Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Ik vind het toch ook moeilijk rijmen met wat zijn partijvoorzitter begin deze maand in De tafel van Gert vertelde? https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231102_97607182

De Croo zijn verhaal is toch net hetzelfde? Gaat Francken dan ook beweren dat De Wever kant kiest van Hamas én niets doet aan antisemitisme? En gaat hij ook tegen Dedecker hetzelfde zeggen? https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2023/10/29/d7d-jean-marie-dedecker-israel-hamas-arvato-61266878/

Op Twitter X zit hij dan (in degelijk Engels overigend) te lullen dat De Croo niet in naam van de Vlamingen spreekt, maar hijzelf duidelijk ook niet als hij niet eens hetzelfde verhaal brengt als zijn partijvoorzitter.

Zal wel weer de tactiek zijn zeker? Francken en zijn clan laten kappen op De Croo om de proteststemmers en islamofoben te paaien, dan weer andere leden die - zoals De Croo - zich eerder focussen op alle burgerslachtoffers en zo toch de grondstroom binnen Vlaanderen aanspreken ... en dan heb je er ook nog die eerder pro-Palestijns zijn. Kwestie van iedereen aan te spreken. Maar welk standpunt een N-VA premier dan zou innemen moest die in de positie zou zijn van De Croo? Mening De Wever, mening Francken of mening Dedecker?

De emmer met Francken zijn uitspraken op twitter is bij mij ook al wel heel lang vol eerlijk gezegd. Daar kan geen drop meer by.

On-topic:
Gecombineerd met deze van enkele weken geleden:

Antisemitisme is erg, maar moslimhaat ook. Beiden leiden tot dit soort zinloos geweld.

Human Rights Watch (HRW) said on Sunday that evidence suggested a misfired rocket was the likely cause of an explosion that resulted in heavy casualties at a hospital in Gaza on Oct. 17.
Senior Hamas official Basem Naim told Reuters all indications pointed to Israel's responsibility, adding that the HRW report was biased towards Israel and was not "decisive" .... , adding that Hamas received questions from HRW two weeks ago but asked it to delay its report until after the war had ended.

HRW said reports of 471 dead and 342 injured "displays an unusually high killed-to-injured ratio" and appeared to be "out of proportion" with the damage visible on the site.
"Authorities in Gaza and Israel should release the evidence of munition remnants and other information they have regarding the Al-Ahli hospital explosion to allow for a full investigation," HRW crisis and conflict director Ida Sawyer said.

Ik kan het volledige artikel wel niet lezen, maar de titel, spreek boekdelen.
(en bevestigt wat ik al altijd dacht, maar hier niet kon en mocht posten omdat ik er geen "bewijzen" van had).

Again, ik kan het artikel niet lezen, dat is waar,
en het is "maar" HLN, maar toch, de poll zal ergens waargetrouw zijn , mag je toch aannemen.

Dus ja, voor mij rechtvaardigt dit dan toch wel de houding van Israël hoor. Ze liggen in oorlog met een bevolkingsgroep die 3/4 terrorisme steunt!

Ik kan het volledige artikel wel niet lezen, maar de titel, spreek boekdelen.
(en bevestigt wat ik al altijd dacht, maar hier niet kon en mocht posten omdat ik er geen "bewijzen" van had).

Again, ik kan het artikel niet lezen, dat is waar,
en het is "maar" HLN, maar toch, de poll zal ergens waargetrouw zijn , mag je toch aannemen.

Vooral dit stukje is schokkend:

Wat wel klopt, is dat de enige peiling sinds het begin van de oorlog op een grote steun voor Hamas wijst. Die werd uitgevoerd door ‘Arab World for Research and Development’, een instituut dat wordt erkend door de met Hamas rivaliserende Palestijnse Autoriteit en dus een onverdachte bron. Ze leert dat 59 procent van alle Palestijnen vierkant achter de terreur staat die Hamas pleegde op 7 oktober en 16 procent die enigszins steunt. Dat is ronduit schokkend, wetend welke wreedheden er toen aangericht zijn.

Even de bron gegoogled. Volledige studie hier te vinden:

Het stukje waar het over gaat:
• 98% stated that they will never forget and will never forgive what Israel did and is continuing to
do during this war.
• 65% perceived the present war as a conflict targeting all Palestinians, while only 18% viewed it as
a war between Israel and Hamas. Other respondents believed: it is a war between Israel and
Muslims (5%); it is a war between Israel and Arabs (2%); or it is a conflict between the West and
the Arab-Muslim world (10%).
Reasons cited for the October 7 attacks included: responding to oppression, particularly attacks
on Al Aqsa (35%), and addressing broader issues such as freeing Palestine, ending the occupation,
and stopping settlements (33%). Breaking the blockade of Gaza was cited as the main reason by
21% of respondents.

