Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Voor Egypte begrijp ik dat wel gezien hun onderdrukking van de Moslimbroederschap en het feit dat Hamas eraan gelieerd is.

Nadat ze de Palestijnse vluchtelingen hebben opgevangen hebben ze uiteindelijk de PLO militair moeten verdrijven na terreuraanslagen en dreiging om de macht in Jordanië te grijpen, in militaire operaties en bombardementen van steden waarbij het dodental aan Palestijnse slachtoffers onduidelijk is maar misschien wel hoger ligt dan in het conflict nu. Uiteindelijk hebben ze de PLO kunnen doen vluchten naar voornamelijk Libanon, war ze ook een grote rol hebben gespeeld in de burgeroolog die daar ontkent werd.

Ik vermoed dat ze in Jordanië dus wel degelijk schrik hebben van Palestijnse terreurbewegingen.

Maar dan blijft het wel begrijpelijk dat noch Jordanië noch Egypte het monster genaamd Hamas naar eigen land willen halen. De politiek van Israël heeft geleid tot Hamas, dus ze kunnen dat niet zo maar dumpen op de buurlanden.

Stel je voor dat Egypte plots alle Palestijnen in een vluchtelingenkamp in de Sinaï woestijn zou steken. Bovenop de economische impact, en potentiele versterking van terreur in eigen land: voor je het weet ontstaan er daar terreurcellen die Israël gaan aanvallen vanuit Egypte omwille van de gebeurtenissen van de voorbije weken. Dan zie je Israël zo weer roepen "wij hebben het recht om ons te verdedigen" dus dan belandt Egypte mee in dat conflict.

Het is op geen enkele manier een duurzame oplossing, voor niemand, dus dat roepen van 'hun Arabische broeders moeten hen maar opvangen' slaat nergens op.

Dit zou moeten bewijzen dat Hamas tunnels heeft onder ziekenhuizen en dat ze er zelfs vanuit aamvallen. Ben eens benieuwd hoe juist dit is.

Diezelfde buurlanden hebben in het verleden oorlog gevoerd tegen Israël maar wijselijk besloten dat ze niet konden winnen... Bij Hamas dringt dit besef natuurlijk niet door wegens hun religieuze radicalisme.
Voor die buurlanden is het huidige beleid van Israël natuurlijk geen existentiële bedreiging, voor de Palestijnen wel.
Voor Israël is Hamas een existentiële bedreiging en als gevolg daarvan voor de Palestijnen ook.
Hamas is inderdaad een existentiële bedreiging voor Israël. Israël is ook een existentiële bedreiging voor de Palestijnen ongeacht de aanwezigheid van Hamas, getuige daarvan wat zich op de West Bank afspeelt. Neem Hamas weg en Netanyahu gaat vrolijk verder met zijn etnische zuivering. Dus religieus radicalisme is echt niet de enige dimensie in dit verhaal.

Bovenop mijn vorige post lees ik net dit op de VRT liveblog:

Jordaanse koning noemt "elke poging om Gazanen te verplaatsen een oorlogsverklaring"

De Jordaanse koning Abdoellah II wil niet dat Israël Palestijnen uit Gaza of van de Westelijke Jordaanoever verdrijft. Hij noemde elke poging om de Palestijnen te "verplaatsen" een rode lijn, die in essentie een oorlogsverklaring inhoudt.
"Er zal geen volksverhuizing zijn, geen nieuwe Nakba, als God het wil, geen hervestiging en geen alternatief thuisland", zei de koning. Eerder gaf koning Abdoellah II al aan dat hij niet wil dat zijn land of Egypte vluchtelingen uit de Palestijnse gebieden moet opvangen.

Jordanië heeft toch ook goede relaties met de VS, dus als die militair in de clinch komen te liggen met Israël wordt het nog interessant. :unsure:
Maar bon, lijkt me voorlopig eerder een straffe bewoording om het zeker te voorkomen.

Voor Israël is Hamas een existentiële bedreiging en als gevolg daarvan voor de Palestijnen ook.
Weet je wel wat een existentiële bedreiging wil zeggen? In dit geval zou dat betekenen dat Hamas op zichzelf de macht heeft om Israël militair te verslaan, te veroveren en bezet te houden. Quod non. Omgekeerd wel, al zal Hamas zich zodanig verweren dat het IDF zijn tanden stuk bijt op Gaza zodat het moet afdruipen (zoals in Zuid-Libanon in 2006 bij Hezbollah).

