Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Niet alleen in de buurlanden.
Goh de afkeer is eerder hun beleid (koloniseren) dan tegen het land Israël. Wat ik ook 100% snap.
Ja hier precies wel in deze thread ... Amai de israël haat die hier te vinden is, is werkelijk onbeschrijfelijk.

Maar niet voor mij alvast. Ik krijg meer en meer respect voor die mannen. Je moet het maar doen, in een streek omgeven door haatdragende buren, toch je mannetje staan (wel o.a. dankzij de VS dat geef ik toe), maar toch.
Nogmaals geen Israël haat. Dat jij respect hebt voor dwaze landen en hun beleid is a given at this point.

Respect hebben voor warmongers en koloniserende landen. Bizar.

Ja, echt onbeschrijfelijk dat het doden van bijna 8000 Palestijnen, grotendeels burgers, en voor meer dan 3.5k aan minderjarigen veroordeeld wordt. Shame on us.

Misschien zaken zelf wat minder zwart-wit voorstellen.

Ik heb hier heel weinig "Israël haat" gezien. Maar wel veel "haat", als in het afkeuren van, heel wat van de acties van Israël. Dat vind ik een wezelijk verschil.
Niemand zegt dat israel zonder schuld is. Tis gewoon een genuanceerder conflict met in mijn ogen zowieso twee verliezers. En tis niet omdat iemand een argument aanhaalt dat ietwat pro israel of palestina is dat die persoon daarvoor een kant kiest. Het is natuurlijk gemakkelijker vingerwijzen als je mensen in een hoek duwt.

Daarnet nog een artikel gelezen die toch weer een beeld schept van de haat.
Een fluf piece over hoe erg de aanvallen van hamas waren denk je dan maar dan lees je zo een paragraaf.
Vanaf de heuvels van Sderot kun je de bommen op Gaza zien vallen. Tijdens de vorige oorlog, in 2014, kwamen de bewoners van het Israëlische grensstadje ’s avonds naar het spektakel kijken. Ze sleepten hun oude zetels, tuinstoelen en wijnkistjes naar boven en juichten bij elke explosie. Iemand maakte zelfs een schommel vast tussen de bomen, met uitstekend zicht op het inferno in de verte. Een reporter van The Guardian zag de bewoners aperitieven met chips, biertjes en waterpijpen. "Wat een schoonheid", riep iemand, terwijl in de verte een koolzwarte rookpluim opsteeg.
Dat conflict is niet meer te redden vrees ik.

Nogmaals geen Israël haat. Dat jij respect hebt voor dwaze landen en hun beleid is a given at this point.

Respect hebben voor warmongers en koloniserende landen. Bizar.
Dwaze landen? war mongers? In welke landen is er dan voortdurend ambras? Toch wel het Midden Oosten zeker?

Pardon zeg... Ik zou zelfs durven wedden, dat als de VS niet pal achter Israël staat (en stond),
dat er nu al lang geen sprake meer zou zijn van Israël.
Dat land ging al lang ingepalmd zijn door zijn omringende landen. Het is uiteraard een hypothese, niemand kan dit hard maken,
maar als ik de Libanezen, Iraniërs etc.. bezig hoor.... Het ging al lang gebeurd zijn volgens mij.

Ja hier precies wel in deze thread ... Amai de israël haat die hier te vinden is, is werkelijk onbeschrijfelijk.

Maar niet voor mij alvast. Ik krijg meer en meer respect voor die mannen. Je moet het maar doen, in een streek omgeven door haatdragende buren, toch je mannetje staan (wel o.a. dankzij de VS dat geef ik toe), maar toch.
Puur militair kan je IDF bewonderen, maar dat is dezelfde zuiver militaire bewondering die je kan hebben voor een SS-generaal die een geniaal manoeuver heeft uitgevoerd tegen de overmacht van de Sovjets.

