Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Ik kon niet anders dan tijdens deze podcasts aan de discussie hier terug te denken: net zoals Sam Harris zegt, zijn er hier die al kritiek op Israël aan het leveren waren na de terreuraanslag van Hamas of (elders, niet op dit forum, maar in betogingen) zelfs de kant kozen van Hamas, vooraleer Israël zelfs maar één bom terug gedropt had.

Ik blijf me na 122 pagina's toch nog altijd afvragen waarom jij deze gebeurtenissen in een vacuum blijft bekijken zonder rekening te houden met 80 jaar aan context. De eerste bommen van Israel op Palestina vielen in 1948-49, niet op 8 Oktober 2023.

Ik blijf me na 122 pagina's toch nog altijd afvragen waarom jij deze gebeurtenissen in een vacuum blijft bekijken zonder rekening te houden met 80 jaar aan context. De eerste bommen van Israel op Palestina vielen in 1948-49, niet op 8 Oktober 2023.
Omdat zijn politiek gekleurde argumenten dan geen steek meer houden. Het is zeer ergelijk in ieder geval.

Vanaf nu ga ik posts als deze ook eens beginnen te rapporteren in deze thread, want dit is feitelijk onjuist.

Er was in 1948 allereerst géén onafhankelijk Palestina, en ten tweede: graag een onderbouwing dat Israël toen de eerste bommen gedropt heeft. Want als ik dat letterlijk interpreteer (als in bommen uit vliegtuigen) dan zou dat misschien nog kunnen, maar het Israël dat in 1948 aangevallen werd, niet Israël dat de eerste aanval uitvoerde.
The British terminated the Mandate at midnight at the end of 14 May 1948. On that day, the last remaining British troops and personnel departed the city of Haifa and the Jewish leadership in Palestine declared the establishment of the State of Israel. This was followed the next day by the invasion of Palestine by the surrounding Arab armies and expeditionary forces.

Verder raad ik iedereen aan eens naar de rest van de podcast van Sam Harris te luisteren, als je dan nog denkt dat er een gelijkheid/balans is tussen het kwaad verricht door Israël en het kwaad van Hamas en andere Islamitische terroristen, tja...

EDIT: nu goed, als je héél strikt Zantas z'n post leest, zullen de eerste bommen van Israël natuurlijk ook gevallen zijn in 1948, maar die waren dan wél niet de eerste wapens gebruikt in die strijd.

Laatst bewerkt:
Tot wanneer organisaties als Hamas en Islamitische jihad niet meer kunnen functioneren, zal ik begrip tonen voor Israël dat bij aanvallen op doelwitten van deze vijanden, jammer maar helaas burgerdoden maakt.
Ik denk dat iedereen dat tot op zekere hoogte wel begrijpt, maar gij hebt het precies moeilijk met het begrip proportionaliteit.
Gaza met de grond gelijk maken, aan de lopende band civiele doelen bombarderen die tienduizenden onschuldige slachtoffers maken waarvan de helft kinderen, spreken over beesten die afgemaakt moeten worden, zeggen dat Gazanen naar het zuiden moeten vluchten om vervolgens het zuiden te gaan bombarderen, het is dààr waar mensen in dit topic het moeilijk mee hebben.
Gij doet precies alsof Israël met de rug tegen de muur staat en dit de enige manier is om te reageren op de aanslagen van 7 oktober en dat is gewoonweg niet zo.

Die nuance schijnt volledig aan u voorbij te gaan en ik snap niet zo goed waarom want volgens mij zijt gij best wel in staat om een samengestelde zin te begrijpen. Het heeft blijkbaar iets te maken met een (gepercipieerde) morele rechtvaardiging die Israël zou hebben om op 1 maand tijd 10 000 burgerslachtoffers te maken waarvan bijna de helft kinderen. Een gedurfde stelling om te nemen zullen we maar zeggen, maar mij krijgt ge daar alvast niet in mee.