Dit zou moeten bewijzen dat Hamas tunnels heeft onder ziekenhuizen en dat ze er zelfs vanuit aamvallen. Ben eens benieuwd hoe juist dit is.

Volgens Palestijnse bronnen zou het om een luik gaan naar een brandstof opslagplaats. Ook te zien op eerdere foto's.

Op de West Bank is er toch ook vanalles gaande vandaag precies...

2 zaken die me nog opvallen de laatste dagen:
- Het gebruik van het woord 'vluchtelingenkamp', als in 'opnieuw een vluchtelingenkamp in Gaza gebombardeerd'. Ik vind het een raar concept, want eigenlijk is heel Gaza toch 1 groot vluchtelingenkamp momenteel? Cijfers zeggen dat 1,4 miljoen mensen hun woonst ontvlucht zijn nu...

- Telkens het IDF afkomt met 'hoera we hebben Hamas strijders gedood', gaat het slechts over heel kleine aantallen (letterlijk op 1 hand te tellen). Toch verontrustend... We zien dat de kaap van 10.000 doden bereikt zou zijn, maar het is volledig onduidelijk hoeveel (of eerder hoe weinig) daarvan Hamas strijders zijn.

Lees niet alle... In het verleden hebben ze uiteraard een heel grote stroom opgevangen... En daar heeft men lessen uit getrokken.

Beetje beter begrijpend lezen.

En wat wordt er bereikt moesten de Arabische buurlanden de Palestijnen allemaal opvangen?
Juist, wat Israël wil. Het land helemaal voor zich. En wat rest er dan voor de Palestijnen? Een leven lang in vluchtelingenkampen in landen die niet het hunne zijn?

Op de West Bank is er toch ook vanalles gaande vandaag precies...

2 zaken die me nog opvallen de laatste dagen:
- Het gebruik van het woord 'vluchtelingenkamp', als in 'opnieuw een vluchtelingenkamp in Gaza gebombardeerd'. Ik vind het een raar concept, want eigenlijk is heel Gaza toch 1 groot vluchtelingenkamp momenteel? Cijfers zeggen dat 1,4 miljoen mensen hun woonst ontvlucht zijn nu...

- Telkens het IDF afkomt met 'hoera we hebben Hamas strijders gedood', gaat het slechts over heel kleine aantallen (letterlijk op 1 hand te tellen). Toch verontrustend... We zien dat de kaap van 10.000 doden bereikt zou zijn, maar het is volledig onduidelijk hoeveel (of eerder hoe weinig) daarvan Hamas strijders zijn.
Dat woord wordt inderdaad heel ruim gebruikt in de regio. Palestijnse vluchtelingenkampen zijn plaatsen waar ze intussen vaak al generaties lang wonen, die vluchtelingenkampen zijn vaak gewoon volwaardige steden geworden. Ze vluchtelingenkampen blijven noemen is ook wel wat diplomatiek geïnspireerd met Arabische staten die het recht op terugkeer van de Palestijnen naar hun huizen in Israëlisch grondgebied verdedigen en die dus op geen enkele manier de schijn willen opwerpen dat ze zich neerleggen bij het feit dat die Palestijnen daar permanent gaan blijven en hun recht op terugkeer laten varen.

Laatst bewerkt:
Als het Westen alle Israëliërs zou opvangen dan zou het probleem ook gewoon opgelost zijn natuurlijk. :sarcastic: Wat een argument...

Zeer onvolwassen reageren met emoji's...

Wat een argument? De Holocaust vergeten is makkelijk voor sommigen precies...
Eén van de bestaansredenen van Israël is net dat Joden in het Westen niet veilig bleken te zijn, en dat zal er in de toekomst met toenemend antisemitisme als gevolg van massamigratie niet op verbeteren.

Egypte houdt nu de grens met Gaza gesloten, om een instroom van Hamas terroristen in hun richting te verhinderen.

Landen die in het verleden Palestijnse vluchtelingen hebben opgevangen in grote getallen zijn daar ook op teruggekomen:

Dus dat Arabisch broederschap is met een stevige korrel zout te nemen, en vooral politiek bedoeld.

En wat wordt er bereikt moesten de Arabische buurlanden de Palestijnen allemaal opvangen?
Juist, wat Israël wil. Het land helemaal voor zich. En wat rest er dan voor de Palestijnen? Een leven lang in vluchtelingenkampen in landen die niet het hunne zijn?

