Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Voor je anderen beschuldigt van trollen, zou ik zelf eerst stoppen met het gebruiken van :unsure: emoji's in P&A.
In uw post waar ik zo op reageerde staan zoveel dingen waarvan ik me echt afvraag of je zelf aan het trollen geslagen bent of niet. De emoji als herinnering aan mezelf om de post snel terug te vinden om er later wel serieus op te reageren als ik de tijd heb.

Het whataboutisme dat je er nu bovenopgooit siert je niet. Iets met "zij zonder zonde werpe de eerste steen" is misschien wel zeer accuraat in deze discussie, maar dan zou het hier nogal doods zijn. Het beschuldigen van trollen, misschien ook gekeken waar het over gaat? Over hetzelfde ballonnetje oplaten als waarvoor iemand anders hier al gebanned is geweest? Maar ja, vooral veel inspelen op emotie. Graag wat inhoudelijker met serieuze zaken in plaats van op de man te spelen.

Laatst bewerkt:
Heel kort alvast :

Israël heeft zich reeds in 2005 teruggetrokken uit Gaza. Hamas heeft toen de verkiezingen gewonnen, hoeveel nieuwe hebben ze er georganiseerd?
Hier is het al over gegaan. Dit non-argument is reeds veelvuldig besproken. Dit blijven aanhalen alsof Hamas een legitieme regering is, is vrij verziekend.
Dat is natuurlijk wél op de Westelijke Jordaanoever en niet in Gaza, maar goed als je de Palestijnse zaak als één geheel ziet, snap ik dat.
Ik keur dergelijke kolonisten ook echt niet goed, en Israël mag en moet daarin beperkt worden. Alleen hoe wil je zo'n vredesakkoord gaan sluiten met jihadisten die evenzeer Israël van de kaart willen plegen en die oorspronkelijk zelfs alle joden liefst over de kling zouden jagen?
Ja, de Palestijnse zaak is één geheel.
En netzoals Israëli's die graag alle Palestijnen over de kling laten en dit historisch gezien ook gewoon continu doen. Maar goed, jij schuift dat simpelweg aan de kant als een faits divers, niet gelinkt aan Hamas/Gaza of als "geschiedenis".
Zolang er ideologieën zijn zoals extreme godsdiensten of nationalisme die anderen naar het leven staan zal de wereld natuurlijk nooit perfect "veilig" zijn op dat vlak. Maar STEL dat je moet kiezen: wat is het veiligst: een wereld met of zonder Hamas? Dan is de keuze duidelijk.

Israël is op zich géén bedreiging voor andere landen buiten zijn grenzen. Dat kan je van moslimterrorisme niet zeggen, de rijkweidte van de Islamistische terreur strekt ver buiten de grenzen van het Midden-Oosten, tot in onze steden (Brussel, Antwerpen, Luik) toe.
Israël is duidelijk wel een bedreiging voor andere landen buiten zijn grenzen. Daar zijn toch genoeg voorbeelden van?

Dus ja, algemene teneur die ik heb van je post : :unsure: :unsure: :unsure:

Naïef? Dat ben ik niet, nee.
Ik geloof niet meer dat Israël inzit met de Palestijnen.

Wat bedoel je dan met 'onder militaire controle'. Worden de ziekenhuizen zelf gebruikt voor militaire doeleinden, ja of nee?
De 2e zin hier begrijp ik helaas niet wegens grammaticaal niet correct.

In welk wereld leef jij dan dat je dacht dat beide partijen met elkaar inzitten? Je kan dit toch nooit denken na wat Hamas deed. Daarna alle regios die ah feesten waren er na. En dan alle zware bombardementen van Israel er na? Waar in die gebeurtenissen dacht je nu dat 1 van beide partijen met elkaar inzit.

Heb je ooit als een naar remote ziekenhuizen geweest waar ze zwaar afhangen van generators? Het is maar tactisch logisch dat je een HQ onder een ziekenhuis zou steken. 1 omdat in principe niemand dit zou bombarderen. 2 omdat je nergens anders betere en grotere generators gaat vinden die uw heel netwerk van tunnels en HQ van elektriciteit kan voorzien. Of hoe denk je dat ze dit zouden doen met al die embargos?

De enigste manier dat je dit kan doen is met goodwill van de bevolking en/of militaire controle van uw ziekenhuis. Wilt dat daarom zeggen dat ze raketten afschieten er van nee uiteraard niet.