Als Israël morgen zomaar een school, een bus, een créche bombardeert zonder enige link met Hamas, dan zal ik daar daarentegen géén begrip voor hebben.
Israël zal ongeacht wat ze doen altijd zeggen dat ze precisiebombardemenen zijn aan het uitvoeren op doelen waar Hamas-strijders zich verschuilen, of dat nu waar is of niet. Op dit moment doen ze dat op zo'n niets ontzeggende grove manier dat het meer lijkt op wraak nemen op het Palestijnse volk dan op het bestrijden van Hamas. Het is dààr waar mensen het moeilijk mee hebben.

Maar wanneer Hamas z'n hoofdkwartieren onder ziekenhuizen legt, dan zou ik eigenlijk ook twijfelen om die ziekenhuizen niet gewoon te bombarderen, als dat noodzakelijk is om je vijand uit te schakelen.
Dan ben ik voor de tigste keer sinds ik op dit forum blij dat gij geen effectieve macht hebt in de wereld.

Dat Netanyahu Hamas "gesponsord" heeft of toch gebruikt heeft als een verdeel en heers tactiek is inderdaad in zijn gezicht ontploft, maar ik heb die discussie hier inderdaad genegeerd omdat de kritiek op Israël toon in deze thread al ruim voldoende vertegenwoordigd is.
Ge hoeft niet deel te nemen aan de discussie als ge vindt dat er al genoeg mensen over zijn aan het praten, maar ge negeert die feiten ook gewoon volstrekt in uw redeneringen in een poging om ze te minimaliseren. Gij spreekt altijd over Hamas als zijnde rabiate moslimfundamentalisten die klaarblijkelijk uit het niets zijn ontstaan en op een dag besloten om met hun zwaard tussen hun tanden weerloze Joden in mootjes gaan kappen. Liefst gooit ge ze nog op 1 hoop met ISIS en krijgen we er nog een gratis paragraaf bij over hoe problematisch moslims in het algemeen zijn en over hoe we ook hier in Europa moeten opletten voor Het Grote Gevaar.

Nee, sorry, het is ingewikkelder dan dat, en dat is natuurlijk spijtig voor iedereen die graag een simpel betoog over goed en kwaad en over morele superioriteit wilt verkondigen.

Maar Israël is echter wel tot nader order een democratisch land, met momenteel zelfs een regering van nationale eenheid, maar voordien was daar wél al kritiek op Netanyahu, waren daar wél nog verkiezingen met enige regelmaat... al denk/hoop ik dat gegeven deze blunder(s) en de protesten die er reeds voor de verkiezingen al waren, Netanyahu's kansen op een herverkiezing stevig geslonken zijn.
Laten we hopen. Ik heb in elk geval geen enkele hoop dat Israël de komende jaren meer richting het centrum zal opschuiven. Ook de bevolking van Israël is nu meer dan ooit geradicaliseerd na de aanslagen van 7 oktober, en velen onder hen roepen ondertussen ook gewoon zonder scrupules tot het volledig uitroeien/verjagen van de Palestijnen.

Ik ga niet naar uw podcast luisteren trouwens. Misschien flauw van mij, maar een uur van mijn tijd spenderen om naar aanraders te gaan luisteren van de meest islamofobe persoon die ik 'ken', gemaakt door iemand die volgens Wikipedia geassocieerd wordt met Ben Shapiro en Jordan Peterson en waarvan de kritiek blijkbaar is dat hij islamofoob is ... hard pass. Als ge een argument wilt maken lees ik het hier wel.

Laatst bewerkt:
Dat is een fair punt (al moet je je daar wel de bedenking bij maken dat lang niet al die raketten ook effectief slachtoffers zouden gemaakt hebben, zelfs zonder iron dome, maar de intentie om te doden is er natuurlijk wel). Maar voor mij is het geen pissing contest hé. Of de verhouding nu 1:1 of 1:1000 is, ik verafschuw elke burgerdode. Aan beide kanten.

Maar dat getal van die 10000 doden aan 1 kant wordt nu gewoon gebruikt als excuus, maar zo simpel is het gewoon niet. Als die raketten gemiddeld 2-3 doden zouden maken aan Israelische kant. Nu eens niemand, dan eens 20. (Fictieve cijfers uiteraard) dan spreek je van bijna 2 of 3 op 1. Wat zou de publieke opinie dan zijn vraag ik me af. Want dit wordt wel heel snel vergeten.