Opvang van oorlogsvluchtelingen dient in de eerste plaats in de eigen regio te gebeuren ja, en dan bij voorkeur in landen die expliciet hun steun uitspreken voor de Palestijnse zaak.

De realiteit van oorlog is overigens ook dat er toch in sommige opzichten ook winnaars zijn: indien men in de regio vrede had genomen met de oorspronkelijke verdeling in de plannen van de VN, had Israël mogelijks nu bestaan binnen veel kleinere grenzen... Maar Israël werd aangevallen, vocht terug en veroverde meer land... frustrerend wellicht, jammer maar helaas.

Hamas viel Israël aan vanuit Gaza, waaruit Israël al ongeveer 18 jaar weggetrokken is, en nu verliezen ze mogelijks een stuk van Gaza. De realiteit is hard natuurlijk als je een gevecht begint dat je gedoemd bent om te verliezen.

Vluchtelingenkampen of steden... dat hebben anderen hier al benoemd.
Als er hier in Europa vluchtelingen zijn uit Oekraïne uit de regio's die bij een vredesakkoord aan Rusland worden afgestaan (helaas niet onrealistisch bij een vredesdeal), lijkt het me ook niet onredelijk dat die mensen hier mogen blijven.

Je moet je ook eens afvragen in hoeveel andere landen (buiten het Midden-Oosten) men "vluchtelingen" uit de jaren '40-50 en hun afstammelingen nog afzondert als een aparte groep... ook dat is een politieke keuze.

Weet je wel wat een existentiële bedreiging wil zeggen? In dit geval zou dat betekenen dat Hamas op zichzelf de macht heeft om Israël militair te verslaan, te veroveren en bezet te houden. Quod non. Omgekeerd wel, al zal Hamas zich zodanig verweren dat het IDF zijn tanden stuk bijt op Gaza zodat het moet afdruipen (zoals in Zuid-Libanon in 2006 bij Hezbollah).

Ik kan je deels volgen in je kritiek, Hamas is op korte termijn géén bedreiging voor het voortbestaan van Israël omdat Israël dermate technologisch/militair superieur is.

Desondanks:
Je zal maar één van de terreurslachtoffers van Hamas zijn... dan is het wel degelijk een existentiële bedreiging.
Existentiële bedreigingen moeten niet noodzakelijk dodelijk zijn voor alles en iedereen.
Opwarming van de aarde wordt een existentiële bedreiging voor de mensheid genoemd, maar dat betekent niet dat de mensheid meteen zal uitsterven (vele andere soorten helaas wel), we zullen gewoon héél wat van ons huidige welvaartsniveau nog maar moeilijk in stand kunnen houden bij ongewijzigd beleid en onbetaalbare natuurwaarde verliezen...

Laatst bewerkt:

Eén van de bestaansredenen van Israël is net dat Joden in het Westen niet veilig bleken te zijn, en dat zal er in de toekomst met toenemend antisemitisme als gevolg van massamigratie niet op verbeteren.

Dit is een wel heel ironische samenvatting in zijn beknoptheid van duizenden jaren pogroms en miljoenen doden over de eeuwen heen ten gevolge van Westers/Christelijk antisemitisme om toch maar snel ook een steek te kunnen uitdelen naar massamigratie. De enige reden dat er uberhaupt een Holocaust was, was vanwege antisemitisme aan zowel de kant van de Geallieerden als de Asmogendheden. Maar hey: "Moslim migranten bad yoo".

Desondanks:
Je zal maar één van de terreurslachtoffers van Hamas zijn... dan is het wel degelijk een existentiële bedreiging.
Existentiële bedreigingen moeten niet noodzakelijk dodelijk zijn voor alles en iedereen.
Als ge uw eigen invulling gaat geven aan een wat een existentiële bedreiging is kunt ge inderdaad alsnog proberen om toch nog ergens een gram gelijk te behalen ja.

Voedingspaketten droppen zodat mensen niet creperen in de straten betekent nog niet dat ge daarom ook meteen de morele plicht hebt om 2 miljoen (permanent) ontheemden in uw samenleving op te nemen op een bevolking van 11 miljoen (in het geval van Jordanië dan). Wat een vreemd statement om te maken.

