Tot wanneer organisaties als Hamas en Islamitische jihad niet meer kunnen functioneren, zal ik begrip tonen voor Israël dat bij aanvallen op doelwitten van deze vijanden, jammer maar helaas burgerdoden maakt.
Ik denk dat iedereen dat tot op zekere hoogte wel begrijpt, maar gij hebt het precies moeilijk met het begrip proportionaliteit.
Gaza met de grond gelijk maken, aan de lopende band civiele doelen bombarderen die tienduizenden onschuldige slachtoffers maken waarvan de helft kinderen, spreken over beesten die afgemaakt moeten worden, zeggen dat Gazanen naar het zuiden moeten vluchten om vervolgens het zuiden te gaan bombarderen, het is dààr waar mensen in dit topic het moeilijk mee hebben.
Gij doet precies alsof Israël met de rug tegen de muur staat en dit de enige manier is om te reageren op de aanslagen van 7 oktober en dat is gewoonweg niet zo.
Die nuance schijnt volledig aan u voorbij te gaan en ik snap niet zo goed waarom want volgens mij zijt gij best wel in staat om een samengestelde zin te begrijpen. Het heeft blijkbaar iets te maken met een (gepercipieerde) morele rechtvaardiging die Israël zou hebben om op 1 maand tijd 10 000 burgerslachtoffers te maken waarvan bijna de helft kinderen. Een gedurfde stelling om te nemen zullen we maar zeggen, maar mij krijgt ge daar alvast niet in mee.
Als Israël morgen zomaar een school, een bus, een créche bombardeert zonder enige link met Hamas, dan zal ik daar daarentegen géén begrip voor hebben.
Israël zal ongeacht wat ze doen altijd zeggen dat ze precisiebombardemenen zijn aan het uitvoeren op doelen waar Hamas-strijders zich verschuilen, of dat nu waar is of niet. Op dit moment doen ze dat op zo'n niets ontzeggende grove manier dat het meer lijkt op wraak nemen op het Palestijnse volk dan op het bestrijden van Hamas. Het is dààr waar mensen het moeilijk mee hebben.
Maar wanneer Hamas z'n hoofdkwartieren onder ziekenhuizen legt, dan zou ik eigenlijk ook twijfelen om die ziekenhuizen niet gewoon te bombarderen, als dat noodzakelijk is om je vijand uit te schakelen.
Dan ben ik voor de tigste keer sinds ik op dit forum blij dat gij geen effectieve macht hebt in de wereld.
Dat Netanyahu Hamas "gesponsord" heeft of toch gebruikt heeft als een verdeel en heers tactiek is inderdaad in zijn gezicht ontploft, maar ik heb die discussie hier inderdaad genegeerd omdat de kritiek op Israël toon in deze thread al ruim voldoende vertegenwoordigd is.
Ge hoeft niet deel te nemen aan de discussie als ge vindt dat er al genoeg mensen over zijn aan het praten, maar ge negeert die feiten ook gewoon volstrekt in uw redeneringen in een poging om ze te minimaliseren. Gij spreekt altijd over Hamas als zijnde rabiate moslimfundamentalisten die klaarblijkelijk uit het niets zijn ontstaan en op een dag besloten om met hun zwaard tussen hun tanden weerloze Joden in mootjes gaan kappen. Liefst gooit ge ze nog op 1 hoop met ISIS en krijgen we er nog een gratis paragraaf bij over hoe problematisch moslims in het algemeen zijn en over hoe we ook hier in Europa moeten opletten voor Het Grote Gevaar.
Nee, sorry, het is ingewikkelder dan dat, en dat is natuurlijk spijtig voor iedereen die graag een simpel betoog over goed en kwaad en over morele superioriteit wilt verkondigen.
Maar Israël is echter wel tot nader order een democratisch land, met momenteel zelfs een regering van nationale eenheid, maar voordien was daar wél al kritiek op Netanyahu, waren daar wél nog verkiezingen met enige regelmaat... al denk/hoop ik dat gegeven deze blunder(s) en de protesten die er reeds voor de verkiezingen al waren, Netanyahu's kansen op een herverkiezing stevig geslonken zijn.
Laten we hopen. Ik heb in elk geval geen enkele hoop dat Israël de komende jaren meer richting het centrum zal opschuiven. Ook de bevolking van Israël is nu meer dan ooit geradicaliseerd na de aanslagen van 7 oktober, en velen onder hen roepen ondertussen ook gewoon zonder scrupules tot het volledig uitroeien/verjagen van de Palestijnen.
Ik ga niet naar uw podcast luisteren trouwens. Misschien flauw van mij, maar een uur van mijn tijd spenderen om naar aanraders te gaan luisteren van de meest islamofobe persoon die ik 'ken', gemaakt door iemand die volgens Wikipedia geassocieerd wordt met Ben Shapiro en Jordan Peterson en waarvan de kritiek blijkbaar is dat hij islamofoob is ... hard pass. Als ge een argument wilt maken lees ik het hier wel.