Ondertussen zijn het al 9000 raketten vermeldt hln vandaag.

Ik vind het vooral waanzinnig dat je bij de doden van de ene partij gaat zeggen "tragedie, niets kan dit goed spreken" en bij de andere basically je schouders ophaalt en verklaart dat ze het eigenlijk zelf gezocht hebben en het vanuit een soort morele high ground goed praat dat je nu eenmaal niet anders kan dan burgerslachtoffers maken. Alsof dat die mensen minder dood maakt.

Dit heb ik dan ook nergens geen enkele keer beweerd. Ik heb me zelfs nog nooit uitgesproken over wat erger is en wat niet. Dit kan dan ook wel stevig tellen als woorden in iemand mond leggen die nooit uitgesproken zijn geweest.

Plus, de rechtstreekse bombardementen zijn maar één aspect. Het hele opsluiten, onthemen en ontzeggen van levensmiddelen van 2 miljoen mensen mag je ook wel in rekening nemen.

Daar heb je uiteraard wel een punt, niet dat ik ooit het tegendeel beweerd heb.

Laatst bewerkt:
Vanaf nu ga ik posts als deze ook eens beginnen te rapporteren in deze thread, want dit is feitelijk onjuist.

Er was in 1948 allereerst géén onafhankelijk Palestina, en ten tweede: graag een onderbouwing dat Israël toen de eerste bommen gedropt heeft. Want als ik dat letterlijk interpreteer (als in bommen uit vliegtuigen) dan zou dat misschien nog kunnen, maar het Israël dat in 1948 aangevallen werd, niet Israël dat de eerste aanval uitvoerde.
Dat eerste is pure semantiek, en het mag ook wel eens gedaan zijn met je daarachter te verstoppen. In 2023 bestaat er ook geen onafhankelijk Palestina. Het Westen erkent het niet, en de facto regeert Israël nog steeds over de Palestijnse gebieden. Bovendien heet het geografische gebied ook nog altijd gewoon Palestina. Maar dat is allemaal naast de kwestie. Je weet goed genoeg dat wanneer Zantas spreekt over Palestina hij het in de eerste plaats heeft over de mensen die er woonden.

Dat tweede is ook maar hoe je het bekijkt. Net zoals wanneer je nu naar de oorlog in Gaza niet alleen moet kijken naar de slachtoffers die vallen door de effectieve bombardementen, maar ook naar het feit dat Israël 2 miljoen mensen opsluit, ontheemd en afsluit van noodzakelijke levensmiddelen, kan je de uitbraak van het geweld in 1948 niet in een vacuüm bekijken. De letterlijke eerste steen werd misschien geworpen door de Arabische legers, de figuurlijke eerste steen was wel de oprichting van een staat door een hoop migranten die buiten een religieus boek van 2000 jaar geleden geen enkele band meer hadden met die regio (en zoals @Avondland ook al aangeeft, de spiraal van geweld was al veel vroeger ontstaan)

Verder raad ik iedereen aan eens naar de rest van de podcast van Sam Harris te luisteren, als je dan nog denkt dat er een gelijkheid/balans is tussen het kwaad verricht door Israël en het kwaad van Hamas en andere Islamitische terroristen, tja...
Mensen als Harris, maar ook een Boudry hier bij ons, of jij hier op dit forum, maximaliseren en generaliseren consequent de feiten van de ene partij in het conflict, en minimaliseren of negeren consequent de feiten van de andere partij. Dat is intellectueel oneerlijk. Maar los daarvan missen zij volledig het punt waarom mensen niet meegaan in hun retoriek. Voor iedereen die Israëlische en Palestijnse levens als gelijkwaardig beschouwd, valt heel die retoriek op een koude steen. Het is jouw recht om intenties belangrijker te vinden dan aantallen, maar je mag daar nog zoveel kak aan hangen als je wil, je gaat er mij niet mee overtuigen. Niet in het minst omdat er heel serieuze kanttekeningen te plaatsen zijn bij de stelling dat Israël er alles aan doet om burgerslachtoffers te vermijden. Maar vooral omdat "sorry, het was niet onze bedoeling dat jij ook stierf" mensen niet minder dood maakt.

