Avondland
Well-known member
Uit het artikel. Die "doorgaans" geeft je wel een reden om ze met een korrel zout te nemen, maar dat maakt het ministerie geen flagrant stel leugenaars die alle cijfers onrealistisch opblazen. Het is oorlog: iedereen neemt een kant en iedereen gelooft de cijfers die ze willen geloven.Je moet altijd voorzichtig zijn met dergelijke cijfers. Zéker als ze slechts van één kant kunnen komen. Zéker in oorlogstijden. Zéker als die van terroristen komen.
Gezien bovenstaande elementen vind ik het toch wel bijzonder dat al die cijfers zomaar 1 op 1 overgenomen worden door alle media, vaak zonder enige voorzichtigheid of nuance. Wat HRW stelt over de cijfers in het verleden, was dat ook in oorlogstijd?
Doorgaans zijn de cijfers van het Gazaanse ministerie betrouwbaar, deels omdat de namen van de doden zorgvuldig worden gedocumenteerd en de doden bekend zijn in de hechte gemeenschappen in het gebied. ‘De gegevens zijn per categorie opgelijst en worden verder onderverdeeld naar details over de identiteit van iedere persoon. Daarom geloven we ook in de betrouwbaarheid ervan’, zegt Shakir.
Een VN-functionaris, die anoniem wil blijven, zegt dat zijn organisatie al jaren gegevens van het Gazaanse ministerie van Gezondheid gebruikt en controleert. ‘Ik heb niets gezien dat erop wijst dat de cijfers verzonnen zijn. We hebben enkele Israëlische bombardementen nader bekeken en de dodenaantallen waar het ministerie over spreekt, komen in grote lijnen overeen met wat we in eerdere oorlogen gezien hebben. De aanvallen vinden nu op veel grotere schaal plaats dan tijdens voorgaande conflicten, dat verklaart ook het hoge dodental.’
Achteraf zal dat wel bijgesteld worden, maar of we het wérkelijke dodental weten is twijfelachtig. Dat is helaas het geval met alle oorlogen. Kijk maar eens uit uiteenlopend de dodentallen van veldslagen in WOII zijn. En we zijn 80 jaar verder. Iemand die geveld is door een kogel kan je nog identificeren aan de hand van zijn bezittingen, maar als je samen met een aantal andere mensen wordt getroffen door een bom van 500 kg wordt dat heel wat moeilijker.
Ik vraag me vaak af hoe men het aantal slachtoffers telt in een oorlog, dat lijkt me een absurde en lugubere activiteit.
Dat was geen terreur voor haar, dat is "gewoon een reactie op Israël". Go figure.