• A small percentage (6%) reported that the main reasons behind the war are related to regional
interests. This includes serving the interests of Iran (5%) and stopping the ongoing peace and
normalization process with Israel (1%).
• As illustrated below, the majority of (59%) strongly supported or (16%) supported to some extent
the October 7 attacks carried by the Hamas-led factions, while 16% supported to some extent.
11% reported that they neither supported nor opposed the attack, while 13% expressed
opposition to the attacks. Strong support for the attacks was notably higher among Palestinians
in the West Bank (68%) as compared to Gaza (47%).

Belangrijke kanttekening is wel dat er slechts 668 mensen bevraagd zijn. (waarvan 41.5% in Gaza en 58.5% in West Bank)

En bij die in Gaza moet je daarbij denken dat die dus op het moment van de poll aan het schuilen waren voor bommen, op de vlucht waren, op zoek waren naar voedsel en water enz.

Belangrijke kanttekening: voordat die bommen vielen, stormden Hamas terroristen de huizen van Israëli binnen en executeerden ze niet alleen volwassenen, maar ook bejaarden en kinderen. Ontvoerden en verkrachten ze, niet alleen in illegale joodse nederzettingen, maar zelfs ook op een onschuldig muziekfestival voor de vrede.

Dat past ook perfect met zaken zoals dit:

Weinig mannen bevrijd​

Op een aantal Thaise gastarbeiders na zijn nog niet veel mannelijke gijzelaars vrijgelaten. De Israëlisch-Russische Roni Krivoi (25) is een van hen. Hij werd ontvoerd op het muziekfestival waar tientallen jongeren werden meegenomen, jonge vrouwen vooral. Hij riskeerde zijn leven door uit zijn gevangenschap te ontsnappen, voor even toch, nadat het gebouw waarin hij werd vastgehouden getroffen werd door een bombardement.

Hij zegt blij te zijn dat hij vandaag nog leeft, want hij vreesde dat hij direct geëxecuteerd zou worden toen hij werd gepakt. Het waren overigens geen Hamasstrijders die hem na vier dagen op de vlucht konden oppakken, het waren Palestijnse burgers die hem overdroegen aan Hamas, zegt hij.

Gijzelaar ontsnapt uit de klauwen van Hamas, en Palestijnse burgers brengen hem terug... tja, maar de Palestijnen mag je niet gelijk stellen aan Hamas lees je dan hier. Sommigen duidelijk wel, ook al zijn ze dan officieel géén lid, sorry, maar dan ben je geen medeplichtig.

Gruwelijk artikel om te lezen, collateral damage door de aanvallen van Israël op Hamas is ook te betreuren, maar je mag je wel eens de vraag stellen of wanneer Israël mensen opsluit, ze dat doen in 50 dagen zonder daglicht. En of er Israëlische soldaten kleine kinderen van nog geen 4 jaar hun ouders voor hun ogen executeren en ze vervolgens ontvoeren.

Amai zeg, mensen die voor de elvendertigste keer in hun leven naar het stenen tijdperk gebombardeerd worden met (tien)duizenden dodelijke slachtoffers en nog zoveel meer gewonden, waarbij de tegenstander ook nog eens luidop in de media aankaart dat die hele bevolkingsgroep van de kaart geveegd dient te worden, verextremiseren. Wie had dat kunnen voorspellen????

Belangrijkste kanttekening is dat de aanval van 7 oktober niet in een vacuüm heeft plaatsgevonden. Voor veel Palestijnen was die aanval een vergelding voor het leed Israël hen aan heeft gedaan, een koekje van eigen deeg met andere woorden.

Wat vooral aantoont hoe diep de haat, verontwaardiging en ontmenselijking zit. Het blijft degoutant dat je juicht om die aanslag, en ik praat dat niet goed, maar als je de context kent waarin de Palestijnen moeten leven vind ik de resultaten van die enquête niet bepaald verbazend of schokkend.

Maar het toont gewoon aan er geen oplossing kan komen tussen beide door de diepe haat voor elkaar.

Wordt echt eens tijd de VS zich er mee gast moeien, want ik spijtig genoeg wel niet zie gebeuren.

Maar het toont gewoon aan er geen oplossing kan komen tussen beide door de diepe haat voor elkaar.

Wordt echt eens tijd de VS zich er mee gast moeien, want ik spijtig genoeg wel niet zie gebeuren.
In welke zin moet de VS zich gaan bemoeien? Als scheidsrechter? Of boots on the ground?