Laatst bewerkt:

EDIT: nu goed, als je héél strikt Zantas z'n post leest, zullen de eerste bommen van Israël natuurlijk ook gevallen zijn in 1948, maar die waren dan wél niet de eerste wapens gebruikt in die strijd.
Er was al wederzijds geweld vanaf de jaren '20, de spiraal van geweld tussen Palestijnen en Joden is niet begonnen in 1948. Dat is wel heel belangrijk om te beseffen. Je kan 1948 niet begrijpen zonder de periode ervoor erbij te nemen. Tussen 1944 en 1948 was er een Joodse opstand bezig met terreurbrigades zoals Irgun die in 1946 een aanslag pleegden op het King David Hotel waarbij 91 mensen overleden. Tussen 1936 en 1939 waren de Palestijnen dan weer in op stand gekomen, deels door de economische malaise en sociale marginalisering die ze vanaf de jaren '20 ondervinden. Arabische arbeiders werden door de Britse mandaatregering systematisch lager betaald dan Joodse arbeiders.

Het was in die streek al niet zo gezellig sinds de Britten en Fransen het Arabische Midden-Oosten opdeelden in invloedssferen met het Sykes-Picotverdrag van 1917. En dan heb je ook nog onderstaande demografie die het conflict nog op scherp stelde, want de Joodse immigratie speelde uiteraard ook een belangrijke rol in de opflakkering van geweld.

Demographics in Palestine[12]
yearJewsArabs
1800​
6,700​
268,000​
1880​
24,000​
525,000​
1915​
87,500​
590,000​
1931​
174,000​
837,000​
1947​
630,000​
1,310,000​

Sowieso een aanrader om ons met zijn allen wat meer te verdiepen in de historische context van dit conflict, want @JanusDR had wel gelijk dat het allemaal complex ligt. Of het goed met de Joden was afgelopen indien de Arabische volkeren in het Midden-Oosten soeverein waren geworden durf ik ook niet te stellen. Dat is counterfactual history van een formaat dat onmogelijk te voorspellen is omdat er zoveel is gebeurd sinds de jaren '20.

Misschien wat voorbarig, maar door de koloniale bemoeienis van de Britten in de regio was de stichting van een Joodse staat in 1948 niet bepaald onder een goed gesternte geschied.

Maar dat getal van die 10000 doden aan 1 kant wordt nu gewoon gebruikt als excuus, maar zo simpel is het gewoon niet. Als die raketten gemiddeld 2-3 doden zouden maken aan Israelische kant. Nu eens niemand, dan eens 20. (Fictieve cijfers uiteraard) dan spreek je van bijna 2 of 3 op 1. Wat zou de publieke opinie dan zijn vraag ik me af. Want dit wordt wel heel snel vergeten.

Ondertussen zijn het al 9000 raketten vermeld hln vandaag.
Je hebt daar gelijk in hoor. Je zit hier natuurlijk met een extreem asymmetrische oorlog. In een spelletje Civilization zit de ene partij bij wijze van spreken 2 ages achter op de andere. Dat geeft een heel ander beeld in de publieke opinie dan in een symmetrische oorlog. Het is moeilijk ook om daar uitspraken te doen over 'wat als'. Zonder een iron dome zou Israël misschien nóg veel harder terugslaan dan ze nu doen. Zou een terroristische en religieus-extremistische partij als Hamas ontstaan zijn moesten de Palestijnen met gelijke wapens en steun gevochten hebben?

Je hebt gelijk dat we dit niet mogen vergeten, maar ik denk dat de meeste mensen die nu oproepen om het geweld te stoppen ... dat zonder de iron dome nog altijd zouden doen. Zoals ik al zei, veel mensen opereren vanuit het denkkader dat Israëlische en Palestijnse levens evenwaardig zijn.
Dit heb ik dan ook nergens geen enkele keer beweerd. Ik heb me zelfs nog nooit uitgesproken over wat erger is en wat niet. Dit kan dan ook wel stevig tellen als woorden in iemand mond leggen die nooit uitgesproken zijn geweest.
Was een algemene uitspraak. Die "je" sloeg niet op jou.
Daar heb je uiteraard wel een punt, niet dat ik ooit het tegendeel beweerd heb.
Ook hier, ging over de mensen die er een pissing contest van willen maken. Als je oorlogsdaden (opnieuw, algemene je :unsure:) gaat in een weegschaal leggen, dan moet je alles in rekening nemen.