Conflicten zijn echter geen zuiver militaire uitwisselingen. De haat die Israël over zich heen krijgt heeft ook een oorzaak. Als je die oorzaak niet wil begrijpen of niet wil zijn, houdt de discussie op. Beide kanten hebben elkaar onnoemelijk leed aangedaan, maar een kant is duidelijk de bezetter en de andere kant de bezette.

Niemand zegt dat israel zonder schuld is. Tis gewoon een genuanceerder conflict met in mijn ogen zowieso twee verliezers. En tis niet omdat iemand een argument aanhaalt dat ietwat pro israel of palestina is dat die persoon daarvoor een kant kiest. Het is natuurlijk gemakkelijker vingerwijzen als je mensen in een hoek duwt.
Sorry maar als iemand kritiek op Israel gaat catalogeren als haat dan mag daar gerust grote kritiek op komen.

Erdogan gaat ook nog eens te boel ophitsen. Waarom zijn er zoveel egoïstische haatdragende leiders in de wereld.
En waarom zijn er zoveel politieke leiders die haat tegen moslims ok vinden maar haat tegenover joden manu militari willen bestrijden? We moeten niet hypocriet zijn en geloven dat onze westerse leiders moreel zoveel beter zijn.

Laatst bewerkt:
Dwaze landen? war mongers? In welke landen is er dan voortdurend ambras? Toch wel het Midden Oosten zeker?

Pardon zeg... Ik zou zelfs durven wedden, dat als de VS niet pal achter Israël staat (en stond),
Dat land ging al lang ingepalmd zijn door zijn omringende landen. Het is uiteraard een hypothese, niemand kan dit hard maken,
maar als ik de Libanezen, Iraniërs etc.. bezig hoor.... Het ging al lang gebeurd zijn volgens mij.
Dat kan gerust zijn he, ik zal zoiets niet ontkennen dat dat één van de mogelijkheden is.

Wat een andere mogelijkheid is, is dat als ze zich niet onoverwinnelijk hadden gevoeld, dat ze zich niet zo arrogant hadden opgesteld en dat het conflict niet dergelijke proporties had aangenomen. Pas op, dat is nog iets heel anders dan "peis en vree in het midden oosten", dat is ook niet wat ik zal beweren.

Erdogan gaat ook nog eens te boel ophitsen. Waarom zijn er zoveel egoïstische haatdragende leiders in de wereld.
https://tradingeconomics.com/turkey/inflation-cpi

alles wat de blik afwendt van de inflatie (die weer de slechte kant aant opgaan is in turkije) is mooi meegenomen niet?
Over inflatie gesproken. Elk globaal of mondiaal conflict is er quasi altijd na een periode van economische malaise gekomen. History does not repeat itself but it often rhymes.

No shit sherlock. En welke welk debiel werelddeel vond het een goed idee om eens een stuk land te gaan opeisen waar ze geen kloten te zeggen hadden en dat te schenken aan een bepaalde groep om hun eigen verantwoordelijkheid in de gang van zaken te ontlopen. Maar hey, laten we het midden oosten maar de schuld geven omdat wij in der tijd verzaakt hebben aan onze plicht om de joden te beschermen van de uitroeiing. En weer verzaken we aan onze morele plicht om een bepaalde groep te beschermen. Maar moreel zijn we natuurlijk superieur en zijn we verbaasd als we eens uit ons kot komen we gehaat worden door de rest van de wereld. Ik hoop ten zeerste dat wanneer er nog eens enkele aanslagen zijn in het westen dat we eens gaan inzien dat onze manier van omgaan met anderen hier mede voor verantwoordelijk is.

Met dank aan de USA, denk je niet?
Zonder de support van de VS (wat ze sowieso zouden doen, given hun belangen en hoe graag ze zich daar moeien), zouden ze inderdaad zich niet zo onoverwinnelijk voelen en gedragen.

Het is inderdaad een hypothese.

De stichting van Israël is ook niet onder gunstige omstandigheden gebeurd. De wederzijdse haat zat er toen al sterk in.
Historisch gezien was het niet de beste beslissing maar daar kunnen we niets meer aan doen natuurlijk. Hoe we nu reageren hebben we wel nog in de hand en ik hoop dat de Westerse leiders eens hun rug rechten en tussen beide partijen gaan staan om het leed bij onschuldige burgers te stoppen.