We spreken van een goed georganiseerde terreur organisatie die moet opboksen tegen een embargo. Die moet opboksen tegen landen die volledig hun luchtruim onder controle hebben. Waar constant spy planes en drones bovenhangen waar elke uncovered operatie ook betekent een bom op u. Dus ja ziekenhuizen en ambulances gaan onder hun controle staan en ja ze gaan dit gebruiken voor hun militaire doeleinden. Er zit quasi niets anders op in hun situatie.

Maar goed dit is mijn laatste post hier. Een kant tekening plaatsen wilt niet zeggen dat ik akkoord ga met Israel.

Heel kort alvast :

Hier is het al over gegaan. Dit non-argument is reeds veelvuldig besproken. Dit blijven aanhalen alsof Hamas een legitieme regering is, is vrij verziekend.

Het is niet omdat het al besproken is, dat daarom jouw visie het pleit gewonnen heeft.
Het is tenminste een argument, als er iets een non-argument is, is het drie keer dezelfde emoji herhalen.

Ja, de Palestijnse zaak is één geheel.
En netzoals Israëli's die graag alle Palestijnen over de kling laten en dit historisch gezien ook gewoon continu doen. Maar goed, jij schuift dat simpelweg aan de kant als een faits divers, niet gelinkt aan Hamas/Gaza of als "geschiedenis".

Dit klopt eenvoudigweg historisch niet. Ik doe het niet af omdat het een fait divers is, ik doe het af omdat het een flagrante leugen is.
Je kan Israël inderdaad betichten dat ze te veel koloniseren, buiten de grenzen vastgelegd door de V.N. gegaan zijn, maar historisch zijn zij ook meermaals aangevallen door hun Arabische buren, waarna ze vervolgens gewonnen hebben en hun gebied uitgebreid hebben...

Misschien kan je het oorspronkelijke charter van Hamas eens opzoeken, dat maakte alvast géén onderscheid tussen joden en zionisten.
Plus als je het wilt hebben over zaken die al "veelvuldig besproken" zijn: doelbewuste terreur en collateral damage hoewel beiden leiden tot doden die te betreuren zijn, zijn niet hetzelfde.

Israël is duidelijk wel een bedreiging voor andere landen buiten zijn grenzen. Daar zijn toch genoeg voorbeelden van?

Klopt, landen geleid door regimes als dat van Syrië of Iran. Vergeef me dat ik daar weinig sympathie mee heb.

Dus ja, algemene teneur die ik heb van je post : :unsure: :unsure: :unsure:

Je bent niet verplicht te reageren, maar wanneer je dat toch doet: zou ik zeggen: gebruik je woorden, en niet kinderachtige emoji's.
Als je het doet om posts te "bookmarken", daar is op dit forum een andere functie voor: rechtsbovenaan elke post staat een labeltje dat je daarvoor kan gebruiken.

Ik werk dagelijks met iemand van Palestina wat je daar van hoor word je gewoon stil van, beelden van zijn familie hoe het er echt aan toe gaat hoe Israël nu doet is gewoon barbaars.

En kiezen tussen een palestijn of Israëliër zou nooit mogen gebeuren maar de verhoudingen van doden is toch totaal onaanvaardbaar.
Maar is iemand hier echt stomverbaasd en verontwaardigd dat Israël zover gaat? Bij mij stond de toekomst al een maand op een blaadje papier en die is/was tot op heden 100% juist. (Ja niet 99% maar 100%)

Ik keur het ook allemaal af maar als je dit niet voorspeld had dan leef je op een andere planeet he. Isräel is gewoon ... ja ik heb er eigenlijk geen woorden voor .. :support:

Vreselijk is het. Maar ja ik ben ook maar ne 'pietje de waardeloze nietsnut' in dit verhaal.

O de ironie. En dan zelf in de VN rondlopen met davidsterren.
Het schandaal is hoe ze behandeld zijn en dat ze opgepakt zijn tout court, gewoon omdat ze Palestijnen zijn. Die ID tag lijkt me gewoon administratie, da's geen symbool dat ze moesten dragen om op straat herkend te worden als minderwaardige mensen, die vergelijking met davidsterren gaat niet op.

Het schandaal is hoe ze behandeld zijn en dat ze opgepakt zijn tout court, gewoon omdat ze Palestijnen zijn. Die ID tag lijkt me gewoon administratie, da's geen symbool dat ze moesten dragen om op straat herkend te worden als minderwaardige mensen, die vergelijking met davidsterren gaat niet op.
Nochtans verwacht ik toch wel dat een volk dat zelf ongelofelijke brutaliteiten meegemaakt heeft genoeg tact heeft om de beeldspraak van zulke zaken te snappen.