Liveblog DS:

Saudi-Arabië houdt 3 Gaza-bijeenkomsten met niet-westerse landen
Saudi-Arabië zal de komende dagen drie aparte bijeenkomsten organiseren met leiders van 'Arabische, Islamitische en Afrikaanse landen' om het 'Israëlisch-Palestijnse conflict te bespreken'. Dat meldt de Saudische minister van Investeringen, Khalid al-Falih. Het doel van de topconferenties is het vinden van een 'vreedzame oplossing van het conflict', aldus al-Falih.
Zondag is Saudi-Arabië al gastheer van de top van de Organisatie voor Islamitische Samenwerking. Daarbij zal ook de Iraanse president Ebrahim Raisi aanwezig zijn, meldt de Iraanse nieuwssite Etemadonline. Het wordt het eerste bezoek aan Saudi-Arabië van een Iraans staatshoofd sinds Teheran en Riyad in maart na bemiddeling door China een einde maakten aan jaren van vijandigheid.

Toch ook wel historisch hoe Iran en Saudi-Arabië meer en meer toenadering zoeken. Benieuwd of dit het begin is van een blijvende samenwerking en een afstandname van bepaalde Arabische landen van het Westerse blok.

Los van die eerste bommen duurt het conflict al langer in die regio. De wederzijdse haat tussen Arabieren en Joden bestaat al eeuwen.
Vóór de bommen vielen, waren de slachtoffers van pogroms vaak Joden. Wie de eerste steen heeft geworpen, is al lang irrelevant in dit conflict.
Net zoals welk van de twee volkeren aanspraak maakt op de regio.
En zonder een kant te kiezen in dit conflict of gewelddaden te legitimeren, hebben blijkbaar beide kampen argumenten voor hun wreedheden.
  • Palestijnen worden behandeld als vee, uit hun huizen verdreven door de Joodse expansie.
  • Joden op hun beurt zijn eeuwenlang het doelwit geweest van aanvallen in de Arabische wereld. Ergens is het niet onlogisch dat ze zich willen groeperen om sterker te staan.
Wat wel opvalt, is dat men hier in Europa bijna verplicht wordt om partij te kiezen in een conflict waar wij niets mee te maken hebben, en hoe snel het geweld tegen Joden in Europa toeneemt door dit conflict. Alsof elke Jood plots een staatsburger is van Israël.

Liveblog DS:

Toch ook wel historisch hoe Iran en Saudi-Arabië meer en meer toenadering zoeken. Benieuwd of dit het begin is van een blijvende samenwerking en een afstandname van bepaalde Arabische landen van het Westerse blok.

Verder ben ik ook benieuwd naar de houding van Turkije in de komende maanden/jaren in dit conflict. Op dit moment lijkt het erop dat ze nog op twee paarden wedden. Ze onderhouden relaties met Europa, maar tegelijkertijd bieden ze openlijk steun aan Hamas en in het verleden zijn er ook wapens geleverd via Turkije.

Het was in die streek al niet zo gezellig sinds de Britten en Fransen het Arabische Midden-Oosten opdeelden in invloedssferen met het Sykes-Picotverdrag van 1917. En dan heb je ook nog onderstaande demografie die het conflict nog op scherp stelde, want de Joodse immigratie speelde uiteraard ook een belangrijke rol in de opflakkering van geweld.
Voor de Britten en Fransen was het ook niet zo gezellig. De Joodse immigratie zal zeker een rol gespeeld hebben voor het geweld. Maar als je gaat uitzoomen naar de Arabische wereld kan je enkel maar concluderen dat Arabieren het niet zo hebben voor de Joodse religie. Ironisch gezien het beide abrahamische religies zijn.

