Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Grappig hoe Israël steevast aan absurd hoge standaarden gehouden wordt.
Zo'n tunnels alleen zijn bewijs op zich, het is overduidelijk dat als Israël ruim genoeg tijd gegeven heeft aan Hamas om die tunnels te evacueren, dat je daar geen actief militair hoofdkwartier meer ging terugvinden. Als ze het ziekenhuis hadden bestormd om Hamas redhanded te betrappen, dan was het kot pas echt te klein geweest.

Zo'n tunnels zijn in andere ziekenhuizen doorgaans niet aanwezig voor "niet-militaire" doeleinden hoor. Of heeft Hamas die aangelegd voor ziekenhuislinnen of -maaltijden te transporteren ondergronds denk je?
Voor hoeveel statements je hier maakt, slaat dit toch weer echt alles... Zo'n aantijgingen terwijl er hier toch vaak genoeg gepasseerd is dat de tunnels door Israël zelf zijn aangelegd...

En zoals het voorbeeld van uz Leuven, neen, dat is geen bewijs genoeg. Een tunnel op zich, zonder meer, is toch nooit gewoon per definitie een militair gegeven.
Misschien dat al de frequente Pro-Palestina posters in deze thread die in het verleden aanklaagden hoe Palestijnse levens of doden evenwaardig dienen te worden beschouwd als Israëlische - iets waar ik het overigens mee eens ben - eens aan enige zelfreflectie kunnen doen waarom Hamas bij de gijzelaar/gevangenenruil 1 tegen 3 wilt ruilen.
Zegt vooral iets over de waarde die Hamas blijkbaar toekent aan de levens van (Israëlische) gijzelaars versus hun eigen mensen, en omgekeerd: wat de waarde is die Israël bereid is ertoe op te offeren.
What the fuck.

Wij moeten nu aan zelfreflectie doen, want gij acht nu bewezen dat een Palestijns leven minder waard is? En dan verbaasd zijn dat mensen soms 'emotioneel' of 'persoonlijk' reageren op uw posts? (Dat je zegt dat je het daar wel mee eens bent dat de waarde van de levens gelijk is, staat haaks op de rest van je boodschap. Ik bedoel, waarom zou er zelfreflectie nodig zijn, als het statement dat de levens evenwaardig zijn gewoon correct is?)

Het zegt niets over de waarde van de levens, het zegt iets over de machtsverhoudingen.

Wat een manier van discussiëren.

Laatst bewerkt:
Het grootste ziekenhuis van ons land, Gasthuisberg hier in Leuven, heeft een enorm tunnelnetwerk. Je kan van de ene kant van de campus naar de andere ondergronds. Er zijn tunnels groot genoeg om een golfkarretje door te rijden.

Wel, toch nog iets bijgeleerd. Thanks.
Best wel ironisch dat Israël dan idd het tunnelnetwerk voor Hamas onder dat ziekenhuis dus zelf (mee) gebouwd heeft.

Wat is er grappig aan een natie die tienduizenden burgerdoden maakt aan hoge standaarden onderwerpen?
Erg vervelend inderdaad, die absurd hoge standaarden waar ge ineens aan moet voldoen wanneer ge op een maand tijd 10k+ mensen platbombardeert waarvan iets minder dan de helft kinderen.

De ironie dat dit eenzijdig op één partij van dit conflict van toepassing is, niet de andere.
Eisen dat Hamas zich niet langer tussen burgers verschuilt zou natuurlijk moeilijker zijn.

Even verontwaardigd zijn over andere conflicten in het Midden-Oosten, maar waarbij de daders geen joden zijn, maar gewoon andere moslims, zou ook al mooi zijn.

Voor hoeveel statements je hier maakt, slaat dit toch weer echt alles... Zo'n aantijgingen terwijl er hier toch vaak genoeg gepasseerd is dat de tunnels door Israël zelf zijn aangelegd...

En zoals het voorbeeld van uz Leuven, neen, dat is geen bewijs genoeg. Een tunnel op zich, zonder meer, is toch nooit gewoon per definitie een militair gegeven.

Met sterke aanwijzingen dat er zich Hamas activiteiten afspelen in die tunnels maak het niet uit wie ze heeft aangelegd. If anything is dat meer reden voor Israël om die tunnels in te nemen.

What the fuck.

Wij moeten nu aan zelfreflectie doen, want gij acht nu bewezen dat een Palestijns leven minder waard is? En dan verbaasd zijn dat mensen soms 'emotioneel' of 'persoonlijk' reageren op uw posts? (Dat je zegt dat je het daar wel mee eens bent dat de waarde van de levens gelijk is, staat haaks op de rest van je boodschap. Ik bedoel, waarom zou er zelfreflectie nodig zijn, als het statement dat de levens evenwaardig zijn gewoon correct is?)

Het zegt niets over de waarde van de levens, het zegt iets over de machtsverhoudingen.

Wat een manier van discussiëren.

Ik zeg er exact bij welke conclusie ik eruit haal: niet dat een Palestijns leven minder waard is in mijn ogen, maar in de ogen van Hamas.
Dus in plaats van de hele tijd kritiek te leveren op Israël's activiteiten genre: het is schandalig dat het IDF een ziekenhuis inneemt, en dat moet verantwoord worden! Misschien eens iets meer kritiek leveren op Hamas en dat deel van de Palestijnen dat hen steunt...

Als je hier conclusies uit moet halen over machtsverhoudingen, dan is Hamas de machtige partij in dit verhaal?

Met sterke aanwijzingen dat er zich Hamas activiteiten afspelen in die tunnels maak het niet uit wie ze heeft aangelegd. If anything is dat meer reden voor Israël om die tunnels in te nemen.
Maar toch beweer je dat de aanwezig van de tunnels alleen genoeg bewijs is? De aanwezigheid, die al geweten was zegt niets over het gebruik.

Ik spreek ook niet negatief over het innemen van de tunnels.

Het gaat vooral over het proportioneel gebruik van geweld, het goedpraten van bombarderen van ziekenhuizen omdat hamas ze gebruikt als uitvalsbasis. De aanwezigheid van tunnels was al geweten en is daarvoor geen excuus of voldoende bewijs.
Ik zeg er exact bij welke conclusie ik eruit haal: niet dat een Palestijns leven minder waard is in mijn ogen, maar in de ogen van Hamas.
Dus in plaats van de hele tijd kritiek te leveren op Israël's activiteiten genre: het is schandalig dat het IDF een ziekenhuis inneemt, en dat moet verantwoord worden! Misschien eens iets meer kritiek leveren op Hamas en dat deel van de Palestijnen dat hen steunt...

Als je hier conclusies uit moet halen over machtsverhoudingen, dan is Hamas de machtige partij in dit verhaal?
In de ogen van hamas? Verklaar dat dan eens? Het is Israël die minder belang hecht aan een Palestijns leven. Dat zie je in hoe ze met de Palestijnen omgaan. Wie heeft het meeste personen gevangen genomen/gegijzeld? Wie heeft het meeste burgerslachtoffers gemaakt?

Misschien stoppen met woorden in mijn mond te leggen. Ik heb geen uitspraken gedaan over dat het schandalig is DAT een ziekenhuis wordt ingenomen. Enkel kritiek op de wijze waarop & de bewijslast.

Maar toch beweer je dat de aanwezig van de tunnels alleen genoeg bewijs is? De aanwezigheid, die al geweten was zegt niets over het gebruik.

Ik spreek ook niet negatief over het innemen van de tunnels.

Het gaat vooral over het proportioneel gebruik van geweld, het goedpraten van bombarderen van ziekenhuizen omdat hamas ze gebruikt als uitvalsbasis. De aanwezigheid van tunnels was al geweten en is daarvoor geen excuus of voldoende bewijs.

Tot dusver bombardeert Israël niet systematisch ziekenhuizen, en de grote commotie over het bombardement op één ziekenhuis daar ging het achteraf beschouwd waarschijnlijk over een verdwaalde raket van een Palestijnse terreurbeweging.

In de ogen van hamas? Verklaar dat dan eens? Het is Israël die minder belang hecht aan een Palestijns leven. Dat zie je in hoe ze met de Palestijnen omgaan. Wie heeft het meeste personen gevangen genomen/gegijzeld? Wie heeft het meeste burgerslachtoffers gemaakt?

Kerel, ik geef exact een voorbeeld waarom Hamas er minder belang aan hecht: ze eisen 3 gevangenen van hun kant voor één Israëlische gijzelaar vrij te laten. Dat is wel degelijk een waardeoordeel, en neen, dat is niet van mij afkomstig.

Daarenboven als Israël werkelijk weinig zou geven om Palestijnse levens zouden ze véél zaken anders doen in dit conflict, géén waarschuwingen per sms, folders uit vliegtuigen, ...

Misschien stoppen met woorden in mijn mond te leggen. Ik heb geen uitspraken gedaan over dat het schandalig is DAT een ziekenhuis wordt ingenomen. Enkel kritiek op de wijze waarop & de bewijslast.

Bewijslast nadat Hamas de kans gekregen heeft zoveel mogelijk sporen uit te wissen. Desondanks zijn er bewijzen gevonden, onder andere sporen van gijzelaars van 7 oktober in dat ziekenhuis.

De wijze waarop... kan me niet veel betere wijzen inbeelden in dergelijke oorlogssituaties, er is niet geschoten, er zijn weinig/geen doden gevallen door rechtstreeks Israëlisch toedoen. Zoals ik eerder al zei: het zou alleen nog véél beter kunnen als Hamas effectief zou wegblijven uit ziekenhuizen.

Tot dusver bombardeert Israël niet systematisch ziekenhuizen, en de grote commotie over het bombardement op één ziekenhuis daar ging het achteraf beschouwd waarschijnlijk over een verdwaalde raket van een Palestijnse terreurbeweging.
En buiten die commotie zijn er wel heel wat andere gevallen...

Ik zie het nut niet in van steeds naar dat ene voorval te blijven verwijzen.
Kerel, ik geef exact een voorbeeld waarom Hamas er minder belang aan hecht: ze eisen 3 gevangenen van hun kant voor één Israëlische gijzelaar vrij te laten. Dat is wel degelijk een waardeoordeel, en neen, dat is niet van mij afkomstig.
Again, ik zie het niet. Jij maakt er maar iets van denk ik.
Daarenboven als Israël werkelijk weinig zou geven om Palestijnse levens zouden ze véél zaken anders doen in dit conflict, géén waarschuwingen per sms, folders uit vliegtuigen, ...
Dit is al meermaals gepasseerd, het 'anders gooien ze een atoombom argument' als je het verder doortrekt, is al meermaals gekaderd. Als ik u ne brief stuur dat ik uw huis plat ga gooien en daarna niet alleen dat doe maar ook de hele wijk mee platgooi, dat vind ik nu niet het toonbeeld van 'er iets om geven'.

Ik ben dat argument van 'ze doen toch wat symbooldaden' wel wat beu gezien.
Bewijslast nadat Hamas de kans gekregen heeft zoveel mogelijk sporen uit te wissen. Desondanks zijn er bewijzen gevonden, onder andere sporen van gijzelaars van 7 oktober in dat ziekenhuis.
Ik zeg niet dat het gemakkelijk is hé. Maar ik vind het geen faits divers.
De wijze waarop... kan me niet veel betere wijzen inbeelden in dergelijke oorlogssituaties, er is niet geschoten, er zijn weinig/geen doden gevallen door rechtstreeks Israëlisch toedoen. Zoals ik eerder al zei: het zou alleen nog véél beter kunnen als Hamas effectief zou wegblijven uit ziekenhuizen.
Again, er zijn wel ook al raketten vlak op/nabij ziekenhuizen beland. Dat ben je dan weer vergeten?

Again, over het effectief innemen met de grondtroepen heb ik echt niet zoveel commentaar.

Pedro Sánchez en Alexander De Croo bezoeken momenteel de regio. Ze hebben Israël opgeroepen meer te doen om levens van burgers in Gaza te redden, en om het internationale recht te respecteren.
‘Wij veroordelen de valse beweringen van de premiers van Spanje en België, die steun verlenen aan het terrorisme’, aldus Cohen in een post die in het Hebreeuws op X werd geplaatst.
Ook premier Benjamin Netanyahu deed een duit in het zakje. ‘Ik veroordeel krachtig de opmerkingen van de premiers van België en Spanje, die niet de volledige verantwoordelijkheid bij Hamas hebben gelegd voor de misdaden tegen de menselijkheid die het heeft begaan: het afslachten van Israëlische burgers en Palestijnen gebruiken als menselijk schild.’

Blijkbaar 'steun je terroristen' als je vraag om meer te doen om burgerlevens te sparen en om het internationale recht te respecteren.

Ik weet uberhaupt niet wat De Croo in Israël te zoeken had (buiten wat aandacht), maar hou je daar (als België en als EU) toch gewoon buiten, beide partijen zijn zo extreem dat je er niks bij te winnen hebt.

Blijkbaar 'steun je terroristen' als je vraag om meer te doen om burgerlevens te sparen en om het internationale recht te respecteren.

Ik weet uberhaupt niet wat De Croo in Israël te zoeken had (buiten wat aandacht), maar hou je daar (als België en als EU) toch gewoon buiten, beide partijen zijn zo extreem dat je er niks bij te winnen hebt.
Die Israëli’s hebben er toch een handje van weg om mega hard te overreageren op elke kritiek. Hij heeft gewoon daar gezegd dat Belgie geen fan is van ziekenhuizen bombarderen en dat er toch wel heel erg veel doden vallen bij de bombardementen. Wauw, controversieel statement, best alle diplomaten op het matje roepen voor een donderpreek en beweren dat België terroristen steunt.

Was naar het schijnt deels omdat België de volgende in de rij is voor het EU voorzittersschap, na Spanje dus. Dus dan gaan ze gezellig samen eens overal al eens gaan keuvelen om een beetje te praten over hoe de EU en Israël kunnen samenwerken.

En de reacties van N-VA daarop... met Theo op kop uiteraard. Wauw... echt wauw...

Maar idd, het nut dat iedere Europese 'leider' om de beurt naar daar gaat, ontgaat me ook wel wat.

Waarom zouden we ons daarbuiten moeten houden eigenlijk. Ik zie dat helemaal anders. Net door er aandacht aan te geven zorg je ervoor dat er nog enige internationale verantwoording wordt afgelegd.

Het is net door niet meer te kijken dat kwade actoren alle duivels kunnen loslaten. Er zijn recent honderden mensen vermoord in zuid Sudan. Niemand die er naar omkijkt.

Amai, die zijn Engels is wel crying with the cap on.

N-VA kan trouwens best zwijgen gezien mensen als Koen Metsu en Michael Freilich die alleen maar olie op het vuur gieten. En sommige mandatarissen onderhouden goede banden met extremistische leiders in de illegale nederzettingen.

Laatst bewerkt:
Ik snap waarom ze bij N-VA klagen over het dalende onderwijsniveau, ze zien de gevolgen elke dag op het partijbureau :unsure:.

Beschamend is het. Maar vooral ook schandelijk hoe die gewoon volstrekte leugens over ons land zit te vertellen in het buitenland.

Als Theo zijn postje bij de NAVO wil, dan zal hij zijn Engels toch nog wat moeten bijschaven... what a blamage

Kunnen we gewoon geen topic 'bashen op de NVA' maken? Dan kunnen alle meningen daar geconcentreerd worden. Ik stel voor dat we mac-bc moderator maken van dat topic. :unsure:

anyhow het verbaast me niets dat de NVA pro israel is gezien de joodse diamantsector in antwerpen.
Een jaarlijkse omzet van 30 a 40 miljard doet nen mens al eens pro israel zijn. of pro india ;)

Laatst bewerkt:
En buiten die commotie zijn er wel heel wat andere gevallen...

Ik zie het nut niet in van steeds naar dat ene voorval te blijven verwijzen.

