Smodge
Well-known member
Etnische zuivering... ook dat debat hebben we hier ook al eens gevoerd, ik ben geneigd op dat vlak allereerst naar de cijfers te kijken, en ga niet mee in dat verhaal, ik zie (véél) oorlogsslachtoffers dat wel, maar zoals je zelf aangeeft: een verdenkingstelling van genocide, nog géén bewezen genocide, en als ik dan naar de cijfers van populaties betrokken in andere genocides kijk... zou een officiële veroordeling me zéér straf lijken.
Je mis interpreteert (al dan niet bewust) de vraag of het dilemma, dus ik zal de retorische vraag maar zelf invullen:
zou je liever als jood leven in een regio waarin Hamas de macht grijpt nadat het IDF/Mossad verdwenen zijn, en je waarschijnlijk de dood wacht gegeven de ideologie van Hamas en Hezbollah en hun visie op Israël en het jodendom? Of zou je liever als Palestijn leven in een Israël, waar je dan worst case scenario tweederangsburger bent? Inderdaad in een soort van apartheidsregime, maar tot nader order is Israël een democratische rechtstaat en is het maar de vraag hoe lang zo'n regime daar zou standhouden, i.t.t. een theocratische dictatuur à la Iran, waar vergelijkbare correctiemechanismen nauwelijks bestaan.
Ik vereng verder niets, de titel van deze thread is echter het conflict tussen Hamas en Israël, dus dan mag ik daar ook op reageren? Jij haalt die andere zaken die ik geenszins ga verdedigen erbij.
Gelieve me verder geen woorden in de mond te leggen over welke levens meer waard zijn dan anderen of te suggereren dat ik oorlogsmisdaden goedpraat, ik doe dat geenszins.
Etnische zuivering en/of genocide gaat veel verder dan simpelweg een vinkje zetten naast “x aantal doden bereikt.” Het is makkelijk om het daarmee te vergelijken met andere genocides, zoals de Holocaust, zodat je kunt zeggen dat dit niet hetzelfde is. Maar dat er sprake is van etnische zuivering, is toch al decennia duidelijk, niet? En wat genocide betreft: het feit dat je niet overtuigd bent (wat op zich vreemd is), betekent nog niet dat er geen sprake kan zijn van misdaden tegen de menselijkheid.
Wat betreft je vergelijking over tweederangsburgers:
Je onrealistische “what-if”-scenario slaat werkelijk nergens op, aangezien het eerste hypothetisch is en het tweede de realiteit. As we speak.
Israël een democratie? Echt? Wat maakt hen precies een democratie? Het feit dat mensen mogen stemmen?
Je zegt wel dat er geen woorden in je mond gelegd moeten worden, maar in deze hele thread probeer je telkens weer feiten en historisch belangrijke contexten in twijfel te trekken door de “devil’s advocate” te spelen, zogenaamd om geen kant te kiezen. Maar je conclusies laten duidelijk zien welke kant je kiest.
Ik blijf het telkens weer een kunst (lees: walgelijk) vinden hoe men erin slaagt om te erkennen hoe Israël het Palestijnse volk al decennia lang terroriseert, om het vervolgens keer op keer te minimaliseren met een “maar.”
Zolang we maar even vermelden dat we burgerslachtoffers “niet ok vinden” of “betreuren”! Nee, zo werkt het gewoon niet.