Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Maar er staat wel het volgende te lezen

Dus dat kan je op zich wel zien als verdreven (vind ik persoonlijk).

edit: En dan lees je verder en zie je dat de Joden uit Algerije en Tunesië werden weggejaagd omdat ze handlangers waren van de Fransen. Dus niets met de Palestijnse kwestie te maken
&
Heb jij gewoon woord verdreven gezocht of echt die tekst gelezen?

Vele joden moesten de moslim landen ontvluchten voor hun veiligheid na de dekolonisatie. Dat is letterlijk wat er in de bron staat, ok mss niet letterlijk het woord verdreven maar komt daar op wel neer natuurlijk.

Of die bron correct is geen idee maar uw commentaar slaat toch ook op niets.

Maar dat is 1 (!) van de meerdere redenen, niet de enige reden.
Zo kreeg bij de creatie van de Israelische staat elke Jood eender waar ter wereld automatisch het burgerschap en werd de terugkeer financieel gesponsord. Tsja, dan durf ik wel te denken dat een hele hoop Joden vrijwillig waren teruggekeerd.

Voorts staan er ook nog redenen die niets met Israel te maken hebben, en staat er ook nog eens dat die 850.000 niet echt geverifieerd kan worden.

Dan zijn we uitgepraat over de veelvuldig herhaalde claim dat 850.000 Joden verdreven werden.

Vele joden moesten de moslim landen ontvluchten voor hun veiligheid na de dekolonisatie. Dat is letterlijk wat er in de bron staat, ok mss niet letterlijk het woord verdreven maar komt daar op wel neer natuurlijk.

En kwam hun veiligheid dan in het gedrang omdat ze joods waren of omdat ze uit de koloniserende landen kwamen?

Enerzijds vluchtten Joden uit angst voor vervolging naar Israël omdat inwoners van Arabische landen zich tegen hen keerden. Veel landen in de regio reageerden namelijk door anti-Joodse maatregelen en wetten door te voeren.

Anderzijds voerde Israël een actieve migratiepolitiek. Er wordt gezegd dat de veiligheidsdienst Mossad daar een belangrijke rol in speelde.

Lijkt me toch duidelijk te zijn dat de 850k zijn verdreven claim, op basis van deze bron, fake news is. Het is niet de enige reden. Dat wordt ook niet gekwantificeerd.
Hij zegt ook niet dat niemand verdreven is.

En kwam hun veiligheid dan in het gedrang omdat ze joods waren of omdat ze uit de koloniserende landen kwamen?
Is dat echt nu zo moeilijk om te geloven dat Joden uit Moslimlanden moeten vluchten net omdat ze Joden zijn?

Ja er gaan weg gegaan zijn omdat ze een Mieke ergens anders hebben gevonden of voor beter leven of Zionism maar gaan we nu echt in vraag stellen dat effectief velen voor hun veiligheid hebben moeten vluchten ook?

Deze discussie gaat echt nergens meer over.

Is dat echt nu zo moeilijk om te geloven dat Joden uit Moslimlanden moeten vluchten net omdat ze Joden zijn?

Ja er gaan weg gegaan zijn omdat ze een Mieke ergens anders hebben gevonden of voor beter leven of Zionism maar gaan we nu echt in vraag stellen dat effectief velen voor hun veiligheid hebben moeten vluchten ook?

Deze discussie gaat echt nergens meer over.
Dat is geen antwoord op de vraag. Gezien er hier geclaimed is dat ze ( die 85000) verdreven zijn terwijl dat artikel verschillende redenen geeft wil ik nu toch ook wel eens de harde bewijzen zien van die uitspraak.

