Heel belangrijke disclaimer : De volgende bemerking slaat niet op bovenstaande posters.
Ik heb precies toch ook moeite met de spreidstand van hoe Hamas wordt voorgesteld. Aan de ene kant is het, zoals zwarten zegt, een gigantische terroristische aanslag. Aan de andere kant wordt gezegd dat zij de "regering" zijn van de Gaza-strook, dat Hamas de bevolking vertegenwoordigd.
Gevoelsmatig heb ik de indruk dat over het algemeen nooit over "overheden" gesproken wordt bij terrorisme en dat het ene het andere "uitsluit". Als Palestina erkent zou zijn als land (met Hamas als regering), zou dit niet direct als terrorisme bestempeld worden, maar wel als een gruwelijke aanval van één land op een ander. Qua beladenheid van termen klinkt terrorisme veel erger.
Als ik puur de definitie van terrorisme opzoek, volgens wikipedia (Er zijn daar overigens ook heel wat andere definities te vinden.) :
nl.wikipedia.org
Men kan natuurlijk wel gaan discussiëren over "wettige grond", maar als ik dit bekijk, dan zijn beide partijen in het conflict schuldig aan terrorisme. Het lijkt me dat er aan beide kanten genoeg internationale wetten overtreden zijn. Illegaal geweld, veel burgerslachtoffers en politiek/religieus doel.