Ruzie in de Israëlische regering nadat Eliyahu off-script ging en zei dat een atoombom droppen op Gaza een optie was. Alsook deportatie van de Palestijnen naar Ierland (???). Eliyahu mag ondertussen geen meetings meer bijwonen.

Dat zijn dus het soort personen waarmee Netanyahu in coalitie is gestapt. Zijn partijleider is trouwens Ben-Gvir, de minister van nationale veiligheid die de Israëlische kolonisten in de West Bank aan het bewapenen is.

Dat maakt het nog altijd niet legitiem om de burgerbevolking niet te ontzien, je kan gerust hulpgoederen toelaten en burgers laten vluchten.
Klopt maar in al deze paginas discussie + in de media is er nog steeds niemand geweest die kan zeggen hoe Israel dit kan doen en tegelijk Hamas kan uitschakelen. Hun redenering is om te zorgen dat een dergelijke aanslag nooit meer kan gebeuren dus als je dat doel voor ogen hebt zie ik niet wat ze anders kunnen doen, dan wat ze nu doen.

Enkel special forces de tunnels insturen? Reinste zelfmoord.. Hoe fout hun politiek ook is geweest en hoe gruwelijk al die burgerdoden ook zijn, op militair vlak heeft momenteel niemand een oplossing.

Op lange termijn zorgt dit uiteraard voor meer extremisten aan Palestijnse kant maar dat zijn zorgen voor later zeker.

Dus ik vrees dat we nog lang kunnen roepen langs de zijkant maar dat het weinig gaat doen.

Klopt maar in al deze paginas discussie + in de media is er nog steeds niemand geweest die kan zeggen hoe Israel dit kan doen en tegelijk Hamas kan uitschakelen. Hun redenering is om te zorgen dat een dergelijke aanslag nooit meer kan gebeuren dus als je dat doel voor ogen hebt zie ik niet wat ze anders kunnen doen, dan wat ze nu doen.

Enkel special forces de tunnels insturen? Reinste zelfmoord.. Hoe fout hun politiek ook is geweest en hoe gruwelijk al die burgerdoden ook zijn, op militair vlak heeft momenteel niemand een oplossing.

Op lange termijn zorgt dit uiteraard voor meer extremisten aan Palestijnse kant maar dat zijn zorgen voor later zeker.

Dus ik vrees dat we nog lang kunnen roepen langs de zijkant maar dat het weinig gaat doen.

Wat een vreemde post...

Hun redenering is om te zorgen dat een dergelijke aanslag nooit meer kan gebeuren dus als je dat doel voor ogen hebt zie ik niet wat ze anders kunnen doen, dan wat ze nu doen.
versus

En tja
op militair vlak heeft momenteel niemand een oplossing.
dan moeten ze het misschien niet op militair vlak zoeken?

"Niet zien wat ze anders kunnen doen dan wat ze nu doen": er zijn nog een paar posters hier die dat beweren, en dat is dan ook de officiële retoriek van Israël. Maar kijk, ze hebben net een paar duizend Palestijnen terug Gaza ingeduwd, op welke manier helpt dat om Hamas uit te schakelen? @nestorius had het over 'hulpgoederen toelaten' en 'burgers laten vluchten': hulpgoederen laten ze maar met mondjesmaat toe, wat is daar eigenlijk het onoverkomelijke probleem dan in hun tactiek om Hamas uit te schakelen? 'Burgers laten vluchten', ok, dat is moeilijker omdat je het onderscheid moet kunnen maken tussen 'burger' en 'terrorist'. Maar ze laten burgers niet vluchten, integendeel zelfs: ze sturen burgers terug naar Gaza!

Het is een nietsontziende en wraakzuchtige tactiek die niet eens zal werken om hun doel te bereiken.

edit: dat gedoe van "ze kunnen niet anders" zou je trouwens ook perfect kunnen toepassen op Hamas. Ze 'kunnen' na jarenlange onderdrukking niet anders dan over te schakelen naar pure terreur. Ze 'kunnen' niet anders dan zich te verschuilen in tunnels want de vijand is veel sterker. Ze 'kunnen' niet anders dan te verschuilen achter burgers want de bevolkingsdichtheid in Gaza is nu eenmaal geweldig hoog.

Dus ja, ik ben geen fan om dat excuus in te zetten, noch voor Hamas, noch voor Israël, want het geeft een soort vrijgeleide om elkaar uit te moorden.