Duidelijker kan het niet. En dan zoals altijd heb je een push of pull aanhanger. En hopelijk moeten we nu ook die tour niet opgaan
Nenee, de claim is wel degelijk dat er 850000 joden verdreven waren door moslimlanden. Als je zulke dingen claimt moet je ook zorgen dat uw claim correct is.
ijd: ik kijk bijvoorbeeld dan niet alleen naar de nakba van de Palestijnen, waarbij idd ruim 750 000 Palestijnen verdreven werden (bron) uit wat na de onafhankelijkheidsoorlog Israël werd, maar evenzeer naar de ruim 850 000 joden die uit de rest van het Midden-Oosten verdreven zijn sindsdien. (bron 2).

Duidelijker kan het niet. En dan zoals altijd heb je een push of pull aanhanger. En hopelijk moeten we nu ook die tour niet opgaan

Duidelijker kan inderdaad niet:

Hakohen, Devorah (2003). Immigrants in Turmoil: Mass Immigration to Israel and Its Repercussions in the 1950s and After. Syracuse University Press. p. 46. ISBN 978-0-8156-2969-6. After independence, the government presented the Knesset with a plan to double the Jewish population within four years. This meant bringing in 600,000 immigrants in a four-year period. or 150,000 per year. Absorbing 150,000 newcomers annually under the trying conditions facing the new state was a heavy burden indeed. Opponents in the Jewish Agency and the government of mass immigration argued that there was no justification for organizing large-scale emigration among Jews whose lives were not in danger, particularly when the desire and motivation were not their own.

Hacohen 2003, p. 247: "On several occasions, resolutions were passed to limit immigration from European and Arab countries alike. However, these limits were never put into practice, mainly due to the opposition of Ben-Gurion. As a driving force in the emergency of the state, Ben-Gurion—both prime minister and minister of defense—carried enormous weight with his veto. His insistence on the right of every Jew to immigrate proved victorious. He would not allow himself to be swayed by financial or other considerations. It was he who orchestrated the large-scale action that enabled the Jews to leave Eastern Europe and Islamic countries, and it was he who effectively forged Israel's foreign policy. Through a series of clandestine activities carried out overseas by the Foreign Office, the Jewish Agency, the Mossad le-Aliyah, and the Joint Distribution Committee, the road was paved for mass immigration."

De bronnen op de beide Wikipedia pagina geven toch een veel, veel genuanceerder beeld dan "850.000 Joden verdreven door woedende Moslim meutes", en dat meer dan waarschijnlijk de agressieve en actieve immigratiepolitiek van Israel nog belangrijker was destijds.

KoD is diegene die stelt dat ze allen verdreven werden.
Ik stel dat dat maar een van de redenen is, dat er veel meer redenen zijn en dat de cijfers uberhaupt niet eens helemaal verifieerbaar zijn.

Gezien jij de aanbrenger bent van deze laatste bronnen, hoop ik dat je akkoord gaat met mijn stelling.

De recente geschiedenis is toch ook gewoonlijk belangrijker hier dan alles wat ervoor kwam?
En dan bedoel ik de voorbije 2-3 generaties ongeveer.

Mensen (lees: meestal politici) die afkomen met vroegere geschiedenis, die willen dat gewoon misbruiken om bepaalde zaken te verwezenlijken. Volgens Poetin heeft Oekraïne geen bestaansrecht op basis van wat er misschien honderden jaren geleden was. Volgens Netanyahu/Israël (en eigenlijk vooral zionisten) hoort dat grondgebied daar in het huidige Israël volgens de bijbel toe aan joden. Jeruzalem is hun heilige hoofdstad (trouwens 1 van de redenen waarom de spanningen opgelopen zijn).

Maar het is allemaal gezever. Iedereen kan naar eigenbelang dingen uit de geschiedenis plukken en zaken gaan beweren.

De realiteit is dat de voorbije 2-3 generaties Palestijnen, m.a.w. degenen die nu leven (en hun (groot)ouders), zware onderdrukking & kolonisatie hebben zien overgaan in een duidelijk apartheidsregime, met Israël als onderdrukker.