Maar als je gaat uitzoomen naar de Arabische wereld kan je enkel maar concluderen dat Arabieren het niet zo hebben voor de Joodse religie. Ironisch gezien het beide abrahamische religies zijn.
Dit is gewoonweg 100% onwaar. Het heeft absoluut en helemaal niets te maken met de Joodse religie.

Laatst bewerkt:
Voor de Britten en Fransen was het ook niet zo gezellig. De Joodse immigratie zal zeker een rol gespeeld hebben voor het geweld. Maar als je gaat uitzoomen naar de Arabische wereld kan je enkel maar concluderen dat Arabieren het niet zo hebben voor de Joodse religie. Ironisch gezien het beide abrahamische religies zijn.

Los van die eerste bommen duurt het conflict al langer in die regio. De wederzijdse haat tussen Arabieren en Joden bestaat al eeuwen.
Vóór de bommen vielen, waren de slachtoffers van pogroms vaak Joden. Wie de eerste steen heeft geworpen, is al lang irrelevant in dit conflict.
Net zoals welk van de twee volkeren aanspraak maakt op de regio.
En zonder een kant te kiezen in dit conflict of gewelddaden te legitimeren, hebben blijkbaar beide kampen argumenten voor hun wreedheden.
  • Palestijnen worden behandeld als vee, uit hun huizen verdreven door de Joodse expansie.
  • Joden op hun beurt zijn eeuwenlang het doelwit geweest van aanvallen in de Arabische wereld. Ergens is het niet onlogisch dat ze zich willen groeperen om sterker te staan.
Wat wel opvalt, is dat men hier in Europa bijna verplicht wordt om partij te kiezen in een conflict waar wij niets mee te maken hebben, en hoe snel het geweld tegen Joden in Europa toeneemt door dit conflict. Alsof elke Jood plots een staatsburger is van Israël.

Volgens mij vergis je je een beetje met hoe de Joden in Europa behandeld geweest zijn, want op een paar kleine uitzonderingen na hebben de Joden een veel vreedzamer bestaan gekend in de Arabische wereld dan in Europa, tot aan einde 19e eeuw. Net wanneer een staat voor de Joden een echt thema begon te worden. Er zijn maar heel weinig pogroms geweest in de Arabische Middeleeuwse wereld en die waren vrij beperkt in schaal. Wat je wel had, is dat Joden als "minderwaardig" beschouwd werden maar dat was niet per se anti Judaisme gericht maar anti-"alles wat niet Moslim was" want dat gold ook voor christenen en alle andere gelovigen.
De grootste factor voor de Arabische haat tov het Jodendom, is Israel en vooral het aanmatigende en arrogante gedrag van de zionistische Joden. Niks anders.

Als je het historisch gaat bekijken, werden joden in de islamitische wereld vaak beter getolereerd dan in de christelijke. Er waren uiteraard conflicten, er zijn ook pogroms geweest in de Arabische wereld, en ze waren ondergeschikt aan de moslims, maar algemeen gesproken had je in het christelijke Europa veel meer te vrezen als jood dan in de Arabische. De blinde haat en antisemitisme die we nu zien bij veel moslims, die vinden hun ontstaan wel degelijk in de oprichting van Israël.

Dit is gewoonweg 100% onwaar. Het heeft absoluut en helemaal niets te maken met de Joodse religie.
Dat klopt ook niet natuurlijk, religie is wel degelijk een belangrijke factor van betekenis in dit conflict. Het is onzin om de situatie ginder te reduceren tot een zuiver religieus conflict, maar het is ook zever om te stellen dat religie er niets mee te maken heeft.

Dat klopt ook niet natuurlijk, religie is wel degelijk een belangrijke factor van betekenis in dit conflict. Het is onzin om de situatie ginder te reduceren tot een zuiver religieus conflict, maar het is ook zever om te stellen dat religie er niets mee te maken heeft.
Ik doelde op het feit dat Arabieren (lees: moslims) het niet zo hebben voor de Joodse religie.