Egypte houdt nu de grens met Gaza gesloten, om een instroom van Hamas terroristen in hun richting te verhinderen.
Ik vind het jammer om zo veel pagina's verder nog steeds dit soort statements te moeten lezen. Laat duidelijk zijn dat dit uw invulling is van de feiten, en aangezien ge u met moeite 3 posts aan een stuk kunt bedwingen om er op een of andere manier op te alluderen, weet het kleinste kind hier ondertussen welk sentiment er aan de grondslag van dit soort uitspraken ligt. Dat maakt ze natuurlijk niet meer waar.

A la limite maakt het niet eens uit over wie het gaat. Er staat er geen enkel land te springen om ineens 2 miljoen permanent ontheemden in hun land op te vangen. Dat gaat hier in de eerste plaats, voor de overgrote meerderheid over - en het zou u godverdomme echt eens sieren om ook op die manier over hen te beginnen spreken - onschuldige mensen die onnoemelijke trauma's hebben meegemaakt/nog steeds meemaken, meerdere familieleden en vrienden zijn kwijtgeraakt en het weinige dat ze voor zichzelf hebben kunnen uitkerven in een ontzettend precaire situatie hebben moeten achterlaten.

Ja wat was dat een geniale zet, heel veilig zijn ze daar in het Midden-Oosten, die joden.
'Massamigratie': misschien kunnen we, in lijn van Israël, voorstellen dat de moslims in Europa ook een eigen land verdienen, want er is duidelijk alsmaar meer islamofobie. Kom, we noemen het de Islamitische Staat. Prima idee, toch? Als het je niet aanstaat moet Nederland of Duitsland je maar opvangen ofzo.

Echt man, ik ben het zo beu. Ik hoef ook niet te pikken dat gij insinueert dat ik de holocaust ontken. Ignore list it is.

Gelieve de posities van je discussiepartners correct voor te stellen.
Dit is een wel heel ironische samenvatting in zijn beknoptheid van duizenden jaren pogroms en miljoenen doden over de eeuwen heen ten gevolge van Westers/Christelijk antisemitisme om toch maar snel ook een steek te kunnen uitdelen naar massamigratie. De enige reden dat er uberhaupt een Holocaust was, was vanwege antisemitisme aan zowel de kant van de Geallieerden als de Asmogendheden. Maar hey: "Moslim migranten bad yoo".

Een ironische en beknopte reactie op een post die stelde dat de joden dan ook maar moeten terugkeren naar waar ze vandaan kwamen. Ligt natuurlijk ook aan welk startpunt je kiest in de tijd.
Waar minimaliseer ik de invloed van antisemitisme in het verleden van Europa?
Feit is nu éénmaal wél dat de macht van de Kerk en zelfs het protestantse christendom (waar antisemitisme nog frequenter voorkwam, cfr. Martin Luther en diens antisemitisme) "gebroken" zijn, daar waar de religiositeit en ja, ook het fundamentalisme onder moslims véél sterker voorkomt.

Daarnaast heb je ook binnen Europa natuurlijk ook nog "politiek" antisemitisme: met neo-nazi's enerzijds en extreem-links (onder invloed van oud Soviet propaganda, genre PvdA) anderzijds. Tof gezelschap om in te verkeren, niet?

Stellen dat Israël wel degelijk een bestaansrecht heeft als veilige haven voor het joodse volk in deze wereld lijkt mij iets dat in deze thread wel eens herhaald mag worden.

Als ge uw eigen invulling gaat geven aan een wat een existentiële bedreiging is kunt ge inderdaad alsnog proberen om toch nog ergens een gram gelijk te behalen ja.

Voedingspaketten droppen zodat mensen niet creperen in de straten betekent nog niet dat ge daarom ook meteen de morele plicht hebt om 2 miljoen (permanent) ontheemden in uw samenleving op te nemen op een bevolking van 11 miljoen (in het geval van Jordanië dan). Wat een vreemd statement om te maken.

Fair enough, existentiële dreiging was niet de beste verwoording, maar hoe dan ook om toch nog mijn "gram gelijk" te halen: Israël kan Hamas niet laten voortbestaan.
En dat is helemaal géén vreemd statement, want het Midden-Oosten is breder dan Jordanië alleen, met een aantal zéér rijke landen.