Ik moet dan altijd terugdenken aan wat de VN vertegenwoordiger van Kenia zei toen Poetin Oekraïne binnenviel :
"Kenya and almost every African country was birthed by the ending of empire. Our borders were not of our own drawing. (...) At independence, had we chosen to pursue states on the basis of ethnic, racial or religious homogeneity, we would still be waging bloody wars these many decades later. (...) We must complete our recovery from the embers of dead empires in a way that does not plunge us back into new forms of domination and oppression."

Dat is een wijsheid die gewoon toepasbaar is in het langdurige conflict tussen Israël en Palestina.

Leuk wist-je-datje, op de website die jij gebruikt om jouw tweede claim te staven wordt het woordje "verdreven" zoals jij al ettelijke malen gebruikt hebt, welgeteld 0 keer gebruikt.

Er worden verscheidene redenen aangehaald om de bevolkingsafname van Joden in Arabische landen te staven. Stellen dat ruim 850.000 Joden verdreven zijn, is dus fake news. Bizar dat je een website citeert die je ofwel niet correct gelezen hebt, ofwel incorrect voorstelt om een bepaald punt te maken...

Leuk wist-je-datje? Begrijpend lezen omhelst meer dan Ctrl + De doen op één exact woord.gedaan op het woordje verdreven? Wow.

Ik heb bewust een meer kritische (?) bron genomen zonder enige link met Israël, die desondanks nog uitkwam op grotendeels waar.

Ik had inderdaad beter gewoon voor Wikipedia gekozen, als we op deze manier teksten gaan lezen.
De Joden in de islamitische wereld werden van oudsher als dhimmi geduld. Het zionisme onder de Joden in de islamitische wereld was wel bekend, maar tot de Arabisch-Israëlische Oorlog van 1948 emigreerden slechts enkelingen naar Palestina. Na de Israëlische Onafhankelijkheidsoorlog verslechterden de levensomstandigheden van de Joden in de islamitische wereld.[bron?] Er vonden bomaanslagen, pogroms, willekeurige aanhoudingen en martelingen, onteigeningen en uitwijzingen van Joden plaats. Pogroms vonden plaats in onder meer Tripoli, Caïro, Aleppo, Oujda en Jerada. Direct na het aannemen van het verdelingsplan van Palestina door de Verenigde Naties leidden uitspraken van islamitische geestelijken van de Al-Azhar-universiteit tot anti-Joods geweld in de islamitische wereld.[1]
Tussen het begin van de Arabisch-Israëlische Oorlog van 1948 en de jaren zeventig vluchtten of migreerden ongeveer 856.000 Joden uit de islamitische wereld. Ongeveer 400.000 van hen kwamen tussen 1948 en 1951 in Israël aan en maakten voor 56% deel uit van het totaal aantal immigranten in de nieuw gevormde staat.[2] In 1972 was het aantal migranten in totaal een kleine 600.000.[3][4][5]

Bij het uitbreken van de Jom Kipoeroorlog van 1973 bestonden de Joodse gemeenschappen in de Arabische wereld, alsook in Pakistan en Afghanistan, praktisch niet meer. Tot 2002 vormden de Joden uit de islamitische wereld en hun nakomelingen ongeveer de helft van de Israëlische bevolking.[5]

In Israël worden de vlucht en de deportatie van Joden uit de Arabische wereld en Iran jaarlijks op 30 november herdacht, waarbij deze datum gekozen is omdat direct na het aannemen van resolutie 181 van de VN op 29 november 1947 het anti-Joodse geweld in de Arabische wereld startte.[6]

Of er nu 850 000 verdreven zijn of dat een significant deel van de joodse bevolking "vrijwillig" vertrokken is, kan je inderdaad over discussiëren.
Maar ook over de aantallen Palestijnse vluchtelingen na de "nakba" kan je dat, maar waarom doe je dat dan ook niet? Daar zijn ook mensen die ervoor gekozen hebben om te vluchten uit angst. Daar zijn eveneens velen die omwille van de keuzes van Arabische buurlanden zoals Saudi-Arabië nog steeds vluchtelingen zijn, en geen burgers.