Ik zie hier inderdaad geen humane oplossing mogelijk zonder tussenkomst van een neutrale, derde partij. Maar dat wil dan wel zeggen dat de VS absoluut niet de juiste partij is om tussen te komen.

In welke zin moet de VS zich gaan bemoeien? Als scheidsrechter? Of boots on the ground?
Als bemiddelaar is de enigste waar Israel kan/zal naar luisteren en met afschrikking van boots on the ground ook het Midden Oosten.

Is het een goeie partner, nee waarschijnlijk niet door de sterke Joodse lobby in de VS. Maar Europa stelt op zon gebied niets voor en andere landen nog minder. Dus ja hopelijk ziet de VS het licht maar spijtig genoeg waarschijnlijk niet.

Ik zie gewoon geen oplossing tenzij het wegvagen van Gaza maar laten we hopen dat dit nooit gebeurt.

Ik zie hier inderdaad geen humane oplossing mogelijk zonder tussenkomst van een neutrale, derde partij. Maar dat wil dan wel zeggen dat de VS absoluut niet de juiste partij is om tussen te komen.
Ik snap waarom je dit zegt maar aan welke neutrale derde partij denk je dan? De UN? Stelt ook niets voor en is ook geen oplossing. De UN is vooral goed na een oorlog, niet om 1 te stoppen.

Ik snap waarom je dit zegt maar aan welke neutrale derde partij denk je dan? De UN? Stelt ook niets voor en is ook geen oplossing. De UN is vooral goed na een oorlog, niet om 1 te stoppen.
Ja, geen idee hoor. De UN is in theorie de beste optie, maar in de praktijk moet je daar natuurlijk niets van verwachten.

stel de standpunten van de ander eerlijk voor, niet blijven doen alsof mensen extremisten goedpraten
Amai zeg, mensen die voor de elvendertigste keer in hun leven naar het stenen tijdperk gebombardeerd worden met (tien)duizenden dodelijke slachtoffers en nog zoveel meer gewonden, waarbij de tegenstander ook nog eens luidop in de media aankaart dat die hele bevolkingsgroep van de kaart geveegd dient te worden, verextremiseren. Wie had dat kunnen voorspellen????
En daarom moeten we extremisme maar laten voor wat het is?

Dus degenen die de Bataclan hebben aangevallen, en Zaventem en Maalbeek, ook maar vrij laten, want ja zij handelden ook voor landen die al "jarenlang onder tiranie van het westen leven" :rolleyes:

Frappant toch, er zitten er hier toch altijd (steeds dezelfden) die steeds alles willen goedpraten.

En om nog eens terug te komen op het HLN artikel: Ik ben er vrij zeker van, moest Hamas Israël volledig overwinnen, dat net dezelfde 75 % zou staan juichen mét Hamas.

Dus al die eerdere stellingen hier van "jamaar zij hebben niet voor hamas gekozen", jawel, ergens 20 jaar geleden werden ze democratisch verkozen, en sindsdien zouden ze de verkiezingen hebben vervalst, is eigenlijk helemaal niet van tel, en doet er zelfs niet toe.

De HUIDIGE cijfers tonen dus aan dat 75 % sympathie toont met hamas (en hun aanvallen).

En daarom moeten we extremisme maar laten voor wat het is?

Dus degenen die de Bataclan hebben aangevallen, en Zaventem en Maalbeek, ook maar vrij laten, want ja zij handelden ook voor landen die al "jarenlang onder tiranie van het westen leven" :rolleyes:

Frappant toch, er zitten er hier toch altijd (steeds dezelfden) die steeds alles willen goedpraten.

En om nog eens terug te komen op het HLN artikel: Ik ben er vrij zeker van, moest Hamas Israël volledig overwinnen, dat net dezelfde 75 % zou staan juichen mét Hamas.

Dus al die eerdere stellingen hier van "jamaar zij hebben niet voor hamas gekozen", jawel, ergens 20 jaar geleden werden ze democratisch verkozen, en sindsdien zouden ze de verkiezingen hebben vervalst, is eigenlijk helemaal niet van tel, en doet er zelfs niet toe.

De HUIDIGE cijfers tonen dus aan dat 75 % sympathie toont met hamas (en hun aanvallen).
Er is een verschil tussen een verklaring zoeken voor een bepaald fenomeen en dat goed praten. En hier worden er verklaring gezocht voor die cijfers. Niemand praat extremisme goed dus gelieve dit dan ook niet zo voor te stellen.