Laatst bewerkt:
Wat een vreemde post...

versus

En tja

"Niet zien wat ze anders kunnen doen dan wat ze nu doen": er zijn nog een paar posters hier die dat beweren, en dat is dan ook de officiële retoriek van Israël. Maar kijk, ze hebben net een paar duizend Palestijnen terug Gaza ingeduwd, op welke manier helpt dat om Hamas uit te schakelen? @nestorius had het over 'hulpgoederen toelaten' en 'burgers laten vluchten': hulpgoederen laten ze maar met mondjesmaat toe, wat is daar eigenlijk het onoverkomelijke probleem dan in hun tactiek om Hamas uit te schakelen? 'Burgers laten vluchten', ok, dat is moeilijker omdat je het onderscheid moet kunnen maken tussen 'burger' en 'terrorist'. Maar ze laten burgers niet vluchten, integendeel zelfs: ze sturen burgers terug naar Gaza!

Het is een nietsontziende en wraakzuchtige tactiek die niet eens zal werken om hun doel te bereiken

Wat een vreemde post...

versus

En tja

Het is een nietsontziende en wraakzuchtige tactiek die niet eens zal werken om hun doel te bereiken.
Leg gerust uit wat er mis mee is dan want ik zie de tegenstelling niet. Als je er vanuit gaat dat Hamas een organisatie is die je wil vernietigen staat dit toch los van extremisme in de toekomst?

Het eerste gaat om het vernietigen van infrastructuur, geldstromen, wapens,... Militaire doelen dus.
Voor het tweede heb je andere manieren nodig.

En voor de duidelijkheid: ik sta aan niemand zijn kant en vind Palestijnse levens niet minder waard. Spreek ook nergens hun misdaden goed, genoeg voorbeelden van..

Akkoord hoor maar ik heb er zware problemen mee dat men gewoon niet probeert om burgers te ontzien. Er is nog geen enkele poging ondernomen in deze oorlog om op een andere manier Hamas uit te schakelen. Men roept burgers op om naar het zuiden te trekken om dan daar bombardementen uit te voeren. Zoals @JorisBlack zegt stopt men de burgers die als gastarbeiders werkten gewoon terug in de gevarenzone. Men valt een VN school aan, men laat geen hulpgoederen toe. Alsof water voorzien voor de burgerbevolking zoveel voordeel gaat opleveren voor Hamas. Nu treft men de burgerbevolking gewoon extra hard om een voorbeeld te stellen. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dit niet enkel meer gaat om veiligheid maar ook om wraak en haat.

Los daarvan geloof ik wel dat zowel de regering van Netanyahu als de leiders van Hamas er rotsvast van overtuigd zijn dat ze 'niet anders kunnen'. Zo ver is het helaas gekomen na al die decennia.

Los daarvan geloof ik wel dat zowel de regering van Netanyahu als de leiders van Hamas er rotsvast van overtuigd zijn dat ze 'niet anders kunnen'. Zo ver is het helaas gekomen na al die decennia.
Dat het tussen die beide partijen zulke retoriek is inderdaad niet verwonderlijk. Maar dat de rest van de wereld dan eens niet hun muil opentrekt en eens de beide partijen bij hun kraag vat begrijp ik niet. Integendeel dat de medestanders van beide kanten meegaan in die retoriek is gewoon weerzinwekkend.

Leg gerust uit wat er mis mee is dan want ik zie de tegenstelling niet. Als je er vanuit gaat dat Hamas een organisatie is die je wil vernietigen staat dit toch los van extremisme in de toekomst?

Het eerste gaat om het vernietigen van infrastructuur, geldstromen, wapens,... Militaire doelen dus.
Voor het tweede heb je andere manieren nodig.

En voor de duidelijkheid: ik sta aan niemand zijn kant en vind Palestijnse levens niet minder waard. Spreek ook nergens hun misdaden goed, genoeg voorbeelden van..

Ook voor de duidelijkheid: ik wil je niet aanvallen ofzo he, ik vond het gewoon een tegenstrijdige post.

Je zei "zorgen dat een dergelijke aanslag nooit meer kan gebeuren": als hun aanpak op lange termijn zorgt voor meer vijandige extremisten, dan gaan ze net wel nog aanslagen mogen incasseren in de toekomst. Dat hoeft niet van enkel Hamas als organisatie te komen. Je ziet bv. nu al dat Hezbollah begint mee te doen...

Terug
Bovenaan