Misschien dat je dezelfde kritiek die je op mijn post loslaat, ook eens kan toepassen in de andere richting. Dat is in deze thread een wezenlijk onderdeel van het probleem.

Dat kunnen we, maar pas eerst nadat je toegeeft dat je claim van "850.000 verdreven Joden" incorrect is want dat er een plethora aan redenen was.

Als jij dat als incorrect beschouwt: prima, volgens jouw criteria is dat inderdaad "incorrect", maar dan mis ik in jouw posts toch wel dezelfde kritische spiegel richting de Palestijnse zijde in dit debat.

Ik besefte echter perfect dat daar een "plethora aan redenen" voor was, want ik heb immers zélf een bron aangereikt waarin die redenen uitgeschreven stonden, en ik heb die bron wél degelijk volledig gelezen, in tegenstelling tot hetgeen waar jij mij van beschuldigde.

Merk op dat ik ook geschreven heb dat er ruim 750 000 Palestijnen verdreven werden (ik heb daar al bewust het hogere getal van de Nederlandse Wikipedia genomen in plaats van het lagere van de Engelse die het op 700 000 houdt, maar hey), ook een realiteit samengevat tot één werkwoord die in realiteit complexer is Palestijnen die gevlucht zijn door rechtstreekse aanvallen/terreur van zionisten (bv. biologische oorlogsvoering door waterputten te vergiftigen) zijn niet dezelfde soort vluchtelingen als Palestijnen die mee de oorlog verklaard hebben aan Israël na de V.N. resolutie, een oorlog die Israël niet gestart heeft, maar wél gewonnen heeft... bron.

Er wordt hier verwezen naar dat Israël ook zelf migranten heeft aangetrokken uit andere landen van het Midden-Oosten? Prima, tegelijkertijd hebben andere landen uit het Midden-Oosten ondanks het zogezegd steunen van Palestina, expliciet uitzonderingen in hun wetten ingebouwd om Palestijnen niet te naturaliseren als burgers. Ook geen onbelangrijke informatie denk ik dan wanneer je de veel hogere aantallen Palestijnse vluchtelingen leest in het hier en nu (bron).

Bovendien als je hebt over "incorrect" zijn:
Er worden verscheidene redenen aangehaald om de bevolkingsafname van Joden in Arabische landen te staven. Stellen dat ruim 850.000 Joden verdreven zijn, is dus fake news. Bizar dat je een website citeert die je ofwel niet correct gelezen hebt, ofwel incorrect voorstelt om een bepaald punt te maken...
Voorts staan er ook nog redenen die niets met Israel te maken hebben, en staat er ook nog eens dat die 850.000 niet echt geverifieerd kan worden.
Nogmaals: het is géén fake news wanneer ik zelf een bron voorzien heb die de nuances binnen dat getal aanhaalt.
Jouw tactieken in deze, neigen véél harder richting hetgeen jij mij aanwrijft.

Correct begrijpend lezen houdt in dat als je het volgende leest:
Of er in 1948 precies 856.000 joden in de Arabische wereld woonden en in 2012 nog 4.300 over waren, is niet met volledige zekerheid te zeggen. Het is moeilijk om exacte aantallen te bepalen omdat er geen eenduidigheid is over de definitie van wie er wel en niet Joods is.
Dat dit niet betekend dat er die 856 000 gewoon louter fictief of incorrect zou kunnen zijn omdat het niet exact geverifiëerd kan worden, maar dat op dat getal een (stevige) foutenmarge zit.
Niet eens noodzakelijk naar beneden: Wikipedia heeft het over 900 000 joden bijvoorbeeld.

Fake news is: "Trump heeft een gezonde lichaamsbouw en weegt slechts 90 kg"
Realistisch is om te stellen dat: "Trump is waarschijnlijk obees en weegt ongeveer 115 kg".

Als je die 115 kg dan niet kan verifiëren, dan is het nog altijd géén fake news omdat het eerder 112 kg of ondertussen zelfs 122 kg is.