Ik denk dat iedereen dat tot op zekere hoogte wel begrijpt, maar gij hebt het precies moeilijk met het begrip proportionaliteit.
Gaza met de grond gelijk maken, aan de lopende band civiele doelen bombarderen die tienduizenden onschuldige slachtoffers maken waarvan de helft kinderen, spreken over beesten die afgemaakt moeten worden, zeggen dat Gazanen naar het zuiden moeten vluchten om vervolgens het zuiden te gaan bombarderen, het is dààr waar mensen in dit topic het moeilijk mee hebben.
Gij doet precies alsof Israël met de rug tegen de muur staat en dit de enige manier is om te reageren op de aanslagen van 7 oktober en dat is gewoonweg niet zo.

Die nuance schijnt volledig aan u voorbij te gaan en ik snap niet zo goed waarom want volgens mij zijt gij best wel in staat om een samengestelde zin te begrijpen. Het heeft blijkbaar iets te maken met een (gepercipieerde) morele rechtvaardiging die Israël zou hebben om op 1 maand tijd 10 000 burgerslachtoffers te maken waarvan bijna de helft kinderen. Een gedurfde stelling om te nemen zullen we maar zeggen, maar mij krijgt ge daar alvast niet in mee.

Israël zal ongeacht wat ze doen altijd zeggen dat ze precisiebombardemenen zijn aan het uitvoeren op doelen waar Hamas-strijders zich verschuilen, of dat nu waar is of niet. Op dit moment doen ze dat op zo'n niets ontzeggende grove manier dat het meer lijkt op wraak nemen op het Palestijnse volk dan op het bestrijden van Hamas. Het is dààr waar mensen het moeilijk mee hebben.

Dan ben ik voor de tigste keer sinds ik op dit forum blij dat gij geen effectieve macht hebt in de wereld.

Ge hoeft niet deel te nemen aan de discussie als ge vindt dat er al genoeg mensen over zijn aan het praten, maar ge negeert die feiten ook gewoon volstrekt in uw redeneringen in een poging om ze te minimaliseren. Gij spreekt altijd over Hamas als zijnde rabiate moslimfundamentalisten die klaarblijkelijk uit het niets zijn ontstaan en op een dag besloten om met hun zwaard tussen hun tanden weerloze Joden in mootjes gaan kappen. Liefst gooit ge ze nog op 1 hoop met ISIS en krijgen we er nog een gratis paragraaf bij over hoe problematisch moslims in het algemeen zijn en over hoe we ook hier in Europa moeten opletten voor Het Grote Gevaar.

Nee, sorry, het is ingewikkelder dan dat, en dat is natuurlijk spijtig voor iedereen die graag een simpel betoog over goed en kwaad en over morele superioriteit wilt verkondigen.

Laten we hopen. Ik heb in elk geval geen enkele hoop dat Israël de komende jaren meer richting het centrum zal opschuiven. Ook de bevolking van Israël is nu meer dan ooit geradicaliseerd na de aanslagen van 7 oktober, en velen onder hen roepen ondertussen ook gewoon zonder scrupules tot het volledig uitroeien/verjagen van de Palestijnen.

Ik ga niet naar uw podcast luisteren trouwens. Misschien flauw van mij, maar een uur van mijn tijd spenderen om naar aanraders te gaan luisteren van de meest islamofobe persoon die ik 'ken', gemaakt door iemand die volgens Wikipedia geassocieerd wordt met Ben Shapiro en Jordan Peterson en waarvan de kritiek blijkbaar is dat hij islamofoob is ... hard pass. Als ge een argument wilt maken lees ik het hier wel.
Het gaat nu eenmaal ook niet over proportionaliteit. Als Israel nu stopt, hebben ze niets bekomen, wat ze dus ook niet gaan doen. Hun doel was en is om Hamas te vernietigen. Er zijn ook geen tienduizenden doden en ook geen 10 000 burgerslachtoffers aan Palestijnse kant(voor zover ik weet is die 10 000 nog steeds een algemeen nummer en ook enkel bevestigd door Hamas zelf). Niemand weet hoeveel juist wel en dat het er (te) veel zijn, helemaal akkoord. Niemand wilt beelden zien van kinderen die sterven bij bombardementen, laat dat duidelijk zijn.