Er is een verschil tussen een verklaring zoeken voor een bepaald fenomeen en dat goed praten. En hier worden er verklaring gezocht voor die cijfers. Niemand praat extremisme goed dus gelieve dit dan ook niet zo voor te stellen.
Ja wel, zo kan je voor alles een "verklaring" gaan zoeken.
Morgen schiet ik mijn buren dood, want de verklaring hiervoor is dat hun hond soms wat lawaai maakt.
Morgen rijd 90 per uur in de bebouwde kom, mijn verklaring hiervoor is dat daar plaats en ruimte voor is.

Wij als belgen betalen bijna de hoogste telecom tarieven in europa, welnu laat ons daar dan ook tegenop komen, en elke maand 20 euro extra bellen, zonder die te betalen.

Iedereen kan wel ergens een "verklaring" voor vinden. Maar het is absurd om dit dan als reden in te roepen om zulke vreselijke dingen te doen, en je daar dan ook nog eens achter te scharen zoals 75 % doet.

Ik vind het dan ook niet zo heel abnormaal hoor dat Netanyahu aan "etnische zuivering" doet. Want wat is daar nu nog te redden, als je merkt dat 75 % terrorisme aan uw land steunt?
Tja sorry, dan is het de wet van de sterkste zeker.... Hoe vreselijk dat ook moge klinken.

Ja wel, zo kan je voor alles een "verklaring" gaan zoeken.
Morgen schiet ik mijn buren dood, want de verklaring hiervoor is dat hun hond soms wat lawaai maakt.
Morgen rijd 90 per uur in de bebouwde kom, mijn verklaring hiervoor is dat daar plaats en ruimte voor is.

Wij als belgen betalen bijna de hoogste telecom tarieven in europa, welnu laat ons daar dan ook tegenop komen, en elke maand 20 euro extra bellen, zonder die te betalen.

Iedereen kan wel ergens een "verklaring" voor vinden. Maar het is absurd om dit dan als reden in te roepen om zulke vreselijke dingen te doen, en je daar dan ook nog eens achter te scharen zoals 75 % doet.

Ik vind het dan ook niet zo heel abnormaal hoor dat Netanyahu aan "etnische zuivering" doet. Want wat is daar nu nog te redden, als je merkt dat 75 % terrorisme aan uw land steunt?
Tja sorry, dan is het de wet van de sterkste zeker.... Hoe vreselijk dat ook moge klinken.
Vergelijk jij nu de daden van Israel tov de Gaza strook en Westelijke Jordaan oever met een hond die soms wat lawaai maakt? En dan nog eens een etnische zuivering normaal vinden...

stel de standpunten van de ander eerlijk voor, niet blijven doen alsof iemand terrorisme "correct" noemt
Belangrijkste kanttekening is dat de aanval van 7 oktober niet in een vacuüm heeft plaatsgevonden. Voor veel Palestijnen was die aanval een vergelding voor het leed Israël hen aan heeft gedaan, een koekje van eigen deeg met andere woorden.

Wat vooral aantoont hoe diep de haat, verontwaardiging en ontmenselijking zit. Het blijft degoutant dat je juicht om die aanslag, en ik praat dat niet goed, maar als je de context kent waarin de Palestijnen moeten leven vind ik de resultaten van die enquête niet bepaald verbazend of schokkend.

Dat is natuurlijk een bewuste keuze van waar volgens jou de geschiedenis begint.
De bombardementen van Israël hebben ook niet in een vacuüm plaatsgevonden.

Vreemd hoe Israël niet disproportioneel zou mogen reageren, maar terreuraanslag met moorden, ontvoeringen en verkrachtingen door Hamas wel een correcte vergelding zou zijn voor illegale landinname door Israëlische kolonisten, dan nog élders in het land en niet in Gaza.

Ik heb dat stukje over de gijzelaar die door Palestijnse burgers terug werd overgeleverd aan Hamas gepost omdat het wél aantoont dat wat eerder in deze thread gesteld werd dat Hamas en de Palestijnen niet hetzelfde zijn... wél beschouw dit dan toch maar ook als "context" dat niet alle Palestijnse burgers dus zo onschuldig zijn als sommigen beweren. Als je dan ook nog eens leest dat 3/4 van de Palestijnen Hamas steunt...

Als de sympathie voor terroristen dermate groot is dat je ze zelfs helpt om gijzelaars terug gevangen te nemen, ben je zelf minstens medeplichtig.
Beetje vergelijkbaar met die "freelance" journalist die toevallig op 7 oktober op het "juiste" moment op de "juiste" plaats was, om foto's te nemen van de gruwelgebeurtenissen.

Terug
Bovenaan