aanval op het hoofdkwartier van de terroristen van Hezbollah waarbij de opperste leider Nasrallah direct getarget wordt, vind je niet het vermelden waard in uw post?
Ongelofelijk.

Bestaat er eigenlijk een rode lijn voor al het delen van al uw Twitter outrage?
Dit is een forum, geen Twitter forward site voor dubieuze accounts.

Laatst bewerkt:
Iran was een parlementaire democratie tot de CIA/MI6 in 1952 ingreep nadat eerste minister Mosaddeq de Iraanse olie nationaliseerde.

Soms is Amerikaanse interventie positief (WOII en het Marshallplan) maar in het Midden-Oosten en Afghanistan is die toch hoofdzakelijk negatief geweest, zeker wanneer Amerikaanse belangen incompatibel waren met democratische impulsen.
Vitale olie supply die in gevaar komt, dat lijkt mij wel een belangrijk iets?

Enige alternatief voor het installeren van een bevriend regime is dan militair ingrijpen.
Maar iets zegt mij dat je daar ook kritiek op zou hebben, nietwaar? :-)

Een aanval op het hoofdkwartier van de terroristen van Hezbollah waarbij de opperste leider Nasrallah direct getarget wordt, is nu ook al absoluut not done?

Bestaat er eigenlijk een rode lijn voor al het delen van al uw Twitter outrage?
Dit is een forum, geen Twitter forward site voor dubieuze accounts.

Een aanval waarbij waarschijnlijk honderden onschuldige burgers zijn gedood is gewoon een terroristische aanval. Net zoals dat zou zijn wanneer Hezbollah het hoofdkwartier van de Mossad of IDF midden in Tel Aviv, samen met de hele wijk, zou platgooien.

Ik deel hier authentieke beelden. Wat wil je zeggen, dat de beelden fake zijn? If not, dan is er toch geen probleem? Maar uw constant gezaag heeft natuurlijk 1 doel: om andere gebanned te krijgen die uw mening niet delen.

Ik deel hier authentieke beelden. Wat wil je zeggen, dat de beelden fake zijn? If not, dan is er toch geen probleem? Maar uw constant gezaag heeft natuurlijk 1 doel: om andere gebanned te krijgen die uw mening niet delen.
Ik vind het redelijk relevant dat als je wat beelden van een aanval deelt, dat je misschien ook het niet onbelangrijke detail vermeldt dat het Hezbollah commandokwartier daar lag, dat Nasrallah aanwezig was, en ze hem misschien zelfs hebben.

Dat je dat achterhoudt bij het delen van dat beeld, vind ik straf.
En toont hoe eenzijdig het nieuws is dat je bekijkt en verspreidt.

BBC

IDF says Hezbollah intentionally built HQ under civilian buildingspublished at 17:08 British Summer Time​

17:08 BST​

More from the Israeli military now, which says it has carried out a "precision strike" on Hezbollah's central headquarters in the Lebanese capital Beirut.

IDF Spokesman Rear Admiral Daniel Hagari says in a video statement that the HQ was "intentionally built under residential buildings" in the city's southern Dahieh area "as part of Hezbollah's strategy of using Lebanese people as human shields".

Een mens zou denken dat het om te lachen is. Straks zeggen ze nog dat er ook onder alle ziekenhuizen militaire operaties plaatsvinden :sarcastic:

De echte boodschap is dus: we dachten dat de Hezbollah topman daar zat, en vonden het dan maar OK om alle burgers in de buurt te treffen ook.

Ik vind het redelijk relevant dat als je wat beelden deelt, dat je misschien ook het niet onbelangrijke detail deelt dat het Hezbollah commandokwartier daar lag, dat Nasrallah aanwezig was, en ze hem misschien zelfs hebben.

Dat je dat achterhoudt bij het delen van dat beeld, vind ik straf.
En toont hoe je nieuws manipuleert en blindelings outrage verspreidt.

Dus uw probleem met mijn post gaat eigenlijk noch over het feit dat het over Twitter ging, noch over de authenticiteit van de beelden. Gotcha.

En wie daar ook was: het verantwoord het doden van zoveel onschuldige mensen niet. Dat Israël dat al een eeuwigheid normaliseert, maakt het nog steeds niet ok.

Dus uw probleem met mijn post gaat eigenlijk noch over het feit dat het over Twitter ging, noch over de authenticiteit van de beelden. Gotcha.

En wie daar ook was: het verantwoord het doden van zoveel onschuldige mensen niet.
Je toont beelden van een raketinslag, roept direct outrage en straffeloosheid, maar je vermeldt niet dat het om een raket ging die afgevuurd werd op het hoofdkwartier van Hezbollah en dat de topterrorist misschien uitgeschakeld is?

Als je niet snapt dat dat problematisch is, dan zijn we inderdaad uitgediscussieerd.

Vitale olie supply die in gevaar komt, dat lijkt mij wel een belangrijk iets?

Enige alternatief voor het installeren van een bevriend regime is dan militair ingrijpen.
Maar iets zegt mij dat je daar ook kritiek op zou hebben, nietwaar? :)
Ik vind dit zo'n absurde comment dat ik eigenlijk niet goed weet wat zeggen.

Maar voor de duidelijkheid: uiteraard ben ik tégen (militaire) interventies in andere landen om hun grondstoffen te bemachtigen. We hebben daar een naam voor en het is een van de voornaamste oorzaken van miserie in de wereld.

Ongelofelijk.

Terug
Bovenaan