Dit is een wel heel ironische samenvatting in zijn beknoptheid van duizenden jaren pogroms en miljoenen doden over de eeuwen heen ten gevolge van Westers/Christelijk antisemitisme om toch maar snel ook een steek te kunnen uitdelen naar massamigratie. De enige reden dat er uberhaupt een Holocaust was, was vanwege antisemitisme aan zowel de kant van de Geallieerden als de Asmogendheden. Maar hey: "Moslim migranten bad yoo".
Een ironische en beknopte reactie op een post die stelde dat de joden dan ook maar moeten terugkeren naar waar ze vandaan kwamen. Ligt natuurlijk ook aan welk startpunt je kiest in de tijd.
Waar minimaliseer ik de invloed van antisemitisme in het verleden van Europa?
Feit is nu éénmaal wél dat de macht van de Kerk en zelfs het protestantse christendom (waar antisemitisme nog frequenter voorkwam, cfr. Martin Luther en diens antisemitisme) "gebroken" zijn, daar waar de religiositeit en ja, ook het fundamentalisme onder moslims véél sterker voorkomt.
Daarnaast heb je ook binnen Europa natuurlijk ook nog "politiek" antisemitisme: met neo-nazi's enerzijds en extreem-links (onder invloed van oud Soviet propaganda, genre PvdA) anderzijds. Tof gezelschap om in te verkeren, niet?
Stellen dat Israël wel degelijk een bestaansrecht heeft als veilige haven voor het joodse volk in deze wereld lijkt mij iets dat in deze thread wel eens herhaald mag worden.
Als ge uw eigen invulling gaat geven aan een wat een existentiële bedreiging is kunt ge inderdaad alsnog proberen om toch nog ergens een gram gelijk te behalen ja.
Voedingspaketten droppen zodat mensen niet creperen in de straten betekent nog niet dat ge daarom ook meteen de morele plicht hebt om 2 miljoen (permanent) ontheemden in uw samenleving op te nemen op een bevolking van 11 miljoen (in het geval van Jordanië dan). Wat een vreemd statement om te maken.
Fair enough, existentiële dreiging was niet de beste verwoording, maar hoe dan ook om toch nog mijn "gram gelijk" te halen: Israël kan Hamas niet laten voortbestaan.
En dat is helemaal géén vreemd statement, want het Midden-Oosten is breder dan Jordanië alleen, met een aantal zéér rijke landen.
Ik vind het jammer om zo veel pagina's verder nog steeds dit soort statements te moeten lezen. Laat duidelijk zijn dat dit uw invulling is van de feiten, en aangezien ge u met moeite 3 posts aan een stuk kunt bedwingen om er op een of andere manier op te alluderen, weet het kleinste kind hier ondertussen welk sentiment er aan de grondslag van dit soort uitspraken ligt. Dat maakt ze natuurlijk niet meer waar.
Je bedoelt dat ik niet mee ga in de anti-Israël retoriek die de boventoon voert in deze thread?
A la limite maakt het niet eens uit over wie het gaat. Er staat er geen enkel land te springen om ineens 2 miljoen permanent ontheemden in hun land op te vangen. Dat gaat hier in de eerste plaats, voor de overgrote meerderheid over - en het zou u godverdomme echt eens sieren om ook op die manier over hen te beginnen spreken - onschuldige mensen die onnoemelijke trauma's hebben meegemaakt/nog steeds meemaken, meerdere familieleden en vrienden zijn kwijtgeraakt en het weinige dat ze voor zichzelf hebben kunnen uitkerven in een ontzettend precaire situatie hebben moeten achterlaten.
Dat is niet anders hoe jij en anderen het leed van de onschuldige Israëlische slachtoffers van Hamas minimaliseren/negeren, en zelfs voordat je zoals nu terecht vragen kan stellen bij de proportionaliteit van Israël's reactie, Israël hier al veroordeeld werd op de eerste pagina's van deze thread toen de doden van Israël niet eens geteld waren.
Op individueel niveau heb ik er (het leed van de Palestijnse bevolking) zeker en vast begrip voor, op hoger geopolitiek niveau kan je dat niet élke keer gaan herhalen.
If anything: een groot deel van de Palestijnse bevolking lijdt ook onder Hamas. Een terreurbeweging die in Gaza de leiding heeft/had, waar het geld dat vanuit het buitenland kwam (Qatar, EU) naar tunnels/wapens/terrorisme is gegaan, in plaats van naar de onschuldige burgers van Palestina.