Laatst bewerkt:
Histrosch gezien was het niet de beste beslissing maar daar kunnen we niets meer aan doen natuurlijk. Hoe we nu reageren hebben we wel nog in de hand en ik hoop dat de Westerse leiders eens hun rug rechten en tussen beide partijen gaan staan om het leed bij onschuldige burgers te stoppen.
Inderdaad, het heeft niet veel zin te zeggen dat de stichting een vergissing was. Ze zijn er en ze zijn een kernmacht.

Als je de thread doorleest kan je wel besluiten dat er meer een anti-israel, anti-hamas en pro palestina teneur heerst.

Ja, historisch is het een fout geweest om op een dergelijke manier op die plek een joodse staat te stichten. Maar dat kunnen we niet meer veranderen.

Langs de andere kant, mocht het simpel weg gezegd, man tegen man zijn mbt israel en de omliggende landen, dan hangt morgen iedere jood ophangen in een boom. Ze zijn wel genoodzaakt om zo sterk militair te zijn.

Oplossing zie ik in gematigde figuren langs beide kanten, maar dat gaat nu zeker niet meer gebeuren, het is hard tegen hard en israel heeft de bovenhand.

Daarnet nog een artikel gelezen die toch weer een beeld schept van de haat.
Een fluf piece over hoe erg de aanvallen van hamas waren denk je dan maar dan lees je zo een paragraaf.

Dat conflict is niet meer te redden vrees ik.

Het is ook zo dat (langs beide kanten) de hardliners nu aan de macht zijn. Naast de mensen met haat zijn er ongetwijfeld veel Israëli's en Palestijnen die niks moeten weten van respectievelijk Netanyahu en Hamas, en die gewoon een vreedzame oplossing willen.

Het wrange is dat door de acties van de hardliners (Hamas aanval 7 oktober, en de keiharde reactie van Netanyahu/IDF nu, met in beide gevallen duizenden burgerslachtoffers) die groep misschien weer een beetje kleiner wordt.

Dat conflict lijkt inderdaad hopeloos. Wanneer de huidige uitspatting van geweld voorbij is, is het gewoon weer een paar jaar wachten tot het opnieuw van dat is.

Als je de thread doorleest kan je wel besluiten dat er meer een anti-israel, anti-hamas en pro palestina teneur heerst.

Ja, historisch is het een fout geweest om op een dergelijke manier op die plek een joodse staat te stichten. Maar dat kunnen we niet meer veranderen.

Langs de andere kant, mocht het simpel weg gezegd, man tegen man zijn mbt israel en de omliggende landen, dan hangt morgen iedere jood ophangen in een boom. Ze zijn wel genoodzaakt om zo sterk militair te zijn.

Oplossing zie ik in gematigde figuren langs beide kanten, maar dat gaat nu zeker niet meer gebeuren, het is hard tegen hard en israel heeft de bovenhand.
Iedere Jood of iedere zionist/bezetter? Joden en moslims hebben daar eeuwen lang in vrede naast elkaar geleefd. Het is sinds Israël er is en de Palestijnen steeds meer en meer onderdrukt/verdreven worden dat het boeltje er overkookt.

Puur militair kan je IDF bewonderen, maar dat is dezelfde zuiver militaire bewondering die je kan hebben voor een SS-generaal die een geniaal manoeuver heeft uitgevoerd tegen de overmacht van de Sovjets.

Conflicten zijn echter geen zuiver militaire uitwisselingen. De haat die Israël over zich heen krijgt heeft ook een oorzaak. Als je die oorzaak niet wil begrijpen of niet wil zijn, houdt de discussie op. Beide kanten hebben elkaar onnoemelijk leed aangedaan, maar een kant is duidelijk de bezetter en de andere kant de bezette.
valt ook wel over te discusieren , veel Israeli zullen zichzelf niet als 'bezetter' zien.

Terug
Bovenaan