Je vervalst het verloop door de volledige geschiedenis weg te laten in uw argumentatie. (en ga nu niet beginnen te argumenteren over de definitie van vervalsing)
Als je dan toch 1 keer naar de geschiedenis gaat kom je af met willekeurige vergelijkingen.

Iemand beschuldigen van vervalsing maakt dat het wel degelijk relevant is wat vervalsing wél is, en wat het niet is.

Denk dat ik hier al vaker dan jij ooit, mijn posts van onderbouwing met bronnen heb voorzien en dat ook die "1 keer" een schaamteloze beschuldiging is die niet klopt.

"de volledige geschiedenis" je moet die term maar durven gebruiken natuurlijk.

Als meelezer in dit topic denk ik dat het punt van allebei de kanten over dit specifieke onderwerp wel duidelijk is, toch? Er is een geschiedkundige context. Op voorhand dingen daarvan uitsluiten omdat ze niet in het narratief passen, is niet correct. Die context is echter geen smoes waarmee oorlogsmisdaden goedgepraat kunnen worden, aan geen van de twee kanten. En er is hier voor zover ik weet bijna niemand die die goedpraat (op een vreemde vogel na). En daar houdt het eigenlijk toch op? Ik denk dat iedereen het hier daar toch over eens is?

Ik zie zowel Sir.Killalot als KOC ervoor pleiten om wel naar de hele geschiedenis te kijken in een latere post, en niets op voorhand uit te sluiten. Zullen we dat dan als vertrekpunt nemen en van daaruit met een schone lei vertrekken? Dan kunnen we misschien op een vruchtbaardere plek uitkomen.

Als jij dat als incorrect beschouwt: prima, volgens jouw criteria is dat inderdaad "incorrect", maar dan mis ik in jouw posts toch wel dezelfde kritische spiegel richting de Palestijnse zijde in dit debat.

Ik besefte echter perfect dat daar een "plethora aan redenen" voor was, want ik heb immers zélf een bron aangereikt waarin die redenen uitgeschreven stonden, en ik heb die bron wél degelijk volledig gelezen, in tegenstelling tot hetgeen waar jij mij van beschuldigde.

Merk op dat ik ook geschreven heb dat er ruim 750 000 Palestijnen verdreven werden (ik heb daar al bewust het hogere getal van de Nederlandse Wikipedia genomen in plaats van het lagere van de Engelse die het op 700 000 houdt, maar hey), ook een realiteit samengevat tot één werkwoord die in realiteit complexer is Palestijnen die gevlucht zijn door rechtstreekse aanvallen/terreur van zionisten (bv. biologische oorlogsvoering door waterputten te vergiftigen) zijn niet dezelfde soort vluchtelingen als Palestijnen die mee de oorlog verklaard hebben aan Israël na de V.N. resolutie, een oorlog die Israël niet gestart heeft, maar wél gewonnen heeft... bron.

Er wordt hier verwezen naar dat Israël ook zelf migranten heeft aangetrokken uit andere landen van het Midden-Oosten? Prima, tegelijkertijd hebben andere landen uit het Midden-Oosten ondanks het zogezegd steunen van Palestina, expliciet uitzonderingen in hun wetten ingebouwd om Palestijnen niet te naturaliseren als burgers. Ook geen onbelangrijke informatie denk ik dan wanneer je de veel hogere aantallen Palestijnse vluchtelingen leest in het hier en nu (bron).

Bovendien als je hebt over "incorrect" zijn:

Nogmaals: het is géén fake news wanneer ik zelf een bron voorzien heb die de nuances binnen dat getal aanhaalt.
Jouw tactieken in deze, neigen véél harder richting hetgeen jij mij aanwrijft.

Correct begrijpend lezen houdt in dat als je het volgende leest:

Dat dit niet betekend dat er die 856 000 gewoon louter fictief of incorrect zou kunnen zijn omdat het niet exact geverifiëerd kan worden, maar dat op dat getal een (stevige) foutenmarge zit.
Niet eens noodzakelijk naar beneden: Wikipedia heeft het over 900 000 joden bijvoorbeeld.