Ik vind het jammer om zo veel pagina's verder nog steeds dit soort statements te moeten lezen. Laat duidelijk zijn dat dit uw invulling is van de feiten, en aangezien ge u met moeite 3 posts aan een stuk kunt bedwingen om er op een of andere manier op te alluderen, weet het kleinste kind hier ondertussen welk sentiment er aan de grondslag van dit soort uitspraken ligt. Dat maakt ze natuurlijk niet meer waar.

Je bedoelt dat ik niet mee ga in de anti-Israël retoriek die de boventoon voert in deze thread?

A la limite maakt het niet eens uit over wie het gaat. Er staat er geen enkel land te springen om ineens 2 miljoen permanent ontheemden in hun land op te vangen. Dat gaat hier in de eerste plaats, voor de overgrote meerderheid over - en het zou u godverdomme echt eens sieren om ook op die manier over hen te beginnen spreken - onschuldige mensen die onnoemelijke trauma's hebben meegemaakt/nog steeds meemaken, meerdere familieleden en vrienden zijn kwijtgeraakt en het weinige dat ze voor zichzelf hebben kunnen uitkerven in een ontzettend precaire situatie hebben moeten achterlaten.

Dat is niet anders hoe jij en anderen het leed van de onschuldige Israëlische slachtoffers van Hamas minimaliseren/negeren, en zelfs voordat je zoals nu terecht vragen kan stellen bij de proportionaliteit van Israël's reactie, Israël hier al veroordeeld werd op de eerste pagina's van deze thread toen de doden van Israël niet eens geteld waren.

Op individueel niveau heb ik er (het leed van de Palestijnse bevolking) zeker en vast begrip voor, op hoger geopolitiek niveau kan je dat niet élke keer gaan herhalen.

If anything: een groot deel van de Palestijnse bevolking lijdt ook onder Hamas. Een terreurbeweging die in Gaza de leiding heeft/had, waar het geld dat vanuit het buitenland kwam (Qatar, EU) naar tunnels/wapens/terrorisme is gegaan, in plaats van naar de onschuldige burgers van Palestina.

Ja wat was dat een geniale zet, heel veilig zijn ze daar in het Midden-Oosten, die joden.

"Die" joden zagen dat land natuurlijk als hun land van oorsprong, en hoewel je daar zeker en vast kritiek op kan geven in welke mate een land waar je zelf duizenden jaren eerder verjaagd bent nog je land van oorsprong is, is er dus wel degelijk een basis. Plus: voor Israël was er ook géén vrij Palestina, dat is er ook nooit geweest.

'Massamigratie': misschien kunnen we, in lijn van Israël, voorstellen dat de moslims in Europa ook een eigen land verdienen, want er is duidelijk alsmaar meer islamofobie. Kom, we noemen het de Islamitische Staat. Prima idee, toch? Als het je niet aanstaat moet Nederland of Duitsland je maar opvangen ofzo.

Echt man, ik ben het zo beu. Ik hoef ook niet te pikken dat gij insinueert dat ik de holocaust ontken. Ignore list it is.

Dit moet een grap zijn natuurlijk... het aantal landen waar de Islam op dit moment de dominante religie, is niet meer op je beide handen te tellen... een veilige haven daarvoor is écht niet nodig, en in een traditioneel christelijk/joods/vrijzinnig Europa echt geen vooruitgang te noemen, als je ziet hoe het er in landen als pakweg Iran of Afghanistan aan toe gaat.

Maar goed, als een plaatsje op jouw ignore list betekent dat er weer iemand minder met meer (gespeelde) emotie dan ratio en met kinderachtige emoji's op mijn posts reageert: vooral doen!

Dat is niet anders hoe jij en anderen het leed van de onschuldige Israëlische slachtoffers van Hamas minimaliseren/negeren
Kom nu toch. Die hele discussie over wie er nu de morele bovenhand heeft, daar ga ik me niet in moeien (en ik ben daar nogal 'both sides' in) maar ik volg die thread hier al sinds het begin en dit is gewoon echt absoluut niet waar, of je leest toch echt wel wat je wil lezen.

En dan nog: als hij en 'anderen' het leed van de ene kant echt minimaliseren dan doe jij gewoon hetzelfde aan de andere kant en ben je dus in hetzelfde bedje ziek. Ik vind het eigenlijk behoorlijk ongepast hoe je hier de ene na de andere beschuldiging in het rond gooit naar andere leden en daarbij pretendeert alsof je een of ander baken van ratio bent. Sorry hoor, maar dat ben je niet. Dat hoeft ook niet, maar ik zeg het maar.