Ook benieuwd op wat velen hier concluderen dat ze bombardementen uitvoeren zonder rekening te houden met de bevolking? Enkel op basis van de nummers? Filmpjes van burgers die je online ziet? Zonder te cynisch te willen worden ga ik er nog steeds vanuit dat ze echt wel meer slachtoffers zouden maken in zo een klein gebied met 2 miljoen inwoners indien het ze echt niets zou kunnen schelen. Als je de bevolking zou viseren kom je toch bij hele andere aantallen uit neem ik aan?

Heb de vraag nog gesteld in dit topic maar wat zie jij dan wel als antwoord op de aanslagen? Wat had Israel dan wel realistisch kunnen/moeten doen?

Ik constateer alleen dat er in het verleden in de Arabische wereld vaak vijandigheid jegens Joden is geweest. Als je kijkt naar de lijst van pogroms, zie je dat het merendeel van de pogroms, met uitzondering van Duitsland en Rusland, gepleegd is door moslims. Terugkomend op Palestina, toen het onder Brits mandaat stond, is het opmerkelijk dat Al-Hoesseini met Hitler heeft samengezeten en contacten heeft onderhouden met Eichmann. Het is niet moeilijk om de implicaties hiervan te begrijpen, toch?

Volgens mij vergis je je een beetje met hoe de Joden in Europa behandeld geweest zijn, want op een paar kleine uitzonderingen na hebben de Joden een veel vreedzamer bestaan gekend in de Arabische wereld dan in Europa, tot aan einde 19e eeuw. Net wanneer een staat voor de Joden een echt thema begon te worden. Er zijn maar heel weinig pogroms geweest in de Arabische Middeleeuwse wereld en die waren vrij beperkt in schaal. Wat je wel had, is dat Joden als "minderwaardig" beschouwd werden maar dat was niet per se anti Judaisme gericht maar anti-"alles wat niet Moslim was" want dat gold ook voor christenen en alle andere gelovigen.
De grootste factor voor de Arabische haat tov het Jodendom, is Israel en vooral het aanmatigende en arrogante gedrag van de zionistische Joden. Niks anders.

Dat laatste is hedendaags een hele grote factor en heeft er inderdaad voor gezorgd dat die haat exponentieel is toegenomen. Maar de haat was er al voor de staat Israël, als de grootmoefti contacten onderhield met Nazi topfiguren. En het verschuilen achter het immigratie verhaal vind ik een zwak argument, zeker op een moment dat die regio onder Britse controle stond (en ervoor onder Ottomaanse).

Dat laatste is hedendaags een hele grote factor en heeft er inderdaad voor gezorgd dat die haat exponentieel is toegenomen. Maar de haat was er al voor de staat Israël, als de grootmoefti contacten onderhield met Nazi topfiguren. En het verschuilen achter het immigratie verhaal vind ik een zwak argument, zeker op een moment dat die regio onder Britse controle stond (en ervoor onder Ottomaanse).

Zionisme bestaat ook al langer dan Israel. Europese Joden zijn al sinds 2e helft 19e eeuw bezig met het ijveren voor een Joodse staat in Palestina waarbij de plaatselijke bevolking moest ophoepelen of blij zijn want Europese Joden zouden vooruitgang met zich meebrengen. Dat is dus meer dan 50 jaar voor Hitler arriveerde.
Goh, de grootmoefti onderhield contacten met de nazi's. Deporteerden ze ook Joden ook de Arabische wereld naar de nazi's of enkel in Europa? De helft van Europa onderhield contacten met de nazi's. Allemaal Jodenhaters of mogelijks omstandigheden die meespelen? De Holocaust is enkel kunnen plaatsvinden wegens het ogen dichtknijpen van de Westerse mogendheden. Ook allemaal uit Jodenhaat, of speelden omstandigheden mee in die beslissingen?
Ik bedoel maar, misschien speelden er bij die grootmoefti ook omstandigheden mee die hem ertoe noopten contact te onderhouden met de nazi's ipv doldwaze Jodenhaat? Of misschien was het een religieuze gek, dat kan ook. Daarvoor ken ik hem niet goed genoeg.

Terug
Bovenaan