Fake news is: "Trump heeft een gezonde lichaamsbouw en weegt slechts 90 kg"
Realistisch is om te stellen dat: "Trump is waarschijnlijk obees en weegt ongeveer 115 kg".

Als je die 115 kg dan niet kan verifiëren, dan is het nog altijd géén fake news omdat het eerder 112 kg of ondertussen zelfs 122 kg is.

Zoveel woorden om toch maar niet uw ongelijk te moeten toegeven :laugh:

Je beseft het perfect, maar blijft toch gewoon lekker voortborduren op uw foutieve stelling. Veel plezier ermee.

In verband met de laatste zin die je in het vet zette: je bereikt zo alleen een oplossing voor de groep die je morele superioriteit toedicht. En stabiel is nog maar de vraag, want met hun huidige oplossing zijn ze alleen maar de haat in de volgende generatie terrorist-verzetsstrijders aan het betonneren. En dat is ook een logisch gevolg van morele superioriteit. Hamas werkt en propagandeert op exact dezelfde wijze.

Dit heb je toegevoegd in een edit, maar dat ga ik wel aangrijpen om na intussen vele valselijke beschuldigingen van fake news en "vervalsing" dit debat te staken.

Als je je de moeite had getroost (wat best wel veel is voor mij om te verwachten misschien, want dat zijn géén korte podcasts) naar één van die 2 podcasts te luisteren, dan zou je als slim mens wel moeten beseffen dat die morele superioriteit helemaal niet exclusief aan één van die groepen moet zijn.
Net als Sam Harris ben ik géén groot fan van staten gebaseerd op religie, maar in een harde wereld waarin er niet minder dan 49 landen zijn waar moslims de meerderheid uitmaken (bron) [al zullen ze in sommigen ook niet veilig zijn door burgeroorlogen onderling], mag er gerust wel ruimte zijn voor één land voor een volk dat grotendeels samenhangt met één religie, dat een héél lange geschiedenis van vervolging heeft gekend, zonder dat het daarom zelfs exclusief Joods moet zijn. If anything kan je dan nog kritiek leveren op het feit dat Palestijnen die overblijven binnen Israël géén tweederangs burgers zouden mogen zijn en dat zou méér dan terechte kritiek zijn. Israëlitische extremistische zionisten ga ik hier ook niet verdedigen.

Maar wat betreft die morele superioriteit: ook Hamas zou zich een ideologie kunnen aanmeten waarin ze bijvoorbeeld in hun strijd, niet burgers rechtstreeks viseert, maar bijvoorbeeld soldaten van het IDF aanvalt (waarbij uiteraard ook collateral damage zou kunnen vallen, zelfs kinderen).
Ze zouden de middelen die ze krijgen via sponsors als Iran, kunnen gebruiken om watervoorzieningen voor hun burgers aan te leggen.
Ze zouden godbetert: verkiezingen kunnen organiseren, net zoals Netanyahu die zeker niet zonder zonde is in dit conflict, na verloop van tijd gedwongen zal zijn om te doen, waarbij het Israëlisch volk hem democratisch kan beoordelen.

De grens tussen die twee is misschien niet zwart-wit, maar met hun huidige ideologie is Hamas in de eerste plaats een terreurbeweging en voor zover ze een verzetsbeweging zijn, zijn ze er één waarmee je héél moeilijk/niet vrede gaat kunnen sluiten (en wil je die bal terugkaatsen naar Israël: ja, dat is mee in de hand gewerkt door Netanyahu die Hamas als "sabotagemiddel" tegen de PLO heeft ingezet).
Zolang Israël echter opereert als een democratische staat, en zolang je duidelijke voorbeelden hebt dat het IDF NIET op "exact dezelfde wijze" werkt, zijn beiden niet gelijk aan elkaar.

Terug
Bovenaan