Opvang van oorlogsvluchtelingen dient in de eerste plaats in de eigen regio te gebeuren ja, en dan bij voorkeur in landen die expliciet hun steun uitspreken voor de Palestijnse zaak.
En die opvang gebeurt al in de eerste plaats in de eigen regio. Wat jij wil is dat de buurlanden het hele Palestijnse volk moeten opvangen, zo meewerkend aan de ethische zuivering en deportatie van Palestijnen die enkel de meest extremistische Israëlische haviken beogen.

Los daarvan is dat geleuter met 'eigen regio' alsof dat steeds de beste en meest logische oplossing is ook gewoon lulkoek. In de eerste plaats omdat in de meeste gevallen de eigen regio effectief al de grootste "bulk" aan vluchtelingen opvangt, maar vooral ook omdat het naïef wensdenken en het hoofd in het zand steken is dat als de eigen regio iedereen opvangt op langere termijn een oplossing is die voor ons beter gaat uitdraaien. Als die eigen regio de politieke stabiliteit en de economische middelen mist om al die vluchtelingen op te vangen, loop je een groot risico dat heel die regio implodeert. En dan zijn de poorten van Europa de volgende 'eigen regio', met een nog veel grotere vluchtelingendruk dan had je bij het lokale conflict solidariteit getoond.

De realiteit van oorlog is overigens ook dat er toch in sommige opzichten ook winnaars zijn: indien men in de regio vrede had genomen met de oorspronkelijke verdeling in de plannen van de VN, had Israël mogelijks nu bestaan binnen veel kleinere grenzen... Maar Israël werd aangevallen, vocht terug en veroverde meer land... frustrerend wellicht, jammer maar helaas.

Hamas viel Israël aan vanuit Gaza, waaruit Israël al ongeveer 18 jaar weggetrokken is, en nu verliezen ze mogelijks een stuk van Gaza. De realiteit is hard natuurlijk als je een gevecht begint dat je gedoemd bent om te verliezen.

Vluchtelingenkampen of steden... dat hebben anderen hier al benoemd.
Als er hier in Europa vluchtelingen zijn uit Oekraïne uit de regio's die bij een vredesakkoord aan Rusland worden afgestaan (helaas niet onrealistisch bij een vredesdeal), lijkt het me ook niet onredelijk dat die mensen hier mogen blijven.

Je moet je ook eens afvragen in hoeveel andere landen (buiten het Midden-Oosten) men "vluchtelingen" uit de jaren '40-50 en hun afstammelingen nog afzondert als een aparte groep... ook dat is een politieke keuze.
Qua selectieve lezing en ongegeneerd partij kiezen kan deze toch ook weer tellen. De plannen van de VN waren onvervalst kolonialisme in het nadeel van de grote meerderheid van de bevolking van de toenmalige regio, die konden onmogelijk aanvaard worden. En maar blijven herhalen dat Israël is weggetrokken uit Gaza, da's eigenlijk nog het meest valse van allemaal. Gaza is een openluchtgevangenis waar Israël volledige zeggenschap heeft over het doen en laten van de Palestijnse bevolking. Er is geen harder dictatoriaal regime dan het Israëlische beleid van Gaza. "Weggetrokken".

En het is waar dat het een politieke keuze is van de buurlanden om de Palestijnen in hun land blijvend als vluchtelingen te beschouwen, maar als Rusland de komende 50 jaar blijft territorium afsnoepen van Oekraïne en hun bevolking in de tang neemt en wij dat blijven afkeuren, dan gaan de Oekraïense diaspora ook veel langer als vluchtelingen beschouwd worden.

Ik zou denken dat de Palestijnen in Gaza en bij uitbreiding ook in de Westelijke Jordaan op dit moment nét ietsie pietsie meer een existentiële bedreiging meemaken.

Maar goed, als een plaatsje op jouw ignore list betekent dat er weer iemand minder met meer (gespeelde) emotie dan ratio en met kinderachtige emoji's op mijn posts reageert: vooral doen!
Alé, het heeft weer lang geduurd voor je de emotie-kaart trok :laugh:. Dat doen alsof jij de ratio zelve bent en iedereen die het niet met je eens is wel vanuit emotie moet spreken mag echt wel eens stoppen hoor.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan