Maar waarom haal je dit dan aan? Zoals ik stelde, het komt over als whatoubitsme. Je slaagt er eigenlijk (vrij succesvol lijkt het) in, om mijn vraag gewoon aan de kant te schuiven met een vergelijking die er niets mee te maken heeft.
Dat van dat verdomhoekje is wel de indruk die ik wat krijg met de polariserende posts. Als je oorspronkelijke post niet zo zwart-wit bedoeld was, mijn excuses, maar daar mag je dan inhoudelijk op reageren he. Ik gaf vooral de indruk van het polariserende, ik gaf zelfs aan de onderliggende boodschap te begrijpen en er, in beperkte mate, mee akkoord te gaan.
Maar jij zegt dat dit de beste realiteit is. Zo'n claims mogen van mij wat meer cachet krijgen. Ik vind het jammer dat je je mening zo als feit opstelt, dit is één van de zaken waar ik me het meeste aan erger. Ik zeg dat de realiteit de enige realiteit is en dat je niet kunt weten wat hypothetisch beter of slechter zou zijn. Vooral heel vreemd dat je dan nog aanhaalt dat "De realiteit geeft mij alleen al qua migratiestromen gelijk." terwijl dit toch één van de zaken is die je niet goed vindt? In de huidige realiteit zijn er (te) veel migratiestromen, maar toch is dit de beste uitkomst? Het is dat waar ik het moeilijk mee heb.
Dan mag je me eens zeggen op welke manier ik er een zwart-wit beeld van maak, terwijl ik in beperkte mate zelfs akkoord ging met het statement hoe deze discussie starte, wat ik dan weer een zwart-wit beeld vond dat door u geschetst werd? Kun je hier op in gaan? Want ik begrijp het echt niet hoe ik door meer nuance toe te voegen aan een post er iets zwart-wit van maak?
En ik akkoord met heel wat zaken die je zegt, maar ik ga niet akkoord met dat dit objectief "the best version of history" is. Het is niet omdat Europa zich inderdaad wat heeft in slaap heeft laten wiegen door de steun van de VS, dat dit niet anders zou kunnen zijn? Waarom zou de EU niet kunnen investeren in de militaire macht en meer zelf kunnen gaan wegen op dit soort conflicten? (Pas op, ik pleit hier niet voor en sowieso zijn hier heel wat complexiteiten aan die dit zeer moeilijk maken. Het is puur als voorbeeld.) Dit is gewoon één van vele mogelijke voorbeelden hoe het anders zou kunnen. Welke versie is beter, welke keuzes, hoe zou dit alles beïnvloeden, ... en de rest van een diepgaande discussie wil ik hier echt niet beginnen, heb ik niet direct interesse in. Maar again : Jij zegt dat dit de beste realiteit is. Dat is toch hoe ik het begrijp? Ik zeg dat het gerust anders zou kunnen en dat we niet weten welke anders beter en welke anders slechter zou zijn.