Again, ik zie het niet. Jij maakt er maar iets van denk ik.

Dit is al meermaals gepasseerd, het 'anders gooien ze een atoombom argument' als je het verder doortrekt, is al meermaals gekaderd. Als ik u ne brief stuur dat ik uw huis plat ga gooien en daarna niet alleen dat doe maar ook de hele wijk mee platgooi, dat vind ik nu niet het toonbeeld van 'er iets om geven'.

Ik ben dat argument van 'ze doen toch wat symbooldaden' wel wat beu gezien.

Ik zeg niet dat het gemakkelijk is hé. Maar ik vind het geen faits divers.

Again, er zijn wel ook al raketten vlak op/nabij ziekenhuizen beland. Dat ben je dan weer vergeten?

Again, over het effectief innemen met de grondtroepen heb ik echt niet zoveel commentaar.

Ik kan moeilijk nog op een post reageren als die in 5-6 stukken gehakt worden.

Eén coherente repliek volstaat hier: in een verhaal over oorlogsmisdaden bij het innemen van ziekenhuizen, wordt de eerste misstap begaan door degenen die ziekenhuizen misbruikt als militaire (hoofd)kwartieren. Dat ze die dan nog kunnen evacueren wanneer de vijandelijke partij na herhaalde waarschuwingen in plaats van een bloederige inname alsnog het ziekenhuis inneemt, maakt dat de kans op een goede bewijs van de noodzaak van zo'n ziekenhuizen in te nemen natuurlijk dwars staat op zo weinig mogelijk slachtoffers maken.

Wat toonbeelden betreft van ergens om geven: het gaat om meerdere waarschuwingen waar de tegenpartij er géén énkel geeft, integendeel: ze kiezen voor de verrassingsaanval op burgerdoelwitten. Ze gijzelen zelfs vier jaar oude kinderen en geven die niet vrij bij de eerste gevangenenruil...

En slippery slopes richting atoomwapens... dat is een héél andere discussie, en de redenen waarom Israël die drempel niet over zal gaan zijn legio.

Kunnen we gewoon geen topic 'bashen op de NVA' maken? Dan kunnen alle meningen daar geconcentreerd worden. Ik stel voor dat we mac-bc moderator maken van dat topic. :unsure:

anyhow het verbaast me niets dat de NVA pro israel is gezien de joodse diamantsector in antwerpen.
Een jaarlijkse omzet van 30 a 40 miljard doet nen mens al eens pro israel zijn. of pro india ;)

Ik vind het bijzonder flauw om dit af te doen als gewoon weer een rondje N-VA bashen. Je hebt een belangrijk politicus van de tot op heden grootste politieke partij van het land, wiens partij ook de MP van de Vlaamse regering levert ... en die gaat in zo'n emotioneel geladen en extreem complex conflict doodleuk op de Israëlische televisie gaan verkondigen dat onze Belgische regering niets doet tegen antisemitisme.

N-VA was in het nog niet zo heel verre verleden trouwens pro-Palestina. Maar sinds De Wever de plak zwaait in Antwerpen is dat inderdaad gekeerd. En de clan-Francken zou je ook niet horen moesten de Palestijnen niet overwegend moslim zijn.

Ik vind het bijzonder flauw om dit af te doen als gewoon weer een rondje N-VA bashen. Je hebt een belangrijk politicus van de tot op heden grootste politieke partij van het land, wiens partij ook de MP van de Vlaamse regering levert ... en die gaat in zo'n emotioneel geladen en extreem complex conflict doodleuk op de Israëlische televisie gaan verkondigen dat onze Belgische regering niets doet tegen antisemitisme.

N-VA was in het nog niet zo heel verre verleden trouwens pro-Palestina. Maar sinds De Wever de plak zwaait in Antwerpen is dat inderdaad gekeerd. En de clan-Francken zou je ook niet horen moesten de Palestijnen niet overwegend moslim zijn.
Goh ja als quasi alle posts gaan over de uitspraak van theo maar niet over de boodschap dan is dat gewoon een rondje NVA bashen hoor.

Terug
Bovenaan